Alex
Web 2.0 Symposium - nincs új a nap alatt
Folytatva a hagyományokat, ismét nehéz dolga van annak, aki szeretné összefoglalni miről szólt az idei Web 2.0-ás konferencia. A rendezvény idén is különösebb izgalmak nélkül telt. A fogalom mibenlétét persze idén sem határozták meg, bár az internetgazdaság szereplői megpróbálták azt alaposan körüljárni.
A rendezvénynek ismét Karafiáth Orsolya konferálásai varázsoltak sajátos hangulatot. A művésznő tavalyihoz hasonló bemondásai kellemes perceket szereztek a közönségnek. A megnyitóban Sperla Ervin (kispad.hu) érdekes gondolatot fejtett ki a blogok körüli izgalmak csökkenéséről. Míg a tavalyi konferencia még a blogok körüli hype jegyében telt, addig az idei csendes volt ilyen szempontból. A technikai anomáliákkal, internetproblémákkal induló nap első lényeges eseménye az iwiw körüli privacy-aggodalmakról szólt. Simó György a Magyar Telekomtól úgy vélte, hogy a közösségi hálóval kapcsolatos személyiségi-jogi fenntartások hasonlóak a korábbi internetes félelmekhez. A megoldás szerinte az, hogy a felhasználóknak meg kell tanulniuk megfelelően használni az eszközt, a felhasználó ugyanis maga döntheti el, mennyit mutat meg magából a nagyvilágnak.
Az iwiw témák kivesézése után került sor a Sanoma Szupernóva-díj átadására. Ennek célja a feltörekvő webes projektek támogatása, a webes hozzáértőkből álló zsűri által megszavazott első három helyezett között az alapító 1 000 000 Ft pénzjutalmat osztott szét. A délután sorrakerült "Online szakmai befektetők kerekasztala" beszélgetésben Szabó György Sanoma-vezér potenciális befektetési célpontként jelölte meg az induló startupokat, ezzel rávilágított a Szupernóva díj üzleti zsenialitására: viszonylag jelentéktelen összegért a vállalat stratégái első kézből, a konkurencia megelőzésével hajszálpontos képet kaphatnak évente a felhozatalról.
Dobó Mátyás és Winkler János (Magyar Telekom) a mobilkütyükről és a mobilinternetezésről beszélgettek. A beszélgetésből kiderült, hogy az Apple iPhone-on kívül szerintük még nincs rendesen használható internetes-mobiltelefon. Ennek okát abban látták, hogy a legtöbb készüléket hangalapú szolgáltatásokra tervezik, és még 1-1,5 évet kell várni a képalapú készülékek megjelenésére. A konferencia következő részében Hammer Ferenc tévéelnök-aspiráns szociológus röffentette be alapjáratra a bullshit-generátort: mérsékelten követhető beszédében többek között kifejtette, hogy a web 2.0-át és 1.0-át néhány évszázaddal megelőzte a "web mínuszhárompontnulla", amikor is az emberek megtanultak írni és olvasni...
Kiváló stílusban, kívülálló számára is nagyon izgalmas előadást tartott az orvosi blogoszféra és a Web 2.0 orvosi felhasználásairól Meskó Bertalan orvostanhallgató-blogger (mediq.blog.hu). Előadásának legérdekesebb részében bemutatta, hogy a Second Life virtuális világa értelmes dologra is használható: a világ minden részéről bekapcsolódó orvosok és hallgatók virtuális szimulációkkal, konzíliumokkal és konferenciákkal cserélik ki ismereteiket egymás közt. Ezt követően izzadtságszagú, unalmas előadást hallhattunk az ár-összehasonlító honlapok piacáról. Mivel a depo.hu kb. 10 éve létezik, ez a téma egy ezredfordulón megtartott konferencián lett volna érdekes, ma már csöppet sem aktuális. Viszont kezdő internetes vállalkozások számára informatív, kiváló prezentációt tartott Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. vezetője. A bróker részletesen bemutatta és elemezte egy vállalkozás különböző életciklusához kötődő befektetési lehetőségeket azok előnyös és hátrányos jellegzetességeivel együtt, külön kiemelve a kockázati tőkebefektetők stratégiáit és elvárásait.
