MTI
Ötödével nőtt a Nokia nyeresége
A finn Nokia, a világ legnagyobb mobiltelefon-gyártója az utolsó negyedévben ismét gyorsított a harmadik negyedévi lassulás után: 19 százalékkal növelte adózott eredményét a 2005-ös utolsó negyedévhez képest, és ezzel egész évben is a 2005-ösnél gyorsabb, 19 százalékos növekedést ért el, adózott eredményét 4,306 milliárd euróra növelvén a 2005-ös 3,616 milliárdról.
Európában a negyedik negyedévben 33,3 millió készüléket adtak el, 11,4 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt, Észak-Amerikában 39,8 százalékkal csökkent a szám, 5,9 millióra, de a Közel-Keleten és Afrikában 50,5 százalékkal 15,5 millióra, Kínában 53,7 százalékkal 14,6 millióra, Ázsiában 60,1 százalékkal 23,7 millió készülékre növelték az eladásokat. Ezzel összhangban a Nokia készülékeinek átlagára a negyedik negyedévben 89 euróra csökkent a harmadik negyedévi 93 euróról, illetve a 2005-ös utolsó negyedévi 99 euróról, mert a frissen megdolgozott piacokon az olcsóbb, "kezdő" mobilkészülékek adják az értékesítés többségét.
Az alacsonyabb árakat továbbra is ellensúlyozta az értékesítés mennyiségi növelése a felzárkózó piacokon, és a multimédiás termékek növekvő népszerűsége. A mobilkészülékek forgalma az átlagtól elmaradóan, 19 százalékkal nőtt, 24,769 milliárd euróra a 2005-ös 20,811 milliárdról. A cég már a harmadik negyedévben megérezte, hogy az értékesítés nagy mennyiségi növekedését az átlagár csökkenése kísérte, a még fejletlen piacok gyors meghódítása miatt, de ezt messze ellensúlyozta a multimédiás berendezések forgalma, amely 32 százalékkal 7,877 milliárd euróra ugrott a 2005-ös 5,981 milliárdról. Igaz, az utolsó negyedévben itt is érezhető volt a felzárkózó piaci hatás és az új termékekkel való késlekedés is: a forgalom 6 százalékkal, az üzemi eredmény csak 5 százalékkal javult az egy évvel azelőttihez képest.
Az utolsó negyedévben a Nokia 106 millió mobilkészüléket adott el - ez rekord -, 19 százalékkal többet, mint az előző negyedévben, és 26 százalékkal többet, mint 2005 utolsó negyedében. Ezzel a piaci részaránya, saját becslése szerint, 36 százalékos volt, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévben, de jobb az egy évvel korábbi 34 százaléknál. A Nokia becslése szerint az összes gyártó 290 millió mobilkészüléket adott el az utolsó negyedévben, 19 százalékkal többet mind a harmadik negyedévinél, mind az egy évvel korábbinál.
A mostani, első negyedévre a Nokia az összes gyártó mobilkészülék-értékesítésének csekély mennyiségi csökkenését jósolta az erős előző negyedévhez képest, ezen belül a maga számára megközelítően azonos piaci részarányt valószínűsített. Egész évre azt várják a cégnél, hogy az összes gyártó 10 százalékot elérő mértékig növelheti értékesítését mennyiségben a tavalyi 978 millió készülékhez képest; a tavalyi mennyiség is a Nokia becslése. A tavalyi növekedés kissé több mint 22 százalékos volt, a 2005-ös, 24 százalékos többlet után. Értéknövekedés is valószínű, de a felzárkózó piacok megdolgozása és az általános verseny miatt ez mérsékelt lesz, írták a mai beszámolóban.
Európában a negyedik negyedévben 33,3 millió készüléket adtak el, 11,4 százalékkal többet, mint egy évvel azelőtt, Észak-Amerikában 39,8 százalékkal csökkent a szám, 5,9 millióra, de a Közel-Keleten és Afrikában 50,5 százalékkal 15,5 millióra, Kínában 53,7 százalékkal 14,6 millióra, Ázsiában 60,1 százalékkal 23,7 millió készülékre növelték az eladásokat. Ezzel összhangban a Nokia készülékeinek átlagára a negyedik negyedévben 89 euróra csökkent a harmadik negyedévi 93 euróról, illetve a 2005-ös utolsó negyedévi 99 euróról, mert a frissen megdolgozott piacokon az olcsóbb, "kezdő" mobilkészülékek adják az értékesítés többségét.
Az alacsonyabb árakat továbbra is ellensúlyozta az értékesítés mennyiségi növelése a felzárkózó piacokon, és a multimédiás termékek növekvő népszerűsége. A mobilkészülékek forgalma az átlagtól elmaradóan, 19 százalékkal nőtt, 24,769 milliárd euróra a 2005-ös 20,811 milliárdról. A cég már a harmadik negyedévben megérezte, hogy az értékesítés nagy mennyiségi növekedését az átlagár csökkenése kísérte, a még fejletlen piacok gyors meghódítása miatt, de ezt messze ellensúlyozta a multimédiás berendezések forgalma, amely 32 százalékkal 7,877 milliárd euróra ugrott a 2005-ös 5,981 milliárdról. Igaz, az utolsó negyedévben itt is érezhető volt a felzárkózó piaci hatás és az új termékekkel való késlekedés is: a forgalom 6 százalékkal, az üzemi eredmény csak 5 százalékkal javult az egy évvel azelőttihez képest.
Az utolsó negyedévben a Nokia 106 millió mobilkészüléket adott el - ez rekord -, 19 százalékkal többet, mint az előző negyedévben, és 26 százalékkal többet, mint 2005 utolsó negyedében. Ezzel a piaci részaránya, saját becslése szerint, 36 százalékos volt, ugyanannyi, mint a harmadik negyedévben, de jobb az egy évvel korábbi 34 százaléknál. A Nokia becslése szerint az összes gyártó 290 millió mobilkészüléket adott el az utolsó negyedévben, 19 százalékkal többet mind a harmadik negyedévinél, mind az egy évvel korábbinál.
A mostani, első negyedévre a Nokia az összes gyártó mobilkészülék-értékesítésének csekély mennyiségi csökkenését jósolta az erős előző negyedévhez képest, ezen belül a maga számára megközelítően azonos piaci részarányt valószínűsített. Egész évre azt várják a cégnél, hogy az összes gyártó 10 százalékot elérő mértékig növelheti értékesítését mennyiségben a tavalyi 978 millió készülékhez képest; a tavalyi mennyiség is a Nokia becslése. A tavalyi növekedés kissé több mint 22 százalékos volt, a 2005-ös, 24 százalékos többlet után. Értéknövekedés is valószínű, de a felzárkózó piacok megdolgozása és az általános verseny miatt ez mérsékelt lesz, írták a mai beszámolóban.