Berta Sándor
2,6 milliárd mobiltelefon lesz 2009-re
Nagyon valószínű, hogy néhány esztendőn belül a mobiltelefon lesz a világon a leggyakrabban eladott elektronikai termék.
Ezt állítja aktuális tanulmányában a Gartner amerikai piackutató intézet. Ben Wood, a vállalat szóvivője szerint ha ez beigazolódik, azt jelentené, hogy a legoptimistább becslések válnának valóra. A tanulmányból az is kiderül, hogy csak 2009-ben várhatóan egy milliárd mobil készüléket fognak eladni. Csak összehasonlításul: ez az érték 2004-ben 674 millió volt, az idén pedig 779 millió mobiltelefon értékesítésével számolnak a mobilcégek és a szakemberek.
Carolina Milanesi elemző szerint a mobilkommunikáció népszerűségének növekedése nem regionális, hanem globális jelenség. Európában és Észak-Amerikában az emberek már régi telefonjaikat cserélik le újakra, míg a szegényebb országokban - mint például Brazíliában és Indiában - sok felhasználó az első ilyen eszközéhez jut hozzá.
Az ázsiai/csendes-óceáni térség is egyre dinamikusabban fejlődik a mobilkommunikáció szempontjából, minden negyedik mobilt itt adnak el. 2009-re ez a folyamat még jobban felgyorsul, akkor már ebben a régióban értékesítik majd a világ mobiltelefonjainak egyharmadát. Hasonló fejlődés figyelhető meg Dél-Amerikában is, ahol évről évre megduplázódik az eladott mobil termékek száma. 2009-ben a Gartner becslései szerint már 100 millió mobiltelefont fognak eladni ebben a régióban.
Szintén dinamikusan fejlődik az afrikai mobilpiac. Ann Liang, a Gartner piaci elemzője elmondta, hogy 2007-ben csak Kínában és Indiában 200 millió mobil készülék értékesítésével számolnak. Az előrejelzések szerint 2009-re India és Kína válik a világ két legnagyobb mobilpiacává.
A szakember hozzáfűzte: "2009-re a világ három legnagyobb mobiltelefon-gyártó cége, a Nokia, a Motorola és a Samsung ebből a szektorból származó együttes forgalma évi 170 milliárd dollárra nőhet. A hat legnagyobb eladó (ebbe a kategóriába számít még az LG Electronics, a Sony Ericsson és a BenQ/Siemens) már jelenleg is a piac négyötödét uralja, a többi eladott készüléket 50 további gyártó állítja elő. A nyereségesség drámai mértékű csökkenése sok kis gyártót szorít majd ki e piacról.
A mobilkészülékek átlagos ára annak ellenére, hogy nagyobb memóriával, jobb képernyővel és kamerákkal szerelik, tovább fog csökkenni a 2004. évi 174-ről 161 dollárra. A várakozások szerint hatalmassá nőnek az árkülönbségek. Az alapkészülékek ára akár 20 dollár is lehet, míg a számítógéphez hasonló funkciókkal bíró okostelefonokért több száz dollárt is elkérnek. A jelenleg még luxusnak számító okostelefonok piaca 2008-ra már a teljes mobilpiac több mint egyötödét teszi ki.
Ezt állítja aktuális tanulmányában a Gartner amerikai piackutató intézet. Ben Wood, a vállalat szóvivője szerint ha ez beigazolódik, azt jelentené, hogy a legoptimistább becslések válnának valóra. A tanulmányból az is kiderül, hogy csak 2009-ben várhatóan egy milliárd mobil készüléket fognak eladni. Csak összehasonlításul: ez az érték 2004-ben 674 millió volt, az idén pedig 779 millió mobiltelefon értékesítésével számolnak a mobilcégek és a szakemberek.
Carolina Milanesi elemző szerint a mobilkommunikáció népszerűségének növekedése nem regionális, hanem globális jelenség. Európában és Észak-Amerikában az emberek már régi telefonjaikat cserélik le újakra, míg a szegényebb országokban - mint például Brazíliában és Indiában - sok felhasználó az első ilyen eszközéhez jut hozzá.
Az ázsiai/csendes-óceáni térség is egyre dinamikusabban fejlődik a mobilkommunikáció szempontjából, minden negyedik mobilt itt adnak el. 2009-re ez a folyamat még jobban felgyorsul, akkor már ebben a régióban értékesítik majd a világ mobiltelefonjainak egyharmadát. Hasonló fejlődés figyelhető meg Dél-Amerikában is, ahol évről évre megduplázódik az eladott mobil termékek száma. 2009-ben a Gartner becslései szerint már 100 millió mobiltelefont fognak eladni ebben a régióban.
Szintén dinamikusan fejlődik az afrikai mobilpiac. Ann Liang, a Gartner piaci elemzője elmondta, hogy 2007-ben csak Kínában és Indiában 200 millió mobil készülék értékesítésével számolnak. Az előrejelzések szerint 2009-re India és Kína válik a világ két legnagyobb mobilpiacává.
A szakember hozzáfűzte: "2009-re a világ három legnagyobb mobiltelefon-gyártó cége, a Nokia, a Motorola és a Samsung ebből a szektorból származó együttes forgalma évi 170 milliárd dollárra nőhet. A hat legnagyobb eladó (ebbe a kategóriába számít még az LG Electronics, a Sony Ericsson és a BenQ/Siemens) már jelenleg is a piac négyötödét uralja, a többi eladott készüléket 50 további gyártó állítja elő. A nyereségesség drámai mértékű csökkenése sok kis gyártót szorít majd ki e piacról.
A mobilkészülékek átlagos ára annak ellenére, hogy nagyobb memóriával, jobb képernyővel és kamerákkal szerelik, tovább fog csökkenni a 2004. évi 174-ről 161 dollárra. A várakozások szerint hatalmassá nőnek az árkülönbségek. Az alapkészülékek ára akár 20 dollár is lehet, míg a számítógéphez hasonló funkciókkal bíró okostelefonokért több száz dollárt is elkérnek. A jelenleg még luxusnak számító okostelefonok piaca 2008-ra már a teljes mobilpiac több mint egyötödét teszi ki.