Dojcsák Dániel
Kínai 3G a Vodafone-nak
A mai napon szertartásos keretek között írt alá együttműködési megállapodást Beck György a Vodafone Magyarország, illetve William Xu a Huawei Europe részéről, melyben rögzítik, hogy a jövőben a kínai cég hálózati eszközeivel bővíti tovább a szolgáltató mobil szélessávú infrastruktúráját. A lépést a pillanatnyi lemaradás és a komoly verseny indokolhatja, hiszen ha élre szeretne törni a Vodafone a 3G-vel, akkor komolyan össze kell szednie magát a következő években.
A megállapodás lényege, hogy a Vodafone a Nokia-Siemens-szel kötött már működő szerződését kiegészíti a Huawei Technologies-zal való együttműködéssel, így elméletileg az eddiginél jóval gyorsabb ütemben lesznek képesek fejleszteni 3G hálózatukat, illetve azonnal a lehető legmodernebb technológiákat szerelik fel bázisállomásaikon. Nem elhanyagolható tény, hogy ezek az eszközök valószínűleg olcsóbbak is egyben, ezáltal könnyedén bocsátkozhat a brit gyökerű szolgáltató árversenybe is a többiekkel, amellett, hogy közben a teljesítményt is erőszakosan tolják felfelé.
Dr. Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója beszédében elmondta, hogy a mostani üzlet cégük egyik legnagyobb üzletei közé tartozik, ami a vezetékes és mobil hanghívások csatájának megnyerése után egy újabb háború fontos hadosztálya lehet, mégpedig a fix és a mobil internet-szolgáltatás harcáé. Az előzőt a mobilnak sikerült megnyernie, míg ez a második harc csak most kezdődött igazán. Amennyiben a szolgáltatók képesek megfelelő sebességet és lefedettséget nyújtani, akkor tartalomban már felveszik a versenyt a kábel és DSL szolgáltatókkal. A webezés mellett röghöz kötés nélkül lennének élvezhetőek a multimédia tartalmak, a televízióadások vagy éppen a komplex kommunikációs megoldások. Ha a teljesítmény megvan, akkor az egyetlen buktató a megbízhatóság lehet.
Az előny és a potenciál viszont a mobilosok malmára hajtja a vizet, hiszen a Vodafone közlése szerint mostanság az új internet-előfizetéseknek már nagyobb része éteri, mint vezetékes. Ráadásul a piros mobilszolgáltató vezetői szerint az új szereplő lendületet hoz a fejlesztésbe, de valljuk be, van is mit ledolgozni. A Vodafone munkatársai is jól ismerik az Index.hu HSPDA túra felmérését, melyben igen gyengén szerepeltek sávszélesség és lefedettség terén is. Erről a témáról szerkesztőségünk Döbrőssy Gábort, a Vodafone Magyarország műszaki igazgatóját faggatta, aki elmondta, hogy a verseny sajtó szinten, és természetesen a valóságban is folyik.
Elmondása szerint a Vodafone globálisan és hazai színtereken is komolyan mérlegelte, hogy mikor és mennyire nyomja meg a gázpedált. Például az EDGE hálózatokba nem fektettek pénzt, hiszen rövid távú áthidaló megoldásnak gondolják, inkább lassabban épitkeznek, de egyből a nagyobb sávszélességű hálózatok felé fordultak. A korábbiakból tanulva most inkább már nem ígérgetnek semmit, hanem bíznak a terv szerinti megvalósulásban, de az új partner több szempontból is optimizmusra adhat okot.
Döbrőssy leírása alapján a Huawei hálózati eszközök üzemeltetése és telepítése könnyebb, sőt a méretük is kisebb, mint a régebbi daruval beemelendő egységeké, míg a beltéri lefedettség és a jelveszteség terén jobb eredményeket mutat. Ami mégis komolyan lassítja a folyamatokat, hogy minden telepítéshez 14 különböző hatóságtól kell engedélyeket szerezni, de legalább telephelyeket nem kell kisajátítani többnyire, hiszen az 1800 MHz-es hálóhoz vásárolt területeken jut hely a 3G eszközöknek is.
