Napi Online
Teljesen leállt a bankkártya-rendszer
Kábellopás miatt hétfőn lényegében leállt a Giro Bankkártya Zrt. (GBC) elszámolásforgalma.
A tolvajok a Magyar Telekom 36 távközlési törzskábelét rongálták meg Kispesten, amelyeken keresztül a bankkártyás tranzakciók elszámolása zajlott. A társaságnak ugyan van tartalék kimenő útvonala, ám a céggel szerződő bankok ugyancsak a Magyar Telekom bérelt vonali hálózatát használták, azt, amely a lopás miatt megrongálódott, így a jel nem tud bejönni - mondta a GBC diszpécsere. Emiatt a GBC-hez tartozó bankok közül a diszpécser szerint csak az a kettő (KDB Bank, Takarékbank) tudott hétfőn tranzakciót kezelni, amelynek műholdas összeköttetése volt a tranzakciós központtal. A kártyaforgalom a belföldi vásárlási, illetve külföldi tranzakciók esetében állt le a céggel szerződésben lévő bankoknál - az atm-ek jó részéből ugyanakkor lehetett készpénzt felvenni.
A rendszer a saját plasztik elfogadását is megbénította - így például K&H plasztikkal sem lehetett a bank által üzemeltetett bankkártya-elfogadó (pos) terminálon fizetni. A hazai legnagyobb pos-elfogadói hálózattal bíró pénzintézetnél a saját kártyás fizetés elvben zökkenőmentes volt, hiszen az OTP saját elszámolási rendszert üzemeltet, ám idegen bankkártyákkal az OTP-terminálokon sem lehetett fizetési tranzakciót végrehajtani. Jó néhány helyen még az OTP-s kereskedők is az első sikertelen kísérletek után a rendszer teljes leállását kommunikálták az ügyfelek felé.
A T-Com GBC-nek tett ígérete szerint a prioritásként kezelt szolgáltatást előreláthatólag hétfő estére rendbe hozza, ám a teljes hálózat helyreállítása akár hetekig is eltarthat. A bankkártyarendszer hibája mellett Kispest nagy részén nincs telefon- és internetszolgáltatás.
Nincs kialakult gyakorlat arra, hogy mi a teendő, ha működésképtelenné válik egy kereskedőnél a bankkártya-leolvasó terminál és a vevő képtelen készpénzzel kiegyenlíteni a számlát. Az élelmiszereknél és a tartós fogyasztási cikkeknél a képlet egyszerű, hiszen amennyiben a vevő saját vagy más hibájából fizetésképtelen, az árucikk ott marad a boltban. Ám a benzinkutaknál más a helyzet, hiszen a kocsiból aligha lehet visszaszivattyúzni az üzemanyagot a kút tartályába.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kereskedőtől függ, képes-e megalkudni a vevővel a fizetés módjáról. Véleménye szerint az ehhez hasonló esetekre, amikor a kártyaelfogadó terminálok mellett az automaták sem működnek, ki kell találni valamilyen megoldást. A T-Com hétfő estére ígérte az adatkapcsolat helyreállítását
A tolvajok a Magyar Telekom 36 távközlési törzskábelét rongálták meg Kispesten, amelyeken keresztül a bankkártyás tranzakciók elszámolása zajlott. A társaságnak ugyan van tartalék kimenő útvonala, ám a céggel szerződő bankok ugyancsak a Magyar Telekom bérelt vonali hálózatát használták, azt, amely a lopás miatt megrongálódott, így a jel nem tud bejönni - mondta a GBC diszpécsere. Emiatt a GBC-hez tartozó bankok közül a diszpécser szerint csak az a kettő (KDB Bank, Takarékbank) tudott hétfőn tranzakciót kezelni, amelynek műholdas összeköttetése volt a tranzakciós központtal. A kártyaforgalom a belföldi vásárlási, illetve külföldi tranzakciók esetében állt le a céggel szerződésben lévő bankoknál - az atm-ek jó részéből ugyanakkor lehetett készpénzt felvenni.
A rendszer a saját plasztik elfogadását is megbénította - így például K&H plasztikkal sem lehetett a bank által üzemeltetett bankkártya-elfogadó (pos) terminálon fizetni. A hazai legnagyobb pos-elfogadói hálózattal bíró pénzintézetnél a saját kártyás fizetés elvben zökkenőmentes volt, hiszen az OTP saját elszámolási rendszert üzemeltet, ám idegen bankkártyákkal az OTP-terminálokon sem lehetett fizetési tranzakciót végrehajtani. Jó néhány helyen még az OTP-s kereskedők is az első sikertelen kísérletek után a rendszer teljes leállását kommunikálták az ügyfelek felé.
A T-Com GBC-nek tett ígérete szerint a prioritásként kezelt szolgáltatást előreláthatólag hétfő estére rendbe hozza, ám a teljes hálózat helyreállítása akár hetekig is eltarthat. A bankkártyarendszer hibája mellett Kispest nagy részén nincs telefon- és internetszolgáltatás.
Nincs kialakult gyakorlat arra, hogy mi a teendő, ha működésképtelenné válik egy kereskedőnél a bankkártya-leolvasó terminál és a vevő képtelen készpénzzel kiegyenlíteni a számlát. Az élelmiszereknél és a tartós fogyasztási cikkeknél a képlet egyszerű, hiszen amennyiben a vevő saját vagy más hibájából fizetésképtelen, az árucikk ott marad a boltban. Ám a benzinkutaknál más a helyzet, hiszen a kocsiból aligha lehet visszaszivattyúzni az üzemanyagot a kút tartályába.
Vámos György, az Országos Kereskedelmi Szövetség főtitkára szerint a kereskedőtől függ, képes-e megalkudni a vevővel a fizetés módjáról. Véleménye szerint az ehhez hasonló esetekre, amikor a kártyaelfogadó terminálok mellett az automaták sem működnek, ki kell találni valamilyen megoldást. A T-Com hétfő estére ígérte az adatkapcsolat helyreállítását