MTI

Érdekvédelem IP telefonszolgáltatóknak

Megalakult az IP Telefon Szolgáltatók Érdekvédelmi Szövetsége (ITÉSZ) szerdán Budapesten, a hét alapító társaság sajtótájékoztató keretében írta alá az alapító okiratot.

A 3C Kft., az Actel Zrt., az Externet Kft., a Designer Team Kft., a Mikroháló Kft., a MyPhone Kft. és az Opennetworks Kft. azért alapította meg a szervezetet, mert úgy vélik, hogy az internetes telefónia robbanásszerű fejlődésével egyre több jogi és műszaki kérdést kell megoldani, s ennek során szeretnék minél jobban érvényesíteni érdekeiket. Az ITÉSZ egyebek mellett szeretné a hatóságokkal, így a Nemzeti Hírközlési Hatósággal (NHH) együttműködve kialakítani az internetes telefon (VoIP) piac etikai és üzleti szabályait, megszüntetni a még meglévő piaci korlátokat, valamint előírni a technikai minimum követelményeket a szolgáltatók számára.

Az alapítók szerint azért is szükséges az egységes szabályozás, mert a VoIP nyújtásához gyakorlatilag elegendő egy jó minőségű széles sávú internetes hálózat, ami viszonylag könnyűvé teszi a piacra lépést.

Magyarországon 2004 elején jelentek meg az első magyar VoIP-szolgáltatók, s azóta a széles sávú internet terjedésével egyenes arányban nő a VoIP-felhasználók száma. A hagyományosnál jóval olcsóbb VoIP-ot a magyar szolgáltatóknál több tízezren fizetik elő. A szakemberek a szolgáltatásban akkor várnak áttörést, amikor a széles sávú internet előfizetőknek legalább a 20 százaléka használja majd a VoIP-ot. Magyarországon jelenleg 500.000 széles sávú előfizető van. Az eseményen elhangzott, a szövetség nyitott, más szervezetek, vállalatok is csatlakozhatnak hozzá.

Bánhidi Ferenc, az NHH képviseletében elmondta: a hatóság, hatáskörének és lehetőségének megfelelően támogatja és segíti a szövetség munkáját. Hozzátette: az NHH megkezdte a VoIP-piac felmérését a megfelelő minőségű szolgáltatások nyújtása, s az IP-alapú hálózatok összekapcsolása érdekében.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • aateks #8
    Hát ez eléggé nem így van.
  • benczurzs #7
    Nem egészen értem, mit értesz, azon, hogy a távközlési cégek IP infrastruktúrára helyezik át a telefonbeszélgetéseket.
    Ezt több szempontból nem értem
    Egy: IP cím a LAN on belül létezik
    a WAN-okat, azaz a telefonhálózatokat a szolgáltatok maguk között egész másképp kötik össze, ott az IP címek, mégha netezel is másodlagosak. Saját címzést, és irányítást használnak, ezért, miért pont IP-re állnának át ?
    Egyfajta saját rendszert kell fejleszteniük, vagy használniuk, ami jobban skálázható, mint az eddigi, de én ezt nem nevezném IP rendszernek.
    Max a felhasználótól a szerverig, az IP rendszerű telefon.
    a Másik, pont ez a probléma, a már meglévő infrastruktúrára kell ráépíteni, amikor még nem tervezték az ilyen szélessávú internet elterjedést. Ennek a kapacitása adott, az általánydíjas Internetnek köszönhetően ugrásszerűen megugrott, ezt valahol ők kompenzálni akarják, valószínüleg ezért sem olyan egyszerű dolog a szolgáltatóknak a VOIP.
    Ha olcsó nekik ne éri meg, ha drága, senki nem használja, szabvány meg még nincs (legalábbis elterjedt, és elfogadott)
  • aateks #6
    Ez mind igaz, de a BT sem véletlen költi ezt az irdatlan pénzt a fejlesztésre, hiszen tudja ha pénzt akar látni a telekommunikációból akkor meg kell lépnie. Angliában a helyi beszélgetések eddig is ingyenesek voltak, úgyhogy komoly pénzt eddig sem ebből szedtek be. A helyhez kötött telefonpiacon a jövőben egyre kisebb profitról lehet beszélni, egyes előrejelzések szerint 2015-re a világ fejlett országaiban a hagyományos értelemben vett telefonálás ingyenes lesz. Ezeknek a fejlesztéseknek inkább valóban a triple play a célja, csak mellékesen lehet telefonálni is rajta, közel ingyen. A hasznot meg majd a többi szolgálatáson behozzák. Az ingynes VoIP szofverekre visszatérve pedig, ott is elég egyszerű a hasznot összeszedni, mivel ugyan néhány irányba ingyenesek a hívások, de csak azoknak akiknek az egyenlege fel van töltve. Ha egymillió ember használja a programot és fejenként 10 euro creditet tölt csak fel az is 10 millio euro, aminek már a kamata is jelentős. Így ha mindenki csak az ingyenes irányokba telefonál(ami azért nem valószínű) akkor is megéri mivel a fenntartás költségei minimálisak.
  • shabba #5
    Azért azt se felejtsd el a fejlődéshez pénz kell, az ingyenes szolgáltatásokból pedig nem lenne bevétel, ez pedig azt jelenti hogy ingyenesség a fejlődés gátja.

