Bőgel György

Informatika és elektromosság - külső forrásból?

A sors úgy hozta, hogy most akadt a kezembe Nicholas Carr The End of Corporate Computing című cikke. A Sloan Management Review-ban tette közzé, az MIT lapjában, vagyis igen jó helyen. A cím önmagáért beszél. Carr ismét jósol, most éppen azt, hogy a vállalati informatikának rövidesen bealkonyul. Bealkonyul, de nem úgy, hogy a vállalatoknak nem lesz szükségük informatikára. Éppen ellenkezőleg: annyira fontos lesz, hogy nem akarják majd maguk csinálni.

Carr már korábban is mondott ilyeneket, és mint akkor, most is az elektromosság példájára hivatkozik. Volt idő, amikor a vállalatok maguk állítoták elő az áramot saját generátoraikkal, ha úgy tetszik minierőműveikkel. Aztán kiderült, hogy ez így nem jó. Áramot jobb nagy közművektől vásárolni. A vállalati áramtermelést kiszorították az igazi erőművek. Ami megmaradt, az a konnektor, a csatlakozó, amivel rá lehet kapcsolódni a szolgáltató hálózatára.

Pont ez fog történni az informatikával is - jövendöli Carr. A vállalatok most többségükben a "saját generátor" korszakát élik, vagyis saját rendszereiket építgetik jórészt saját embereikkel. Ennek vége lesz egyszer, és jön az informatikai közművek korszaka. Ami marad, az a konnektor: amire szükséged van, az informatikai erőművektől kapod.

Egyesek szerint Carr futóbolond. Mások szerint feltűnési viszketegségben szenvedő amatőr. Én szeretem, méghozzá több okból. Először is azért, mert intelligensen provokál és elgondolkodtat, gondolkodni pedig kellemes dolog. Másodszor szeretem azért, mert jól ír: van stílusa, tud fogalmazni, és még az is fontos neki, hogy én megértsem, amit mond. Manapság ezt is meg kell becsülni.

Harmadszor, és ez talán a legfontosabb: értékelem a nézőpontját és az érvelését. A jövőn révedezve Carr nem a technikából indul ki, hanem viszonylag egyszerű közgazdasági törvényekből. Azt igyekszik bizonyítani, hogy az informatikai saját-generátor-modell nem hatékony (erre vonatkozóan konkrét számai is vannak), és ami nem hatékony, azt előbb-utóbb kiszorítja valami jobb. Ez bizony fontos érv egy olyan világban, ahol állandóan versenyképesnek kell maradni és csökkenteni kell a költségeket.

Fontos érv, de azért nem árt óvatosnak lenni vele. A technika fejlődése alaposan megváltoztathatja valami gazdaságoságát. Valaha azt hittük például, hogy acélt termelni csak óriási kohókban lehet hatékonyan. Aztán kiderült hogy nem egészen így áll a helyzet, a technika ugyanis ugrott egyet és divatba jöttek a minikohók (angolul a minimill-ek). Az biztos, hogy a gazdasági törvényeknek óriási szerepük van a fejlődés irányainak meghatározásában, a konkrét következményeik azonban már egyéb tényezők függvényében sokfélék lehetnek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #9
    Hmm, szerintebb többségben van a külsős fejlesztés, csak a legnagyobbak engedhetik meg maguknak (pl. bank), hogy saját maguk fejlesszenek. Ez egyébként meg is figyelhető, hogy amelyik cégnek valaha volt ilyen department-je az időközben külön céggé vált, és az anyán kívül másnak is kínálja a szolgáltatásait.

    Ezért is csodálkozom azon, hogy ilyet mond, vagy US-ben ez még nem ennyire lefutott dolog?

    airwalker, nem is az üzemeltetésről beszél. A fejlesztésről. Csak szerencsétlen módon mindent informatikának neveznek, ami számítógéppel kapcsolatos...
  • airwalker #8
    A jövő már jelen van: sok vállalat már kész vállalat irányítási rendszereket vesz. Rengeteg külön cég foglalkozik vállalati informatikai rendszerek fejlesztésével stb. A különbség az, hogy nem csak egy szolgáltató van 8mint az áramnál), hanem több cég közül választhatsz. A negy cégeknek ennek ellenére mindig szükségük lesz a szervezeten belül is informatikusra, mert nem tehetik meg, hogy a rendszer leálljon valami hiba miatt. Ez az áramnál is így van: a webszervereknek pl saját generátort vesznek áramszünet esetére.
  • BlackVoid #7
    A felsovezetok altalaban mar nem nagyon ertenek semmihez, legkevesbe pedig az informatikahoz. De nem hinnem, hogy a buta terminaloke a jovo.

