MTI
Beszédproblémás gyerekeken segít egy új szoftver
Brit tudósok súlyosan beszédproblémás gyerekek segítségére szolgáló szoftvert fejlesztettek ki.
A "Milyen volt ma a suli?" nevű szoftver arra próbálja rávezetni a fogyatékos gyerekeket, hogy gyorsabban kommunikáljanak. A program olyan felvevőkészüléket, emelőkarokat és érzékelőket használ, amelyek információkat gyűjtenek arról, hogy a gyerekek mit éltek át aznap az iskolában. A gép egy speciális program segítségével történetté alakítja át az információkat, amelyet a gyerekek otthon meg tudnak osztani a szüleikkel, testvéreikkel. A szoftver tulajdonképpen egy interaktív narrációs rendszert alkalmaz, amelynek köszönhetően a gyerekek könnyedén tudnak beszélni napjukról az iskolában, sőt válaszolnak is a kérdésekre.
Rolf Black, az University of Dundee informatikai osztályának kutatója szerint azért is hatékony az új program, mert egy súlyosan beszédhibás gyerek nagyon nehezen tud részt venni folyékony párbeszédben, és csak egy-két szavas válaszokat képes adni. Ahhoz, hogy egy hosszú történetet elmeséljen, szüksége van egy speciális kommunikációs eszközre, hogy mondatokat tudjon szerkeszteni. Sue Williams, a skóciai Kilbarchanban lévő Corseford School tanára szerint a rendszer hasznosnak bizonyult a diákok, a tanárok és a terapeuták számára egyaránt. A gyerekek a szoftvernek köszönhetően be tudtak kapcsolódni a párbeszédekbe anélkül, hogy segítséget kellett volna kérniük a tanároktól.
Az új szoftvert Nicole Vallery és Rebecca Clelland, a corsefordi iskola két fogyatékos diákja tesztelte. A központi idegrendszeri bénulásban szenvedő 11 éves Nicole-nak tetszett a program; Rebecca is hasonló véleményen volt.
A "Milyen volt ma a suli?" nevű szoftver arra próbálja rávezetni a fogyatékos gyerekeket, hogy gyorsabban kommunikáljanak. A program olyan felvevőkészüléket, emelőkarokat és érzékelőket használ, amelyek információkat gyűjtenek arról, hogy a gyerekek mit éltek át aznap az iskolában. A gép egy speciális program segítségével történetté alakítja át az információkat, amelyet a gyerekek otthon meg tudnak osztani a szüleikkel, testvéreikkel. A szoftver tulajdonképpen egy interaktív narrációs rendszert alkalmaz, amelynek köszönhetően a gyerekek könnyedén tudnak beszélni napjukról az iskolában, sőt válaszolnak is a kérdésekre.
Rolf Black, az University of Dundee informatikai osztályának kutatója szerint azért is hatékony az új program, mert egy súlyosan beszédhibás gyerek nagyon nehezen tud részt venni folyékony párbeszédben, és csak egy-két szavas válaszokat képes adni. Ahhoz, hogy egy hosszú történetet elmeséljen, szüksége van egy speciális kommunikációs eszközre, hogy mondatokat tudjon szerkeszteni. Sue Williams, a skóciai Kilbarchanban lévő Corseford School tanára szerint a rendszer hasznosnak bizonyult a diákok, a tanárok és a terapeuták számára egyaránt. A gyerekek a szoftvernek köszönhetően be tudtak kapcsolódni a párbeszédekbe anélkül, hogy segítséget kellett volna kérniük a tanároktól.
Az új szoftvert Nicole Vallery és Rebecca Clelland, a corsefordi iskola két fogyatékos diákja tesztelte. A központi idegrendszeri bénulásban szenvedő 11 éves Nicole-nak tetszett a program; Rebecca is hasonló véleményen volt.