Gyurkity Péter

Fejlesztők számára elérhető az Avalon előzetese

Jóllehet a következő Windows - a Longhorn - megjelenése még bő két éven belül nem várható, a Microsoft elérhetővé tette az Avalon nevű grafikai motor előzetes változatát a fejlesztők számára.

A redmondi cég egy úgynevezett community technology preview változatba enged betekintést, amely még nem béta, nem is tesztváltozat, de lehetővé teszi a fejlesztők számára, hogy bizonyos funkciókat kipróbáljanak és eljuttassák észrevételeiket a szoftveróriáshoz. "Ez a változat már magában foglal néhány új opciót, amelyeket szeretnénk alapos tesztelésnek alávetni, és ebben vásárlóink segítségre számítunk" - jelentette ki John Montgomery, a fejlesztői csoport igazgatója.

Az Avalon eredetileg a Longhorn motorja lett volna, de a Microsoft időközben nyilvánosságra hozta, hogy a szoftver - kiegészítőként - a Windows XP és Windows 2003 operációs rendszerekhez is megjelenik. Az előzetes verzió éppen azt a célt szolgálja, hogy kiszűrjék a korábbi operációs rendszerekkel kapcsolatos problémákat.


Magát a motort az átlag felhasználó közvetlenül sosem fogja használni, hiszen az Avalon elsősorban a fejlesztőknek nyújt segítséget, akik egy jól használható felületet húzhatnak saját alkalmazásaikra. A Microsoft reményei szerint az Avalon funkcióinak nagy részét a korábbi operációs rendszerekre is át lehet ültetni, bár Montgomery hozzátette, hogy ennek érdekében a Windows XP, illetve Windows 2003 esetében valószínűleg némi teljesítményvesztéssel kell fizetnünk.

Az igazgató elmondása szerint a fejlesztők ragaszkodtak a nagyobb támogatáshoz, mivel az új funkciókat szeretnék a már létező operációs rendszereken is alkalmazni. Montgomery egyben arra híva fel a figyelmet, hogy az Avalon nagyon korai stádiumban van, és nem ajánlott elsődleges fejlesztéshez használni, mivel a kód valószínűleg hibáktól hemzseg, és minden bizonnyal a teljes rendszert újra kell telepíteni, amennyiben el szeretnénk távolítani a szoftvert.

A Microsoft tervei szerint az Avalon béta változata - a Longhorn bétával együtt - 2005 nyarán jelenik meg, míg a teljes változat várhatóan 2006 második felében kerül forgalomba.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • NEXUS6 #50
    Háj BiroAndras

    "Az első idézetben nem látom, hogy hol mond ellent. Azt eddig is tudtam, hogy a DirectX nem tud egyszerre több alkalmazást kiszolgálni...."

    Szerintem egy malomban őrlünk. Aláírom azt hogy amikor egy adott képernyőn egy adott program által mozgatott objektet, effekteket kell megjeleníteni akkor a dx tényleg nyerő és gyors.

    De te is írod, és a cikkben is láthatod hogy több progi közötti taszk váltással már nem boldogul. Egy oprendszernél pedig akár minden ablakban más proginak kell futnia. Ez nem ugyanaz, mint amikor te a saját progid részére készítesz egy saját 3d alapú GUI-t, mert ilyenkor a win saját GUI rutinjait valszeg nem használod és végül is csak egyetlen progit futtatsz.

    Ugyan valahol azt olvastam, hogy az XP az első win ahol a GUI már a DX-en alapul, de van egy olyan érzésem, hogy még mindíg nem sikerült teljesen az oprendszerbe integrálniuk.
  • BiroAndras #49
    "amúgy rengetegszer kényelmesebb, hogy csak egy képet kell az ember fejében felidézni és nem kell betükön meg egyebeken rágódni, tehát amikor sok betü van az ember fejében azokat könnyebben tartja bent"
    3D-ben naavigálni sokkal nehezebb, mint 2D-ben. Főleg, hogy a monitor is 2D-s. Mondom, és kipróbáltam a 3DNA-t, és szerintem munkára nem alkalmas. Arról nem is beszélva, hogy a munka a legtöbb ember számára szövegszerkesztést (ebbe beletartozik a programozás is), táblázatkezelést vagy adatbázis kezelést jelent. Ezek alapvetően szöveg alapúak, és így szükségképp 2D-sek.
    De végülis mindegy, az Avalon nem lesz 3D, ez egészen biztos.

    "a második bekezdésedben viszont ot látom a bibit, hogy bődületes nagy prociteljesítményű grafkarik ritkán szoktak alacsony procitempóval társulni"
    A nagy teljesítményű kártya alatt én mondjuk mai viszonylatban GeForce4 MX400-et értettem. 2 év múlva az első DX9 kártyák lesznek ebben a kategóriában. A legújabb csúcs játékokhoz persze ezek gyengék, de egy 2D feület rendereléséhez bőségesen elegendő a teljesítményük.
    Én nemrég egy játékhoz csináltam egy egyszerű GUI-t ugyanezzel a trükkel, és tökéletesen futott egy ATI Rage nevű őskövületen. Mig a 2D-ben renderelt eredeti verzió R9700-on is nehézkes volt.

