Gyurkity Péter
Európa vezet az e-kereskedelemben
A Forrester Research legfrissebb felmérése szerint az európai online eladások az ünnepek alatt elérhetik a 13 milliárd eurót, ami 3 milliárddal meghaladja az Egyesült Államokban várható forgalmat.
Az európai országok között Nagy-Britannia vezet 4,3 milliárd eurós forgalommal, ami az eladások 36 százalékát teszi ki, míg a második helyen Németország áll 3,8 milliárd euróval, ami a teljes forgalom 29 százaléka. A dobogó harmadik fokára Franciaország kapaszkodott fel 1,1 milliárddal, ami 9 százalékos részesedést jelent. A Forrester előrejelzése szerint az ünnepek alatt megugró forgalom 44 százalékos növekedést érhet el a tavalyi év hasonló időszakához képest, amit a vásárlók számának növekedése és az online áruházak agresszív reklámhadjárata idéz elő, valamint az, hogy egyre több kereskedő alakítja ki saját internetes áruházát.
A felmérés alapján úgy tűnik, hogy Nagy-Britannia vezető helye megkérdőjelezhetetlen, amit a nagyobb kereskedőházak forgalmának alakulása is alátámaszt. A legtöbb európai országban ugyanis az internetes eladások növekedése miatt visszaesett a nagyobb áruházak offline forgalma, míg Nagy-Britanniában - az ünnepek közeledtével -mindkét adat látványos növekedésnek indult. Kiváló példa erre a Sainsbury és a Tesco küzdelme, amelyek újabb és újabb kedvezményekkel, egymásnak aláígérve készülnek az ünnepek előtti rohamra.
A Forrester előrejelzése szerint a bevétel legnagyobb részét - az összes forgalom 21 százalékát - az utazási irodák zsebelhetik majd be, és hasonlóan nagy, 17 százalékos részesedést érhet el a ruházati cikkek forgalma. A vállalat közleménye egyben kiemeli, hogy az óriási forgalommal megnövekedhet a csalások, valamint a hamis termékek száma, amely továbbra is jelentős problémát jelent az e-kereskedelem terén. A közlemény szerint az esetleges problémák elkerülése érdekében mindenképpen érdemes figyelmesen elolvasni a termék ismertetőjét, a vásárlási feltételeket, és nem árt, ha feljegyezzük a vállalat pontos címét és egyéb elérhetőségeit.
Az előrejelzés ugyan Magyarországot nem említi, de az NRC Kft. és a TGI Magyarország Kft által idén elkészített felmérés szerint az itthoni online forgalom követi az európai trendet: a 2003-as adatokhoz képest ugyanis 11 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik rendeltek már valamilyen terméket vagy szolgáltatást a világhálón keresztül, és az internetezők körében arányuk az egy évvel korábbi 34-ről 44 százalékra nőtt.
Az európai országok között Nagy-Britannia vezet 4,3 milliárd eurós forgalommal, ami az eladások 36 százalékát teszi ki, míg a második helyen Németország áll 3,8 milliárd euróval, ami a teljes forgalom 29 százaléka. A dobogó harmadik fokára Franciaország kapaszkodott fel 1,1 milliárddal, ami 9 százalékos részesedést jelent. A Forrester előrejelzése szerint az ünnepek alatt megugró forgalom 44 százalékos növekedést érhet el a tavalyi év hasonló időszakához képest, amit a vásárlók számának növekedése és az online áruházak agresszív reklámhadjárata idéz elő, valamint az, hogy egyre több kereskedő alakítja ki saját internetes áruházát.
A felmérés alapján úgy tűnik, hogy Nagy-Britannia vezető helye megkérdőjelezhetetlen, amit a nagyobb kereskedőházak forgalmának alakulása is alátámaszt. A legtöbb európai országban ugyanis az internetes eladások növekedése miatt visszaesett a nagyobb áruházak offline forgalma, míg Nagy-Britanniában - az ünnepek közeledtével -mindkét adat látványos növekedésnek indult. Kiváló példa erre a Sainsbury és a Tesco küzdelme, amelyek újabb és újabb kedvezményekkel, egymásnak aláígérve készülnek az ünnepek előtti rohamra.
A Forrester előrejelzése szerint a bevétel legnagyobb részét - az összes forgalom 21 százalékát - az utazási irodák zsebelhetik majd be, és hasonlóan nagy, 17 százalékos részesedést érhet el a ruházati cikkek forgalma. A vállalat közleménye egyben kiemeli, hogy az óriási forgalommal megnövekedhet a csalások, valamint a hamis termékek száma, amely továbbra is jelentős problémát jelent az e-kereskedelem terén. A közlemény szerint az esetleges problémák elkerülése érdekében mindenképpen érdemes figyelmesen elolvasni a termék ismertetőjét, a vásárlási feltételeket, és nem árt, ha feljegyezzük a vállalat pontos címét és egyéb elérhetőségeit.
Az előrejelzés ugyan Magyarországot nem említi, de az NRC Kft. és a TGI Magyarország Kft által idén elkészített felmérés szerint az itthoni online forgalom követi az európai trendet: a 2003-as adatokhoz képest ugyanis 11 százalékkal nőtt azoknak a száma, akik rendeltek már valamilyen terméket vagy szolgáltatást a világhálón keresztül, és az internetezők körében arányuk az egy évvel korábbi 34-ről 44 százalékra nőtt.