Gyurkity Péter
Új utakon a kínai szolgáltatók
Az ázsiai ország internetes vállalatai a kormányzati szigorítások és reformok végrehajtása után igyekeznek újabb és újabb bevételi forrásokat felkutatni, mivel ezen intézkedések már-már puszta létüket veszélyeztetik.
A kínai kormány még júliusban döntött a szigorítások mellett, amelyek az internetes tartalmak mellett az SMS szolgáltatásokat, valamint a telefonos cégek díjazását is érintették. Ezen vállalatok ugyanis a világhálón feladott szöveges üzenetekből származó bevételek egy részét visszautalják az internetes szolgáltatóknak, de a hatóságok szerint a két fél könyvelése egyes esetekben eltérő összegeket tartalmazott, ezért szükségesnek tartották az egységes díjszabás bevezetését és a fokozottabb ellenőrzést. A szolgáltatókat több esetben azzal vádolták, hogy nem létező üzenetekért számítottak fel díjat, és egyes előfizetőket mindenféle értesítés nélkül drágább díjcsomagba soroltak át.
A kormányzat ezzel egy időben hadjáratot hirdetett az interneten található erotikus tartalmak, és a tiltott politikai nézeteket tartalmazó weboldalak ellen, amelyek a hivatalos indoklás szerint hátrányosan befolyásolják a fiatalok erkölcsi fejlődését. A kínai cégeket érzékenyen érintették a központi intézkedések, és az internetes szolgáltatásokból befolyó bevételek rövid időn belül nagymértékben csökkentek.
Példaként említhető a Sohu.com, amely saját adatai szerint az első negyedévben bevételeinek majdnem felét az SMS szolgáltatásnak köszönhette, míg a harmadik negyedévben ez az arány 18 százalékra esett vissza. Caroline Straathof igazgató elmondta, hogy a szigorításokat követően a cég egyre inkább az online játékokra, a kereső szolgáltatásokra, valamint a reklámozásra koncentrált, mivel az üzenetküldésből származó bevételek folyamatosan csökkentek.
A Sohu döntése nem egyedülálló, és a kínai vállalatok szinte kivétel nélkül ezen területekre irányítják figyelmüket, amelyek még mindig óriási potenciállal rendelkeznek, és ahol talán kisebb esély van az újabb központi szigorításokra. "Ha gyors növekedést akarsz, a mobil piacot kell választanod" - jelentette ki Eric Wen, az UBS elemzője, a fejlettebb, multimédiás üzenetküldésre utalva. "De akkor számolnod kell azzal, hogy a Nagy Testvér mindig figyel, és gyorsan lecsaphat rád. Más területeken biztonságosabban működhetsz, de a növekedés jócskán elmaradhat a kívánt szinttől."
A kínai kormány még júliusban döntött a szigorítások mellett, amelyek az internetes tartalmak mellett az SMS szolgáltatásokat, valamint a telefonos cégek díjazását is érintették. Ezen vállalatok ugyanis a világhálón feladott szöveges üzenetekből származó bevételek egy részét visszautalják az internetes szolgáltatóknak, de a hatóságok szerint a két fél könyvelése egyes esetekben eltérő összegeket tartalmazott, ezért szükségesnek tartották az egységes díjszabás bevezetését és a fokozottabb ellenőrzést. A szolgáltatókat több esetben azzal vádolták, hogy nem létező üzenetekért számítottak fel díjat, és egyes előfizetőket mindenféle értesítés nélkül drágább díjcsomagba soroltak át.
A kormányzat ezzel egy időben hadjáratot hirdetett az interneten található erotikus tartalmak, és a tiltott politikai nézeteket tartalmazó weboldalak ellen, amelyek a hivatalos indoklás szerint hátrányosan befolyásolják a fiatalok erkölcsi fejlődését. A kínai cégeket érzékenyen érintették a központi intézkedések, és az internetes szolgáltatásokból befolyó bevételek rövid időn belül nagymértékben csökkentek.
Példaként említhető a Sohu.com, amely saját adatai szerint az első negyedévben bevételeinek majdnem felét az SMS szolgáltatásnak köszönhette, míg a harmadik negyedévben ez az arány 18 százalékra esett vissza. Caroline Straathof igazgató elmondta, hogy a szigorításokat követően a cég egyre inkább az online játékokra, a kereső szolgáltatásokra, valamint a reklámozásra koncentrált, mivel az üzenetküldésből származó bevételek folyamatosan csökkentek.
A Sohu döntése nem egyedülálló, és a kínai vállalatok szinte kivétel nélkül ezen területekre irányítják figyelmüket, amelyek még mindig óriási potenciállal rendelkeznek, és ahol talán kisebb esély van az újabb központi szigorításokra. "Ha gyors növekedést akarsz, a mobil piacot kell választanod" - jelentette ki Eric Wen, az UBS elemzője, a fejlettebb, multimédiás üzenetküldésre utalva. "De akkor számolnod kell azzal, hogy a Nagy Testvér mindig figyel, és gyorsan lecsaphat rád. Más területeken biztonságosabban működhetsz, de a növekedés jócskán elmaradhat a kívánt szinttől."