MTI
Készpénzmentes fesztivál lehet a Sziget
A kártyás fizetés válthatja fel a készpénzt a Sziget fesztiválon, ha beválik az "elektronikus pénztárcaként" működő Sziget kártya, amelyet az idén próbálnak ki először - mondta a fesztivál főszervezője.
Gerendai Károly a Sziget informatikai újdonságait bemutató tájékoztatóján elmondta: van már olyan rendezvény a Szigethez hasonló méretű fesztiválok mezőnyében, ahol csak elektronikus kártyával lehet fizetni, a Szigeten azonban jóval egyszerűbb, banki hátteret nem igénylő eszközt igyekeznek meghonosítani. Ez a fesztivált szervező vállalkozás által kibocsátott Sziget kártya, amely nem minősül bankkártyának, hanem elektronikus vásárlási utalványként működik és csak a fesztiválon, annak időtartama alatt lehet használni.
A felhasználó tetszés szerinti összeget helyez el a kártyán a feltöltő állomásokon, és készpénz helyett a kártyával fizet, például amikor italt vásárol. Így jóval gyorsabb, egyszerűbb és biztonságosabb a vásárlás, a tranzakciónak pedig biztosan marad nyoma, ami növeli az átláthatóságot és megkönnyíti az elszámolást. Az egyetlen hátrány, hogy egyelőre nem bevett szokás a fizetésnek ez a módja Magyarországon, nem alakult még ki a kultúrája. Ezért például "a pultosok panaszkodnak, hogy nemigen kapnak borravalót, amikor a kártyával fizetnek a vendégek" - mondta Gerendai Károly. Ha azonban jól vizsgázik a rendszer, akkor akár az is elképzelhető, hogy "kötelezően elterjesztjük a rendezvényeinken" - fogalmazott a fesztivál vezetője.
A másik fő informatikai újítás a percalapú jegyfizetés. A szolgáltatást az egyik mobiltársasággal közösen fejlesztették ki. Működési elve az SMS-alapú parkoláshoz hasonló; a látogató a Szigeten eltöltött idő után fizet, mobiltelefonja segítségével. Gerendai Károly hangsúlyozta: a megoldás egyedülálló a zenei fesztiválok világában, egy rendezvényről sem tudnak, ahol hasonló rendszer működik.
Gerendai Károly elmondta: a Sziget azokon a területeken fejleszt, ahol sikerrel versenyezhet. A gazdagabb országokban, nagyobb piacokon működő fesztiválokon nagyobb jegyár-bevételt lehet elérni, nagyobb sztárokat lehet meghívni és a szponzorációs, reklámozási bevételek is nagyobbak. A Sziget az ÁFA-szabályozás miatt is hátrányban van, mert a tíz legnagyobb európai fesztiválon az átlagos ÁFA-teher 9 százalék a kulturális rendezvényekre vonatkozó kedvezmények miatt, Magyarországon viszont 25 százalékos a forgalmi adó. Ezért aztán az egyik kitörési pont az informatika, amelyre a jövőben is nagy hangsúlyt helyeznek a Sziget szervezői.
A tájékoztatón részt vett Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára, aki egyetértett Gerendaival abban, hogy az informatika kitörési pont lehet - az egész ország számára. Ennek szellemében formálódik az infokommunikációs stratégia - fejtette ki az államtitkár. Nyitrai Zsolt hozzátette: a Sziget tapasztalatait is figyelembe kívánják venni munkájuk során, és a választási kampányban tett ígéret szerint a stratégiát a ciklus elején dolgozzák ki és fogadják el.
Az államtitkár hangsúlyozta: a kormányzat konszenzuson alapuló infokommunkációs stratégia megalkotására törekszik, "mert az elmúlt éveket a stratégianélküliség jellemezte". Nyitrai Zsolt hozzáfűzte: ha a stratégia megvan a ciklus elején, akkor az állampolgárok, vállalkozások, érdekképviseletek, civil szervezetek "és a fesztiválszervezők is tudják, hogy mit akar elérni a kormányzat ezen a területen és mit támogat. Így mindenki tud tervezni, és kicsit kiszámíthatóbbá válik az élet" - fogalmazott az államtitkár a Sziget fesztiválon.