    Az hogy az IP alapú telefonszolgáltatásé és a 3play-é a jővő az már régóta ismert a távközlési cégek e szerint is fejlesztenek. Viszont a régi PSTN telefonrendszer nem lehet egyetlen délután alatt IP alapú hálózatra cserélni. A nemzetközi hívásoknál ez már egy ideje megtörént, de az elég specifikus felhasználású ahol a hívások egyetlen pontba gyűlnek össze mielőtt elhagyják az országot. A távolsági hívás még mint PSTN alapú ahogy a helyközi is.

    A távközlési cégek tisztában vannak azzal hogy IP alapúvá kell lecserélni a meglévő infrastruktúrát és többen már bele is kezdtek ebbe a folyamatban vagy a közeljővőben tervezik a kezdést. Viszont ahogy írtam nem egy rövid kifutású project és nem is olcsó. A legismert ilyen teljes PSTN-ről IP alapúra történő migráció az angol British Telecom 21CN(21th Century Netword) fantázinéven futó hálózat fejlesztési projectje. Ez a project a teljes PSTN hálózat leváltását tűzte ki célul egész anglia szerte ami jelenleg 30 millió háztartást érintene. A project úgy 2 éve indult és előreláthatóan 2010-11-ig fog befejeződni, bár szerintem még tovább fog csúszni. A project büdzséje 10 milliárd font, ami közel 4000 milliárd forint. Ez durván egy magyar éves költségvetés 40%-a.

    Persze az új hálózat mivel IP alapú lesz nem csak telefonhálózati szolgáltatást fog nyújtani, hanem net, IPTV, VoD és egyéb 3play-hez köthető értéknövelt szolgáltatásokat is.

    Mint láthatod a fejlődéshez nem kevés pénz kell, és ezt a beruházást valakinek meg is kell fizetnie aki a felhasználó lesz. Ha csak ingyen szolgáltatásokat venne mindenki igénybe akkor szerinted miből lesz bevétel amiből majd a fejlesztéseket meg lehet valósítani? A 3play-jel pont az a céljuk a szolgáltatónak hogy minél bővebb szolgáltatás választékot kínálhassanak ugyanazon a távközlési IP kapcsolódáson, hogy a minél több frontról érkező bevételekkel fenn tudják azt tartani.

    Abban egyetértek a fialatok fogékonyabbak az új technológiára és egy generáció múlva ezen felnővő felnőttek már máshogy fognak viszonyulni a távközléshez. Viszont ez megint ugyanúgy időbe telik ahogy a távközlési cégek hálózatai infrastruktúrájának lecserélése is hosszú időbe telik. De ez a kettő párhuzamosan zajlik. És mire a felnövendő generáció részéről erre tömeges igény fog mutatkozni, addig a szolgáltatók is elkészülnek ezek tömeges kiszolgálásával.

    És ez mobil fronton ugyanúgy le fog zajlani, sőt a két technológia konvergálni fog egymáshoz és kiegészítik majd egymást, az alap infrastruktúrájuk pedig közös lesz. Mert a távközlési cégek ezen új infrastruktúra fejlesztéseket már e szerint végzik. Hogy olyan új sűrű szövésű optikai gerinchálózatot alakítsanak ki közelebb az előfizetőkhöz ahova 3G-s adótornyokat lehet sűrűbban telepíteni, és a vezetékes szélessávú kapcsolódások minőségét is emelni lehet. És ezen fizikai kapcsolódásokon nyújtott szolgáltatásokat összefogják egybe és úgy kezelnék erről szólnak az IMS és NGN fejlesztések a távközlési cégeknél.
  • aateks #4
    Részben igazad van, de ha mindenki így gondolkodna nem lenne fejlődés. Valóban az átlagembereknek, főleg akik nem foglalkoznak informatikával ezek a dolgok idegenek. De egyre nagyobb számban értenek ezekhez a dolgokhoz és főleg a fiatalok körében igen népszerűek az ilyen újszerű megoldások. A fiatalok sokszorta fogékonyabbak ezekre, márcsak az újdonság varázsa miatt is, nem feltétlenül a gyakorlati hasznáért. Egyébként is a VoIP-é a tlejes helyhez kötött telefonia jövője. Főleg azért mert a nagy telefontársaságok távolsági beszélgetései is ilyenekre vannak már ráültetve csak ezt az előfizetőnek nem kötik az orrára és ugyanúgy a magasabb díjat számlázzák nekik.
  • shabba #3
    Az átlag emberek 99%-a nem ért ahhoz hogy alakítson ki magának VoIP-es rendszereket, nincs tisztában a műszaki berendezések beállításával, nem figyeli nap mint nap milyen új ilyen ideiglenesen felbukkanó nemzetközi proggi létezik.

