SG.hu

Az online kereskedelemben is kötelező az adatvédelem

A szolgáltató az ügyfél személyes adatait csak az adott célra, vagyis a szolgáltatás nyújtásához szükséges mértékben kezelheti. Az adatokat az érintett hozzájárulása nélkül semmilyen más célra nem használhatja fel, még akkor sem, ha azokhoz egyébként jogszerűen hozzáférhet.

Dr. Szabó Máté ombudsman állásfoglalását egy konkrét eset alapján fogalmazta meg. Egy internetes áruházban vásárolt könyvet futár szállította a megrendelőhöz. A címzett a kézbesítő viselkedését sértőnek érezte és ezt levélben meg is írta az áruház üzemeltetőjének. Ezekután a futár ismét jelentkezett, személyesen és telefonon is zaklatta a panaszost. Ő pedig az ombudsmanhoz fordult, kifogásolva az internetes áruház és a futárszolgálat adatkezelését.

Az ombudsman bevezetőjében tisztázta, hogy az interneten történő adásvétel szükségszerű eleme bizonyos személyes adatok kezelése. Az eladó a szolgáltatás nyújtásával egyben adatkezelővé is válik, ezért köteles az adatvédelmi törvény szabályai szerint eljárni. Az érintetteket részletesen tájékoztatnia kell az adatkezelés részleteiről, így arról is, hogy az adatokat továbbítja-e, ha igen, kinek és milyen célból, de arról is informálnia kell az ügyfelét, hogy az adatkezeléssel kapcsolatos kérdéseit hogyan és hol teheti fel. Ha az adatkezelő a tájékoztatást elmulasztja, vagy nem megfelelően adja meg, azzal az adatkezelés jogszerűsége is kérdésessé válik.

Az adatkezelés lehet akkor is jogellenes, ha a vásárló megfelelő tájékoztatást kapott arról, hogy adatait átadják a futárszolgálatnak, amely az árut szállítja a címzetthez. Az adatkezelő ugyanis felelős az ügyfél személyes adatainak jogszerű felhasználásáért, függetlenül attól, hogy saját tevékenységén belül a futárszolgálat is felel a személyes adatok jogszerű kezeléséért, illetve mindketten felelnek az alkalmazottak tevékenységéért is.

A konkrét esetben ráadásul a kifogásokat tartalmazó levelet valószínűleg az áruház adta ki a futárszolgálatnak, illetve a futárnak. Ehhez a panaszos nem járult hozzá. Az ügy kezeléséhez, illetve a hasonló esetek elkerüléséhez nem szükséges átadni az ügyfél személyes adatait a futárszolgálatnak, különösen pedig a futárnak. Mindezek nyomán a jogellenes adatkezelés megállapítható lehet, de ahhoz meg kellene vizsgálni, hogy valóban az áruház adta-e ki a levelet, vagy a futár maga kereste-e ki valamilyen módon.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • redfish #2
    Na, ezt én sem tudom, hogy mire jó az ombudsman...
    AJÁNLÁSOKAT tesz, amiket nem kötelező betartani.
    (Jó nagy fizetésért csinálja a SEMMIT!)

    Ez az egész fenti "ügy" is mutatja, mennyire nagy szükség van őreája: csinálja a biliben a vihart...
    A fenti esetben a webáruház pontosan a törvényeknek megfelelően járt el : kizárólag a csomagszállító cégnek adta meg a Vevő adatait (ha ezt nem teszi, nem tudják kézbesíteni a Vevő megrendelését!).
    Az, hogy a futárral a címzettnek gondja volt, az a webshopra és a futárszolgálatra tartozik, szerintem meg is kaphatta a méltó büntetését a futár! HA EZUTÁN zaklatta a Vevőt, ez már a rendőrségre tartozik és nem az ombudsmanra...

    Nem tudom, mit követhetett el az a futár, én már évek óta számtalan esetben rendeltem a neten, rengeteg futár jött már hozzám, de SOHA egyik sem volt udvariatlan, vagy sértő viselkedésű, sőt! (Lehet, mert én is udvarias vagyok velük?)

    Viszont évek óta kezelek webshopokat : hetente van 1-2 Vevő, akinek a hangneme olyan sértő, hogy kinyílik a bicska a zsebemben sokszor... Próbálok a végsőkig udvarias maradni az ilyenekkel, de előfordult, hogy inkább megkértem az illetőt, többet nálunk ne vásároljon!!!
  • arrakistor #1
    ki a tököm az az ombucmann? már megint valami jiddis héber aki a parlamentbe lobbizik, meg büdzsézik?