Alex

Web 2.0 Symposium - nincs új a nap alatt

Folytatva a hagyományokat, ismét nehéz dolga van annak, aki szeretné összefoglalni miről szólt az idei Web 2.0-ás konferencia. A rendezvény idén is különösebb izgalmak nélkül telt. A fogalom mibenlétét persze idén sem határozták meg, bár az internetgazdaság szereplői megpróbálták azt alaposan körüljárni.

A rendezvénynek ismét Karafiáth Orsolya konferálásai varázsoltak sajátos hangulatot. A művésznő tavalyihoz hasonló bemondásai kellemes perceket szereztek a közönségnek. A megnyitóban Sperla Ervin (kispad.hu) érdekes gondolatot fejtett ki a blogok körüli izgalmak csökkenéséről. Míg a tavalyi konferencia még a blogok körüli hype jegyében telt, addig az idei csendes volt ilyen szempontból. A technikai anomáliákkal, internetproblémákkal induló nap első lényeges eseménye az iwiw körüli privacy-aggodalmakról szólt. Simó György a Magyar Telekomtól úgy vélte, hogy a közösségi hálóval kapcsolatos személyiségi-jogi fenntartások hasonlóak a korábbi internetes félelmekhez. A megoldás szerinte az, hogy a felhasználóknak meg kell tanulniuk megfelelően használni az eszközt, a felhasználó ugyanis maga döntheti el, mennyit mutat meg magából a nagyvilágnak.

Az iwiw témák kivesézése után került sor a Sanoma Szupernóva-díj átadására. Ennek célja a feltörekvő webes projektek támogatása, a webes hozzáértőkből álló zsűri által megszavazott első három helyezett között az alapító 1 000 000 Ft pénzjutalmat osztott szét. A délután sorrakerült "Online szakmai befektetők kerekasztala" beszélgetésben Szabó György Sanoma-vezér potenciális befektetési célpontként jelölte meg az induló startupokat, ezzel rávilágított a Szupernóva díj üzleti zsenialitására: viszonylag jelentéktelen összegért a vállalat stratégái első kézből, a konkurencia megelőzésével hajszálpontos képet kaphatnak évente a felhozatalról.

Dobó Mátyás és Winkler János (Magyar Telekom) a mobilkütyükről és a mobilinternetezésről beszélgettek. A beszélgetésből kiderült, hogy az Apple iPhone-on kívül szerintük még nincs rendesen használható internetes-mobiltelefon. Ennek okát abban látták, hogy a legtöbb készüléket hangalapú szolgáltatásokra tervezik, és még 1-1,5 évet kell várni a képalapú készülékek megjelenésére. A konferencia következő részében Hammer Ferenc tévéelnök-aspiráns szociológus röffentette be alapjáratra a bullshit-generátort: mérsékelten követhető beszédében többek között kifejtette, hogy a web 2.0-át és 1.0-át néhány évszázaddal megelőzte a "web mínuszhárompontnulla", amikor is az emberek megtanultak írni és olvasni...

Kiváló stílusban, kívülálló számára is nagyon izgalmas előadást tartott az orvosi blogoszféra és a Web 2.0 orvosi felhasználásairól Meskó Bertalan orvostanhallgató-blogger (mediq.blog.hu). Előadásának legérdekesebb részében bemutatta, hogy a Second Life virtuális világa értelmes dologra is használható: a világ minden részéről bekapcsolódó orvosok és hallgatók virtuális szimulációkkal, konzíliumokkal és konferenciákkal cserélik ki ismereteiket egymás közt. Ezt követően izzadtságszagú, unalmas előadást hallhattunk az ár-összehasonlító honlapok piacáról. Mivel a depo.hu kb. 10 éve létezik, ez a téma egy ezredfordulón megtartott konferencián lett volna érdekes, ma már csöppet sem aktuális. Viszont kezdő internetes vállalkozások számára informatív, kiváló prezentációt tartott Jaksity György, a Concorde Értékpapír Zrt. vezetője. A bróker részletesen bemutatta és elemezte egy vállalkozás különböző életciklusához kötődő befektetési lehetőségeket azok előnyös és hátrányos jellegzetességeivel együtt, külön kiemelve a kockázati tőkebefektetők stratégiáit és elvárásait.

