Berta Sándor
Szoftverfrissítések: a felelősség a felhasználóké?
A Windows mellett más operációs rendszerek és alkalmazások sem büszkélkedhetnek gyors hibajavításokkal. A Free Software Foundation Europe (FSFE) Windows 7-est ért kritikája után a többi program készítőinek hibajavítási lassúságát is bírálat érte.
"A Microsofthoz hasonlóan más gyártóknak és a nyílt forráskódú közösségnek is ugyanilyen problémákkal kell megküzdeniük. Biztonsági hibák minden szoftverben felbukkannak és ez alól a Linux sem kivétel. A készítők ott is csak hetek múlva reagálnak, mivel a javításokat tesztelni kell a kiadásuk előtt. Nem hiszem, hogy a Microsoft gondatlanabb lenne. Inkább a felhasználóknak kellene nagyobb felelősséget vállalniuk. Hibák gyakran előfordulnak a programokban. Ha például valaki tudja, hogyan kell csinálni, a legújabb Nokia-telefonok akár egyetlen SMS-el is megbéníthatók" - mondta Thomas Mandl IT-szakértő az FSFE bejelentésére reagálva.
A szakember példaként említette az Adobe termékeit és kiegészítőit, amelyek mostanában a támadók népszerű célpontjaivá váltak. Mandl szerint ugyan igaz, de érvként meglehetősen ingatag lábakon áll az az állítás, hogy egy hibát csak az alkalmazások készítői tudják kijavítani.
"Amennyiben Linuxot használnék és nem lennék kernelguru nekem is várnom kellene a Red Hat, a a SuSE, az Ubuntu vagy a Debian fejlesztőinek javításaira. A frissítések ugyanis mindig a készítőktől érkeznek. Az, hogy melyik gyártó milyen gyorsan reagál többek között függ attól, hogy mennyire összetett problémával állnak szemben és hogy hány különböző rendszerhez nyújtanak terméktámogatást. A Microsoftnál sok eltérő nyelvű termékhez van támogatás, ami semmiképpen sem nevezhető előnynek a gyors problémamegoldás szempontjából."
"Jó példa az Adobe, amely egy hibát gyorsan kijavított az aktuális verzióban, de ugyanez a folyamat a régebbi változatok esetében tovább tartott. A vállalat azt tanácsolta az embereknek, hogy kapcsolják ki az Adobe Reader Javascript funkcióját. Kérdés azonban, hogy ezt valójában hányan tették meg. Éppen ezért látható, hogy a felhasználók a készítőkre támaszkodnak. Azonban a felelősség már régóta a felhasználóké" - szögezte le Mandl.
"A Microsofthoz hasonlóan más gyártóknak és a nyílt forráskódú közösségnek is ugyanilyen problémákkal kell megküzdeniük. Biztonsági hibák minden szoftverben felbukkannak és ez alól a Linux sem kivétel. A készítők ott is csak hetek múlva reagálnak, mivel a javításokat tesztelni kell a kiadásuk előtt. Nem hiszem, hogy a Microsoft gondatlanabb lenne. Inkább a felhasználóknak kellene nagyobb felelősséget vállalniuk. Hibák gyakran előfordulnak a programokban. Ha például valaki tudja, hogyan kell csinálni, a legújabb Nokia-telefonok akár egyetlen SMS-el is megbéníthatók" - mondta Thomas Mandl IT-szakértő az FSFE bejelentésére reagálva.
A szakember példaként említette az Adobe termékeit és kiegészítőit, amelyek mostanában a támadók népszerű célpontjaivá váltak. Mandl szerint ugyan igaz, de érvként meglehetősen ingatag lábakon áll az az állítás, hogy egy hibát csak az alkalmazások készítői tudják kijavítani.
"Amennyiben Linuxot használnék és nem lennék kernelguru nekem is várnom kellene a Red Hat, a a SuSE, az Ubuntu vagy a Debian fejlesztőinek javításaira. A frissítések ugyanis mindig a készítőktől érkeznek. Az, hogy melyik gyártó milyen gyorsan reagál többek között függ attól, hogy mennyire összetett problémával állnak szemben és hogy hány különböző rendszerhez nyújtanak terméktámogatást. A Microsoftnál sok eltérő nyelvű termékhez van támogatás, ami semmiképpen sem nevezhető előnynek a gyors problémamegoldás szempontjából."
"Jó példa az Adobe, amely egy hibát gyorsan kijavított az aktuális verzióban, de ugyanez a folyamat a régebbi változatok esetében tovább tartott. A vállalat azt tanácsolta az embereknek, hogy kapcsolják ki az Adobe Reader Javascript funkcióját. Kérdés azonban, hogy ezt valójában hányan tették meg. Éppen ezért látható, hogy a felhasználók a készítőkre támaszkodnak. Azonban a felelősség már régóta a felhasználóké" - szögezte le Mandl.