MTI
Optikai kábelt fektetnek végig az orosz északi sarkvidéken
Megkezdődött a Barents-tengeren a Sarkvidéki Expressz elnevezésű, tenger alatti kommunikációs kábel lefektetése, amely az orosz északi sarkvidéken áthaladva fogja összekötni Murmanszkot és Vlagyivosztokot.
"Ma megkezdjük a mélyvízi munkálatokat az optikai kábel lefektetésében a Barents-tengeren. A kilépési pont a Tyeriberka parti állomásnál található, a további munkálatok a Barents-tengeren, keleti irányban zajlanak majd" - közölte Murmanszkban a sajtóval Alekszej Sztrelcsenko, a kivitelező Upravlenyije Perszpektyivnih Tyehnologij (UPT, Perspektivikus Technológiák Hivatala) részvénytársaság vezérigazgatója. Elmondta, hogy az UPT korábban vízszintes fúrással négy kilométernyi kábelt fektetett le Tyeriberkánál, amit pénteken kapcsoltak össze a mélytengeri szakasszal. A vezetéket másfél méteres mélységben vezetik a tengerfenéken, hogy megóvják a kábelt a vonóhálóktól és horgonyoktól.
Az első, mintegy 400 kilométernyi kábelt, amelyet az UPT új murmanszki üzemében gyártottak le, csütörtökön rakodták fel egy kábelfektető hajóra, amely naponta több mint 12 kilométernyi vezetéket lesz képes lefektetni. A projekt megvalósításában kilenc hajó vesz részt: négy felmérő- és három ellátóhajó, valamint két kábelfektető hajó: a Northern Wave és a Yauza. A Sarkvidéki Express első, Tyeriberka és Amderma közötti szakaszát helyezik üzembe. A 65 milliárd rubeles (mintegy 889 millió dolláros), állami finanszírozású projekt keretében hat pár, 104 Tb/s (terabyte/secundum) kapacitású optikai kábelt fektetnek le, 12 650 kilométer hosszan. A munkálatokat 2026-ban fogják befejezni.
Az Európa és Ázsia közötti legrövidebb üvegszálas vezeték a műholdas kommunikáció alternatívája kíván lenni az északi szélességi körökön, megbízható és megfizethető kommunikációt, valamint gyors internetet biztosítva az orosz sarkvidéken. A Sarkvidéki Expressz célja, hogy biztosítsa az északi tengeri útvonal, annak kikötői infrastruktúrája, valamint az északi-sarkvidéki olaj- és gázipari, továbbá a környezetvédelmi projektek fejlesztéséhez szükséges digitális alapot.
A projektről először tavaly novemberben az Oroszország Közlekedése kiállításon tettek bejelentést. A kivitelezés az orosz közlekedési minisztérium megbízásából, a Roszmorrecsflot, a Roszmorport és a Morszvjazszputnik állami vállalatok támogatásával valósul meg.
"Ma megkezdjük a mélyvízi munkálatokat az optikai kábel lefektetésében a Barents-tengeren. A kilépési pont a Tyeriberka parti állomásnál található, a további munkálatok a Barents-tengeren, keleti irányban zajlanak majd" - közölte Murmanszkban a sajtóval Alekszej Sztrelcsenko, a kivitelező Upravlenyije Perszpektyivnih Tyehnologij (UPT, Perspektivikus Technológiák Hivatala) részvénytársaság vezérigazgatója. Elmondta, hogy az UPT korábban vízszintes fúrással négy kilométernyi kábelt fektetett le Tyeriberkánál, amit pénteken kapcsoltak össze a mélytengeri szakasszal. A vezetéket másfél méteres mélységben vezetik a tengerfenéken, hogy megóvják a kábelt a vonóhálóktól és horgonyoktól.
Az első, mintegy 400 kilométernyi kábelt, amelyet az UPT új murmanszki üzemében gyártottak le, csütörtökön rakodták fel egy kábelfektető hajóra, amely naponta több mint 12 kilométernyi vezetéket lesz képes lefektetni. A projekt megvalósításában kilenc hajó vesz részt: négy felmérő- és három ellátóhajó, valamint két kábelfektető hajó: a Northern Wave és a Yauza. A Sarkvidéki Express első, Tyeriberka és Amderma közötti szakaszát helyezik üzembe. A 65 milliárd rubeles (mintegy 889 millió dolláros), állami finanszírozású projekt keretében hat pár, 104 Tb/s (terabyte/secundum) kapacitású optikai kábelt fektetnek le, 12 650 kilométer hosszan. A munkálatokat 2026-ban fogják befejezni.
Az Európa és Ázsia közötti legrövidebb üvegszálas vezeték a műholdas kommunikáció alternatívája kíván lenni az északi szélességi körökön, megbízható és megfizethető kommunikációt, valamint gyors internetet biztosítva az orosz sarkvidéken. A Sarkvidéki Expressz célja, hogy biztosítsa az északi tengeri útvonal, annak kikötői infrastruktúrája, valamint az északi-sarkvidéki olaj- és gázipari, továbbá a környezetvédelmi projektek fejlesztéséhez szükséges digitális alapot.
A projektről először tavaly novemberben az Oroszország Közlekedése kiállításon tettek bejelentést. A kivitelezés az orosz közlekedési minisztérium megbízásából, a Roszmorrecsflot, a Roszmorport és a Morszvjazszputnik állami vállalatok támogatásával valósul meg.