A nap legérdekesebbnek ígérkező, és általam legjobban várt beszélgetése az "Online szakmai befektetők kerekasztala" volt. A rendezők egy asztalhoz ültették Balázs Csaba Econet elnököt, Simó Györgyöt a Magyar Telekomtól, Szabó György Sanoma vezérigazgatót, Vaszily Miklóst az Indextől, valamit az előző előadást is tartó Jaksity Györgyöt. Mihálovits András moderátor a hazai internetet meghatározó cégek képviselőit múltbéli és jövőbeli internetes befektetési stratégiájukról kérdezte. Az izgalmas társalgásból kiderült, hogy a jövőben a piacméret és a résztvevők csekély száma miatt kevés akvizícióra lehet számítani. A résztvevők különböző befektetési stratégiáik okán igyekeznek nem zavarni egymás köreit, sőt, egy náluk nagyobb, új szereplő megjelenése esetén talán még összefogással is igyekeznének a piacot védeni.


A legjelentősebb dolgokat Szabó György Sanoma vezér mondta, aki szkeptikus a hazai internet mérete és bevételtermelő képessége miatt. Szerinte egyszer véget fog érni a "júzerfétis", és a hangsúly ismét az előállított tartalmakon lesz. A Sanoma a jövőben nem tervezi, hogy kishalakat felvásárol. Balázs Csaba (Econet) számára fontos, hogy a felvásárlási célpont erős branddal és jó pénzügyi mutatókkal rendelkezzen, ebben az esetben lecsapnak rá. Simó György (Magyar Telekom) szerint a növekedés egyetlen útja az akvizíció vagy a folyamatos fejlesztés. Az iwiw felvásárlása nem jelentett nagy terhet a vállalatnak, azonban integrálása már kemény munka volt.

Médiacentrikus szoftverélmény címmel Bátorfi Zsolt (Microsoft szakértő) tartott látványos technológiai demonstrációt előbb Silverlight alapokon, majd Magyarországon először a konferencia közönségének mutatta be a redmondi szoftveróriás új dokumentummegjelenítő csodafegyverét, a Seadragont, amely hihetetlen képkezelési képességekkel rendelkezik. Bátorfi hangsúlyozta, hogy a Microsoft berkein belül új fejlesztési trend a Web 2.0-ás alkalmazások implementálása az asztali környezetbe.

A konferencianap végére hagyott marketinges blokk sajnos az egyik leggyengébb része lett a programnak. A "Webkommunikáció és innováció a marketingben" keretében a reklámipari szakemberek csupán semmitmondó dolgokról beszéltek. A konferencianap utolsó előadásaként a hatékony hirdetésekről hallottunk kerekasztal-beszélgetést, amely során Novák Péter (Kirowski) leegyszerűsítette a Web 2.0 kérdését. Szerinte mindegy, hogy Web 1.0 vagy 2.0, a lényeg, hogy hoz-e pénzt. Szerinte a hirdetők úgyis ki fogják találni mi az, amiért hajlandók fizetni.

Kardos Gábor (Index) szerint az online marketinggel a felhasználók idejéért küzdenek. Közlése szerint még jó ideig nem lehet személyre-szabottan célozni, a legkisebb targetálási egység a csoport marad. Perteszegi Zoltán (Google) elmondta, hogy a Google olyan piacokon is hajlandó megjelenni, ahol cenzúrázzák a tartalmakat. Perteszegi szerint a geotargeting, a földrajzi alapon szűkítés nagy változást hoz a hirdetési piacon. Ez azonban csak a mobilplatformon fog jelentős szerepet kapni, mivel az IP címek kiosztása miatt a pontos geotargeting technikailag még megvalósíthatatlan.

Összességében ambivalens élménnyel gazdagodtunk az idei Web 2.0 rendezvény után. Jó ötlet és érdekes színfolt volt az előadások alatt a kivetítőn üzemelő backchannel, amelyen a bloggerek által beküldött humoros és ironikus megjegyzések ellensúlyozták az előadók gyakorta elfogult véleményét. Azonban hiányzottak a tartalomipari szakemberek előadásai, illetve a fontos internetes események és a nemzetközi tendenciák elemzése. A Microsoft előadástól eltekintve kevés szó esett az alkalmazott technológiákról, technológiai trendekről.

