ITTK Infinit

A számítógépes játékok védelmében

Amióta tömegessé vált az internet és hódítanak a számítógépes játékok, szinte folyamatosan hallhatunk kritikákat, micsoda veszélyeket és károkat okoznak - többek között - a gyerekek életében. A játékok világában az egyik legutóbbi felháborodáshullám a Grand Theft Auto: San Andreas című játékával kapcsolatban tört ki, a játékban kódok segítségével erotikus jeleneteket lehetett előcsalni.

Mint minden közérdeklődést kiváltó eseményt, ezt is ki lehet használni politikai célokra. Nem történt ez másképpen most sem. A felháborodás politikai célokra való flhasználását William Hawkins amerikai újságíró elemzi elég részletesen. Elemzéséből kiderül, hogy a játék rejtett szexjelenetei körüli hisztéria esélyt adott Hillary Clintonnak, hogy úgy támadja meg a játékkultúrát, hogy ezzel hatást gyakoroljon a fontosabb választókerületekre. Nem vitás, hogy a Rockstar játékok hatalmas baklövést követtek el azzal, hogy a fent említett játékban benne hagytak bizonyos kódokat, amelyek állítólag nem is voltak a játék részei, de amelyekhez hozzáférhetett egy mindinkább hozzáértő globális high-tech játékos-közösség (a kódot először egy holland játékos törte fel). Ezek a jelenetek azért még mindig messze nem olyan realisztikusak ésvagy valóságosak, mint amilyeneket a televízióban láthatunk bármelyik éjjel. A "felnőtteknek" besorolás sikerjátékának esetében a Rockstarnak idén eddig 40 millió dolláros veszteséget okozott.

Nemcsak a szex, hanem az erőszak is tönkreteheti mind a gyerekeket, mind a játékkészítő céget. A legtöbb kritikus, különösen a liberálisok, az erőszak betiltására fókuszálnak, hiszen messze jobban elterjedt ezekben a játékokban, mint a szoftpornó. Amikor Clinton képviselőasszony bejelentette, hogy ő törvényhozás elé vinné az iparág szabályozását, az erőszakra, valamint a szexuális tartalomra is utalt.

A legerőszakosabb játékokban azonban a játékosok a hős szerepében harcolnak a gonosz hatalma ellen. Ez feltétlenül igaz volt az idei év G-phoria díj nyerteseire is, akiket nagyjából egymillió játékos online szavazatai alapján választottak ki. A Worlds of Warcraft, a Halo 2, a God of War, a Half-Life 2 és a Knights of the Old Republic is díjakat kaptak egy G4 nevű, játékokkal foglalkozó kábeltelevízió-hálózattól. Több más népszerű játék sajátossága is a terrorizmusellenesség témája, beleértve a Tom Clancy Ghost Recon és Splinter Cell sorozatát is.

Hawkins hosszan ostorozza azokat a naiv jótét lelkeket, akik a háborús játékokat automatikusan erkölcstelennek, nevelésromboló hatásúnak kiáltják ki. Felidézi azokat az éveket, amikor gyermekkorában, bár nem voltak számítógépes játékok, de volt tv, és ebben a tv-ben a mainál jóval erőszakosabb műsorok mentek, mégsem vált nemzedéke megbízhatatlanná vagy értéktelenné. Nosztalgikus visszaemlékezései során felidézi a nagy csatákat a játékkatonákkal a gyerekszoba szőnyegén, vagy az olyan westerneket, mint a Gunsmoke és a The Rifleman, amelyek, mint meséli, teljesen uralták világszemléletét. Ezekben a filmekben rengeteg volt az erőszak, viszont a jó fiúk mindig diadalmaskodtak, és a rosszfiúk vagy akasztófára kerültek, vagy elestek a harcmezőn.

Hawkins nem az erőszakot, vagy a szexjeleneteket találja rossznak és veszélyesnek a mai digitális kultúrában, hanem a világnézet sikamlósságát, vegyességét. Kiemeli, hogy a jelen szabados és feslett kultúrája tele van antihősökkel, akik gúnyosan mosolyognak és fitymálják a hatalmat, és a viselkedésük nyíltan felelőtlen és megbízhatatlan - de aztán mégis sikerrel boldogulnak. Az antihősök jelenléte, a jó és a rossz összemosódása az, ami veszélyt okozhat. Éppen ezért Hawkins szerint nem betiltani, vagy korlátozni kellene a számítógépes játékokat, hanem "okosan" megcsinálni, figyelni arra, hogy megfelelő és letisztult értékrendet közvetítsenek.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #6
    figyelni arra, hogy megfelelő és letisztult értékrendet közvetítsenek.

    Szegény gyerekek hogy meg lehettek zavarodva, amikor Szarumán fehérben volt és nem feketében, ahogy egy rendes letisztult gonoszhoz illik... Oookos...
  • fie #5
    "egyik legutóbbi felháborodáshullám a Grand Theft Auto: San Andreas című játékával kapcsolatban tört ki, a játékban kódok segítségével erotikus jeleneteket lehetett előcsalni."
    Valahol trailerben láttam, hogy 4-5 afro sráccal kell merényleteket elkövetni, bandaháborúzni. Szerintem ez a dúrva. Mikor usában évente ezrek halnak meg így (autóból uzival sz@rrálövik őket), nem kellene hagyni egy teenagert ebbe a szerepbe belebújni.
    Viszont az FPS játékokat kihagyhatják a tiltásból, mert az max egy paintball meccsre emlékeztet és távol áll a való élettől.
  • GulaSoft #4
    Felidézi azokat az éveket, amikor gyermekkorában, bár nem voltak számítógépes játékok, de volt TV, és ebben a TV-ben a mainál jóval erőszakosabb műsorok mentek, mégsem vált nemzedéke megbízhatatlanná vagy értéktelenné.

    Hááááát ehhez képest ....
  • [HUN]PAStheLoD #3
    " .. hanem a világnézet sikamlósságát, vegyességét. Kiemeli, hogy a jelen szabados és feslett kultúrája tele van antihősökkel, akik gúnyosan mosolyognak és fitymálják a hatalmat, és a viselkedésük nyíltan felelőtlen és megbízhatatlan ... "

    Talán nem amerikában él? Ahol a legdurvább pénzügyi csalások, korrupciós ügyek, drogbáról és az éjszaka császárai mindenhatók? Talán nem a képmutató, önpusztító, bamburgerzabáló amcsiban él? Itt nehéz igazi hőst találni..
  • haxoror #2
    Az utolsó bekezdéssel 100%-ig egyetértek
  • Drawain #1
    "tömegessé vált az internet" :)