MTI
Mobiltelefon, kábeltévé, szélessáv - melyiket válasszuk?
A hírközlési és a műsorszolgáltatói piac képzeletbeli pultjának túloldalán lévők médiareklámokkal, szórólapokon, telefonon, elektronikus levélben, egyszóval úton-útfélen bombáznak bennünket ajánlataikkal. Könnyebbé szeretnék tenni, de valójában megnehezítik a döntést: melyik készüléknél kössünk ki, melyik internetszolgáltatót válasszuk, melyik kábeltévés csomag a legelőnyösebb.
"És sajnos gyakran rosszul választunk! Öles léptekkel bővül a piac, óriási a verseny, gyakran botcsinálta, alkalmi ügynökök keresik a potenciális fogyasztókat, hogy üzletet kössenek. De az üzlet nem mindig korrekt, a vásárló gyakran becsapottnak érzi magát, és utólag keresi igazát a többnyire jogos sérelmek miatt" - állítja a a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál a szakember: Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.
Juhász Károly elmondta, hogy 2004 második felétől működik e téren a speciális fogyasztóvédelmi érdekképviselet, és bizony elég sok dolguk akad. Az elmúlt évben 1700 panasz érkezett hozzájuk a hírközlési üzletágból, kivétel nélkül valamennyi részéből, tehát a mobiltelefonokkal, az internetszolgáltatással és a kábeltévével kapcsolatban is.
"A legtöbb panasz az internetes szolgáltatásra vonatkozik. A világháló nálunk is beépült a családok életébe, és egyre többen veszik igénybe a szélessávú szolgáltatásokat. A panaszok egy része abból ered, hogy az előfizetők nincsenek tisztában jogaikkal és kötelezettségeikkel, vagyis a szerződéseket nem tanulmányozzák részletesen, gyakran pedig félreértik az abban foglaltakat. Különösen érvényes ez az úgynevezett üzlethelyiségen kívül kötött szerződésekre, amelyek gyakran etikailag és jogilag sem felelnek meg a követelményeknek - tudatja a jogvédő szakember.
A kecsegtető ajánlatokat a vevők könnyen elfogadják. Így sok esetben már csak a szerződés életbe lépése után derül ki, hogy fontos részletekre nem hívták fel a figyelmet, s azokat nem kellőképpen tanulmányozva csak később ébrednek rá, hogy a szolgáltatás bizonyos korlátokkal működik, vagy a számla magasabb a beígértnél. Az is probléma az internettel kapcsolatban, hogy nehezen elérhető és lassú olykor a világháló, az úgynevezett "hűségszerződések" pedig (amikor a vásárlók hosszabb időre elkötelezik magukat bizonyos szolgáltatásokra valamelyik cégnél) hátrányosak, mert rövid időn belül kiderül, hogy más szolgáltatónál olcsóbb lett a tarifa, ráadásul a velük szerződött cég sem a hűségeseket, hanem az újonnan belépőket részesíti különféle kedvezményekben.
A mobiltelefonokra lényegesen kevesebb a panasz, holott már közel 10 millió készülék van forgalomban. A reklamációk főként a számlákkal kapcsolatosak, valamint a hivatalos időnél hamarabb lefogyó kártyákkal.
"A piaci verseny igen nagy ebben a körben, éppen ezért a fogyasztóvédelem a tájékoztatásnál kezdődik, valamint a tájékozódásban történő segítségnyújtásnál. E cél érdekében született a TANTUS programunk, ami a mobilszolgáltatók tarifáit hasonlítja össze. Működése igen egyszerű: az előfizető megadja a szükséges adatokat, - az igénybe vett szolgáltatásokat, az átlagos hívásidőt -, és a program kiválasztja a hazai szolgáltatók közül a legkedvezőbb ajánlatot. Ez a szolgáltatásunk Magyarországon egyedülálló, akár kétszáz mobilcsomag közül is képes lenne kiválasztani, hogy az előfizető számára melyik a legideálisabb. De a vezetékes telefon esetében is a legelőnyösebb kombinációt ajánlja a fogyasztónak. Hasonló a helyzet a kábeltévénél, a kereső segítségével e téren is lakcím szerint a legmegfelelőbb ajánlatot kapja az érdeklődő" - hangsúlyozza Juhász Károly.
Kiemeli, hogy az ügyfelek már nem csak az alacsony árat veszik figyelembe döntésüknél, hanem a kiszolgálás minőségét, a jó szervizelést is. A kábeltévéknél a csomagok szubjektív módon történő összeválogatása és a tarifa szokott gondot okozni, mert a legkeresettebb, legnézettebb programok a legdrágábbak. A tematikus csatornák kész műsorokat adnak el a kábeltévéknek, és ezek árát a szolgáltatók átterhelik a fogyasztókra. megnehezíti a döntést, hogy nem eléggé átláthatók a tarifák a folyton változó kábeltévés kínálatot.
"Egyre több olyan teljeskörű tájékoztatást akarunk nyújtani, amivel megkönnyítjük az eligazodást és a döntést. De a jogbiztonság csak akkor növekedhet, ha a fogyasztó korrekt ajánlatokat kap, és tisztán látja a feltételeket, ha pontosan tudja mit kap a pénzéért" - jegyzi meg Juhász Károly, s a panaszok intézéséhez gyakorlati tanácsot is ad: ha a szolgáltatót hibásnak találjuk valamilyen ügyfél panasza kapcsán, eljárás indítható ellene a Gazdasági Versenyhivatalnál, vagy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél. A Nemzeti Hírközlési Hatóságnál azonban közvetlenül nem,- ők csak kivizsgálják az ügyet, felszólítják a szolgáltatót a hiba kijavítására, de hatósági jogkörük ilyen ügyekre nem terjed ki.