A nap legérdekesebbnek ígérkező, és általam legjobban várt beszélgetése az "Online szakmai befektetők kerekasztala" volt. A rendezők egy asztalhoz ültették Balázs Csaba Econet elnököt, Simó Györgyöt a Magyar Telekomtól, Szabó György Sanoma vezérigazgatót, Vaszily Miklóst az Indextől, valamit az előző előadást is tartó Jaksity Györgyöt. Mihálovits András moderátor a hazai internetet meghatározó cégek képviselőit múltbéli és jövőbeli internetes befektetési stratégiájukról kérdezte. Az izgalmas társalgásból kiderült, hogy a jövőben a piacméret és a résztvevők csekély száma miatt kevés akvizícióra lehet számítani. A résztvevők különböző befektetési stratégiáik okán igyekeznek nem zavarni egymás köreit, sőt, egy náluk nagyobb, új szereplő megjelenése esetén talán még összefogással is igyekeznének a piacot védeni.
A legjelentősebb dolgokat Szabó György Sanoma vezér mondta, aki szkeptikus a hazai internet mérete és bevételtermelő képessége miatt. Szerinte egyszer véget fog érni a "júzerfétis", és a hangsúly ismét az előállított tartalmakon lesz. A Sanoma a jövőben nem tervezi, hogy kishalakat felvásárol. Balázs Csaba (Econet) számára fontos, hogy a felvásárlási célpont erős branddal és jó pénzügyi mutatókkal rendelkezzen, ebben az esetben lecsapnak rá. Simó György (Magyar Telekom) szerint a növekedés egyetlen útja az akvizíció vagy a folyamatos fejlesztés. Az iwiw felvásárlása nem jelentett nagy terhet a vállalatnak, azonban integrálása már kemény munka volt.
Médiacentrikus szoftverélmény címmel Bátorfi Zsolt (Microsoft szakértő) tartott látványos technológiai demonstrációt előbb Silverlight alapokon, majd Magyarországon először a konferencia közönségének mutatta be a redmondi szoftveróriás új dokumentummegjelenítő csodafegyverét, a Seadragont, amely hihetetlen képkezelési képességekkel rendelkezik. Bátorfi hangsúlyozta, hogy a Microsoft berkein belül új fejlesztési trend a Web 2.0-ás alkalmazások implementálása az asztali környezetbe.
A konferencianap végére hagyott marketinges blokk sajnos az egyik leggyengébb része lett a programnak. A "Webkommunikáció és innováció a marketingben" keretében a reklámipari szakemberek csupán semmitmondó dolgokról beszéltek. A konferencianap utolsó előadásaként a hatékony hirdetésekről hallottunk kerekasztal-beszélgetést, amely során Novák Péter (Kirowski) leegyszerűsítette a Web 2.0 kérdését. Szerinte mindegy, hogy Web 1.0 vagy 2.0, a lényeg, hogy hoz-e pénzt. Szerinte a hirdetők úgyis ki fogják találni mi az, amiért hajlandók fizetni.
Kardos Gábor (Index) szerint az online marketinggel a felhasználók idejéért küzdenek. Közlése szerint még jó ideig nem lehet személyre-szabottan célozni, a legkisebb targetálási egység a csoport marad. Perteszegi Zoltán (Google) elmondta, hogy a Google olyan piacokon is hajlandó megjelenni, ahol cenzúrázzák a tartalmakat. Perteszegi szerint a geotargeting, a földrajzi alapon szűkítés nagy változást hoz a hirdetési piacon. Ez azonban csak a mobilplatformon fog jelentős szerepet kapni, mivel az IP címek kiosztása miatt a pontos geotargeting technikailag még megvalósíthatatlan.
Összességében ambivalens élménnyel gazdagodtunk az idei Web 2.0 rendezvény után. Jó ötlet és érdekes színfolt volt az előadások alatt a kivetítőn üzemelő backchannel, amelyen a bloggerek által beküldött humoros és ironikus megjegyzések ellensúlyozták az előadók gyakorta elfogult véleményét. Azonban hiányzottak a tartalomipari szakemberek előadásai, illetve a fontos internetes események és a nemzetközi tendenciák elemzése. A Microsoft előadástól eltekintve kevés szó esett az alkalmazott technológiákról, technológiai trendekről.
A szervezők által megalkotott program célközönsége a konferencia honlapja szerint sales és marketinges szakemberek, illetve befektetők, de az igazság az, hogy ezen szakmák professzionális képviselői nem sok újat tudhattak meg az esemény alatt. Ellenben a tematika alkalmas volt kezdő vállalkozók, startupok piacismeretének bővítésére, képbe helyezésére, viszont őket meg a 60 ezer forintos részvételi díj riaszthatta el.
