Gyurkity Péter
Mi lesz veled, Google Wave?
A tavaly őszi első bemutatókat követően úgy tűnhetett, hogy a Wave révén a Google az azonnali üzenetküldés, a hagyományos e-mail, illetve az internetes kommunikáció és kapcsolattartás területén is forradalmat indít el. Azóta azonban mintha visszaesett volna az érdeklődés és a keresőcég igyekezete egyaránt, a Buzz pedig egészen új oldalról közelíti meg a témát, akár a Wave leváltását is eredményezve ezzel.
Az SG oldalain első alkalommal tavaly májusban számoltunk be hosszabban egy új kommunikációs platform érkezéséről, amellyel a Google ezen a területen is komoly előnyre tehetne szert a riválisokhoz képest. Akkor úgy tűnt, hogy ez talán a cég legnagyobb dobása lesz a közeljövőben, az ezt követű bemutatók és ismertetők során pedig kirajzolódott a kommunikációs forradalom teljes képe, fontos és hasznos újításokkal egyszerűsítésekkel, olykor pedig okos és egyszerű trükkökkel.
Az elmúlt néhány hónapban mintha valahogy alábbhagyott volna nem csak a felhasználók és vállalatok érdeklődése, hanem a Google igyekezete is. A Google Wave csapata például mélyen hallgatott, amikor a Buzz februárban elindult hódító útjára. Utóbbi szolgáltatás nem kis meglepetést okozott, hiszen egyértelművé vált, hogy a keresőcég a megszokott közösségi oldalak ellen is felvenné a kesztyűt, a kezdeti zökkenők után pedig nagyon úgy tűnik, hogy erre meg is van minden esélyük. Nem csoda tehát, hogy egyre többen teszik fel a kérdést: tulajdonképpen mit is akar a Google?
A kérdésre nem egyszerű valamiféle választ találni, jelenleg még csak a találgatások szintjén mozoghatunk, ahogy arra az elmúlt hetekben megjelent cikkek is jól rávilágítanak. A TechCrunch például februárban még a Wave felé vezető út egyik fontos állomásaként jellemezte a Buzz (magyarul Zümm) felbukkanását, amely inkább a szociális, közösségi funkciók terén igyekszik segíteni a felhasználók dolgát. Mindenképpen érdekes, hogy míg a Wave továbbra sem nyílt meg a nagyközönség előtt (a meghívók rendszere még mindig a helyén van), addig a Buzz rögtön minden GMail-felhasználó számára elérhetővé vált, nem kis felfordulást és negatív visszhangot váltva ki ismerőseink automatikus követésével.
A Wave kapcsán nem is tudunk felsorolni sok fontos újdonságot, a legnagyobb durranás talán a kiegészítők rendszerének bemutatása volt az utóbbi hetekben, emellett csak kisebb javításokat vehettünk észre (már amennyiben aktív felhasználói vagyunk a rendszernek), illetve az automatikus email értesítések elérhetővé tételét az új üzenetek beérkezésekor. Nagyon úgy tűnik, hogy a kezelőfelület továbbra sem hódította meg a felhasználók szívét, hiába a sok érdekes funkció, ha sokan nem látják értelmét a böngésző futtatásának egy azonnali üzenetküldő alkalmazás használatához. Ebben segíthetne a külső fejlesztésű, egyszerűbb kliensek érkezése, illetve a már meglévő alkalmazásokhoz (lásd Trillian vagy Miranda) szánt pluginek elkészítése, de egyelőre itt sem bővelkedünk a kínálatban.
Legalább ilyen érdekes, hogy maga Lars Rasmussen, a Wave csapat főmérnöke sem tud konkrét válasszal szolgálni. Az elmúlt napokban mindössze annyit ismert el, hogy a Buzz rendszerét még a Wave csapat tagjai is folyamatosan használták az elmúlt hónapokban. Hozzátette, hogy a Google berkein belül sem áll rendelkezésre egy mesterien kidolgozott "ördögi terv", így továbbra sem tudjuk, hogy a Buzz gyakorlatilag a Wave lecserélését/kibelezését jelenti, avagy akár mindkettő platform számára van-e hely a Google vezetőinek jövőképében. Elemzők egy része szerint a keresőcég valószínűleg arra kíváncsi, hogy melyik tud majd nagyobb elfogadottságra szert tenni, és ez alapján alakítják majd a terveket.
