SG.hu
Avaya alapokon a foci VB kommunikációja
Az amerikai Avaya már hagyományosan kommunikációs szállítója és támogatója a legnagyobb labdarúgó eseményeknek.
Egy sportesemény számára a valaha kialakított legnagyobb konvergens adat és hang hálózatot a rendelkezésre álló idő alatt, a nagyon szigorú minőségi, biztonsági és rendelkezésre állási követelményeket teljesítve a világon nem sokan lennének képesek létrehozni. "Már 2002-ben is vállaltuk, és sikerrel teljesítettük a világbajnokság kommunikációs feladatait, magát a FIFA szövetséget pedig öt éve folyamatosan támogatjuk. Így természetes volt, hogy ez az idén is így legyen" - nyilatkozta Pénzes Tamás, az Avaya magyarországi FIFA2006 nagykövete.
Hivatalos "konvergens hírközlési szolgáltatóként" számos kihívással kellett és kell majd szembenéznie az Avayának. A foci VB-n megvalósított rendszer egy hónapon át a világ legnagyobb konvergens kommunikációs hálózata lesz, mely hang- és adatátvitellel köt össze 12 vendéglátó stadiont, szállodákat, reptereket, pályaudvarokat, illetve a FIFA berlini székhelyét, és a müncheni, dortmundi, berlini sajtóközpontokat. A becsült hálózati összeköttetések száma 45 ezer, ami 30 ezer hálózati elemet köt össze, az átvitt forgalom pedig a becslések szerint meghaladja a 15 terabájtot (15.000.000.000.000 bájt, vagyis 120.000.000.000.000 bit). Ez alatt nemcsak a számítógépek, illetve az IP-telefonok forgalmát kell érteni, hanem például a fotóriporterek digitális fényképeinek továbbításához szükséges vezeték nélküli hálózatot, a szakkommentátorok képernyőin megjelenő adatok forgalmát, vagy a belépőjegyek rádiófrekvenciás azonosító jeleit, és a mobil-vezetékes konvergencián alapuló, speciális megoldásokat.
A teljes rendszer bizonyos értelemben egy nagy ügyfélszolgálati megoldásnak tekinthető: 32 csapat, a rendező gárda, bírók és a személyzet elvárja, hogy a stadionok, szállodák, sajtó és vezetési központok között közlekedhessen, illetve mozgassák a hozzájuk tartozó csomagokat és felszereléseket. A cég külön call centert állított fel a jegyek értékesítésének támogatására. Minden jegy rádiófrekvenciás azonosítóval rendelkezik a csalások megakadályozás érdekében. Az Avaya-hálózaton keresztül kerülnek a jegyek azonosításra, és gyullad ki a zöld lámpa a szurkolók számára a stadionba lépéshez.
A biztonság az egyik legkiemeltebb szempont. Kritikus, hogy csak a megfelelő személyek (munkások, önkéntesek, újságírók) léphessenek be bizonyos kulcsfontosságú létesítményekbe. A vállalat rendszere köti össze az akreditációs központokat, kommunikál a FIFA szervezőbizottságával, helyi jogi szervezetekkel, és mindennek természetesen 10 percen belül kell megtörténnie.
* Egy ekkora vállalkozás emberszükséglete is hatalmas. Az Avaya 200 válogatott mérnököt - köztük hat magyart - állomásoztat a VB helyszínén, akik 24 órában felügyelik a szolgáltatás biztonságát, folyamatosságát. Az Avaya magyarországi leányvállalatának hat mérnöke nemzetközi csapatban dolgozik. A cég közleménye szerint személyüket gondos válogatással határozták meg, hiszen azon túl, hogy fölényes szakmai ismeretekkel és nyelvtudással kell rendelkezniük, a kint tartózkodás hosszú távollétet jelent - ezt sem mindenki tudja vállalni - de ugyanakkor egy ennyire kiemelt projektben részt venni valamiféle jutalom is, különösen focirajongó kollégáik számára.
Erre a nemzetközi mérnökcsapatra egyébként több okból is nagy szükség van. Egyrészt egy ilyen hatalmas hálózatnál általában is folyamatos felügyeletre van szükség, a biztonság kérdése pedig talán nem is igényel külön magyarázatot. Egy ennyire jelentős világeseményen crackerek százai próbálnak behatolni a rendszerbe. Van, aki csak a hírnévre vágyik, mások kárt szeretnének okozni. Mindenesetre egy ilyen esemény informatikai és távközlési háttere ilyenkor valóságos csatamező. Épp ezért a rendszerek felügyeletének megszervezésére is egy külön team jött létre.
A kommunikációs hálózat természetesen adatátviteli hálózatot is feltételez, amit a T-csoport szolgáltat, amely szintén a fő szponzornak számító 16 cég egyike. Természetesen a teljes rendszer katasztrófatűrő (ez alatt informatikai katasztrófát kell érteni, nem földrengést), nincs olyan összeköttetés, melynek feladatait ne tudná azonnal, megszakítás nélkül átvenni egy tartalék rendszer. A teljes megoldás biztonsága, rendelkezésre állása gyakorlatilag 100 százalékos, illetve - mivel mindent nem lehet kizárni - 99,99%. Biztosak vagyunk abban, és ezt tesztek is igazolták - zárta tájékoztatóját Pénzes Tamás -, hogy az Avaya berendezései és megoldásai maradéktalanul helytállnak majd, és megbízható, csúcstechnológiai szolgáltatásunkkal megfelelünk a legmagasabb szintű elvárásoknak is.
