Berta Sándor
Minden alkalmazottját ellenőriztette a német vasút
Tovább dagad a német vasúttársaságnál január végén kirobbant megfigyelési botrány. Egyre több jel mutat arra, hogy a konszern minden alkalmazottját ellenőriztette.
A lavinát a Zeit német magazin indította el, amely a birtokába került 7 oldalas belső dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy az akcióról a vállalat vezetői sem a belső adatvédelmi megbízottat, sem a felügyelőtanács tagjait nem informálták. Az indoklás szerint: "Kétségek merültek fel a megbízhatóságukkal, illetve a diszkrációjukkal kapcsolatban." Kiderült az is, hogy a vasúttársaság nem csak arra volt kíváncsi, hogy a dolgozói korruptak-e és ha igen, mennyire, hanem arra is, hogy kik szivárogtatnak ki információkat a médiának.
Rubens/TOPRO, Theodor Heuss/Fährschiff, Thymian, Twister, Altmühl, Eichhörnchen, Traviata, Uhu, Babylon. A német közvélemény az elmúlt napokban ilyen és hasonló nevekkel ismerkedett. Az akció kitervelői és végrehajtói ugyanis szinte kémregényíróknak képzelve magukat fedőnevekkel látták el az egyes projekteket. Az Uhu-program célja például annak a személynek a megtalálása volt, aki korábban névtelenül adóbűncselekményekkel vádolta meg Hartmut Mehdornt, a konszern vezetőjét. A sikeres felderítés érdekében a megbízott magánnyomozók e-mailekbe tekintettek be és személyes adatokat, például egyes dolgozók feleségeinek bankszámlaszámát is megtudhatták. Sőt, még grafológiai vizsgálatokat is végeztek.
Szintén ismertté vált, hogy az ellenőrzésekre nem csak 2002 és 2003-ban, hanem 2005-ben is sor került. A Babylon nevű projekt célja nem csak a vállalati középvezetők, hanem az összes vasúti dolgozó ellenőrzése volt. Ezt támasztja alá az Achim Großmann, a német közlekedési minisztérium államtitkára által a felügyelőtanácsi tagoknak írt levele, amelyet a Süddeutsche Zeitung szerzett meg. A politikus ebben leszögezte, hogy az esetekről az illetékes parlamenti bizottságot nem megfelelő mértékben tájékoztatták a német vasút vezetői. Mehdorn ugyan az érintetteknek írt körlevelében elnézést kért a történtek miatt, az ügy azonban aligha marad ennyiben.
Dieter Wiefelspütz, az SPD-frakció belpolitikai ügyekben illetékes szóvivője szerint, amennyiben az információk igazak, akkor Mehdornnak új állás után kell néznie. "Ha tudott a dolgokról, akkor azért, ha nem, akkor meg azért" - kommentálta az új fejleményeket a politikus. A felügyelőtanács tagjai, valamint Alexander Kirchner, a Transnet és Klaus-Dieter Hommel, a GDBA vasúti szakszervezetek vezetői felháborodásuknak adtak hangot. Kiszivárgott információk alapján Angela Merkel német kancellár és a kormány hamarosan döntést hoz a vasúttársaság vezetőinek ügyében.
Az ügy érdekessége, hogy egy blogger megjelentette a német vasút és az akciókat végző Network Deutschland GmbH képviselőinek korábbi egyeztetésén elhangzottakat. A Netzpolitik.orgot működtetőjét a közlekedési cég jogászai figyelmeztették: mielőbb távolítsa el az anyagot, mondván az üzemi és üzleti titkokat tartalmaz. Amennyiben a felszólításnak nem tesz eleget, jogi lépésekre számíthat.
A botrány január végén robbant ki. Az ellenőrzések során a felkért szakemberek részletes listát készítettek a német vasút munkatársairól. A dokumentumban szerepelt az illető neve, címe, telefonszámai és a banki információi is. Ezeket az adatokat később összehasonlították a vállalat partnercégeinek nyilvántartásaival. Az ügyben a német parlamenti bizottság a következő ülésnapot február 11-re tűzte ki, amelyen meghallgatják többek között a cég biztonsági és ellenőrzési részlegének vezetőjét is.