Jelenleg valamivel 50 000 feletti ügyfélszámról beszélnek mobil net területen, de ennek nagyságrendekkel kellene nőnie ahhoz, hogy rentábilis legyen a sokszáz milliós beruházás. Jelenleg több fókuszcsoportban is gondolkodnak, akik számára előnyös lehet a mobil internet. Ilyen például a kisvállalkozók rétege, illetve az örökmozgó, de egyre gyakrabban laptoppal felszerelt egyetemisták serege. Arra a kérdésünkre, hogy azon ügyfeleket hogyan tudnák megszólítani, akik már nem az ár, nem a kiépítettség hiánya miatt nem interneteznek, hanem azért mert egyszerűen nem motiváltak az online életben, vagy éppen digitális analfabéták, nem kaptunk kielégítő választ.
A sablonszöveg szerint a technológia természetesen nem adja el magát, de olyan plusz szolgáltatások lokalizálásával, amik már például az Egyesült Királyságban is bizonyítottak (zeneletöltés, mobil hirdetés), lehetne elérni eredményeket. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy a mobilitás kulcsfontosságú, de közben szem előtt kell tartani az egyszerűséget is, hogy a felhasználóknak ne kelljen bonyolult folyamatokat lezavarnia ahhoz, hogy kapcsolatot létesítsenek. Plug and p(l)ay.
Az újságírói kérdések során egyébként sok mindenre nem derült fény, például kicsit homályos, hogy miért is szükséges a bejáratott Nokia-Siemens vonalat lecserélni/kiegészíteni. Hivatalosan csupán technológiai okok miatt, de elég naiv dolog azt hinni, hogy a távol-keleti gyártó nem biztosít alacsonyabb árat. A Vodafone saját bevallása szerint az elsődleges stratégiai cél a 3G területen a vezető pozíció megszerzése. A GSM-mel ellentétben itt nincs több éves lemaradásuk, a jelenlegi állapotok szerint csupán fél évnyi hendikepjük van a T-Mobile-lal szemben. A jóindulatú stratégia szerint 2010 a céldátum, amikorra vörösre festik az eget, és esélyük nyílik arra, hogy kezükbe kaparintsák a gyeplőt. Jelenleg viszont csupán 42 városban van lefedettségük, a beltériben pedig nem erősek, tehát van mit ledolgozni.
A Vodafone Magyarország vezérigazgatója kérdésre válaszolva sem közölte, hogy a megállapodás mekkora értékű, s azt sem, hogy a következő egy évben mennyit költ a mobilcég a széles sávú adathálózat fejlesztésre. Csupán annyit mondott, hogy milliárdos nagyságrendű fejlesztésekről van szó. Ennél többet azért nem mondhat, mert a Vodafone folyamatosan versenyezteti a munkák elvégzésére a cégeket, s ezek az információk befolyásolnák a tendereket - tette hozzá. A cég célja, hogy a lakosságra vetített lefedettség két-három év múlva 70-80 százalékos legyen.
Egyelőre a peer2peer mentes, de egyébként korlátlan előfizetésük jövőbe mutató lehet. Amennyiben a teljesítményt a kielégítő szint fölé tudják vinni mindenhol, akkor könnyen labdába rúghatnak, mert egyáltalán nem biztos, hogy a mobilosok a netnél is ragaszkodnak az eredeti szolgáltatójukhoz. Persze ez vica-versa igaz. Döbrőssy szerint a stabil 1 Mbit feletti sávszélesség az átlagigények kielégítésére tökéletesen alkalmas lenne, hiszen az emberek nem az adatsebességre kíváncsiak, hanem az úgynevezett tranzakció sebességre. Nem az a fontos tehát, hogy hány kbyte/sec a sávszél, hanem hogy gyorsan bejön-e a weblap, elindul-e azonnal a multimédia tartalom. A kettő összefügg, de ha valaki nem letöltésekkel izzasztja a rendszert, akkor egy szint felett észrevehetetlen a különbség.