A szervezők által megalkotott program célközönsége a konferencia honlapja szerint sales és marketinges szakemberek, illetve befektetők, de az igazság az, hogy ezen szakmák professzionális képviselői nem sok újat tudhattak meg az esemény alatt. Ellenben a tematika alkalmas volt kezdő vállalkozók, startupok piacismeretének bővítésére, képbe helyezésére, viszont őket meg a 60 ezer forintos részvételi díj riaszthatta el.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • zseko #17
    "Az izgalmas társalgásból kiderült, hogy a jövőben a piacméret és a résztvevők csekély száma miatt kevés akvizícióra lehet számítani. A résztvevők különböző befektetési stratégiáik okán igyekeznek nem zavarni egymás köreit, sőt, egy náluk nagyobb, új szereplő megjelenése esetén talán még összefogással is igyekeznének a piacot védeni."

    Vagyis bárminemű fejlődés hátráltatva...
  • Gascan #16
    Hát ez az egész egy nagy lol :) 60 000 Ft? És mégis mit kaptak a résztvevők a pénzükért, 2 hét nyaralást tahitira? :) Az ilyeneket egyetemeken kéne megrendezni és méghozzá ingyen!

    Nemrég láttam interneten egy olyan vállalkozást akinek a profilja, hogy fogyasztók pénztárcájához és igényeihez mérten állit össze számitógépes konfigurációkat. Nem szeretnék sértődést okozni senkinek, de minek fizessenek az emberek azért amit ingyen is megtudhatnak?
  • St #15
    és hogy nem lesz fülzsíros a display?

    sztem pda-n telefonálni elég nyomi dolog
  • Darth Sith #14
    Enyémen mégis egész jól tudok telefonálni, legalább is az elmúlt 4 évben eddig mindig sikerült amikor akartam (nem skype-n hanem GSM)...
  • Cat #13
    A PDA nem mobiltelefon.
  • Darth Sith #12
    " A beszélgetésből kiderült, hogy az Apple iPhone-on kívül szerintük még nincs rendesen használható internetes-mobiltelefon"
    láttak már PDA-t?
  • YMan #11
    Segítek tömörebben megfogalmazni:

    Web2.0 össznépi lufifújás, csak nem a ligetben hanem az interneten :)
    Na ki fizet nekem ezért a mondatért 60.000 Forintot?
  • raingun #10
    Remekül összefoglaltad!
    Legalább nekem nem kell gondolkodnom rajta.
  • Vorpal #9
    Egyetértek - egyszer csak már beletörődik az ember, hogy olyanok foglalkoznak a high-techhel akik azelőtt tornatanárok voltak.

    Tanulás - kutatás fejlesztés - ezek mind ismeretlen szavak itt - inkább legyen tandij mint motiváció, mint megfelelő képzés és objektiv felvételi.(((
    A középiskola óta csak röhögünk az informatikatanárainkon - 3középben már megszivattuk a rendszergazdákat, és mindenki annak tapsol, hogy sulinet.
    Nelveket nem tudunk - számitógéphez nem értünk - de pofázni az megy konferencia szinten.
  • Komolytalan #8
    Azért nem teljesen erről szól. Web 2.0 lényege, hogy alapvetően 0 közeli befektetéssel, 1 jó ötlettel, és kib.szott nagy hypepal szerezzünk 1 rakás lóvét, míg az adott project lufija ki nem durran. A pukkanás előtt adjuk el a googlenak. Előtte fontos megoldani, hogy minden más web2.0 oldalhoz bírjon valami felületen keresztül kapcsolódni (enélkül nem veszi meg).
    Szóval akárhogy is nézed, végülis olyan dolgok lesznek sikeresek, amire igény van. Lehet csinálni totál értelmetlen dolgokat is, de ha egy web 2.0 projectet nem használnak, akkor annak meszeltek. Ha meg használják, akkor végülis okés a dolog. Bár hasraesni nem kell tőle, az tény, meg az is tény, hogy 3 php scripttel meg egy 2 táblás adatbázissal lehet jópofa dolgokat csinálni, de azért ez messze nem írja le az összes elképzelhető webes feladatot. Vagyis a full web sose lesz webkettes, mivel nem annyira egyszerű az élet, ahogy azt a webkettő elképzeli.