Napi Online
Az álláspiac éllovasa lett az internet
Az álláspiacon is egyre nehezebben állja a versenyt a nyomtatott sajtó az internettel szemben, legyen szó akár gyorsaságról, akár a szolgáltatások színvonaláról, akár azok áráról.
Még azoknak az álláskeresőknek a döntő többsége is a számítógép segítségével kutat, jelentkezik a munkákra, akiknek otthon nincs internetes hozzáférésük (ezek jellemzően a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők). A fizikai és szakmunkások előtt szintén egyre több lehetőséget nyit a háló.
Az online álláspiac 2001-2002-ben, az első portálok megjelenése után kezdett fellendülni és ma már igazi "boomról" beszélhetünk, de tapasztalataink szerint ezzel párhuzamosan a piaci tisztulás is megkezdődött - tudtuk meg Balázsy Krisztinától, a munkaerő-toborzás piacvezető személyzeti tanácsadójának számító Grafton Recruitment vezető tanácsadójától. Míg hat évvel ezelőtt az életrajzok zöme faxon, levélben érkezett, ma mintegy 95 százalékban e-mailen küldik el. Az álláskeresők 80-90 százaléka tapasztalataink szerint napi szinten használja a világhálót, kérdéseinkre, e-mailjeinkre néhány órán belül válaszolnak - mondta Balázsy.
A Grafton egy évvel ezelőtt határozta el, hogy visszafogja nyomtatott hirdetései számát, és inkább az internetre koncentrál. Ennek a lépésnek nem volt hatása a kereslet-kínálat alakulására, ami szintén a www növekvő hatalmát bizonyítja. Természetesen elsősorban a betöltendő álláson múlik, hogy az egyes cégek milyen eszközöket használnak. Egyre jellemzőbb azonban, hogy az állást kínáló vállalkozások is először az interneten hirdetnek.
Az online állásportálok árban, gyorsaságban és minőségben is sokkal versenyképesebb szolgáltatást tudnak nyújtani, mint az offline médiumok. Míg az online állásközvetítés hajnalán leginkább it-cégek hirdettek, mára jelentősen megváltozott a kép: a CV-Online-on az informatikai állások mellett adminisztratív, pénzügyi, értékesítői és műszaki hirdetések találhatók a legnagyobb számban - mondta lapunknak Tóth Gábor, a CV-Online portál marketingvezetője. Az elmúlt egy-másfél évben az is tapasztalható volt, hogy egyre több szakmunkás, fizikai állásra vadászó munkanélküli járt sikerrel a www.cvonline.hu-n, teherautó-sofőrtől a gépjárműlakatosig.
A Jobinfo.hu oldalon jelenleg hatezernél is több egyedi állás található, amelyet több ezer munkaadó cég kínál, a néhány fős kisvállalkozásoktól a multinacionális óriásokig. Gyakori, hogy egy-egy munkaadó több felületen vagy közvetítőnél is megjelenteti hirdetéseit, így ugyanaz a pozíció "megtöbbszöröződik". Mind a Jobinfo.hu portál, mind a teljes online álláspiac működésére jellemző, hogy az internetes penetráció növekedésével párhuzamosan, sőt annál is nagyobb ütemben bővül a forgalmuk. Ez a tendencia egyértelműen és folyamatosan növekszik mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról.
Az utóbbi időben a negyven évnél idősebb álláskeresők aránya is egyre nagyobb - mondta Kristók Balázs, a Jobinfót üzemeltető Hírek Média és Internet Technológiai Kft. üzletág-igazgatója. A közszféra elbocsátásainak hatása egyelőre nem érezhető, de számolunk vele - tette hozzá Kristók. Az internetes álláspiac jellemzően januárban lendül fel - mondják az érintett cégek szakértői -, a június-júliusi időszak a szabadságolások miatt kevésbé intenzív, ám az augusztus és az ősz ismét erőteljes forgalommal jár, hiszen ilyenkor az utolsó átpihent nyár után a pályakezdők is megjelennek a munkahelyre vadászók között. December vége az ünnepek miatt csendes.
