Berta Sándor
Titokban ellenőrizte 173 ezer munkatársát a német vasút
A Deutsche Bahn nemrég kirobbant adatvédelmi botránya jóval nagyobb, mint ahogy arra előzetesen a szakemberek számítottak.
Az ügy részleteibe a német parlament közlekedési, építésügyi- és városfejlesztési bizottságának szerdai ülésén nyerhetett a közvélemény betekintést. "A konszern 2002 és 2003 között a 240 000 dolgozója közül 173 000 esetében vizsgálta meg titokban a korrupció gyanúját" - ismerte el a testület előtt Wolfgang Schaupensteiner, a német vasút korrupcióellenes megbízottja. Mindez azt jelenti, hogy az alkalmazottak közel 75 százalékát vették górcső alá. A vizsgálatok során részletes listát készítettek, amin szerepelt az illető neve, címe, telefonszámai és a banki információi is. Ezeket az adatokat később a vállalat összehasonlította a 80 000 partnercége nyilvántartásaiban tárolt feljegyzésekkel és fájlokkal.
A bizottság ülésén Alexander Dax berlini adatvédelmi megbízott közölte, hogy amennyiben bebizonyosodnak a törvénysértések, úgy a német szövetségi vasúttársaságnak az adatvédelmi előírások több rendbeli megsértése miatt mindenekelőtt pénzbírságot kell fizetnie. Két esetben ennek az összege elérheti a 250 000 eurót. A dolgozókat minden fajta előzetes gyanú nélkül világították át és ráadásul a vizsgálatok lezárulta után sem tájékoztatták őket. Az egész ügy Dax szerint leginkább egy számítógépes nyomozóakcióra hasonlít.
A 173 000 személyből 300-nál találtak bűncselekményre utaló nyomot, ebből körülbelül 100 esetben merülhetett fel a korrupció gyanúja. A vezetők közül 774-et ellenőriztek, de nem úszták meg az átvilágítást a közvetlen hozzátartozók sem, ugyanis 500 vezető férjét, illetve feleségét is lenyomozták. Ebben a csoportban összesen 12 esetben merült fel korrupció gyanúja.
Az SPD, az FDP és a Zöldek felháborodva fogadták az új botrányt. Uwe Beckmeyer, az SPD közlekedési szakértője leszögezte: az elhangzott számadatok hihetetlennek és elképesztőnek tűnnek. "Ezzel a titkos akcióval a német vasút gyakorlatilag minden munkatársát lehetséges bűnözőként kezelte" - nyilatkozta Winfried Hermann és Anton Hofreiter, a Zöldek két szakpolitikusa. "Arra hivatkozni, hogy a teljes dolgozói állomány átvilágítására a korrupcióellenes harc miatt volt szükség, egyszerűen abszurd. Az alkalmazottak többségének nincs köze a beszerzésekhez és a szerződéskötésekhez" - tette hozzá Horst Friedrich, az FDP képviselője.
A parlamenti bizottság a következő ülésnapot február 11-re tűzte ki, és meghallgatja többek között a cég biztonsági és ellenőrzési részlegének vezetőjét is.
Az ügy részleteibe a német parlament közlekedési, építésügyi- és városfejlesztési bizottságának szerdai ülésén nyerhetett a közvélemény betekintést. "A konszern 2002 és 2003 között a 240 000 dolgozója közül 173 000 esetében vizsgálta meg titokban a korrupció gyanúját" - ismerte el a testület előtt Wolfgang Schaupensteiner, a német vasút korrupcióellenes megbízottja. Mindez azt jelenti, hogy az alkalmazottak közel 75 százalékát vették górcső alá. A vizsgálatok során részletes listát készítettek, amin szerepelt az illető neve, címe, telefonszámai és a banki információi is. Ezeket az adatokat később a vállalat összehasonlította a 80 000 partnercége nyilvántartásaiban tárolt feljegyzésekkel és fájlokkal.
A bizottság ülésén Alexander Dax berlini adatvédelmi megbízott közölte, hogy amennyiben bebizonyosodnak a törvénysértések, úgy a német szövetségi vasúttársaságnak az adatvédelmi előírások több rendbeli megsértése miatt mindenekelőtt pénzbírságot kell fizetnie. Két esetben ennek az összege elérheti a 250 000 eurót. A dolgozókat minden fajta előzetes gyanú nélkül világították át és ráadásul a vizsgálatok lezárulta után sem tájékoztatták őket. Az egész ügy Dax szerint leginkább egy számítógépes nyomozóakcióra hasonlít.
A 173 000 személyből 300-nál találtak bűncselekményre utaló nyomot, ebből körülbelül 100 esetben merülhetett fel a korrupció gyanúja. A vezetők közül 774-et ellenőriztek, de nem úszták meg az átvilágítást a közvetlen hozzátartozók sem, ugyanis 500 vezető férjét, illetve feleségét is lenyomozták. Ebben a csoportban összesen 12 esetben merült fel korrupció gyanúja.
Az SPD, az FDP és a Zöldek felháborodva fogadták az új botrányt. Uwe Beckmeyer, az SPD közlekedési szakértője leszögezte: az elhangzott számadatok hihetetlennek és elképesztőnek tűnnek. "Ezzel a titkos akcióval a német vasút gyakorlatilag minden munkatársát lehetséges bűnözőként kezelte" - nyilatkozta Winfried Hermann és Anton Hofreiter, a Zöldek két szakpolitikusa. "Arra hivatkozni, hogy a teljes dolgozói állomány átvilágítására a korrupcióellenes harc miatt volt szükség, egyszerűen abszurd. Az alkalmazottak többségének nincs köze a beszerzésekhez és a szerződéskötésekhez" - tette hozzá Horst Friedrich, az FDP képviselője.
A parlamenti bizottság a következő ülésnapot február 11-re tűzte ki, és meghallgatja többek között a cég biztonsági és ellenőrzési részlegének vezetőjét is.