Egy sportesemény számára a valaha kialakított legnagyobb konvergens adat és hang hálózatot a rendelkezésre álló idő alatt, a nagyon szigorú minőségi, biztonsági és rendelkezésre állási követelményeket teljesítve a világon nem sokan lennének képesek létrehozni. "Már 2002-ben is vállaltuk, és sikerrel teljesítettük a világbajnokság kommunikációs feladatait, magát a FIFA szövetséget pedig öt éve folyamatosan támogatjuk. Így természetes volt, hogy ez az idén is így legyen" - nyilatkozta Pénzes Tamás, az Avaya magyarországi FIFA2006 nagykövete.
Hivatalos "konvergens hírközlési szolgáltatóként" számos kihívással kellett és kell majd szembenéznie az Avayának. A foci VB-n megvalósított rendszer egy hónapon át a világ legnagyobb konvergens kommunikációs hálózata lesz, mely hang- és adatátvitellel köt össze 12 vendéglátó stadiont, szállodákat, reptereket, pályaudvarokat, illetve a FIFA berlini székhelyét, és a müncheni, dortmundi, berlini sajtóközpontokat. A becsült hálózati összeköttetések száma 45 ezer, ami 30 ezer hálózati elemet köt össze, az átvitt forgalom pedig a becslések szerint meghaladja a 15 terabájtot (15.000.000.000.000 bájt, vagyis 120.000.000.000.000 bit). Ez alatt nemcsak a számítógépek, illetve az IP-telefonok forgalmát kell érteni, hanem például a fotóriporterek digitális fényképeinek továbbításához szükséges vezeték nélküli hálózatot, a szakkommentátorok képernyőin megjelenő adatok forgalmát, vagy a belépőjegyek rádiófrekvenciás azonosító jeleit, és a mobil-vezetékes konvergencián alapuló, speciális megoldásokat.
A teljes rendszer bizonyos értelemben egy nagy ügyfélszolgálati megoldásnak tekinthető: 32 csapat, a rendező gárda, bírók és a személyzet elvárja, hogy a stadionok, szállodák, sajtó és vezetési központok között közlekedhessen, illetve mozgassák a hozzájuk tartozó csomagokat és felszereléseket. A cég külön call centert állított fel a jegyek értékesítésének támogatására. Minden jegy rádiófrekvenciás azonosítóval rendelkezik a csalások megakadályozás érdekében. Az Avaya-hálózaton keresztül kerülnek a jegyek azonosításra, és gyullad ki a zöld lámpa a szurkolók számára a stadionba lépéshez.
A biztonság az egyik legkiemeltebb szempont. Kritikus, hogy csak a megfelelő személyek (munkások, önkéntesek, újságírók) léphessenek be bizonyos kulcsfontosságú létesítményekbe. A vállalat rendszere köti össze az akreditációs központokat, kommunikál a FIFA szervezőbizottságával, helyi jogi szervezetekkel, és mindennek természetesen 10 percen belül kell megtörténnie.
* Egy ekkora vállalkozás emberszükséglete is hatalmas. Az Avaya 200 válogatott mérnököt - köztük hat magyart - állomásoztat a VB helyszínén, akik 24 órában felügyelik a szolgáltatás biztonságát, folyamatosságát. Az Avaya magyarországi leányvállalatának hat mérnöke nemzetközi csapatban dolgozik. A cég közleménye szerint személyüket gondos válogatással határozták meg, hiszen azon túl, hogy fölényes szakmai ismeretekkel és nyelvtudással kell rendelkezniük, a kint tartózkodás hosszú távollétet jelent - ezt sem mindenki tudja vállalni - de ugyanakkor egy ennyire kiemelt projektben részt venni valamiféle jutalom is, különösen focirajongó kollégáik számára.
Erre a nemzetközi mérnökcsapatra egyébként több okból is nagy szükség van. Egyrészt egy ilyen hatalmas hálózatnál általában is folyamatos felügyeletre van szükség, a biztonság kérdése pedig talán nem is igényel külön magyarázatot. Egy ennyire jelentős világeseményen crackerek százai próbálnak behatolni a rendszerbe. Van, aki csak a hírnévre vágyik, mások kárt szeretnének okozni. Mindenesetre egy ilyen esemény informatikai és távközlési háttere ilyenkor valóságos csatamező. Épp ezért a rendszerek felügyeletének megszervezésére is egy külön team jött létre.
A kommunikációs hálózat természetesen adatátviteli hálózatot is feltételez, amit a T-csoport szolgáltat, amely szintén a fő szponzornak számító 16 cég egyike. Természetesen a teljes rendszer katasztrófatűrő (ez alatt informatikai katasztrófát kell érteni, nem földrengést), nincs olyan összeköttetés, melynek feladatait ne tudná azonnal, megszakítás nélkül átvenni egy tartalék rendszer. A teljes megoldás biztonsága, rendelkezésre állása gyakorlatilag 100 százalékos, illetve - mivel mindent nem lehet kizárni - 99,99%. Biztosak vagyunk abban, és ezt tesztek is igazolták - zárta tájékoztatóját Pénzes Tamás -, hogy az Avaya berendezései és megoldásai maradéktalanul helytállnak majd, és megbízható, csúcstechnológiai szolgáltatásunkkal megfelelünk a legmagasabb szintű elvárásoknak is.