    "az utolsó bekezdés meg végképp naív gondolat
    az ilyennek a lottózással egyenlő esélyei vannak"
    Otthoni júzerek esetén igen. De a cégek egy teljesen más kategóriát képviselnek. Főleg, ha olyan cégekről van szó, akik több ezer gépet üzemeltetnek.
    Egész más dolog az, amikor egy játék néha lefagy, meg amikor egy számlázó program, vagy banki szoftver pusztul el.
  • BiroAndras #48
    "Tényleg, full vektor-alapú lesz már ez a cucc?"
    Láttam róla egy videót régebben, az alapján igen.

    "Azt hiszem, pl. a MacOS X is vektor-alapú (egy nagy textúrára renderel mindent hw-ből, amit - szépen AA-val - ránagyít a képernyőre, stb.), de még ahhoz sem kell DX9-es kártya."
    A különbség az, hogy a MacOS X már most üzemel, az Avalon meg csak 2 év múlva fog. Ez két dolgot jelent:

    1. Addigra a DX9-et már a legolcsóbb kapható kártyák is tudni fogják. Ma még akad néhány DX7-es kártya, de velük azonos árban már DX8-as is van (kb. 6000 ft). Valamivel drágábban már DX9-es is van (kb. 13000 ft). Tehát amikor megjelenik az Avalon, egy 1 éves gagyi, vagy egy 2-3 éves low-end PC-n már futni fog.

    2. A DX9 az elődeihez képes jelentős újításokat tartalmaz, amit érdemes kihasználni. Én nem vagyok profi a témáman, de szerintem az új shader-ekre pályáznak a srácok.
  • BiroAndras #47
    "Már réges rég óta nem a proci rajzolja a GUI-t, hanem tele van a dolog hw-gyorsítással."
    Természetesen. 2D-s gyorsítással. És szerintem bőven marad munka a procinak is. Legalábbis a proci terhelés szépen megugrik rajzoláskor még egy izmosabb gépen is.

    "2D gyorsítás szempontjából nem sokat változtak a kártyák az utóbbi években. Talán az egyedüli változás az egyre jobb video-gyorsítás."
    Pontosan, épp ezért akarnak a nagyságrendekkel jobb 3D-s gyorsításra áttérni. És a 3D nem csak gyorsabb, de lényegesen nagyobb a tudása is. A win GUI-nak meg nem csak bitmap-eket kell kiraknia, hanem vonalat kell húznia, szöveget kell kiírnia, stb.
  • BiroAndras #46
    "Ez a koncepció, hogy toldozgatunk foldozgatunk egy 2d oprendszer és egyszer csak 3d lesz belőle, szerintem baromság."
    Lehet, hogy nem voltam egyértelmű? Az Avalon nem 3D felület, hanem 3D-ben renderelt 2D felület.
  • BiroAndras #45
    Az első idézetben nem látom, hogy hol mond ellent. Azt eddig is tudtam, hogy a DirectX nem tud egyszerre több alkalmazást kiszolgálni. Tapasztaltam, amikor megpróbáltam egyszerre játszani és TV-t nézni. De nyílván valahogy meg tudják oldani .
    A második idézet, miszerint XP-re is lesz Avalon, szerintem szintén nem mond ellent. Én legalábbis úgy gondolom, hogy XP-n még szoftveresen fogják emulálni az Avalon-t, mert különben a fél oprendszert át kéne írni.
  • Mice #44
    most nem értem. miért baj ha az egér force feedbackkel ha drag&droppozok intézőben? :D
  • Mice #43
    a marketing meg a tervezett koncepciók soxor nagyon messze állnak a kész terméktől

    főleg ha egy ekkora volumenü dologról van szó mint az OS. sok dolgot lebbentett már eddig is fel a microsoft a longról meg sokat találtak ki a netezők is, de szerintem időhiány miatt már annak is örülnek majd ha a tervezett dolgok felét sikerül majd megcsinálniuk
  • Mice #42
    3dna - munkára csak amiatt nem alkalmas mert nem lehet meglenni az explorer exe nélkül.

    ha megnyitsz egy sajátgépet már el is indul és a memória java részét ez zabálja

    a másik meg hogy a motorja is olyan, hogy zabálja a memóriát, de már írák a fórumon hogy már egész jól haladnak a nem macromedia alapú motorral is( ez volt úgy okt. elején)

    de amúgy rengetegszer kényelmesebb, hogy csak egy képet kell az ember fejében felidézni és nem kell betükön meg egyebeken rágódni, tehát amikor sok betü van az ember fejében azokat könnyebben tartja bent

    a második bekezdésedben viszont ot látom a bibit, hogy bődületes nagy prociteljesítményű grafkarik ritkán szoktak alacsony procitempóval társulni már csak a foglalatok miatt is (esetleg ha vki ideiglenes procival nyomja egy elcs$ túlhajtás után)
    szóval nem látom hogy hol kéne lassabb gépen gyorsabban mennie

    az utolsó bekezdés meg végképp naív gondolat

    az ilyennek a lottózással egyenlő esélyei vannak
  • Mice #41
    én sem azt mondtam h emiatt kéne megvenni, de mivel arról szinte semmit nem tudunk mennyire lesznek foltozva a mostani hiányosságai ezért ezen kár is filózni

    egy viszont biztos, hogy ha tudásban ugyanott is lesz mint a mostani, akkor is megéri mert nekem pl. már nagyon elegem van a kocka megjelenésből a windows xp skinnek közül viszont egyik se jön be.

    nagyon el kéne már hogy kinézetre irtó nagyot változzon.

    az meg hogy csak a kinézet miatt új OS hát istenem. az emberek többsége eddig sem a licence gyűjtögetésről volt híres ha pedig még addonként is lesz xphez...