MTI

A politika és a marketing is felfedezte a Twittert

A többi közösségépítő portálhoz képest még csak gyerekcipőben jár a Twitter, de rajongótábora egy emberként állítja, hogy aki egyszer rákattant, az nem bírja abbahagyni.

A három éve indult Twitter ismeretségi hálózat és mikroblog szolgáltatás báját az adja, hogy a bejelentkezett felhasználók maximum 140 karakter hosszúságú "tweet"-nek (csicsergésnek) nevezett személyes hangú bejegyzéseket, üzeneteket írhatnak és oszthatnak meg. Megkönnyíti a családok és baráti körök kapcsolattartását, de a dolog jelentőségét már a politika és a marketing is felfedezte.

A minap mentett meg a Twitter segítségével egy öngyilkosságra készülő twitterezőt Demi Moore, a hollywoodi filmsztár. A májusban új NASA-űrexpedícióra induló Mike Massimino pedig tweetekben számol be a felkészülés kulisszatitkairól. A The International Herald Tribune (IHT) egy minapi cikke szerint a Twitter megkerülhetetlen marketingeszközzé nőtte ki magát, s a hírességek, politikusok vagy üzletemberek nem hagyhatják figyelmen kívül. A jelenség olyan méreteket öltött, hogy a magára valamit is adó celebritás akár "szellem twitterezőket" is felfogad, aki a nevében folyamatosan informálja apró-cseprő dolgairól a célközönségét.

A napilap 50 Cent sztárrapper példáját említi, aki március elején csatlakozott a Twitter-mániához így szólítva meg kétszázezres követőtáborát: "Becsvágyam egy olyan csatornába terelt, aminek soha sincs vége." Nos, a bejegyzést - bármilyen személyesnek hangzik is - mégsem az énekes írta: Chris Romero, a rapper netbirodalmának igazgatója idézte főnökét. Nem is titkolta: "valójában nem ő twitterezik, de a muníció tőle származik."

A híresség és a rajongó közötti bensőséges kapcsolat tehát alkalmasint inkább illúzió, mint valóság, ami a lap szerint kissé abszurd: hiszen valaki más számol be arról, hogy az érdeklődésre számot tartó illető épp mit csinál. A politikusok, mint Ron Paul vagy akár Barack Obama amerikai elnök profi stábbal küldetik üzeneteiket. Számukra a Twitter persze inkább szervezési eszköz, mint kulisszatitkok kiteregetésének fóruma.

"Alapvetően a twitterezők 99,9 százaléka a barátaival vagy kollégáival tudatja, éppen mi van vele. Csupán egytized százalék számára marketingeszköz" - vélekedett a jelenségről Guy Kawasaki, az alltop.com elnevezésű hírportál-gyűjtemény vezetője, aki maga is két twitter-íróval "eteti" mikroblogját. "A Facebook olyan, mint a Cheers (tévésorozat), amiben mindenki tudja a nevedet. A Twitter viszont egy zenés bár, ahol eliszogatsz és smúzolsz" - idézte az IHT a 26 éves Annie Colbertet, az egyik Kawasaki nevében twitterező írót. A brit sajtó közben a Twitter egy egészen más alkalmazására is felhívta a figyelmet: a múlt heti G20 csúcstalálkozó ellen tüntetők például szervezkedésre és a forró témák megvitatására használták a mikroblogot.

Az Egyesült Királyságban tavaly ezer százalékkal nőtt a twitterezők száma - írta a BBC. A Twitter-oldal népszerűsége 2008-ban a 2953. helyről a 291. helyre ugrott. Ebben szerepet játszott, hogy a Hudson-folyón landolt amerikai repülőgép szerencsés megmeneküléséről a TwitPic-site közölte az első képeket.

A szigetország lakói körében ugyanakkor még vagy kéttucatnyi keresettebb közösségi portál van, mint a Twitter. Az új csevegőoldal látogatói főleg amerikaiak. Barack Obama bejegyzéseit például több mint 144 ezer twitterező olvassa a brit hírszolgálat szerint.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!