Napi Online
Veszített népszerűségéből az outsourcing
Világszerte egyre több olyan nagyvállalat van, amely ugyan korán élt azzal a lehetőséggel, hogy erőforrás-kihelyezést nyújtó szolgáltatóra bízza informatikai rendszere működtetését, illetve egyes üzleti folyamatai kezelését, ám most visszaviszi tevékenységeit saját falai közé, és alternatív megoldást keres a költségcsökkentésre - derül ki a Deloitte Consulting LLP tanulmányából.
Meglepő módon a résztvevők éppen azokkal a területekkel voltak a leginkább elégedetlenek, amelyek esetében eredetileg a legnagyobb javulást várták, azaz elsősorban az összetett, költséges feladatok külső ellátásával. Az elemzés szerint az érintettek 70 százaléka szerzett olyan sok negatív tapasztalatot az outsourcing-projektek során, hogy emiatt ma már sokkal körültekintőbben jár el bármely tevékenysége kihelyezésével kapcsolatban. Minden negyedik korábbi kiszervező immáron ismét házon belül oldja meg a kihelyezett funkciókat, miután ráébredt arra, hogy így sikeresebben vagy kisebb ráfordítással tudja kezelni ezeket, és 44 százalékuk azt a szomorú tapasztalatot volt kénytelen levonni az erőforrás-kihelyezés igénybevételéből, hogy az nem hozott a számára költségmegtakarítást.
A válaszadók 57 százaléka volt kénytelen elviselni olyan kiadásokat, amelyekről eredetileg azt gondolta, hogy a szolgáltatóval kötött szerződésében már rendezte azokat. A vállalkozások csaknem fele a rejtett költségeket jelölte meg az erőforrás-kihelyezési projektekben előforduló leggyakoribb problémaként.
Az outsourcing-szolgáltatók és az azt igénybe vevő vállalkozások ellenérdekeltek lehetnek, ami veszélyezteti az ügyfelek innovációval, költségmegtakarítással és minőséggel kapcsolatos igényeinek teljesülét, ezért a strukturális átalakulás nem mindig eredményez olcsóbb, jobb vagy gyorsabb szervezeti működést - véli Ralph Van Uden, a Deloitte magyarországi szenior menedzsere. Emiatt a nagyvállalatok ma már alaposabban megvizsgálják az új outsourcing-szerződéseket az aláírás előtt, újratárgyalják a meglévő megállapodásokat és egyre gyakrabban visszavisznek korábban kihelyezett funkciókat saját falaikon belülre - tette hozzá a szakember.
A cégek többféle okból dönthetnek erőforrás-kihelyezés igénybevétele mellett, lehet az indokuk a költségmegtakarítás, egy új tevékenység bevezetésének egyszerűsége, rugalmassága, illetve a házon belüli kapacitáshiány. Ugyanakkor ahelyett, hogy e lépéssel egyszerűsödne szervezetük működése, sokszor azt tapasztalják, hogy a tevékenységek kihelyezése váratlan bonyodalmakat, többletköltséget okoz, esetlegesen az értéklánc megtörésével jár, illetve túlzottan lekötheti a vezetés felsőbb szintjeinek figyelmét vagy sajátos plusztudást igényelhet a vezető menedzserektől - állapította meg a Deloitte.
Mindezek nyomán a kutatók nem igazán meglepő módon azt jósolják, hogy az outsourcing a közeljövőben veszít népszerűségéből a nagyvállalatok körében. A kiszervezés vonzereje azért is csökkenhet, mert - egyebek mellett a vállalati informatikai rendszerek automatizáltságának erősödése nyomán - a társaságok korábban kihelyezett tevékenységeik jelentős részét másként is racionalizálhatják - mondta Van Uden.
Meglepő módon a résztvevők éppen azokkal a területekkel voltak a leginkább elégedetlenek, amelyek esetében eredetileg a legnagyobb javulást várták, azaz elsősorban az összetett, költséges feladatok külső ellátásával. Az elemzés szerint az érintettek 70 százaléka szerzett olyan sok negatív tapasztalatot az outsourcing-projektek során, hogy emiatt ma már sokkal körültekintőbben jár el bármely tevékenysége kihelyezésével kapcsolatban. Minden negyedik korábbi kiszervező immáron ismét házon belül oldja meg a kihelyezett funkciókat, miután ráébredt arra, hogy így sikeresebben vagy kisebb ráfordítással tudja kezelni ezeket, és 44 százalékuk azt a szomorú tapasztalatot volt kénytelen levonni az erőforrás-kihelyezés igénybevételéből, hogy az nem hozott a számára költségmegtakarítást.
A válaszadók 57 százaléka volt kénytelen elviselni olyan kiadásokat, amelyekről eredetileg azt gondolta, hogy a szolgáltatóval kötött szerződésében már rendezte azokat. A vállalkozások csaknem fele a rejtett költségeket jelölte meg az erőforrás-kihelyezési projektekben előforduló leggyakoribb problémaként.
Az outsourcing-szolgáltatók és az azt igénybe vevő vállalkozások ellenérdekeltek lehetnek, ami veszélyezteti az ügyfelek innovációval, költségmegtakarítással és minőséggel kapcsolatos igényeinek teljesülét, ezért a strukturális átalakulás nem mindig eredményez olcsóbb, jobb vagy gyorsabb szervezeti működést - véli Ralph Van Uden, a Deloitte magyarországi szenior menedzsere. Emiatt a nagyvállalatok ma már alaposabban megvizsgálják az új outsourcing-szerződéseket az aláírás előtt, újratárgyalják a meglévő megállapodásokat és egyre gyakrabban visszavisznek korábban kihelyezett funkciókat saját falaikon belülre - tette hozzá a szakember.
A cégek többféle okból dönthetnek erőforrás-kihelyezés igénybevétele mellett, lehet az indokuk a költségmegtakarítás, egy új tevékenység bevezetésének egyszerűsége, rugalmassága, illetve a házon belüli kapacitáshiány. Ugyanakkor ahelyett, hogy e lépéssel egyszerűsödne szervezetük működése, sokszor azt tapasztalják, hogy a tevékenységek kihelyezése váratlan bonyodalmakat, többletköltséget okoz, esetlegesen az értéklánc megtörésével jár, illetve túlzottan lekötheti a vezetés felsőbb szintjeinek figyelmét vagy sajátos plusztudást igényelhet a vezető menedzserektől - állapította meg a Deloitte.
Mindezek nyomán a kutatók nem igazán meglepő módon azt jósolják, hogy az outsourcing a közeljövőben veszít népszerűségéből a nagyvállalatok körében. A kiszervezés vonzereje azért is csökkenhet, mert - egyebek mellett a vállalati informatikai rendszerek automatizáltságának erősödése nyomán - a társaságok korábban kihelyezett tevékenységeik jelentős részét másként is racionalizálhatják - mondta Van Uden.