SG.hu
NHH vizsgálat a T-Mobile-nál
A Nemzeti Hírközlési Hatóság Tanácsa felügyeleti vizsgálatot indít a T-Mobile Magyarország Rt.-nél, mivel megítélése és a rendelkezésére álló adatok szerint a társaság nem megfelelően érvényesíti nagykereskedelmi összekapcsolási áraiban a Tanács júliusi határozatában megállapított átlagárat.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (közleménye szerint a Tanács határozott szándéka, hogy a tisztességes piaci verseny fenntartása, valamint a piac zavartalan működése és a fogyasztók érdekeinek védelmében határozatait a piac valamennyi szereplőjével betartassa. A vizsgálat beindításáról tájékoztatták a T-Mobile Magyarország Rt.-t, valamint a piac többi szereplőjét, és a tájékozató anyagot honlapjukon is közzétették.
A júliusi határozat szerint a három magyarországi mobiltelefon szolgáltatónak csökkentenie kellett a hálózatába érkező hívások végződtetési díját. A Tanács a korábbi szabályozástól eltérően átlagdíjakat állapított meg, ez a megoldás ugyanis nagyobb rugalmasságot biztosít a szolgáltatók számára, mint a korábbi gyakorlat, amikor a csúcs és csúcsidőn kívüli díj külön-külön volt szabályozva. A rugalmasabb szabályozás nyomán a szolgáltatók saját döntésük alapján alakíthatják ki a csúcsidejű és azon kívüli időszakban érvényes végződtetési díjat, de ez nem járhat azzal, hogy egy szolgáltató összességében nagyobb bevételre tegyen szert, mint amennyit az átlagdíjjal szerezhetne.
Az NHH Tanácsának júliusi határozatai szerint a 2004 decemberi átlagos végződtetési díjakhoz képest a T-Mobile Magyarország Rt.-nek és a Pannon GSM Távközlési Rt.-nek egyaránt 10,38 százalékkal, a Vodafone Magyarország Rt.-nek pedig 16,48 százalékkal kellett csökkentenie a hálózatába érkező hívások átlagos végződtetési díját. A határozatok szerint a T-Mobile-nak 27,17 Ft/perc, a Pannon GSM-nek 29,44 Ft/perc, a Vodafone-nak pedig 32,61 Ft/perc végződtetési átlagdíjat kell alkalmaznia és így a legnagyobb és a legkisebb szolgáltató által alkalmazott összekapcsolási díjak közötti különbség 20 százalékra csökkent. A júliusban meghozott határozatok az NHH Tanácsának a költségalapú díjak alkalmazását, valamint az ezen díjak számítását alátámasztó költségmodellek benyújtását előíró 2005 januári határozata alapján 2005. május 25-től kötelezték a szolgáltatókat a megállapított végződtetési átlagdíjak alkalmazására.
Amennyiben a felügyeleti vizsgálat során beigazolódik, hogy egy szolgáltató eltér a határozatban foglalt átlagártól, akkor az NHH élni fog az Elektronikus hírközlési törvény szerinti szankcionálási jogával, amely szerint akár az adott szolgáltató éves árbevételének 0,5 százalékára rúgó bírságot is kivethet.
A Nemzeti Hírközlési Hatóság (közleménye szerint a Tanács határozott szándéka, hogy a tisztességes piaci verseny fenntartása, valamint a piac zavartalan működése és a fogyasztók érdekeinek védelmében határozatait a piac valamennyi szereplőjével betartassa. A vizsgálat beindításáról tájékoztatták a T-Mobile Magyarország Rt.-t, valamint a piac többi szereplőjét, és a tájékozató anyagot honlapjukon is közzétették.
A júliusi határozat szerint a három magyarországi mobiltelefon szolgáltatónak csökkentenie kellett a hálózatába érkező hívások végződtetési díját. A Tanács a korábbi szabályozástól eltérően átlagdíjakat állapított meg, ez a megoldás ugyanis nagyobb rugalmasságot biztosít a szolgáltatók számára, mint a korábbi gyakorlat, amikor a csúcs és csúcsidőn kívüli díj külön-külön volt szabályozva. A rugalmasabb szabályozás nyomán a szolgáltatók saját döntésük alapján alakíthatják ki a csúcsidejű és azon kívüli időszakban érvényes végződtetési díjat, de ez nem járhat azzal, hogy egy szolgáltató összességében nagyobb bevételre tegyen szert, mint amennyit az átlagdíjjal szerezhetne.
Az NHH Tanácsának júliusi határozatai szerint a 2004 decemberi átlagos végződtetési díjakhoz képest a T-Mobile Magyarország Rt.-nek és a Pannon GSM Távközlési Rt.-nek egyaránt 10,38 százalékkal, a Vodafone Magyarország Rt.-nek pedig 16,48 százalékkal kellett csökkentenie a hálózatába érkező hívások átlagos végződtetési díját. A határozatok szerint a T-Mobile-nak 27,17 Ft/perc, a Pannon GSM-nek 29,44 Ft/perc, a Vodafone-nak pedig 32,61 Ft/perc végződtetési átlagdíjat kell alkalmaznia és így a legnagyobb és a legkisebb szolgáltató által alkalmazott összekapcsolási díjak közötti különbség 20 százalékra csökkent. A júliusban meghozott határozatok az NHH Tanácsának a költségalapú díjak alkalmazását, valamint az ezen díjak számítását alátámasztó költségmodellek benyújtását előíró 2005 januári határozata alapján 2005. május 25-től kötelezték a szolgáltatókat a megállapított végződtetési átlagdíjak alkalmazására.
Amennyiben a felügyeleti vizsgálat során beigazolódik, hogy egy szolgáltató eltér a határozatban foglalt átlagártól, akkor az NHH élni fog az Elektronikus hírközlési törvény szerinti szankcionálási jogával, amely szerint akár az adott szolgáltató éves árbevételének 0,5 százalékára rúgó bírságot is kivethet.