A lavinát a Zeit német magazin indította el, amely a birtokába került 7 oldalas belső dokumentumra hivatkozva azt írta, hogy az akcióról a vállalat vezetői sem a belső adatvédelmi megbízottat, sem a felügyelőtanács tagjait nem informálták. Az indoklás szerint: "Kétségek merültek fel a megbízhatóságukkal, illetve a diszkrációjukkal kapcsolatban." Kiderült az is, hogy a vasúttársaság nem csak arra volt kíváncsi, hogy a dolgozói korruptak-e és ha igen, mennyire, hanem arra is, hogy kik szivárogtatnak ki információkat a médiának.
Rubens/TOPRO, Theodor Heuss/Fährschiff, Thymian, Twister, Altmühl, Eichhörnchen, Traviata, Uhu, Babylon. A német közvélemény az elmúlt napokban ilyen és hasonló nevekkel ismerkedett. Az akció kitervelői és végrehajtói ugyanis szinte kémregényíróknak képzelve magukat fedőnevekkel látták el az egyes projekteket. Az Uhu-program célja például annak a személynek a megtalálása volt, aki korábban névtelenül adóbűncselekményekkel vádolta meg Hartmut Mehdornt, a konszern vezetőjét. A sikeres felderítés érdekében a megbízott magánnyomozók e-mailekbe tekintettek be és személyes adatokat, például egyes dolgozók feleségeinek bankszámlaszámát is megtudhatták. Sőt, még grafológiai vizsgálatokat is végeztek.
Szintén ismertté vált, hogy az ellenőrzésekre nem csak 2002 és 2003-ban, hanem 2005-ben is sor került. A Babylon nevű projekt célja nem csak a vállalati középvezetők, hanem az összes vasúti dolgozó ellenőrzése volt. Ezt támasztja alá az Achim Großmann, a német közlekedési minisztérium államtitkára által a felügyelőtanácsi tagoknak írt levele, amelyet a Süddeutsche Zeitung szerzett meg. A politikus ebben leszögezte, hogy az esetekről az illetékes parlamenti bizottságot nem megfelelő mértékben tájékoztatták a német vasút vezetői. Mehdorn ugyan az érintetteknek írt körlevelében elnézést kért a történtek miatt, az ügy azonban aligha marad ennyiben.
Dieter Wiefelspütz, az SPD-frakció belpolitikai ügyekben illetékes szóvivője szerint, amennyiben az információk igazak, akkor Mehdornnak új állás után kell néznie. "Ha tudott a dolgokról, akkor azért, ha nem, akkor meg azért" - kommentálta az új fejleményeket a politikus. A felügyelőtanács tagjai, valamint Alexander Kirchner, a Transnet és Klaus-Dieter Hommel, a GDBA vasúti szakszervezetek vezetői felháborodásuknak adtak hangot. Kiszivárgott információk alapján Angela Merkel német kancellár és a kormány hamarosan döntést hoz a vasúttársaság vezetőinek ügyében.
Az ügy érdekessége, hogy egy blogger megjelentette a német vasút és az akciókat végző Network Deutschland GmbH képviselőinek korábbi egyeztetésén elhangzottakat. A Netzpolitik.orgot működtetőjét a közlekedési cég jogászai figyelmeztették: mielőbb távolítsa el az anyagot, mondván az üzemi és üzleti titkokat tartalmaz. Amennyiben a felszólításnak nem tesz eleget, jogi lépésekre számíthat.
A botrány január végén robbant ki. Az ellenőrzések során a felkért szakemberek részletes listát készítettek a német vasút munkatársairól. A dokumentumban szerepelt az illető neve, címe, telefonszámai és a banki információi is. Ezeket az adatokat később összehasonlították a vállalat partnercégeinek nyilvántartásaival. Az ügyben a német parlamenti bizottság a következő ülésnapot február 11-re tűzte ki, amelyen meghallgatják többek között a cég biztonsági és ellenőrzési részlegének vezetőjét is.