SG.hu
Alig néznek tévét az internetezők
A világ 23 országának polgárai körében készült Ipsos online felmérés szerint a netezők kétharmada több időt szán az internetezésre hetente, mint amennyit tévénézéssel tölt.
A 2009 novembere és 2010 januárja között a Canada.com számára készített Ipsos kutatás alapján úgy tűnik, hogy minden vizsgált országban elveszítette hegemóniáját a televízió az internetezők körében. A Global Advisor felmérés során 24 ezer internetezőt kérdeztek meg 23 országban internetezési és televízió nézési szokásairól. A 23 ország mindegyikében meghaladja az 50%-ot azon internetezők aránya, akik több időt fordítanak a világhálóra, mint a televízióra.
A legalacsonyabb arányt Belgiumban találjuk, ahol mindössze a kutatásban részt vevő internetezők 55%-a nyilatkozott úgy, hogy több időt tölt a net előtt, mint a TV-vel, a legmagasabb arányt - 89%-ot - pedig Kínában mérték az Ipsos kutatói. Magyarország a középmezőnyben szerepel, 67%-os arányunk a világátlagot közelíti. Az élmezőny további országai: Oroszország - ahol az internetezők 87%-a saját bevallása szerint több időt tölt az interneten, mint a TV előtt, Törökország (77%) Japán (77%) és India (76%). A lista alján a már említett Belgium mellett Kanada (57%), Franciaország (58%), Németország (59%), Hollandia (59%), Mexikó (61%) és Nagy Britannia (61%) található.
Az eredmények első ránézésre meglepőnek tűnhetnek, hiszen az internet kapcsán gyakran fejletlenebbnek tekintett országok sok esetben előkelőbb helyen végeztek, míg az internet szempontjából éllovasoknak tartott országok egy jó része átlagon alul teljesített. Ennek az az oka, hogy az internet penetráció - az internet elterjedtségének foka - szoros kapcsolatot mutat az internetezéssel eltöltött átlagos idővel. Egy alacsony internet elterjedtséggel rendelkező országban (mint amilyen Kína, Oroszország vagy India) az internetezők között arányaiban jóval több az olyan felhasználó, aki munkavégzésre is használja a világhálót így értelemszerűen több időt tölt el online, mint tévénézéssel.
Minél magasabb az internet elterjedtsége egy adott országban, annál valószínűbb, hogy az úgynevezett light user-ek - az internetet ritkábban és jellemzően kikapcsolódásra használó felhasználók - nagyobb tömegben találhatók a mintában. Elsősorban tehát az magyarázza a fejlett országok esetében az alacsonyabb arányokat, hogy a lakosság egy jó része nem gyakori internetező, ezért több időt tölt tévézéssel. Az internettel eltöltött átlagos idő azonban a jövőben várhatóan nőni fog, például a kutatást megrendelő Kanadában az Ipsos Interactive Reid Report alapján 15 év után 2010 áprilisában haladta meg először az internetezéssel töltött átlagos idő a tévézést: az átlag kanadai heti 18 órát töltött el online és 16,9 órát tévézéssel.
Mint az széles körben ismert, a magyarok átlagosan napi négy óránál is többet szánnak tévézésre, amivel a világ élvonalába tartozunk - az viszont kevéssé köztudott, hogy az átlag magyar internetező közel 3,5 órát tölt naponta az internet előtt (Ipsos - Gemius SA: gemius/Ipsos Fusion Data, 2010-04 - 15+ belföldi közönség). Az Ipsos fentebb ismertetett felmérése alapján látszik, hogy a magyar internetezők kétharmada idehaza is többet internetezik, mint tévézik, a számok ismeretében mindez csak úgy lehetséges, hogy a hazai internetezők kevesebbet tévéznek, mint a nem internetező társaik.
A 2009 novembere és 2010 januárja között a Canada.com számára készített Ipsos kutatás alapján úgy tűnik, hogy minden vizsgált országban elveszítette hegemóniáját a televízió az internetezők körében. A Global Advisor felmérés során 24 ezer internetezőt kérdeztek meg 23 országban internetezési és televízió nézési szokásairól. A 23 ország mindegyikében meghaladja az 50%-ot azon internetezők aránya, akik több időt fordítanak a világhálóra, mint a televízióra.
A legalacsonyabb arányt Belgiumban találjuk, ahol mindössze a kutatásban részt vevő internetezők 55%-a nyilatkozott úgy, hogy több időt tölt a net előtt, mint a TV-vel, a legmagasabb arányt - 89%-ot - pedig Kínában mérték az Ipsos kutatói. Magyarország a középmezőnyben szerepel, 67%-os arányunk a világátlagot közelíti. Az élmezőny további országai: Oroszország - ahol az internetezők 87%-a saját bevallása szerint több időt tölt az interneten, mint a TV előtt, Törökország (77%) Japán (77%) és India (76%). A lista alján a már említett Belgium mellett Kanada (57%), Franciaország (58%), Németország (59%), Hollandia (59%), Mexikó (61%) és Nagy Britannia (61%) található.
Az eredmények első ránézésre meglepőnek tűnhetnek, hiszen az internet kapcsán gyakran fejletlenebbnek tekintett országok sok esetben előkelőbb helyen végeztek, míg az internet szempontjából éllovasoknak tartott országok egy jó része átlagon alul teljesített. Ennek az az oka, hogy az internet penetráció - az internet elterjedtségének foka - szoros kapcsolatot mutat az internetezéssel eltöltött átlagos idővel. Egy alacsony internet elterjedtséggel rendelkező országban (mint amilyen Kína, Oroszország vagy India) az internetezők között arányaiban jóval több az olyan felhasználó, aki munkavégzésre is használja a világhálót így értelemszerűen több időt tölt el online, mint tévénézéssel.
Minél magasabb az internet elterjedtsége egy adott országban, annál valószínűbb, hogy az úgynevezett light user-ek - az internetet ritkábban és jellemzően kikapcsolódásra használó felhasználók - nagyobb tömegben találhatók a mintában. Elsősorban tehát az magyarázza a fejlett országok esetében az alacsonyabb arányokat, hogy a lakosság egy jó része nem gyakori internetező, ezért több időt tölt tévézéssel. Az internettel eltöltött átlagos idő azonban a jövőben várhatóan nőni fog, például a kutatást megrendelő Kanadában az Ipsos Interactive Reid Report alapján 15 év után 2010 áprilisában haladta meg először az internetezéssel töltött átlagos idő a tévézést: az átlag kanadai heti 18 órát töltött el online és 16,9 órát tévézéssel.
Mint az széles körben ismert, a magyarok átlagosan napi négy óránál is többet szánnak tévézésre, amivel a világ élvonalába tartozunk - az viszont kevéssé köztudott, hogy az átlag magyar internetező közel 3,5 órát tölt naponta az internet előtt (Ipsos - Gemius SA: gemius/Ipsos Fusion Data, 2010-04 - 15+ belföldi közönség). Az Ipsos fentebb ismertetett felmérése alapján látszik, hogy a magyar internetezők kétharmada idehaza is többet internetezik, mint tévézik, a számok ismeretében mindez csak úgy lehetséges, hogy a hazai internetezők kevesebbet tévéznek, mint a nem internetező társaik.