Berta Sándor
Ausztria: segítenék a digitális szerződéskötéseket
Nyugati szomszédunknál minden eszközt megragadnak a különböző elektronikus megoldások népszerűsítésére. Az osztrák pénzügyminisztérium honlapján például bárki használhatja digitális aláírását.
Az osztrák eCardokban létezik digitális aláírási funkció, ezt azonban minden kártyatulajdonosnak magának kell aktiválnia. "A portálon egy gombot helyeztünk el, amelynek segítségével a funkció aktiválása egyszerű és könnyű. Akinek már aktiválva van a digitális aláírása, azt az oldal egyértelműen azonosítja, így könnyen intézheti a hivatali ügyeit" - hangsúlyozta Bernhard Karning, a kancellári hivatal e-kormányzati ügyekért felelős munkatársa.
A digitális aláírásnak számos előnye van: segítségével például bárki igénybe veheti az online banki szolgáltatásokat, intézheti a hivatalos ügyeit, köthet például előfizetői szerződéseket, változtathat az adatain. Ráadásul a megoldás biztonságos és egyre több cég fogadja el. Nincs már szükség személyes megjelenésre, igazolványok felmutatására, levelek vagy faxok küldésére. Egy mobil előfizetői szerződést elég például csak digitálisan aláírni és visszaküldeni a szolgáltatónak. Szintén hasznos a funkció az elektronikus számlák használatakor.
"Az e-számlákat alkalmazó vállalatok 45 százaléka már saját adatbázist használ. 40 százalékuk merevlemezeken is eltárolja a dokumentumokat, 28 százalékuk pedig még a hivatalos e-maileket is megőrzi. Ugyanakkor ez a legrosszabb megoldás, mivel a kinyomtatásukkor azonnal hiteltelenné válnak ezek az elektronikus dokumentumok" - közölte Gerhard Laga, az Osztrák Gazdasági Kamara képviselője. Erich Waldecker, az osztrák pénzügyminisztérium szakértője szerint az európai uniós tagországok cégeinek már 40 százaléka használ e-számlákat. Sokan a hibás adatok okozta problémáktól és azok körülményes kijavításától félnek, de ezek az aggodalmak alaptalanok.
Magyarországon a 2006. november elsejétől hatályos közigazgatási eljárásról szóló törvény ugyan már lehetőséget teremtene arra, hogy az ügyfelek az összes közigazgatási hatósági eljárásukat elektronikus módon intézzék, mégis sokan ódzkodnak a váltástól.
A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség már 2004-ben megalakult, célja az elektronikus aláírás elterjedésének elősegítése, valamint a hozzá kapcsolódó technológiák bevezetésének támogatása. Úgy tűnik azonban, hogy ennek ellenére a hagyományos ügyintézés még jóval elfogadottabb az elektronikusnál.
Az osztrák eCardokban létezik digitális aláírási funkció, ezt azonban minden kártyatulajdonosnak magának kell aktiválnia. "A portálon egy gombot helyeztünk el, amelynek segítségével a funkció aktiválása egyszerű és könnyű. Akinek már aktiválva van a digitális aláírása, azt az oldal egyértelműen azonosítja, így könnyen intézheti a hivatali ügyeit" - hangsúlyozta Bernhard Karning, a kancellári hivatal e-kormányzati ügyekért felelős munkatársa.
A digitális aláírásnak számos előnye van: segítségével például bárki igénybe veheti az online banki szolgáltatásokat, intézheti a hivatalos ügyeit, köthet például előfizetői szerződéseket, változtathat az adatain. Ráadásul a megoldás biztonságos és egyre több cég fogadja el. Nincs már szükség személyes megjelenésre, igazolványok felmutatására, levelek vagy faxok küldésére. Egy mobil előfizetői szerződést elég például csak digitálisan aláírni és visszaküldeni a szolgáltatónak. Szintén hasznos a funkció az elektronikus számlák használatakor.
"Az e-számlákat alkalmazó vállalatok 45 százaléka már saját adatbázist használ. 40 százalékuk merevlemezeken is eltárolja a dokumentumokat, 28 százalékuk pedig még a hivatalos e-maileket is megőrzi. Ugyanakkor ez a legrosszabb megoldás, mivel a kinyomtatásukkor azonnal hiteltelenné válnak ezek az elektronikus dokumentumok" - közölte Gerhard Laga, az Osztrák Gazdasági Kamara képviselője. Erich Waldecker, az osztrák pénzügyminisztérium szakértője szerint az európai uniós tagországok cégeinek már 40 százaléka használ e-számlákat. Sokan a hibás adatok okozta problémáktól és azok körülményes kijavításától félnek, de ezek az aggodalmak alaptalanok.
Magyarországon a 2006. november elsejétől hatályos közigazgatási eljárásról szóló törvény ugyan már lehetőséget teremtene arra, hogy az ügyfelek az összes közigazgatási hatósági eljárásukat elektronikus módon intézzék, mégis sokan ódzkodnak a váltástól.
A Magyar Elektronikus Aláírás Szövetség már 2004-ben megalakult, célja az elektronikus aláírás elterjedésének elősegítése, valamint a hozzá kapcsolódó technológiák bevezetésének támogatása. Úgy tűnik azonban, hogy ennek ellenére a hagyományos ügyintézés még jóval elfogadottabb az elektronikusnál.