A rendezvénynek ismét Karafiáth Orsolya konferálásai varázsoltak sajátos hangulatot. A művésznő tavalyihoz hasonló bemondásai kellemes perceket szereztek a közönségnek. A megnyitóban Sperla Ervin (kispad.hu) érdekes gondolatot fejtett ki a blogok körüli izgalmak csökkenéséről. Míg a tavalyi konferencia még a blogok körüli hype jegyében telt, addig az idei csendes volt ilyen szempontból. A technikai anomáliákkal, internetproblémákkal induló nap első lényeges eseménye az iwiw körüli privacy-aggodalmakról szólt. Simó György a Magyar Telekomtól úgy vélte, hogy a közösségi hálóval kapcsolatos személyiségi-jogi fenntartások hasonlóak a korábbi internetes félelmekhez. A megoldás szerinte az, hogy a felhasználóknak meg kell tanulniuk megfelelően használni az eszközt, a felhasználó ugyanis maga döntheti el, mennyit mutat meg magából a nagyvilágnak.
Az iwiw témák kivesézése után került sor a Sanoma Szupernóva-díj átadására. Ennek célja a feltörekvő webes projektek támogatása, a webes hozzáértőkből álló zsűri által megszavazott első három helyezett között az alapító 1 000 000 Ft pénzjutalmat osztott szét. A délután sorrakerült "Online szakmai befektetők kerekasztala" beszélgetésben Szabó György Sanoma-vezér potenciális befektetési célpontként jelölte meg az induló startupokat, ezzel rávilágított a Szupernóva díj üzleti zsenialitására: viszonylag jelentéktelen összegért a vállalat stratégái első kézből, a konkurencia megelőzésével hajszálpontos képet kaphatnak évente a felhozatalról.
Dobó Mátyás és Winkler János (Magyar Telekom) a mobilkütyükről és a mobilinternetezésről beszélgettek. A beszélgetésből kiderült, hogy az Apple iPhone-on kívül szerintük még nincs rendesen használható internetes-mobiltelefon. Ennek okát abban látták, hogy a legtöbb készüléket hangalapú szolgáltatásokra tervezik, és még 1-1,5 évet kell várni a képalapú készülékek megjelenésére. A konferencia következő részében Hammer Ferenc tévéelnök-aspiráns szociológus röffentette be alapjáratra a bullshit-generátort: mérsékelten követhető beszédében többek között kifejtette, hogy a web 2.0-át és 1.0-át néhány évszázaddal megelőzte a "web mínuszhárompontnulla", amikor is az emberek megtanultak írni és olvasni...
Kiváló stílusban, kívülálló számára is nagyon izgalmas előadást tartott az orvosi blogoszféra és a Web 2.0 orvosi felhasználásairól Meskó Bertalan orvostanhallgató-blogger (mediq.blog.hu). Előadásának legérdekesebb részében bemutatta, hogy a Second Life virtuális világa értelmes dologra is használható: a világ minden részéről bekapcsolódó orvosok és hallgatók virtuális szimulációkkal, konzíliumokkal és konferenciákkal cserélik ki ismereteiket egymás közt. Ezt követően izzadtságszagú, unalmas előadást hallhattunk az ár-összehasonlító honlapok piacáról. Mivel a depo.hu kb. 10 éve létezik, ez a téma egy ezredfordulón megtartott konferencián lett volna érdekes, ma már csöppet sem aktuális. Viszont kezdő internetes vállalkozások számára informatív, kiváló prezentációt tartott Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. vezetője. A bróker részletesen bemutatta és elemezte egy vállalkozás különböző életciklusához kötődő befektetési lehetőségeket azok előnyös és hátrányos jellegzetességeivel együtt, külön kiemelve a kockázati tőkebefektetők stratégiáit és elvárásait.
