Berta Sándor
Szabadon osztályozhatók a tanárok
Hosszú évek óta húzódó vita végére tett pontot a Német Legfelsőbb Bíróság (BGH), amely kimondta, hogy jogszerű a tanárok online minősítése.
A Spickmich nevű német portálon bárki regisztrálhatja magát, majd elkészítheti az általa megnevezett tanár internetes osztályozását. A regisztráció során meg kell adni az iskola nevét, egy felhasználói azonosítót és egy e-mail címet. Utóbbira küldi el a rendszer a jelszót. Az oktatókat a német oktatási rendszerben megszokott módon 1-estől 6-osig lehet osztályozni. Az 1-es a legjobb, a 6-os a legrosszabb minősítésnek felel meg. Minden számhoz egyúttal különböző kiegészítő jellemzések is tartoznak, például: laza és humoros, népszerű, motivált, emberséges, közönyös, jól tanít stb. A beérkező osztályzatokat átlagolják és ezután a tanár megkapja a végső minősítését.
Ez a gyakorlat váltotta ki az egyik érintett pedagógus nemtetszését. Ő németet tanított egy iskolában és a munkáját a diákok 4,3-asra értékelték. A nő pert indított a portál ellen. Az ügy számos bíróságot megjárt, végül a legfelsőbb testülethez került. A tanárnő azt akarta elérni, hogy az oldalról töröljék a nevét, az iskolája és a tantárgya nevét, valamint az osztályzatokat. Az indoklása szerint a Spickmich.de-n működő gyakorlat megsértette a személyiségi jogait és a jelenleg hatályos német adatvédelmi törvényt is. A BGH negyedik számú tanácsa a VI ZR 196/08-as számú ítéletében a diákoknak és a honlapnak adott igazat, vagyis továbbra is bátran értékelheti bármely hallgató a tanárait.
Az ítélet precedens értékű és míg a Spickmich, illetve a fiatalok körében nagy örömöt váltott ki, a Német Filológusok Szövetségének (DPhV) elnöke, Heinz-Peter Meidinger - érthetően - csalódottságának adott hangot. A szakember közölte: a bíróság ahelyett, hogy az alapproblémával foglalkozott volna, inkább elfogadta ezt a tarthatatlan állapotot, amely szerint a pedagógusokat nem illetik meg ugyanazok a személyiségi jogok, mint a többi állampolgárt. Mindez azt jelenti, hogy az oktatóknak továbbra is el kell tűrniük, hogy a diákok névtelenül minősítsék és becsméreljék őket. "Nem véletlen, hogy a tanárokat egyre kevésbé tisztelik a hallgatók" - fakadt ki Meidinger. A DPhV elnöke ugyanakkor hozzátette: reméli, hogy a Német Alkotmánybíróság más véleményen lesz.
Manuel Weisbrod, a Spickmich ügyvezetője szűkszavúan csak annyit mondott: "Ez a döntés iránymutató az új médiák számára, ez nagyszerű nap a német iskolák, valamint a véleményszabadság számára." A 2007-ben három kölni hallgató által alapított portálnak egyébként eddig 1 000 000 tagja van, akik összesen 448 000 pedagógus munkáját osztályozták. A tanároknak az alkotmánybírósági beadványon kívül még egy lehetőségük van: létrehozhatnak egy oldalt, ahol ők minősíthetik a diákokat. Az iskolai erőszak terjedése miatt aligha kétséges, hogy sok tinédzser 6-ost kapna. Bár könnyen lehet, hogy az ifjúságvédelmi szervezetek azonnal kérvényeznék a honlap betiltását. A gyerekek pedig most joggal úgy érezhetik: nekik mindent szabad.
Franciaországban egyébként tavaly egy párizsi bíróság az oktatást zavaró cselekedetnek minősítette a francia pedagógusok internetes minősítését.
A Spickmich nevű német portálon bárki regisztrálhatja magát, majd elkészítheti az általa megnevezett tanár internetes osztályozását. A regisztráció során meg kell adni az iskola nevét, egy felhasználói azonosítót és egy e-mail címet. Utóbbira küldi el a rendszer a jelszót. Az oktatókat a német oktatási rendszerben megszokott módon 1-estől 6-osig lehet osztályozni. Az 1-es a legjobb, a 6-os a legrosszabb minősítésnek felel meg. Minden számhoz egyúttal különböző kiegészítő jellemzések is tartoznak, például: laza és humoros, népszerű, motivált, emberséges, közönyös, jól tanít stb. A beérkező osztályzatokat átlagolják és ezután a tanár megkapja a végső minősítését.
Ez a gyakorlat váltotta ki az egyik érintett pedagógus nemtetszését. Ő németet tanított egy iskolában és a munkáját a diákok 4,3-asra értékelték. A nő pert indított a portál ellen. Az ügy számos bíróságot megjárt, végül a legfelsőbb testülethez került. A tanárnő azt akarta elérni, hogy az oldalról töröljék a nevét, az iskolája és a tantárgya nevét, valamint az osztályzatokat. Az indoklása szerint a Spickmich.de-n működő gyakorlat megsértette a személyiségi jogait és a jelenleg hatályos német adatvédelmi törvényt is. A BGH negyedik számú tanácsa a VI ZR 196/08-as számú ítéletében a diákoknak és a honlapnak adott igazat, vagyis továbbra is bátran értékelheti bármely hallgató a tanárait.
Az ítélet precedens értékű és míg a Spickmich, illetve a fiatalok körében nagy örömöt váltott ki, a Német Filológusok Szövetségének (DPhV) elnöke, Heinz-Peter Meidinger - érthetően - csalódottságának adott hangot. A szakember közölte: a bíróság ahelyett, hogy az alapproblémával foglalkozott volna, inkább elfogadta ezt a tarthatatlan állapotot, amely szerint a pedagógusokat nem illetik meg ugyanazok a személyiségi jogok, mint a többi állampolgárt. Mindez azt jelenti, hogy az oktatóknak továbbra is el kell tűrniük, hogy a diákok névtelenül minősítsék és becsméreljék őket. "Nem véletlen, hogy a tanárokat egyre kevésbé tisztelik a hallgatók" - fakadt ki Meidinger. A DPhV elnöke ugyanakkor hozzátette: reméli, hogy a Német Alkotmánybíróság más véleményen lesz.
Manuel Weisbrod, a Spickmich ügyvezetője szűkszavúan csak annyit mondott: "Ez a döntés iránymutató az új médiák számára, ez nagyszerű nap a német iskolák, valamint a véleményszabadság számára." A 2007-ben három kölni hallgató által alapított portálnak egyébként eddig 1 000 000 tagja van, akik összesen 448 000 pedagógus munkáját osztályozták. A tanároknak az alkotmánybírósági beadványon kívül még egy lehetőségük van: létrehozhatnak egy oldalt, ahol ők minősíthetik a diákokat. Az iskolai erőszak terjedése miatt aligha kétséges, hogy sok tinédzser 6-ost kapna. Bár könnyen lehet, hogy az ifjúságvédelmi szervezetek azonnal kérvényeznék a honlap betiltását. A gyerekek pedig most joggal úgy érezhetik: nekik mindent szabad.
Franciaországban egyébként tavaly egy párizsi bíróság az oktatást zavaró cselekedetnek minősítette a francia pedagógusok internetes minősítését.