Berta Sándor
Az okostelefonok lehetnek a navigációs eszközök konkurensei
Napjainkban egyre több multifunkciós okostelefon jelenik meg a piacon, ezt azonban nem minden vállalat fogadja örömmel. Az egyre korszerűbb okostelefonok leginkább a navigációs készülékek gyártóinak jelentenek komoly problémát, akik - érthetően - a piacaikat és végső soron a megélhetésüket féltik.
A TomTom, a Garmin vagy éppen a Navigon vezetői az elmúlt hónapokban aggodalommal figyelték a piac változásait. Az intelligens mobiltelefonok technikai előnyeik miatt jóval keresettebbek a navigációs termékeknél és ez már a cégek piaci részesedésében is meglátszik. Az okostelefonok egyszerre kínálják ugyanis a felhasználóknak a GPS-szes navigációs lehetőségek, a beépített digitális kamerák és MP3-lejátszó programok használatát, ugyanakkor hordozható játékkonzolként, telefonként, sőt egyes esetekben már netbookként is megállják a helyüket.
Ezzel szemben a navigációs készülékek gyártói gyakorlatilag nem tudnak újdonságokkal kirukkolni, ezáltal szinte semmi sem indokolja, hogy a vásárlók megvásárolják új modelleket. A helyzetet csak súlyosbítja a tavaly ősz óta tartó gazdasági világválság. "A gazdasági helyzet természetesen nem hagyja érintetlenül a navigációs piacot sem" - jelentette ki Michael Hoffmann, a Navigon szóvivője.
Az adatok szintén ezt támasztják alá. Csak az idei esztendő első negyedévében 30 százalékkal csökkent a forgalom. A TomTom 2007 óta összesen 80 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhetett el. Az okok között szerepel az is, hogy a navigációs termékek jóval drágábbak az okostelefonoknál. Az intelligens mobilok piaca ezzel szemben például Észak-Amerikában 25 százalékkal nőtt. A TomTom, a Garmin és a Navigon időközben megpróbáltak reagálni az új konkurencia jelentette kihívásokra és kihasználni a mobil eszközök szektorában bekövetkezett keresletrobbanást. Azonban egyrészt elkéstek, sokkal előbb kellett volna lépniük, másrészt az alkalmazások többségét a mobil szolgáltatóktól szerzik be.
A Compete nevű webelemző cég kimutatta, hogy az okostelefon-tulajdonosok több mint 40 százaléka használja a GPS-egységgel ellátott készülékét navigációs célokra is. Az iPhone-tulajdonosok esetében ez az arány még magasabb és eléri a több mint 80 százalékot. Ráadásul ma már alig kapható olyan többfunkciós mobil, amelyben ne lenne egy GPS-modul. Az ABI Research adatai szerint a megjelenő modellek több mint 80 százaléka tartalmaz GPS-vevőegységet.
A TomTom, a Garmin vagy éppen a Navigon vezetői az elmúlt hónapokban aggodalommal figyelték a piac változásait. Az intelligens mobiltelefonok technikai előnyeik miatt jóval keresettebbek a navigációs termékeknél és ez már a cégek piaci részesedésében is meglátszik. Az okostelefonok egyszerre kínálják ugyanis a felhasználóknak a GPS-szes navigációs lehetőségek, a beépített digitális kamerák és MP3-lejátszó programok használatát, ugyanakkor hordozható játékkonzolként, telefonként, sőt egyes esetekben már netbookként is megállják a helyüket.
Ezzel szemben a navigációs készülékek gyártói gyakorlatilag nem tudnak újdonságokkal kirukkolni, ezáltal szinte semmi sem indokolja, hogy a vásárlók megvásárolják új modelleket. A helyzetet csak súlyosbítja a tavaly ősz óta tartó gazdasági világválság. "A gazdasági helyzet természetesen nem hagyja érintetlenül a navigációs piacot sem" - jelentette ki Michael Hoffmann, a Navigon szóvivője.
Az adatok szintén ezt támasztják alá. Csak az idei esztendő első negyedévében 30 százalékkal csökkent a forgalom. A TomTom 2007 óta összesen 80 százalékos forgalomcsökkenést könyvelhetett el. Az okok között szerepel az is, hogy a navigációs termékek jóval drágábbak az okostelefonoknál. Az intelligens mobilok piaca ezzel szemben például Észak-Amerikában 25 százalékkal nőtt. A TomTom, a Garmin és a Navigon időközben megpróbáltak reagálni az új konkurencia jelentette kihívásokra és kihasználni a mobil eszközök szektorában bekövetkezett keresletrobbanást. Azonban egyrészt elkéstek, sokkal előbb kellett volna lépniük, másrészt az alkalmazások többségét a mobil szolgáltatóktól szerzik be.
A Compete nevű webelemző cég kimutatta, hogy az okostelefon-tulajdonosok több mint 40 százaléka használja a GPS-egységgel ellátott készülékét navigációs célokra is. Az iPhone-tulajdonosok esetében ez az arány még magasabb és eléri a több mint 80 százalékot. Ráadásul ma már alig kapható olyan többfunkciós mobil, amelyben ne lenne egy GPS-modul. Az ABI Research adatai szerint a megjelenő modellek több mint 80 százaléka tartalmaz GPS-vevőegységet.