Gyurkity Péter

A C64-re emlékezett a Szilícium-völgy

Némi késéssel ugyan, ám a leginkább érintettek, a Szilícium-völgy egykori legnagyobb nevei is megünnepelték a Commodore 64 megjelenésének 25. évfordulóját, ám a rivaldafényből mindhárom rivális részesedett.

A Commodore üdvöskéjének 1982 augusztusi megjelenéséről a napokban emlékeztek meg a ComputerHistory.org rendezésében lezajlott konferencián. Olyan nagy nevek vettek ezen részt, mint a számítástechnikát az otthonokba elhozó C64 főtervezője, a Commodore cég alapítója, Jack Tramiel, a nagy rivális Apple társalapítója, Steve Wozniak, valamint az Atari részéről a Pong alkotója, Al Acorn. A régi szép időkről beszélgettek, ám nem maradhatott ki a jelenlegi helyzet értékelése sem.


A konferencián lezajlott beszélgetésekből kiderült, hogy Tramiel szerint egyedül az ár döntött akkoriban (is) arról, hogy melyik fejlesztés hódíthatja meg a nagy tömegeket. Igaz, a helyzet nem volt végtelenül egyszerű, hiszen sokan éppen a drágább terméket vásárolták meg, függetlenül attól, hogy jobb volt-e bármiben is olcsóbb riválisánál. Mivel azonban a C64 ára a harmada volt az AppleII árának, a legtöbben a Commodore kicsinyke masináját választották, amely alig 1 MHz-es központi processzorával és 320 x 200-as felbontásával hamar slágertermékké vált.

Ezt a véleményt megerősítik azok a beszélgetések, amelyeket a főtervező folytatott számos fiatal vásárlóval a nyolcvanas években. Kiderült, hogy közülük sokan az Apple fejlesztését választották volna, ám nem engedhették meg maguknak azt az összeget, amibe az AppleII került, így maradtak a C64-nél. Mindazonáltal élesen megkülönböztették magukat a másik tábor képviselőitől, valahogy úgy, ahogy ma a Mac-fanok szemben állnak a PC-felhasználókkal. Kulturális háborúról (ahogy a kérdező fogalmazott) azonban nincs szó, hogy is lehetne, amikor a piac 95 százalékát egyetlen szereplő uralja - akármilyen hangosan védi is saját igazát a kisebbség, sok esélye nincs.


Balra a Commodore alapító Jack Tramiel, jobbra az Apple társalapítója, Steve Wozniak

Megemlítették a szintén Tramiel nevéhez köthető akciót, amelynek keretében 100 dollárt elengedtek a C64 árából, amennyiben a vásárló beszolgáltatja régi számítógépét. Ezzel nemcsak népszerűsítették saját terméküket, de a riválisok egy részét is kipucolták a piacról, amelyeket azután egy nagy raktárban gyűjtöttek össze. Több példány ezután jóval egyszerűbb feladatokat látott el, például ajtótámaszként...

A konferenciát számos egykori Commodore-alkalmazott arra használta fel, hogy ismét találkozzon egykori főnökével, tanítójával. Sokan életük legjobb szakaszaként emlékeznek vissza a cégnél eltöltött időre, amikor is alapvető gondolatokat, hasznos apróságokat tanultak meg. Az biztos, hogy Tramiel állítását eszünkbe véshetjük: "A tömegeknek szántuk saját fejlesztésünket." Könnyen előfordulhat, hogy napjainkban sikerül megismételni ezt, amennyiben az olcsó laptopok valóban milliószámra fogynak majd.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • dez #64
    Turbózva 1-2 perc alatt betöltődőtt.
  • trogi #63
    Köszönöm szépen! Már le is töltöttem a doszos verziót is.
  • r4pt0r #62
    A C64 központi processzorát ki lehet cserélni. RAM bővítést is lehetet. Hol is van itt a fix hw? :D
  • zola2000 #61
    C64:82 nes: 83japán de egy aracade gép alapján, ami 81es. De pl a 94es ps1, a 96os n64, a 98as dreamcast, a 200es xbox/gamecube, a mostani ps3 technológiailag pár évig mindig az adott kor gamer pci előtt jártak (azzal együtt hogy általában olcsóbbak is), de a fix hardver miatt még tovább is jobbak, mert az adott gépet teljesen kifacsarják, de én ezzel el is érkeztünk megint ahoz, hogy a c64/amiga azért volt jó, mert fix hardvere volt mint a konzoloknak (bár ez sem teljesen igaz lásd sega 32x, snes super fx, n64 extension pak)
  • Aramir #60
    Persze, hogy szebb volt, jóval később jött pl az SNES az Amigánál (SNES '90, Amiga '87), C64-nél szintén van egy év különbség. Bár szerintem a C64 hangja jobb, mint egy NES-é :)
  • zola2000 #59
    A c64nél sokkal szebb volt a nes grafikája (nézd meg a kirbyt, a neses elite nem vibrált úgy mint a c64es) az snesnek is szebb grafikája volt mint az amigának, az meg valóságos csoda volt, hogy elég élvezhetően portolták a doomot snesre pcn billentyűzettel alig tudtam irányítani, míg snesen profin nyomtam (te jöttél a c64 grafikájával XD).
    Válasz erre: 57
  • Unreal1942 #58
    Önfeledten átjátszott éjszakák. Magnó szalagról betöltött játékok.
    Fél órás várakozás. Majd error üzenet :) Fej állítgatás :D
    Nagyszerű volt.
    Wizard of Wor a legjobb volt. Jött valami zümmögő légy aztán valami boszorkány is.
    Inter karate :D Joy törések!
  • arty #57
    "Érdekes hogy most itt mennyire dicsőítitek a c64et, mert akkor nem a grafika volt a döntő, hanem a játékélmény, máshoz meg mindenki leszolja ugyanez miatt a nintendot."

    akkoriban 1-1 c64 játék (amiga előtt) olyan volt nekünk, mint ma a Crysis. egyáltalán nem számitottak csunyának a c64 játékok!
  • arty #56
    bop'n'rumble



    igen, imádtam én is :D c64 rules!
  • r4pt0r #55
    Kösz.
    Hmm ez a 30k egy kicsit sok, talán majd a 4.0 nem lesz ilyen sok. :D