SG.hu
Már csak a lakosság fele telefonál vezetéken át
A 15 év felettieknek már csupán alig több mint fele használ vezetékes telefont. A mobilkommunikáció előretörése mellett egyre gyakoribbak az internetes hívások is.
A hazai lakosság körében a múlt év folyamán tovább csökkent a vezetékes telefont használók aránya. A BellResearch kutatási eredményei szerint az adatfelvételt megelőző három hónapban a 15 éves vagy idősebb lakosság 55 százaléka kezdeményezett hívást vezetékes telefonról. Az előző évhez viszonyított csökkenés mértéke mintegy 10 százalékos, ami körülbelül 800 ezer fővel kevesebb használót jelent - emelik ki a piackutató cég elemzői.
A vezetékestelefon-használatban a csökkenő tendencia már évek óta nyomon követhető: 2003-ban még a megkérdezettek 72 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szokott vezetékes irányból hívást indítani. Ezzel párhuzamosan azonban a személyközi kapcsolattartás - különösen annak hatékonysága a gyorsaság és az elérhetőség viszonylatában - egyre nagyobb szerepet játszik az emberek életében, aminek pedig mind fontosabb eszköze a mobilkommunikáció. A vezetékestelefon használatában bekövetkezett változás tehát nem abszolút értelemben vett kommunikációs visszaesést jelent, sokkal inkább a csatornák közötti migrációt jelzi. 2003 óta az egyéni mobilpenetráció [azaz a mobiltelefont használók aránya] összesen 20 százalékkal 72 százalékosra növekedett.
Bár a továbbiakban a mobiltelefont használó lakosság számosságában jelentős növekedés már nem várható, a vezetékes telefónia csökkenése feltehetően a jövőben is folytatódni fog. Ezt támasztja alá az is, hogy a kutatási eredmények szerint a mobilozók évről évre mind kisebb hányada tartja a vezetékes telefont ár/érték arányban versenyképesnek. A vezetékestelefonhasználatban egyértelműen kimutathatók a generációk közötti különbségek. Míg a 45 évesnél fiatalabb populációban csak minden második személy használ rendszeresen vezetékes telefont, addig ez az arány a 45-69 éves korosztályban 58, az ennél idősebbek körében pedig 68 százalék.
A hozzávetőlegesen 4,7 millió, vezetékes telefont használó lakos jellemzően a saját háztartásában lévő készülékről kezdeményez hívást, az otthonról telefonálók száma körülbelül 4 millió főre tehető. Körükben az utóbbi időben a használat intenzitása nem változott jelentős mértékben, az otthonról indított hívások átlagos száma hetente 7 darab körül alakul. Minden második otthoni felhasználó igyekszik kordában tartani kiadásait, tudatosan figyelve arra, hogy a vezetékes számokat ne mobilról hívja, valamint bizonyos hívásirányokat egyáltalán ne hívjon az otthoni vezetékes készülékről. A költségkontroll gyakran bizonyos időszakokhoz, kedvezményes napszakokhoz igazított formában valósul meg.
A munkahelyen mintegy 1 millióan használnak vezetékes telefont, a túlnyomó többség számára a munkavégzéshez valamilyen mértékben szükséges is a telefonálás. A használat a munkahelyen jóval intenzívebb, mint otthon: hetente átlagosan 22 hívást kezdeményeznek. A hívásirányok közül ebben az esetben is a helyi és körzeten belüli beszélgetések dominálnak. A tavalyi évben a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 4 százaléka, hozzávetőlegesen 320 ezer fő használta az internetet telefonálásra. A világhálón hívást kezdeményezők között a leginkább elterjedt kommunikációs szoftver a Skype, amelynek felhasználói tábora Magyarországon hozzávetőlegesen 210 ezer főre becsülhető.
A hazai lakosság körében a múlt év folyamán tovább csökkent a vezetékes telefont használók aránya. A BellResearch kutatási eredményei szerint az adatfelvételt megelőző három hónapban a 15 éves vagy idősebb lakosság 55 százaléka kezdeményezett hívást vezetékes telefonról. Az előző évhez viszonyított csökkenés mértéke mintegy 10 százalékos, ami körülbelül 800 ezer fővel kevesebb használót jelent - emelik ki a piackutató cég elemzői.
A vezetékestelefon-használatban a csökkenő tendencia már évek óta nyomon követhető: 2003-ban még a megkérdezettek 72 százaléka nyilatkozott úgy, hogy szokott vezetékes irányból hívást indítani. Ezzel párhuzamosan azonban a személyközi kapcsolattartás - különösen annak hatékonysága a gyorsaság és az elérhetőség viszonylatában - egyre nagyobb szerepet játszik az emberek életében, aminek pedig mind fontosabb eszköze a mobilkommunikáció. A vezetékestelefon használatában bekövetkezett változás tehát nem abszolút értelemben vett kommunikációs visszaesést jelent, sokkal inkább a csatornák közötti migrációt jelzi. 2003 óta az egyéni mobilpenetráció [azaz a mobiltelefont használók aránya] összesen 20 százalékkal 72 százalékosra növekedett.
Bár a továbbiakban a mobiltelefont használó lakosság számosságában jelentős növekedés már nem várható, a vezetékes telefónia csökkenése feltehetően a jövőben is folytatódni fog. Ezt támasztja alá az is, hogy a kutatási eredmények szerint a mobilozók évről évre mind kisebb hányada tartja a vezetékes telefont ár/érték arányban versenyképesnek. A vezetékestelefonhasználatban egyértelműen kimutathatók a generációk közötti különbségek. Míg a 45 évesnél fiatalabb populációban csak minden második személy használ rendszeresen vezetékes telefont, addig ez az arány a 45-69 éves korosztályban 58, az ennél idősebbek körében pedig 68 százalék.
A hozzávetőlegesen 4,7 millió, vezetékes telefont használó lakos jellemzően a saját háztartásában lévő készülékről kezdeményez hívást, az otthonról telefonálók száma körülbelül 4 millió főre tehető. Körükben az utóbbi időben a használat intenzitása nem változott jelentős mértékben, az otthonról indított hívások átlagos száma hetente 7 darab körül alakul. Minden második otthoni felhasználó igyekszik kordában tartani kiadásait, tudatosan figyelve arra, hogy a vezetékes számokat ne mobilról hívja, valamint bizonyos hívásirányokat egyáltalán ne hívjon az otthoni vezetékes készülékről. A költségkontroll gyakran bizonyos időszakokhoz, kedvezményes napszakokhoz igazított formában valósul meg.
A munkahelyen mintegy 1 millióan használnak vezetékes telefont, a túlnyomó többség számára a munkavégzéshez valamilyen mértékben szükséges is a telefonálás. A használat a munkahelyen jóval intenzívebb, mint otthon: hetente átlagosan 22 hívást kezdeményeznek. A hívásirányok közül ebben az esetben is a helyi és körzeten belüli beszélgetések dominálnak. A tavalyi évben a 15 éves vagy annál idősebb lakosság 4 százaléka, hozzávetőlegesen 320 ezer fő használta az internetet telefonálásra. A világhálón hívást kezdeményezők között a leginkább elterjedt kommunikációs szoftver a Skype, amelynek felhasználói tábora Magyarországon hozzávetőlegesen 210 ezer főre becsülhető.