Mindenesetre érdemes figyelni Csehországot és Spanyolországot, ahol hasonló frigyek köttettek a közelmúltban. Az UMTS/HSPA hálózati eszközök és bázisállomások mellett pedig ne lepődjön meg senki, ha a készülékajánlatok között is felbukkan majd a kínai Huawei neve.
A megállapodás lényege, hogy a Vodafone a Nokia-Siemens-szel kötött már működő szerződését kiegészíti a Huawei Technologies-zal való együttműködéssel, így elméletileg az eddiginél jóval gyorsabb ütemben lesznek képesek fejleszteni 3G hálózatukat, illetve azonnal a lehető legmodernebb technológiákat szerelik fel bázisállomásaikon. Nem elhanyagolható tény, hogy ezek az eszközök valószínűleg olcsóbbak is egyben, ezáltal könnyedén bocsátkozhat a brit gyökerű szolgáltató árversenybe is a többiekkel, amellett, hogy közben a teljesítményt is erőszakosan tolják felfelé.
Dr. Beck György, a Vodafone Magyarország vezérigazgatója beszédében elmondta, hogy a mostani üzlet cégük egyik legnagyobb üzletei közé tartozik, ami a vezetékes és mobil hanghívások csatájának megnyerése után egy újabb háború fontos hadosztálya lehet, mégpedig a fix és a mobil internet-szolgáltatás harcáé. Az előzőt a mobilnak sikerült megnyernie, míg ez a második harc csak most kezdődött igazán. Amennyiben a szolgáltatók képesek megfelelő sebességet és lefedettséget nyújtani, akkor tartalomban már felveszik a versenyt a kábel és DSL szolgáltatókkal. A webezés mellett röghöz kötés nélkül lennének élvezhetőek a multimédia tartalmak, a televízióadások vagy éppen a komplex kommunikációs megoldások. Ha a teljesítmény megvan, akkor az egyetlen buktató a megbízhatóság lehet.
Az előny és a potenciál viszont a mobilosok malmára hajtja a vizet, hiszen a Vodafone közlése szerint mostanság az új internet-előfizetéseknek már nagyobb része éteri, mint vezetékes. Ráadásul a piros mobilszolgáltató vezetői szerint az új szereplő lendületet hoz a fejlesztésbe, de valljuk be, van is mit ledolgozni. A Vodafone munkatársai is jól ismerik az Index.hu HSPDA túra felmérését, melyben igen gyengén szerepeltek sávszélesség és lefedettség terén is. Erről a témáról szerkesztőségünk Döbrőssy Gábort, a Vodafone Magyarország műszaki igazgatóját faggatta, aki elmondta, hogy a verseny sajtó szinten, és természetesen a valóságban is folyik.
Elmondása szerint a Vodafone globálisan és hazai színtereken is komolyan mérlegelte, hogy mikor és mennyire nyomja meg a gázpedált. Például az EDGE hálózatokba nem fektettek pénzt, hiszen rövid távú áthidaló megoldásnak gondolják, inkább lassabban épitkeznek, de egyből a nagyobb sávszélességű hálózatok felé fordultak. A korábbiakból tanulva most inkább már nem ígérgetnek semmit, hanem bíznak a terv szerinti megvalósulásban, de az új partner több szempontból is optimizmusra adhat okot.
Döbrőssy leírása alapján a Huawei hálózati eszközök üzemeltetése és telepítése könnyebb, sőt a méretük is kisebb, mint a régebbi daruval beemelendő egységeké, míg a beltéri lefedettség és a jelveszteség terén jobb eredményeket mutat. Ami mégis komolyan lassítja a folyamatokat, hogy minden telepítéshez 14 különböző hatóságtól kell engedélyeket szerezni, de legalább telephelyeket nem kell kisajátítani többnyire, hiszen az 1800 MHz-es hálóhoz vásárolt területeken jut hely a 3G eszközöknek is.