"És sajnos gyakran rosszul választunk! Öles léptekkel bővül a piac, óriási a verseny, gyakran botcsinálta, alkalmi ügynökök keresik a potenciális fogyasztókat, hogy üzletet kössenek. De az üzlet nem mindig korrekt, a vásárló gyakran becsapottnak érzi magát, és utólag keresi igazát a többnyire jogos sérelmek miatt" - állítja a a Nemzeti Hírközlési Hatóságnál a szakember: Juhász Károly, a hírközlési fogyasztói jogok képviselője.
Juhász Károly elmondta, hogy 2004 második felétől működik e téren a speciális fogyasztóvédelmi érdekképviselet, és bizony elég sok dolguk akad. Az elmúlt évben 1700 panasz érkezett hozzájuk a hírközlési üzletágból, kivétel nélkül valamennyi részéből, tehát a mobiltelefonokkal, az internetszolgáltatással és a kábeltévével kapcsolatban is.
"A legtöbb panasz az internetes szolgáltatásra vonatkozik. A világháló nálunk is beépült a családok életébe, és egyre többen veszik igénybe a szélessávú szolgáltatásokat. A panaszok egy része abból ered, hogy az előfizetők nincsenek tisztában jogaikkal és kötelezettségeikkel, vagyis a szerződéseket nem tanulmányozzák részletesen, gyakran pedig félreértik az abban foglaltakat. Különösen érvényes ez az úgynevezett üzlethelyiségen kívül kötött szerződésekre, amelyek gyakran etikailag és jogilag sem felelnek meg a követelményeknek - tudatja a jogvédő szakember.
A kecsegtető ajánlatokat a vevők könnyen elfogadják. Így sok esetben már csak a szerződés életbe lépése után derül ki, hogy fontos részletekre nem hívták fel a figyelmet, s azokat nem kellőképpen tanulmányozva csak később ébrednek rá, hogy a szolgáltatás bizonyos korlátokkal működik, vagy a számla magasabb a beígértnél. Az is probléma az internettel kapcsolatban, hogy nehezen elérhető és lassú olykor a világháló, az úgynevezett "hűségszerződések" pedig (amikor a vásárlók hosszabb időre elkötelezik magukat bizonyos szolgáltatásokra valamelyik cégnél) hátrányosak, mert rövid időn belül kiderül, hogy más szolgáltatónál olcsóbb lett a tarifa, ráadásul a velük szerződött cég sem a hűségeseket, hanem az újonnan belépőket részesíti különféle kedvezményekben.
A mobiltelefonokra lényegesen kevesebb a panasz, holott már közel 10 millió készülék van forgalomban. A reklamációk főként a számlákkal kapcsolatosak, valamint a hivatalos időnél hamarabb lefogyó kártyákkal.
"A piaci verseny igen nagy ebben a körben, éppen ezért a fogyasztóvédelem a tájékoztatásnál kezdődik, valamint a tájékozódásban történő segítségnyújtásnál. E cél érdekében született a TANTUS programunk, ami a mobilszolgáltatók tarifáit hasonlítja össze. Működése igen egyszerű: az előfizető megadja a szükséges adatokat, - az igénybe vett szolgáltatásokat, az átlagos hívásidőt -, és a program kiválasztja a hazai szolgáltatók közül a legkedvezőbb ajánlatot. Ez a szolgáltatásunk Magyarországon egyedülálló, akár kétszáz mobilcsomag közül is képes lenne kiválasztani, hogy az előfizető számára melyik a legideálisabb. De a vezetékes telefon esetében is a legelőnyösebb kombinációt ajánlja a fogyasztónak. Hasonló a helyzet a kábeltévénél, a kereső segítségével e téren is lakcím szerint a legmegfelelőbb ajánlatot kapja az érdeklődő" - hangsúlyozza Juhász Károly.
Kiemeli, hogy az ügyfelek már nem csak az alacsony árat veszik figyelembe döntésüknél, hanem a kiszolgálás minőségét, a jó szervizelést is. A kábeltévéknél a csomagok szubjektív módon történő összeválogatása és a tarifa szokott gondot okozni, mert a legkeresettebb, legnézettebb programok a legdrágábbak. A tematikus csatornák kész műsorokat adnak el a kábeltévéknek, és ezek árát a szolgáltatók átterhelik a fogyasztókra. megnehezíti a döntést, hogy nem eléggé átláthatók a tarifák a folyton változó kábeltévés kínálatot.
"Egyre több olyan teljeskörű tájékoztatást akarunk nyújtani, amivel megkönnyítjük az eligazodást és a döntést. De a jogbiztonság csak akkor növekedhet, ha a fogyasztó korrekt ajánlatokat kap, és tisztán látja a feltételeket, ha pontosan tudja mit kap a pénzéért" - jegyzi meg Juhász Károly, s a panaszok intézéséhez gyakorlati tanácsot is ad: ha a szolgáltatót hibásnak találjuk valamilyen ügyfél panasza kapcsán, eljárás indítható ellene a Gazdasági Versenyhivatalnál, vagy a Fogyasztóvédelmi Főfelügyelőségnél. A Nemzeti Hírközlési Hatóságnál azonban közvetlenül nem,- ők csak kivizsgálják az ügyet, felszólítják a szolgáltatót a hiba kijavítására, de hatósági jogkörük ilyen ügyekre nem terjed ki.