Berta Sándor
Túl személytelen az e-oktatás
Az elektronikus tanítás számos környezetben és helyzetben bevált, azonban vannak olyan területek és országok, ahol eddig még sem tudott elismerést kivívni magának.
A Chartered Management Institute és a Centre for Applied Human Resource Research nevű intézetek közös tanulmánya szerint a brit és északír menedzserek körében eddig nem túl népszerűek az e-oktatási ajánlatok. A szakemberek szerint hiába vannak ma már nagyszerű e-learning rendszerek és hiába fogadja el ezek eredményeit, hasznosságát számos vállalat, a legnagyobb problémát az alapvető személyes kapcsolatok és kommunikáció hiánya okozza, de gondot jelent a hiányzó motiváció is. A megoldást többek között a közösségi portálok használata jelentheti.
Az e-oktatás egyik legnagyobb előnye, hogy egy cégnek akár több részlegében vagy egymástól kilométerekre lévő kirendeltségén, telephelyén dolgozók is egyszerre juthatnak a továbbképzésükhöz fontos információkhoz és tudáshoz. A felelős beosztásban lévő menedzserek és sok cégvezető, ügyvezető igazgató viszont nem igazán lelkesedik az e-oktatásért. Ugyan a menedzserek 90 százalékának van internethozzáférése, 67 százalékuk csak 30 percet vagy annál is kevesebb időt tölt el a világhálón e-oktatáson való részvétellel vagy a problémákra való internetes válaszkereséssel.
A megkérdezettek 72 százaléka vélte úgy, hogy inkább a személyes kapcsolatokat favorizálja, 58 százalékuk ugyanakkor elismerte, hogy e-tanítás fontos és hasznos lehet. A válaszadók fele elsősorban emberi hiányosságokkal indokolta, hogy miért nem vesz részt az e-tanfolyamokon. 20 százalékuk szerint pedig a tartalom nem megfelelő vagy nem elég részletes. A leginkább az adott területet érintő cikkek és tanácsadások keltik fel a menedzserek figyelmét.
"Pont a vezetők azok, akik megszokták, hogy a szükséges tudást maguk szerezzék meg. így ők maguk keresik meg az őket érdeklő információkat az interneten. Ugyanakkor sokan attól tartanak, hogy egy csoportban nem tudnának lépést tartani a többiekkel, vagy pont fordítva, ők lennének túl gyorsak a tudás elsajátításában" - szögezte le Kerstin Stengel, a Skillsoft cég szóvivője. Az Egyesült Államokban úgy próbálnak megoldást találni a problémára, hogy az e-tanulást ötvözték a közösségi portálokkal. Természetesen ott is elsősorban a fiatalabb szakemberek fogékonyak az online tanulásra és az e-könyvek használatára.
A Chartered Management Institute és a Centre for Applied Human Resource Research nevű intézetek közös tanulmánya szerint a brit és északír menedzserek körében eddig nem túl népszerűek az e-oktatási ajánlatok. A szakemberek szerint hiába vannak ma már nagyszerű e-learning rendszerek és hiába fogadja el ezek eredményeit, hasznosságát számos vállalat, a legnagyobb problémát az alapvető személyes kapcsolatok és kommunikáció hiánya okozza, de gondot jelent a hiányzó motiváció is. A megoldást többek között a közösségi portálok használata jelentheti.
Az e-oktatás egyik legnagyobb előnye, hogy egy cégnek akár több részlegében vagy egymástól kilométerekre lévő kirendeltségén, telephelyén dolgozók is egyszerre juthatnak a továbbképzésükhöz fontos információkhoz és tudáshoz. A felelős beosztásban lévő menedzserek és sok cégvezető, ügyvezető igazgató viszont nem igazán lelkesedik az e-oktatásért. Ugyan a menedzserek 90 százalékának van internethozzáférése, 67 százalékuk csak 30 percet vagy annál is kevesebb időt tölt el a világhálón e-oktatáson való részvétellel vagy a problémákra való internetes válaszkereséssel.
A megkérdezettek 72 százaléka vélte úgy, hogy inkább a személyes kapcsolatokat favorizálja, 58 százalékuk ugyanakkor elismerte, hogy e-tanítás fontos és hasznos lehet. A válaszadók fele elsősorban emberi hiányosságokkal indokolta, hogy miért nem vesz részt az e-tanfolyamokon. 20 százalékuk szerint pedig a tartalom nem megfelelő vagy nem elég részletes. A leginkább az adott területet érintő cikkek és tanácsadások keltik fel a menedzserek figyelmét.
"Pont a vezetők azok, akik megszokták, hogy a szükséges tudást maguk szerezzék meg. így ők maguk keresik meg az őket érdeklő információkat az interneten. Ugyanakkor sokan attól tartanak, hogy egy csoportban nem tudnának lépést tartani a többiekkel, vagy pont fordítva, ők lennének túl gyorsak a tudás elsajátításában" - szögezte le Kerstin Stengel, a Skillsoft cég szóvivője. Az Egyesült Államokban úgy próbálnak megoldást találni a problémára, hogy az e-tanulást ötvözték a közösségi portálokkal. Természetesen ott is elsősorban a fiatalabb szakemberek fogékonyak az online tanulásra és az e-könyvek használatára.