    Átlag előfizetőnek kulcsra kész rendszer kell, aminél neki semmi más dolga mint felemelni a kagylót és tárcsázni. A lényeg az új kapcsolódás legyen olcsóbb akár havidíjban akár percdíjban. És ezt úgy szeretné elérni hogy minőségi és kényelni kompromisszumokat nem kelljen kötnie, mert rosszabb szolgáltatást azért nem szeretne.

    Ezzel tisztában vannak a szolgáltatók is azért kínálnak ilyen kulcsrakész szolgáltatásokat, ilyen pl. a UPC telefonja is.

    Átlag ember nem fogja a netet bújni milyen úgy ingyenes szolgáltató van, az se tudja mi az az IP telefónia, nem fog bemenne egy műszakiüzletbe hogy ATA-t vagy IP telefont szeretne venni mert azt se tudja mi az, eszik-e vagy isszák. Bekonfigurálni meg végképp nem tudná, fogalma nincs mi az a Skype meg SIP meg proxy.

    Átlag előfizetőnek az kell hogy megrendeli adott szolgáltatótól a szolgáltatást, aki magyar nyelven kínál supportot. Kijönnek hozzá és telepítik a szükséges berendezést, megfelelően konfigurálva kulcsra készen úgy hogy neki semmit nem kell vele szenvedni. A telefon pedig tudja azokat a szolgáltatásokat mint amit eddig, lehessen róla bármilyen számot hívni, és ő is közvetlenül hívható legyen. Legyenek elérhetőek a segélyhívó számok és egy esetleges áramszünet esetén is működjön a rendszer. Főleg ez utóbbi kettő még mindig elég gyenge pontja az IP rendszereknek és a megbízhatóságuk sem éri el a régi PSTN rendszerekét.

    Kérdés ezeket mennyire tolerálják az előfizetők. Hisz pl. mobilnál tolerálják a gyengébb hangminőséget és az esetleges kiesést a működésben mert cserébe megkapják a mobil felhasználhatóságot. Ha viszont egy vezetékes rendszer gyengébben teljesít mint a régi vezetékes azt kevésbé fogják tolerálni, hisz mindenki jellemzően csak valami jobbra szokott váltani. Épp ezért itt egyedül csak az ár lehet meggyőző tényező, csak kérdés mennyivel ér meg kevesebbért megvenni és kevésbé biztos, esetleg állandóan problémás IP alapú telefon szolgáltatást.

    És természetesen az a szolgáltatás ahol a szolgáltató adja az eszközt, kijön és telepít, supportot vállal és működtet az alapdíjas lesz hisz ezeket a költségeket valamilyen bevételből fedeznie kell. Főleg akkor ha a kapcsolódás fizikai közegét is biztosítja. Nem úgy hogy kötelezően meg kell venni egy mondjuk 10 ezres netcsomagot, hanem akár úgy is hogy netcsomag rendeléstől függetlenül is lehet csak önállóan telefont rendelni. Hisz gondolj bele a idősebb korosztály nem fogja érdekelni a net, és számára az nem lesz vonzó hogy 10 ezerért havonta netet vegyen, ATA-t vagy számítógépet, aztán programokat telepítsen meg eszközt konfiguráljon. Akkor már inkább vesz Tíkomtól egy vezetékes előfizetést és olcsóbban kijön a telefonnal.

    Neki az kell hogy mondjuk mint UPC-nél a TV mellé mert azt nézi legyen telefonja is. Őt nem fogja érdekelni hogy a bejövő IP kapcsolat netezésre is használható, neki csak a telefon kell mert fel akarja hívni az unokáját. A lényeg ez a telefon hasonló működési minőséget képviseljen mint a régi Tíkomos, de lehetőleg olcsóbb legyen alapdíjban és percdíjban úgy hogy ne legyen bonyolult használni.

    Épp ezért van az IP megoldásoknak két fajtája az egyik a valódi komplex szolgáltatásoké amiért természetesen fizetni kell. A másik a hozzáértő guruk által csináld magad formában, saját maguk által összevásárolt elemekből összeépített és működtetett IP telefon megoldás. Ez utóbbi lehet ingyen. Bár valójában semmi nincs ingyen mert mindennek ára van. Pl. netszolgáltatás az kell hozzá. Persze aki netezik az ezt nem könyveli el úgy mint beruházási tétel, de aki nem annak komoly érvágás lenne egy ilyen telefonos megoldás.
  • shabba #2
    "Magyarországon jelenleg 500.000 széles sávú előfizető van."

    Kevés lesz az, ha csak ADSL-ből van ennyi. Kábelnet, wireless és egyéb kapcsolódásokkal együtt van az inkább 900 ezer.
  • akyyy #1
    marha jó, már van jópár külföldi progi amivel vezeékest számot ingyen lehet hivni. egyes progi csak fél, más két percig, de van ami fél óráig is ingyenes. ezeknél meg mindenért fizetni kell