Gerendai Károly a Sziget informatikai újdonságait bemutató tájékoztatóján elmondta: van már olyan rendezvény a Szigethez hasonló méretű fesztiválok mezőnyében, ahol csak elektronikus kártyával lehet fizetni, a Szigeten azonban jóval egyszerűbb, banki hátteret nem igénylő eszközt igyekeznek meghonosítani. Ez a fesztivált szervező vállalkozás által kibocsátott Sziget kártya, amely nem minősül bankkártyának, hanem elektronikus vásárlási utalványként működik és csak a fesztiválon, annak időtartama alatt lehet használni.
A felhasználó tetszés szerinti összeget helyez el a kártyán a feltöltő állomásokon, és készpénz helyett a kártyával fizet, például amikor italt vásárol. Így jóval gyorsabb, egyszerűbb és biztonságosabb a vásárlás, a tranzakciónak pedig biztosan marad nyoma, ami növeli az átláthatóságot és megkönnyíti az elszámolást. Az egyetlen hátrány, hogy egyelőre nem bevett szokás a fizetésnek ez a módja Magyarországon, nem alakult még ki a kultúrája. Ezért például "a pultosok panaszkodnak, hogy nemigen kapnak borravalót, amikor a kártyával fizetnek a vendégek" - mondta Gerendai Károly. Ha azonban jól vizsgázik a rendszer, akkor akár az is elképzelhető, hogy "kötelezően elterjesztjük a rendezvényeinken" - fogalmazott a fesztivál vezetője.
A másik fő informatikai újítás a percalapú jegyfizetés. A szolgáltatást az egyik mobiltársasággal közösen fejlesztették ki. Működési elve az SMS-alapú parkoláshoz hasonló; a látogató a Szigeten eltöltött idő után fizet, mobiltelefonja segítségével. Gerendai Károly hangsúlyozta: a megoldás egyedülálló a zenei fesztiválok világában, egy rendezvényről sem tudnak, ahol hasonló rendszer működik.
Gerendai Károly elmondta: a Sziget azokon a területeken fejleszt, ahol sikerrel versenyezhet. A gazdagabb országokban, nagyobb piacokon működő fesztiválokon nagyobb jegyár-bevételt lehet elérni, nagyobb sztárokat lehet meghívni és a szponzorációs, reklámozási bevételek is nagyobbak. A Sziget az ÁFA-szabályozás miatt is hátrányban van, mert a tíz legnagyobb európai fesztiválon az átlagos ÁFA-teher 9 százalék a kulturális rendezvényekre vonatkozó kedvezmények miatt, Magyarországon viszont 25 százalékos a forgalmi adó. Ezért aztán az egyik kitörési pont az informatika, amelyre a jövőben is nagy hangsúlyt helyeznek a Sziget szervezői.
A tájékoztatón részt vett Nyitrai Zsolt, a Nemzeti Fejlesztési Minisztérium infokommunikációért felelős államtitkára, aki egyetértett Gerendaival abban, hogy az informatika kitörési pont lehet - az egész ország számára. Ennek szellemében formálódik az infokommunikációs stratégia - fejtette ki az államtitkár. Nyitrai Zsolt hozzátette: a Sziget tapasztalatait is figyelembe kívánják venni munkájuk során, és a választási kampányban tett ígéret szerint a stratégiát a ciklus elején dolgozzák ki és fogadják el.
Az államtitkár hangsúlyozta: a kormányzat konszenzuson alapuló infokommunkációs stratégia megalkotására törekszik, "mert az elmúlt éveket a stratégianélküliség jellemezte". Nyitrai Zsolt hozzáfűzte: ha a stratégia megvan a ciklus elején, akkor az állampolgárok, vállalkozások, érdekképviseletek, civil szervezetek "és a fesztiválszervezők is tudják, hogy mit akar elérni a kormányzat ezen a területen és mit támogat. Így mindenki tud tervezni, és kicsit kiszámíthatóbbá válik az élet" - fogalmazott az államtitkár a Sziget fesztiválon.