    Az outsource-ing mar most is nepszeru - kiadjak a rendszer kezeleset egy kulso cegnek.

    Amit Carr josol az kicsit mas, szerintem arra gondol, hogy lesznek szabvanyos iparagi informatikai rendszerek es ezeket fogjak hasznalni a cegek, megpedig kulonosebb egyedi alakitgatas nelkul. Errefele megy a dolog tenyleg. SAP rendszereket 10 eve meg 1-2 evig tarto munka soran vezettek be cegeknek, ma mar fel ev alatt szokas ugyanezt megvalositani.

    El tudom kepzelni, hogy hosszu tavon a meg szabvanyosabb rendszerek fele mozdul a dolog. Letelepiti az iparagi rendszert egy kulso ceg, betanitja a dolgozokat es ennyi. Nincs alakitgatas, nincsenek egyedi folyamatok, hanem csak az optimalizalt szabvany. Ez jot tenne a hatekonysagnak, mert az a tapasztalatom, hogy a kozepvezetok altalaban felesleges es buta igenyei miatt kell szetbarkacsolni a rendszereket. A szetbarkacsolas, illetve az egyedi rendszer pedig rovid es hosszu tavon is karos, mert sokba kerul.
  • noss #6
    "Bebukott... Az emberek sajat, magan loerokre vagynak."

    Ez most hogy jön ide? Vállalati szemszögből nézzük, ahol nem vágyak, hanem felsővezetői döntésektől függ, hogy ki mit használ.
  • noss #5
    jó gondolat! :)
    a virtuális gépek terjedése (bika hardveren több(száz) gép) is efelé mutat
    a konnektorrból titkosítottan jönne kép, menne a kattintgatás.
    helyi munkaerő biztosan kell, márcsak azért is, mert helyi vékonyklienseken dolgozó alkalmazottaknak is lehet vmilyen problémájuk.

    elképzelem, ahogyan a rendszert építő rákattint az egyik helyi gépet szimbolizáló ikonra és ráköti a 'hálókábelét' a (virtuális) szviccsre, ami már kapcsolatban van a (szintén virtuális) szerverrel.. :)

    itt már lehet kapni virtuális gépet, ennek mintájára v ezt továbbfejlesztve szerintem +valósulhat az amit a fószer jósolgat (x)
    pl elszámolás is jó alaposan teljesítmény-arányosan (erőforrás használat alapján) lehetne, stb
  • Cat #4
    jelenleg még a távoli karbantartás nem kivitelezhető, egy bizonyos cégméret felett mindenképp kell jelenlévő alkalmazott is. Akkor meg már ugyanott vagyunk, hogy saját munkás olcsóbb... igaz, annál bérköltség van, másik cégnek meg számlázhatnak.
  • cye #3
    Ilyesmi konnektoros dologra volt mar probalkozas... Nevezetesen a Network Computer volt ilyen, aminek lenyege, hogy minden alkalmazas valami nagy gepen fut, az egyes emberek elott pedig kisteljesitmenyu, "buta" kliens csucsult.

    Bebukott... Az emberek sajat, magan loerokre vagynak.

    Esetleg ugy tudom elkepzelni, hogy kulso ceg telepit IT infrastrukturat egy megrendelonel, majd azok tartjak folyamatosan karban (esetleg tavolrol, csak neha-neha megjelenve).
  • benczurzs #2
    Érdekes.
    Nehezen tudom elképzelni, hogy akkor mi is jönne konkrétan a konnektorból.
    Minden ok lenne mindíg ?
    Vagy csak a magasabb szintű belső informatikai rendszert kapnák készen a cégek ? vagy mindent ?
    egyébként jó a cikk
  • echo #1
    Nah ez egy jó kis cikk. Nem bánnék még sok ilyen szemlézgetést, könyvekből cikkekből, akár hosszabb terjedelemben is, bár gondolom ez azért nagyobb meló, mint a sima hírek...