Még azoknak az álláskeresőknek a döntő többsége is a számítógép segítségével kutat, jelentkezik a munkákra, akiknek otthon nincs internetes hozzáférésük (ezek jellemzően a legalább középfokú végzettséggel rendelkezők). A fizikai és szakmunkások előtt szintén egyre több lehetőséget nyit a háló.
Az online álláspiac 2001-2002-ben, az első portálok megjelenése után kezdett fellendülni és ma már igazi "boomról" beszélhetünk, de tapasztalataink szerint ezzel párhuzamosan a piaci tisztulás is megkezdődött - tudtuk meg Balázsy Krisztinától, a munkaerő-toborzás piacvezető személyzeti tanácsadójának számító Grafton Recruitment vezető tanácsadójától. Míg hat évvel ezelőtt az életrajzok zöme faxon, levélben érkezett, ma mintegy 95 százalékban e-mailen küldik el. Az álláskeresők 80-90 százaléka tapasztalataink szerint napi szinten használja a világhálót, kérdéseinkre, e-mailjeinkre néhány órán belül válaszolnak - mondta Balázsy.
A Grafton egy évvel ezelőtt határozta el, hogy visszafogja nyomtatott hirdetései számát, és inkább az internetre koncentrál. Ennek a lépésnek nem volt hatása a kereslet-kínálat alakulására, ami szintén a www növekvő hatalmát bizonyítja. Természetesen elsősorban a betöltendő álláson múlik, hogy az egyes cégek milyen eszközöket használnak. Egyre jellemzőbb azonban, hogy az állást kínáló vállalkozások is először az interneten hirdetnek.
Az online állásportálok árban, gyorsaságban és minőségben is sokkal versenyképesebb szolgáltatást tudnak nyújtani, mint az offline médiumok. Míg az online állásközvetítés hajnalán leginkább it-cégek hirdettek, mára jelentősen megváltozott a kép: a CV-Online-on az informatikai állások mellett adminisztratív, pénzügyi, értékesítői és műszaki hirdetések találhatók a legnagyobb számban - mondta lapunknak Tóth Gábor, a CV-Online portál marketingvezetője. Az elmúlt egy-másfél évben az is tapasztalható volt, hogy egyre több szakmunkás, fizikai állásra vadászó munkanélküli járt sikerrel a www.cvonline.hu-n, teherautó-sofőrtől a gépjárműlakatosig.
A Jobinfo.hu oldalon jelenleg hatezernél is több egyedi állás található, amelyet több ezer munkaadó cég kínál, a néhány fős kisvállalkozásoktól a multinacionális óriásokig. Gyakori, hogy egy-egy munkaadó több felületen vagy közvetítőnél is megjelenteti hirdetéseit, így ugyanaz a pozíció "megtöbbszöröződik". Mind a Jobinfo.hu portál, mind a teljes online álláspiac működésére jellemző, hogy az internetes penetráció növekedésével párhuzamosan, sőt annál is nagyobb ütemben bővül a forgalmuk. Ez a tendencia egyértelműen és folyamatosan növekszik mind a kereslet, mind a kínálat oldaláról.
Az utóbbi időben a negyven évnél idősebb álláskeresők aránya is egyre nagyobb - mondta Kristók Balázs, a Jobinfót üzemeltető Hírek Média és Internet Technológiai Kft. üzletág-igazgatója. A közszféra elbocsátásainak hatása egyelőre nem érezhető, de számolunk vele - tette hozzá Kristók. Az internetes álláspiac jellemzően januárban lendül fel - mondják az érintett cégek szakértői -, a június-júliusi időszak a szabadságolások miatt kevésbé intenzív, ám az augusztus és az ősz ismét erőteljes forgalommal jár, hiszen ilyenkor az utolsó átpihent nyár után a pályakezdők is megjelennek a munkahelyre vadászók között. December vége az ünnepek miatt csendes.