Berta Sándor
Érkeznek a hibrid tv-k
A HD és a 3D-s televíziók után újabb termékcsoport jelenik meg egyre több gyártó kínálatában: a hibrid tv-k.
Az új készülékek legfontosabb funkciója, hogy a segítségükkel bárki akár a nappalijából is internetezhet és e televíziók a háztartások központi kijelzőivé válnak. Ezeken a képernyőkön futnak majd össze a család legfontosabb energiafogyasztási adatai, személyes üzenetei, legyen szó akár e-mailekről, SMS-ekről vagy telefonhívásokról. Emellett az eszközök alkalmasak lehetnek a többi háztartási berendezés vezérlésére is, így a képernyőn látható lesz például a mosó- vagy mosogatógépek, a hagyományos és a mikrohullámú sütők által küldött információ. A cégek szerint ezek a termékek rendkívüli mértékben megkönnyítik majd az emberek életét és így több idő juthat a szabadidőre, a sportra vagy éppen a pihenésre.
"A televíziókon keresztül lehet majd ellenőrizni mondjuk, hogy a sütőt valóban kikapcsoltuk-e vagy hogy a lakásban működik-e éppen egy elektromos berendezés. A távirányító segítségével vezérelhetők lesznek ezek az eszközök, ami által áramot takaríthatunk meg és ez egyúttal nagyobb biztonságérzetet fog nyújtani elsősorban az idősebb embereknek." - jelentette ki Jürgen Sewczyk, a JS Consult/Eutelsat szakértője.
A GfK piackutató társaság adatai szerint Európában csak az elmúlt egy évben majd egymillió internetezésre képes tévét adtak el a kereskedők és 2010 év végéig ez a szám elérheti a 2 milliót. Mindez 20 százalékos piaci részesedésnek felelne meg. Jürgen Sewczyk azzal számol, hogy 2011 végéig 5-6 millió hibrid televízió kerül a háztartásokba. Az ok egyszerű: a technika már elérhető, így nincsenek plusz költségek. A közeljövőben már csak az fog eldőlni, hogy melyik dizájn, illetve technológia nyeri el leginkább a felhasználók tetszését.
A System Hybrid broadcast broadband TV (HbbTV) rendszer esetében már kezdeményezték az ETSI európai szervezetnél az online platformszabvánnyá nyilvánítást. A HbbTV-t használja többek között a Philips is. "A HbbTV-vel egy nagy lépést tettünk előre és a rendszert már 15 gyártó alkalmazza, így gyakorlatilag szabványnak tekinthető" - közölte a szakember.
A gyártók az internetcsatlakozást vagy az integrált digitális vevőegységen vagy Set-Top-Boxokkal biztosítják. Az elképzelés lényege, hogy a felhasználó ne televíziója képernyője előtt internetezzen vagy írjon e-maileket, hanem inkább a teletext szolgáltatásokat reformálják meg. A távirányító internet gombjára kattintva számos alkalmazás és szolgáltatás (időjárás-jelentés, YouTube, eBay stb.) válhat elérhetővé. Ehhez természetesen szükség van a távirányítók továbbfejlesztésére is. Az idei IFA 2010 berlini híradástechnikai kiállításon már láthatók lesznek az első, mindössze 5-6 gombos átalakított távirányítók. A technológia forradalmasítani fogja a televíziókat és a televíziózást, azonban az igazi áttörés Sewczyk szerint csak 3-4 év múlva következik majd be.
Az új készülékek legfontosabb funkciója, hogy a segítségükkel bárki akár a nappalijából is internetezhet és e televíziók a háztartások központi kijelzőivé válnak. Ezeken a képernyőkön futnak majd össze a család legfontosabb energiafogyasztási adatai, személyes üzenetei, legyen szó akár e-mailekről, SMS-ekről vagy telefonhívásokról. Emellett az eszközök alkalmasak lehetnek a többi háztartási berendezés vezérlésére is, így a képernyőn látható lesz például a mosó- vagy mosogatógépek, a hagyományos és a mikrohullámú sütők által küldött információ. A cégek szerint ezek a termékek rendkívüli mértékben megkönnyítik majd az emberek életét és így több idő juthat a szabadidőre, a sportra vagy éppen a pihenésre.
"A televíziókon keresztül lehet majd ellenőrizni mondjuk, hogy a sütőt valóban kikapcsoltuk-e vagy hogy a lakásban működik-e éppen egy elektromos berendezés. A távirányító segítségével vezérelhetők lesznek ezek az eszközök, ami által áramot takaríthatunk meg és ez egyúttal nagyobb biztonságérzetet fog nyújtani elsősorban az idősebb embereknek." - jelentette ki Jürgen Sewczyk, a JS Consult/Eutelsat szakértője.
A GfK piackutató társaság adatai szerint Európában csak az elmúlt egy évben majd egymillió internetezésre képes tévét adtak el a kereskedők és 2010 év végéig ez a szám elérheti a 2 milliót. Mindez 20 százalékos piaci részesedésnek felelne meg. Jürgen Sewczyk azzal számol, hogy 2011 végéig 5-6 millió hibrid televízió kerül a háztartásokba. Az ok egyszerű: a technika már elérhető, így nincsenek plusz költségek. A közeljövőben már csak az fog eldőlni, hogy melyik dizájn, illetve technológia nyeri el leginkább a felhasználók tetszését.
A System Hybrid broadcast broadband TV (HbbTV) rendszer esetében már kezdeményezték az ETSI európai szervezetnél az online platformszabvánnyá nyilvánítást. A HbbTV-t használja többek között a Philips is. "A HbbTV-vel egy nagy lépést tettünk előre és a rendszert már 15 gyártó alkalmazza, így gyakorlatilag szabványnak tekinthető" - közölte a szakember.
A gyártók az internetcsatlakozást vagy az integrált digitális vevőegységen vagy Set-Top-Boxokkal biztosítják. Az elképzelés lényege, hogy a felhasználó ne televíziója képernyője előtt internetezzen vagy írjon e-maileket, hanem inkább a teletext szolgáltatásokat reformálják meg. A távirányító internet gombjára kattintva számos alkalmazás és szolgáltatás (időjárás-jelentés, YouTube, eBay stb.) válhat elérhetővé. Ehhez természetesen szükség van a távirányítók továbbfejlesztésére is. Az idei IFA 2010 berlini híradástechnikai kiállításon már láthatók lesznek az első, mindössze 5-6 gombos átalakított távirányítók. A technológia forradalmasítani fogja a televíziókat és a televíziózást, azonban az igazi áttörés Sewczyk szerint csak 3-4 év múlva következik majd be.