MTI

Függőséget okozhat a Second Life

Könnyen függőséget okozhat a Second Life (Második élet) nevű internetes szerepjáték - különösen az érzékeny korban lévő kamaszok és a függőségekre amúgy is hajlamos játékosokra leselkedik a veszély, de pozitív hatásai is lehetnek a játéknak.

A Second Life, azaz a nyugati fogyasztói társadalmat szimuláló három dimenziós virtuális világ résztvevője ismerkedik, dolgozik, szórakozik, ad vesz mindent, ami csak eladható és megvehető, meggazdagodik, vagy éppen tönkremegy. A Linden dollár, a helyi valuta valós pénzre is átváltható, a játék népszerűségét pedig jól mutatja, hogy az igazi világ több bankja és más cége nyitott már képviseletet benne, hamarosan megnyílik az Európai Unió irodája is.

A Second Life azonban könnyen rabul ejthet és átveheti az első világ helyét - figyelmeztet Gerald Kral bécsi klinikai pszichológus és pszichoterapeuta, ifjúsági szakértő. A játékos például hirtelen azon kaphatja magát, hogy a tervezett két óra helyett nyolc órája ül a gép előtt, elhanyagolja munkáját, kapcsolatait és lassan teljesen elszigetelődik a külvilágtól.

A szakember szerint különösen az lehet vonzó a játékban, hogy sok dolgot ki lehet próbálni, amire a valós életben nincs lehetőség, a függőség veszélye pedig elsősorban a személyiségfejlődés érzékeny szakaszában lévő kamaszokra és azokra leselkedik, akik egyébként is hajlamosak a szenvedélybetegségekre. Ugyanakkor nem a három dimenziós virtuális játék okozza önmagában a beteges magatartást, csak kiváltja, előhívja azt.

A bécsi ifjúsági szakértő szerint a legjobb módszer a függőség megelőzésére, ha a játékos kritikus szemmel, elemző módon viszonyul magához. "Nem szabad mindig elbújva egyedül játszani" - figyelmeztetett Kral. Beszélni kell a játékról, el kell mesélni másoknak, hogy miért, milyen gyakran és milyen hosszan időzik a játékos a Second Life-ban, hogy "fennmaradjon a szociális kontroll." Aki viszont visszahúzódik és beletemeti magát a játékba, elveszíti kritikai képességét.

Gerald Kral elmondta: differenciáltan kell tekinteni a játékra, hiszen jó hatásai is lehetnek. Aki a valós élet bizonyos helyzeteiben problémákkal küzd, például nehézséget okoz a bemutatkozás, nehéz megmutatnia magát mások előtt, a Second Life-ban gyakorolhat, készülhet a valós életre.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • beatz #10
    nahát, világrengető hírek az sg-n
  • csorfab #9
    Biztos az SG.hu szerkesztői is SL függők... :)

    Amúgy nem értem ezt a felhajtást a Second Life körül, legalábbis engem kurvára nem fogott meg a dolog. Bár ez lehet, hogy csak azért van, mert normális vagyok. Mindenesetre aki ebben élvezetet lel, az szvsz beteg...
  • Wittgen #8
    a munka is függőséget okoz
    szinte érzem, hogy nap, mint nap bemenjek melózni, mert az érzés, hogy hó végén pénzt kapok, egyszerűen elveszi a józan eszem
  • GVG #7
    igen-igen...
    csakhogy a kenyérevés alapjában, akárcsak a zokszigén, és a viz, elengedhetetlen...
    de a second life nem létfontosságú:P


  • benczurzs #6
    Függőséget okozhat a kenyér evés is
  • Wittgen #5
    minden függőséget okozhat, még a seggvakarás is
  • Spica #4
    az sg már elérhető a second lifeban vagy miért ilyen felkapott téma ez.. és néé függőséget okoz, hát ilyet
  • Sanyix #3
    Húú mmo függőséget tud okozni? Nem is hittem volna :DD
  • menpe #2
    Innye, függőséget??? Na nee!! Mindig tanul valami újat az ember
  • Frosty01 #1
    feltünöen sok cikk szól a Second Liferól mostanában