Napi Online
Eljön a floppy halála az ügyintézésben
Bár már tavaly is lehetőség volt az elektronikus nyenyi elküldésére, mégsem éltek vele sokan, mert azt csak az utolsó pillanatban vezette be az ONYF. Az idén azonban valószínűleg a négymillió foglalkoztatott zöméről nem floppyn jelentenek már.
Nem kell sok idő és az utolsó olyan ügyintézési mód is eltűnik, amely a számítástechnika kőkorszakára emlékeztet. Már tavaly sem volt kötelező floppyn leadni a nyugdíjbiztosítási egyéni nyilvántartást (nyenyi), lehetett helyette az elektronikus ügyintézést is választani. A gond az volt, hogy a szabályozást viszonylag késve, gyakorlatilag az utolsó pillanatban vezette be az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF).
A jogszabály alapján április 30-áig kell eljuttatni a szükséges adatokat az ONYF-hez. Az elektronikus adatszolgáltatást lehetővé tevő rendszer azonban csak április 16-ától indult el, akkorra pedig sokan már túl is voltak a kötelezettségen. Az idén valószínűleg más lesz a helyzet: eddig a regisztrált foglalkoztatók 15 százaléka választotta az elektronikus ügyintézést. Ez az arány azonban biztosan nő majd, hiszen az adatszolgáltatási roham még csak most következik. Vagyis a több mint négymillió foglalkoztatott túlnyomó többségéről biztosan elektronikusan tesznek majd jelentést - tudtuk meg az ONYF-től.
Ha valaki szeretne áttérni az elektronikus ügyintézésre, harminc nappal az adatszolgáltatási határidő lejárta előtt - vagyis március utolsó napjaiban - nyilatkoznia kell erről. Erre azért van szükség, mert a bejelentőlap rögzítése teszi csak lehetővé, hogy az e-nyenyi rendszerét használni tudják az érintettek. Maga a bejelentőlap rögzítése nem vesz igénybe harminc napot, de a főigazgatóság csak ekkora átfutással tudja garantálni azt - főleg azért, mert a határidők közeledtével rendre tömegével érkeznek a nyomtatványok.
Az ONYF a törvényi kötelezettség miatt alakította ki az elektronikus adatszolgáltatás rendszerét. A projekt célja nem a költséghatékonyság javítása volt tehát, hanem az az állami szándék, amely a közigazgatás adminisztrációs korszerűsítését célozta. A modernizálás járulékos haszna az is, hogy sokkal kevesebbe kerül az elektronikus adattárolás, mint a floppylemezek feltornyozása.
Az idén általánossá válhat az elektronikus ügyintézés. Az adóhatóság nemcsak a bevallásokat, befizetéseket, hanem a nyilatkozatokat és igazolásokat is befogadja elektronikusan, emellett a cégbejegyzéssel, cégügyintézéssel kapcsolatos feladatokhoz sem kell felállni a fotelból. Ehhez jöhet a nyenyi adatszolgáltatás is széles körben.
Nem kell sok idő és az utolsó olyan ügyintézési mód is eltűnik, amely a számítástechnika kőkorszakára emlékeztet. Már tavaly sem volt kötelező floppyn leadni a nyugdíjbiztosítási egyéni nyilvántartást (nyenyi), lehetett helyette az elektronikus ügyintézést is választani. A gond az volt, hogy a szabályozást viszonylag késve, gyakorlatilag az utolsó pillanatban vezette be az Országos Nyugdíjbiztosítási Főigazgatóság (ONYF).
A jogszabály alapján április 30-áig kell eljuttatni a szükséges adatokat az ONYF-hez. Az elektronikus adatszolgáltatást lehetővé tevő rendszer azonban csak április 16-ától indult el, akkorra pedig sokan már túl is voltak a kötelezettségen. Az idén valószínűleg más lesz a helyzet: eddig a regisztrált foglalkoztatók 15 százaléka választotta az elektronikus ügyintézést. Ez az arány azonban biztosan nő majd, hiszen az adatszolgáltatási roham még csak most következik. Vagyis a több mint négymillió foglalkoztatott túlnyomó többségéről biztosan elektronikusan tesznek majd jelentést - tudtuk meg az ONYF-től.
Ha valaki szeretne áttérni az elektronikus ügyintézésre, harminc nappal az adatszolgáltatási határidő lejárta előtt - vagyis március utolsó napjaiban - nyilatkoznia kell erről. Erre azért van szükség, mert a bejelentőlap rögzítése teszi csak lehetővé, hogy az e-nyenyi rendszerét használni tudják az érintettek. Maga a bejelentőlap rögzítése nem vesz igénybe harminc napot, de a főigazgatóság csak ekkora átfutással tudja garantálni azt - főleg azért, mert a határidők közeledtével rendre tömegével érkeznek a nyomtatványok.
Az ONYF a törvényi kötelezettség miatt alakította ki az elektronikus adatszolgáltatás rendszerét. A projekt célja nem a költséghatékonyság javítása volt tehát, hanem az az állami szándék, amely a közigazgatás adminisztrációs korszerűsítését célozta. A modernizálás járulékos haszna az is, hogy sokkal kevesebbe kerül az elektronikus adattárolás, mint a floppylemezek feltornyozása.
Az idén általánossá válhat az elektronikus ügyintézés. Az adóhatóság nemcsak a bevallásokat, befizetéseket, hanem a nyilatkozatokat és igazolásokat is befogadja elektronikusan, emellett a cégbejegyzéssel, cégügyintézéssel kapcsolatos feladatokhoz sem kell felállni a fotelból. Ehhez jöhet a nyenyi adatszolgáltatás is széles körben.