Kétségtelen, hogy míg a Buzz az egyszeri felhasználó számára hasznos avagy érdekes szolgáltatásokat nyújt, addig a Wave platformban sokkal több, a vállalatok számára nagy segítséget jelentő eszköz rejlik) gondoljunk csak a találkozók megszervezésére, a szavazások és közös munka lebonyolítására, illetve a Federation opcióra). Előfordulhat tehát, hogy akár mindkét versenyző életben marad, előbbi a szabadidőt, utóbbi pedig a munkával töltött órákat téve kellemesebbé számunkra.
Ami a Zümmöt illeti, itt sokak tiltakozását váltotta ki a már említett automatikus követési funkció, mások pedig eközben azon elmélkedtek, hogy vajon az egyszerű kezelőfelület mennyire szállhat versenybe az olyan jól megszokott és sokak által kedvelt - igaz, olykor keményen bírált - portálokkal, mint amilyen a Facebook. Eleinte mi sem sok esélyt adtunk a Buzz számára, ám a Google esetében nem lehet eleve vereségre ítélt fejlesztésről beszélni. Elég ha csak a GMail-felhasználók óriási számára gondolunk, egy ilyen méretű táborban még a fél siker is kellemes rajtnak számít.
A Google korai rajtra, majd pedig hosszú és elnyújtott további fejlesztési szakaszra alapuló stratégiája kétségtelenül némi zavart kelt a riválisokban és a partnerekben egyaránt, hiszen nem lehet tudni, hogy új fejlesztéseiket hosszabb evolúciós, avagy lassú kihalási pályára szánják-e. A félig-meddig önállóan tevékenykedő fejlesztői csapatok pedig akár egymással is versenyezhetnek, ami könnyen oda vezethet, hogy egy még hivatalosan el sem rajtolt, félkésznek mondható platform adja át a helyét a cégen belül egy még újabb, még menőbb fejlesztésnek - az elkövetkező hónapokban meglátjuk, hogy a Wave és a Buzz esetében melyik jóslat bizonyult helytállónak.
Az SG oldalain első alkalommal tavaly májusban számoltunk be hosszabban egy új kommunikációs platform érkezéséről, amellyel a Google ezen a területen is komoly előnyre tehetne szert a riválisokhoz képest. Akkor úgy tűnt, hogy ez talán a cég legnagyobb dobása lesz a közeljövőben, az ezt követű bemutatók és ismertetők során pedig kirajzolódott a kommunikációs forradalom teljes képe, fontos és hasznos újításokkal egyszerűsítésekkel, olykor pedig okos és egyszerű trükkökkel.
Az elmúlt néhány hónapban mintha valahogy alábbhagyott volna nem csak a felhasználók és vállalatok érdeklődése, hanem a Google igyekezete is. A Google Wave csapata például mélyen hallgatott, amikor a Buzz februárban elindult hódító útjára. Utóbbi szolgáltatás nem kis meglepetést okozott, hiszen egyértelművé vált, hogy a keresőcég a megszokott közösségi oldalak ellen is felvenné a kesztyűt, a kezdeti zökkenők után pedig nagyon úgy tűnik, hogy erre meg is van minden esélyük. Nem csoda tehát, hogy egyre többen teszik fel a kérdést: tulajdonképpen mit is akar a Google?
A kérdésre nem egyszerű valamiféle választ találni, jelenleg még csak a találgatások szintjén mozoghatunk, ahogy arra az elmúlt hetekben megjelent cikkek is jól rávilágítanak. A TechCrunch például februárban még a Wave felé vezető út egyik fontos állomásaként jellemezte a Buzz (magyarul Zümm) felbukkanását, amely inkább a szociális, közösségi funkciók terén igyekszik segíteni a felhasználók dolgát. Mindenképpen érdekes, hogy míg a Wave továbbra sem nyílt meg a nagyközönség előtt (a meghívók rendszere még mindig a helyén van), addig a Buzz rögtön minden GMail-felhasználó számára elérhetővé vált, nem kis felfordulást és negatív visszhangot váltva ki ismerőseink automatikus követésével.