Jelenleg valamivel 50 000 feletti ügyfélszámról beszélnek mobil net területen, de ennek nagyságrendekkel kellene nőnie ahhoz, hogy rentábilis legyen a sokszáz milliós beruházás. Jelenleg több fókuszcsoportban is gondolkodnak, akik számára előnyös lehet a mobil internet. Ilyen például a kisvállalkozók rétege, illetve az örökmozgó, de egyre gyakrabban laptoppal felszerelt egyetemisták serege. Arra a kérdésünkre, hogy azon ügyfeleket hogyan tudnák megszólítani, akik már nem az ár, nem a kiépítettség hiánya miatt nem interneteznek, hanem azért mert egyszerűen nem motiváltak az online életben, vagy éppen digitális analfabéták, nem kaptunk kielégítő választ.
A sablonszöveg szerint a technológia természetesen nem adja el magát, de olyan plusz szolgáltatások lokalizálásával, amik már például az Egyesült Királyságban is bizonyítottak (zeneletöltés, mobil hirdetés), lehetne elérni eredményeket. A jelenlegi trendek azt mutatják, hogy a mobilitás kulcsfontosságú, de közben szem előtt kell tartani az egyszerűséget is, hogy a felhasználóknak ne kelljen bonyolult folyamatokat lezavarnia ahhoz, hogy kapcsolatot létesítsenek. Plug and p(l)ay.
Az újságírói kérdések során egyébként sok mindenre nem derült fény, például kicsit homályos, hogy miért is szükséges a bejáratott Nokia-Siemens vonalat lecserélni/kiegészíteni. Hivatalosan csupán technológiai okok miatt, de elég naiv dolog azt hinni, hogy a távol-keleti gyártó nem biztosít alacsonyabb árat. A Vodafone saját bevallása szerint az elsődleges stratégiai cél a 3G területen a vezető pozíció megszerzése. A GSM-mel ellentétben itt nincs több éves lemaradásuk, a jelenlegi állapotok szerint csupán fél évnyi hendikepjük van a T-Mobile-lal szemben. A jóindulatú stratégia szerint 2010 a céldátum, amikorra vörösre festik az eget, és esélyük nyílik arra, hogy kezükbe kaparintsák a gyeplőt. Jelenleg viszont csupán 42 városban van lefedettségük, a beltériben pedig nem erősek, tehát van mit ledolgozni.
A Vodafone Magyarország vezérigazgatója kérdésre válaszolva sem közölte, hogy a megállapodás mekkora értékű, s azt sem, hogy a következő egy évben mennyit költ a mobilcég a széles sávú adathálózat fejlesztésre. Csupán annyit mondott, hogy milliárdos nagyságrendű fejlesztésekről van szó. Ennél többet azért nem mondhat, mert a Vodafone folyamatosan versenyezteti a munkák elvégzésére a cégeket, s ezek az információk befolyásolnák a tendereket - tette hozzá. A cég célja, hogy a lakosságra vetített lefedettség két-három év múlva 70-80 százalékos legyen.
Egyelőre a peer2peer mentes, de egyébként korlátlan előfizetésük jövőbe mutató lehet. Amennyiben a teljesítményt a kielégítő szint fölé tudják vinni mindenhol, akkor könnyen labdába rúghatnak, mert egyáltalán nem biztos, hogy a mobilosok a netnél is ragaszkodnak az eredeti szolgáltatójukhoz. Persze ez vica-versa igaz. Döbrőssy szerint a stabil 1 Mbit feletti sávszélesség az átlagigények kielégítésére tökéletesen alkalmas lenne, hiszen az emberek nem az adatsebességre kíváncsiak, hanem az úgynevezett tranzakció sebességre. Nem az a fontos tehát, hogy hány kbyte/sec a sávszél, hanem hogy gyorsan bejön-e a weblap, elindul-e azonnal a multimédia tartalom. A kettő összefügg, de ha valaki nem letöltésekkel izzasztja a rendszert, akkor egy szint felett észrevehetetlen a különbség.
Mindenesetre érdemes figyelni Csehországot és Spanyolországot, ahol hasonló frigyek köttettek a közelmúltban. Az UMTS/HSPA hálózati eszközök és bázisállomások mellett pedig ne lepődjön meg senki, ha a készülékajánlatok között is felbukkan majd a kínai Huawei neve.