SG.hu

Az otthoni internet átalakítja a netezési szokásokat

Az otthoni internethasználók számának növekedése minőségi változást hozhat a fiatalok nethasználatában is.

Az MTE kerekasztalán résztvevő tartalomszolgáltatók tapasztalatai szerint az egyes felhasználók lényegesen hosszabb időt töltenek el online tartalmakkal és szolgáltatásokkal, ha nyugodt körülmények között internetezhetnek. A háztartási penetráció további bővüléséhez azonban mindenekelőtt további árcsökkenésre volna szükség, különösen a szélessávú internethozzáférés piacán - hangzott el a Magyarországi Tartalomszolgáltatók Egyesülete által szervezett kerekasztal-beszélgetésen.

"Az internethasználattal kapcsolatos, napi eredményeket közlő kutatási adatok mennyiségi jellegűek. Azt csak sejtjük, de pontosan nem tudjuk, hogy a felhasználók, köztük a fiatalok, mit is csinálnak pontosan a hálón" - fogalmazott vitaindítójában Weyer Balázs, az Origó főszerkesztője. Ezek a sejtések arra irányulnak, hogy 18 éves kor alatt a felhasználók gyökeresen másképpen viselkednek a világhálón, mint a náluk idősebbek. Ez annyit jelent, hogy elkerülik a legnagyobb tartalomszolgáltatókat, nem klasszikus tartalmakat fogyasztanak, hanem szolgáltatásokat használnak: chatelnek, e-maileznek, játszanak. Ennek megfelelően a hagyományos online felületeken a hirdetőknek is nehéz megtalálni őket.

Győri Adél, a TGI Magyarország kutatócég vezetője elmondta: az elsődleges kérdés annak meghatározása, hogy pontosan mit értünk fiatalok alatt. A 14 év feletti korosztályról már vannak adatok, 14 év alatt azonban valóban csak sejtések lehetnek. Hogy a 14 év alatti korosztályról nem készülnek kutatások, annak két fő oka van. Az egyik az, hogy a hirdetők és a média (website) tulajdonosok nem tartják fontosnak megfinanszírozni ezeket, a másik az, hogy az ilyen felmérésekhez szülői engedélyre van szükség a résztvevőktől, ami jelentősen bonyolítja és ennél fogva költségesebbé is teszi a kutatást.

Amit biztosan lehet tudni a gyerekekről, az az, hogy sokat interneteznek, és egyre többen vannak köztük, akik otthon is rendelkeznek hozzáféréssel. Gábos Zsuzsa, a Szonda Ipsos médiakutatási igazgatója elmondta, hogy 2002-es ifjúsági médiakutatásukból kiderül: a fiatalok - akik az ő adataik szerint jellemzően 11-12 éves koruktól kezdenek el intenzíven netezni - teljesen másképp használják az internetet otthon, ahol sok idejük van netezni, mint az iskolában.

Látogatottsági adataik alapján hasonló tapasztalatokról számolt be Juházs Balázs, a Teveklub virtuális közösségi oldal és Pintér Róbert, a Egyszervolt.hu gyerekportál vezetője. Elmondásuk szerint oldalaikon fokozatosan erősödik az iskola- és munkaidőn kívüli felhasználási arány, ami azt mutatja, hogy egyre többen keresik fel a honlapokat otthoni gépről. Weyer Balázs prognózisa szerint az idei trend az lesz, hogy a penetráció csökkenő ütemű növekedése mellett jelentősen nő az otthon internetezőknek a hálón eltöltött ideje.

A TGI és a Szonda kutatásaiból is kiderül, hogy a fiatal internetezők meglehetősen kritikusak a reklámokkal szemben, a hagyományos médiumokon nem könnyű őket hirdetési üzenetekkel elérni. Az internet ehhez megfelelő eszköz lehet, tömegek megszólításához viszont még nem. A résztvevők szerint ez belátható időn belül meg fog változni, vita csak arról folyt, hogy ez öt, tíz, netán tizenöt év múlva várható.

A résztvevők abban egyetértettek, hogy a penetráció jelentős növekedése esetén az internet - a többi médiumhoz hasonlóan - bulvárosodni fog. A bulvártartalmak várható tömeges elterjedése mellett viszont várható a tartalom nélküli felhasználás arányának további növekedése is, mivel a fiatalok alapvetően a neten is azt szeretik, amit a valós életben: a közösségeket, a társas kapcsolatokat. A tartalomszolgáltatók előtt álló legfőbb kérdés, hogy mindezek ismeretében hogyan csábítsák magukhoz, majd tartsák meg ezeket a hirdetési szempontból is egyre vonzóbb felhasználókat.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • pemga #8
    A TGI és a Szonda kutatásaiból is kiderül, hogy a fiatal internetezők meglehetősen kritikusak a reklámokkal szemben, a hagyományos médiumokon nem könnyű őket hirdetési üzenetekkel elérni.

    Ez azt jelenti, hogy őket nem butították még el, és mivel nem néznek tv-t, így nem is tudják? Hö Lehet, hogy a bulvár miatt kell majd egyébként újra megtanulni olvasni a sorok között (ha lenne mit).
  • gregor #7
    6-os:Igy igaz,azért mozgóképben még szegényes a net.
  • TeszteloPontHu #6
    Mondjuk nem árt, ha a híranyaghoz tapad némi mozgóképes infó. Ez a neten még elég szegényes.
  • gregor #5
    Hegyikecske:Azért van választék a neten,nem csak pornóból,és bomba elkészitésének receptjéből áll a net!Csak tudni kell keresni.
  • Hegyikecske #4
    Hmm lool arról nem szól a cikk h akik "másképp használják a netet" mit használnak benne másképp de az internet legalább 70%a pornóból áll, szal el tom képzelni a választékot =)
    Amugy meg ari az a csja aképen, láccik h most használ először gépet.:D
  • Yossarian #3
    az a baj, hogy sokan már nem is olvasnak...
  • Mipi #2
    A Tv-ben felesleges hiradót nézni mert a neten már hamarabb fent van!
  • gregor #1
    Ez,tény főleg a tv nézési szokásokat!Aki otthon netezik,ritkábban nézz tv-t.Már pedig akkor az internet a Televizió konkurense lehet majd valamikor.