A Wave kapcsán nem is tudunk felsorolni sok fontos újdonságot, a legnagyobb durranás talán a kiegészítők rendszerének bemutatása volt az utóbbi hetekben, emellett csak kisebb javításokat vehettünk észre (már amennyiben aktív felhasználói vagyunk a rendszernek), illetve az automatikus email értesítések elérhetővé tételét az új üzenetek beérkezésekor. Nagyon úgy tűnik, hogy a kezelőfelület továbbra sem hódította meg a felhasználók szívét, hiába a sok érdekes funkció, ha sokan nem látják értelmét a böngésző futtatásának egy azonnali üzenetküldő alkalmazás használatához. Ebben segíthetne a külső fejlesztésű, egyszerűbb kliensek érkezése, illetve a már meglévő alkalmazásokhoz (lásd Trillian vagy Miranda) szánt pluginek elkészítése, de egyelőre itt sem bővelkedünk a kínálatban.
Legalább ilyen érdekes, hogy maga Lars Rasmussen, a Wave csapat főmérnöke sem tud konkrét válasszal szolgálni. Az elmúlt napokban mindössze annyit ismert el, hogy a Buzz rendszerét még a Wave csapat tagjai is folyamatosan használták az elmúlt hónapokban. Hozzátette, hogy a Google berkein belül sem áll rendelkezésre egy mesterien kidolgozott "ördögi terv", így továbbra sem tudjuk, hogy a Buzz gyakorlatilag a Wave lecserélését/kibelezését jelenti, avagy akár mindkettő platform számára van-e hely a Google vezetőinek jövőképében. Elemzők egy része szerint a keresőcég valószínűleg arra kíváncsi, hogy melyik tud majd nagyobb elfogadottságra szert tenni, és ez alapján alakítják majd a terveket.
Kétségtelen, hogy míg a Buzz az egyszeri felhasználó számára hasznos avagy érdekes szolgáltatásokat nyújt, addig a Wave platformban sokkal több, a vállalatok számára nagy segítséget jelentő eszköz rejlik) gondoljunk csak a találkozók megszervezésére, a szavazások és közös munka lebonyolítására, illetve a Federation opcióra). Előfordulhat tehát, hogy akár mindkét versenyző életben marad, előbbi a szabadidőt, utóbbi pedig a munkával töltött órákat téve kellemesebbé számunkra.
Ami a Zümmöt illeti, itt sokak tiltakozását váltotta ki a már említett automatikus követési funkció, mások pedig eközben azon elmélkedtek, hogy vajon az egyszerű kezelőfelület mennyire szállhat versenybe az olyan jól megszokott és sokak által kedvelt - igaz, olykor keményen bírált - portálokkal, mint amilyen a Facebook. Eleinte mi sem sok esélyt adtunk a Buzz számára, ám a Google esetében nem lehet eleve vereségre ítélt fejlesztésről beszélni. Elég ha csak a GMail-felhasználók óriási számára gondolunk, egy ilyen méretű táborban még a fél siker is kellemes rajtnak számít.
A Google korai rajtra, majd pedig hosszú és elnyújtott további fejlesztési szakaszra alapuló stratégiája kétségtelenül némi zavart kelt a riválisokban és a partnerekben egyaránt, hiszen nem lehet tudni, hogy új fejlesztéseiket hosszabb evolúciós, avagy lassú kihalási pályára szánják-e. A félig-meddig önállóan tevékenykedő fejlesztői csapatok pedig akár egymással is versenyezhetnek, ami könnyen oda vezethet, hogy egy még hivatalosan el sem rajtolt, félkésznek mondható platform adja át a helyét a cégen belül egy még újabb, még menőbb fejlesztésnek - az elkövetkező hónapokban meglátjuk, hogy a Wave és a Buzz esetében melyik jóslat bizonyult helytállónak.