A nap legérdekesebbnek ígérkező, és általam legjobban várt beszélgetése az "Online szakmai befektetők kerekasztala" volt. A rendezők egy asztalhoz ültették Balázs Csaba Econet elnököt, Simó Györgyöt a Magyar Telekomtól, Szabó György Sanoma vezérigazgatót, Vaszily Miklóst az Indextől, valamit az előző előadást is tartó Jaksity Györgyöt. Mihálovits András moderátor a hazai internetet meghatározó cégek képviselőit múltbéli és jövőbeli internetes befektetési stratégiájukról kérdezte. Az izgalmas társalgásból kiderült, hogy a jövőben a piacméret és a résztvevők csekély száma miatt kevés akvizícióra lehet számítani. A résztvevők különböző befektetési stratégiáik okán igyekeznek nem zavarni egymás köreit, sőt, egy náluk nagyobb, új szereplő megjelenése esetén talán még összefogással is igyekeznének a piacot védeni.
A legjelentősebb dolgokat Szabó György Sanoma vezér mondta, aki szkeptikus a hazai internet mérete és bevételtermelő képessége miatt. Szerinte egyszer véget fog érni a "júzerfétis", és a hangsúly ismét az előállított tartalmakon lesz. A Sanoma a jövőben nem tervezi, hogy kishalakat felvásárol. Balázs Csaba (Econet) számára fontos, hogy a felvásárlási célpont erős branddal és jó pénzügyi mutatókkal rendelkezzen, ebben az esetben lecsapnak rá. Simó György (Magyar Telekom) szerint a növekedés egyetlen útja az akvizíció vagy a folyamatos fejlesztés. Az iwiw felvásárlása nem jelentett nagy terhet a vállalatnak, azonban integrálása már kemény munka volt.
Médiacentrikus szoftverélmény címmel Bátorfi Zsolt (Microsoft szakértő) tartott látványos technológiai demonstrációt előbb Silverlight alapokon, majd Magyarországon először a konferencia közönségének mutatta be a redmondi szoftveróriás új dokumentummegjelenítő csodafegyverét, a Seadragont, amely hihetetlen képkezelési képességekkel rendelkezik. Bátorfi hangsúlyozta, hogy a Microsoft berkein belül új fejlesztési trend a Web 2.0-ás alkalmazások implementálása az asztali környezetbe.
A konferencianap végére hagyott marketinges blokk sajnos az egyik leggyengébb része lett a programnak. A "Webkommunikáció és innováció a marketingben" keretében a reklámipari szakemberek csupán semmitmondó dolgokról beszéltek. A konferencianap utolsó előadásaként a hatékony hirdetésekről hallottunk kerekasztal-beszélgetést, amely során Novák Péter (Kirowski) leegyszerűsítette a Web 2.0 kérdését. Szerinte mindegy, hogy Web 1.0 vagy 2.0, a lényeg, hogy hoz-e pénzt. Szerinte a hirdetők úgyis ki fogják találni mi az, amiért hajlandók fizetni.
Kardos Gábor (Index) szerint az online marketinggel a felhasználók idejéért küzdenek. Közlése szerint még jó ideig nem lehet személyre-szabottan célozni, a legkisebb targetálási egység a csoport marad. Perteszegi Zoltán (Google) elmondta, hogy a Google olyan piacokon is hajlandó megjelenni, ahol cenzúrázzák a tartalmakat. Perteszegi szerint a geotargeting, a földrajzi alapon szűkítés nagy változást hoz a hirdetési piacon. Ez azonban csak a mobilplatformon fog jelentős szerepet kapni, mivel az IP címek kiosztása miatt a pontos geotargeting technikailag még megvalósíthatatlan.
Összességében ambivalens élménnyel gazdagodtunk az idei Web 2.0 rendezvény után. Jó ötlet és érdekes színfolt volt az előadások alatt a kivetítőn üzemelő backchannel, amelyen a bloggerek által beküldött humoros és ironikus megjegyzések ellensúlyozták az előadók gyakorta elfogult véleményét. Azonban hiányzottak a tartalomipari szakemberek előadásai, illetve a fontos internetes események és a nemzetközi tendenciák elemzése. A Microsoft előadástól eltekintve kevés szó esett az alkalmazott technológiákról, technológiai trendekről.
A szervezők által megalkotott program célközönsége a konferencia honlapja szerint sales és marketinges szakemberek, illetve befektetők, de az igazság az, hogy ezen szakmák professzionális képviselői nem sok újat tudhattak meg az esemény alatt. Ellenben a tematika alkalmas volt kezdő vállalkozók, startupok piacismeretének bővítésére, képbe helyezésére, viszont őket meg a 60 ezer forintos részvételi díj riaszthatta el.