SG.hu
680 ezer magyar háztartásban van internet
Internetkapcsolattal 680 ezer hazai háztartás rendelkezik; az elmúlt egy évben legjobban a főváros ellátottsága fejlődött, míg a községek lemaradása nem csökkent.
A BellResearch éves rendszerességgel megjelenő lakossági felmérésének eredményei szerint az összes, mintegy 3,9 millió magyarországi háztartás 18 százalékában, összesen 680 ezer otthonban található személyi számítógépes internetkapcsolat. Ez a PC-vel rendelkező, körülbelül 1,4 millió háztartás bázisán 48 százalékos arányt jelent, azaz - a múlt év számaihoz hasonlóan - nagyjából minden második otthoni gépről érhető el a világháló. Az ellátottság növekedése a tavalyi adatokhoz viszonyítva alacsony, alig 2-3 százalékra tehető; az elmúlt 12 hónap közel 87 ezer "új belépője" a megelőző, 2003-2004-es időszak növekményének mindössze töredékét teszi ki.
Az ellátottságot regionális bontásban elemezve az adatokból kitűnik, hogy többé-kevésbé valamennyi országrészben javultak a mutatók, de a főváros vezető szerepét egyelőre egyik sem fenyegeti. A budapesti otthonok jóval az országos átlag feletti hányadában, nagyjából egyharmadában találunk internetkapcsolatot, ami az összes netező háztartás 36 százalékát teszi ki, és az elmúlt egy évben itt volt a legnagyobb a növekedés mértéke. A vidéki országrészekben - a központi régióba tartozó Pest megye kivételével - az átlagos penetrációs érték alatti az ellátottság, de míg Északnyugat- és Délnyugat-Magyarország 16 százalékos mutatóval megközelíti azt, addig északkeleten 13, a délkeleti régióban pedig mindössze 8 százalékra tehető az internetező háztartások aránya. A településtípus szerinti vizsgálat rávilágít, hogy a községek jelentős lemaradása nem csökkent.
A BellResearch kutatói a földrajzi elhelyezkedésen túl számos egyéb háztartásdemográfiai ismérv szerint is vizsgálták az otthoni internet elterjedtségét. Az eredmények szerint az ellátottság a 4 fős háztartásokan a legjobb [33 százalékos], de átlag feletti a 3, illetve az 5 vagy több fős otthonokban is. Ugyancsak szignifikáns mértékben magasabb a penetrációs mutató ott, ahol a háztartásfő 35-59 éves, férfi, és legalább érettségivel rendelkezik. Mindezek mellett a gyermek megléte is erős befolyásoló tényező: ahol van, átlagosan 27 százalékos az ellátottsági arány, míg a gyermek nélküli háztartásokban ennek alig a fele.
Az internethozzáféréssel jelenleg nem rendelkező háztartások 23 százalékának van személyi számítógépe, közel 2,5 millió otthonban az alapvető hardveres infrastruktúra [is] hiányzik a csatlakozáshoz. Az otthoni PC-használók számára a kapcsolat kiépítését leginkább - igaz, csak közepes mértékben - az aktuális napi hírek elérése, illetve a távtanulás lehetősége és a vásárlás előtti információszerzés motiválná, a legkevésbé vonzónak a közügyekben való online részvételt és az internetes vásárlást ítélték a megkérdezettek.
A BellResearch éves rendszerességgel megjelenő lakossági felmérésének eredményei szerint az összes, mintegy 3,9 millió magyarországi háztartás 18 százalékában, összesen 680 ezer otthonban található személyi számítógépes internetkapcsolat. Ez a PC-vel rendelkező, körülbelül 1,4 millió háztartás bázisán 48 százalékos arányt jelent, azaz - a múlt év számaihoz hasonlóan - nagyjából minden második otthoni gépről érhető el a világháló. Az ellátottság növekedése a tavalyi adatokhoz viszonyítva alacsony, alig 2-3 százalékra tehető; az elmúlt 12 hónap közel 87 ezer "új belépője" a megelőző, 2003-2004-es időszak növekményének mindössze töredékét teszi ki.
Az ellátottságot regionális bontásban elemezve az adatokból kitűnik, hogy többé-kevésbé valamennyi országrészben javultak a mutatók, de a főváros vezető szerepét egyelőre egyik sem fenyegeti. A budapesti otthonok jóval az országos átlag feletti hányadában, nagyjából egyharmadában találunk internetkapcsolatot, ami az összes netező háztartás 36 százalékát teszi ki, és az elmúlt egy évben itt volt a legnagyobb a növekedés mértéke. A vidéki országrészekben - a központi régióba tartozó Pest megye kivételével - az átlagos penetrációs érték alatti az ellátottság, de míg Északnyugat- és Délnyugat-Magyarország 16 százalékos mutatóval megközelíti azt, addig északkeleten 13, a délkeleti régióban pedig mindössze 8 százalékra tehető az internetező háztartások aránya. A településtípus szerinti vizsgálat rávilágít, hogy a községek jelentős lemaradása nem csökkent.
A BellResearch kutatói a földrajzi elhelyezkedésen túl számos egyéb háztartásdemográfiai ismérv szerint is vizsgálták az otthoni internet elterjedtségét. Az eredmények szerint az ellátottság a 4 fős háztartásokan a legjobb [33 százalékos], de átlag feletti a 3, illetve az 5 vagy több fős otthonokban is. Ugyancsak szignifikáns mértékben magasabb a penetrációs mutató ott, ahol a háztartásfő 35-59 éves, férfi, és legalább érettségivel rendelkezik. Mindezek mellett a gyermek megléte is erős befolyásoló tényező: ahol van, átlagosan 27 százalékos az ellátottsági arány, míg a gyermek nélküli háztartásokban ennek alig a fele.
Az internethozzáféréssel jelenleg nem rendelkező háztartások 23 százalékának van személyi számítógépe, közel 2,5 millió otthonban az alapvető hardveres infrastruktúra [is] hiányzik a csatlakozáshoz. Az otthoni PC-használók számára a kapcsolat kiépítését leginkább - igaz, csak közepes mértékben - az aktuális napi hírek elérése, illetve a távtanulás lehetősége és a vásárlás előtti információszerzés motiválná, a legkevésbé vonzónak a közügyekben való online részvételt és az internetes vásárlást ítélték a megkérdezettek.