Rónai György

Mobion mikro-üzemanyagcella technológia

Az MTI MicroFuel Cells bejelentette a legújabb Mobion elnevezésű technológiáját. Az újdonság akár tízszer annyi ideig is életben tartja a mobil eszközöket, mint a mostani technológiák.

A Mobion egy szabadalmazott direkt metanol üzemanyagcella (DMFC), amely forradalmi újításokat tartalmaz. "A Mobion valódi áttörés a fejlett üzemanyagcellák technológiáiban, és ezáltal már az idén piacra kerülő első üzemanyag celláinknak is ez a technológia lesz az alapja" - mondta el Dr. William Acker, az MTI Micro elnöke. Az MTI bemutatójában két eszközben volt ilyen cella, egy kézi médialejátszóban és egy okostelefonban. Az integrált Mobion cella térfogata nem éri el a 40 köbcentimétert, tehát minden eddigi, hatékony megoldásnál kisebb.

A Mobion bejelentésével egyidőben a partnerek listáját is közzétették, amely nem kevésbé impresszív. A membrán és elektróda komponenseket a világhírű Dupont fogja szállítani, a Flextronics az egyéb elektronikai alkatrészekért lesz felelős, a Gillette és a Duracell pedig az újratöltési megoldásokat fogja szolgáltatni. Az MTI Micro tehát a kezdeti technológiai fölényét valódi piaci hatalommá tudja kovácsolni.

"A legújabb kutatások szerint hosszútávon (például az autók számára) a hidrogén üzemanyag cellák fejlesztése a kifizetödő, azonban a közeljövőben a hordozható készülékek számára a megoldást a metanol cellák jelentik" - nyilatkozta Sara Bradford, a Frost & Sullivan elemzője. "Az MTI Micro kombinálta a DMFC technológiai előnyeit a 42 éves múltra visszatekintő anyacég, az MTI előnyeivel, hogy piacra dobhassák a Mobion technológiát, amely az első mikro-üzemanyagcella, ami a nagy teljesítményét, könnyű gyárthatóságát, és költséghatékonyságát tekintve jelentős hatással lesz a katonai, és kereskedelmi forgalomban kapható, hordozható elektronikai eszközök fejlődésére."

A Mobion technológia több mint 50 szabadalomból áll össze, tehát elég sok technológiai újdonságot soroltat fel. Az MTI Micro szerint a Mobion DMFC technológia jelentős előnyökkel bír a hagyományos elemekkel, sőt, még a konkurens üzemanyagcellás megoldásokkal szemben is. A hagyományos DMFC megoldások komplex vízkezelést igényelnek, ami a katódnál keletkező víz összegyűjtését, elvezetését, és az anódnál a bejövő metanollal való összekeverését takarja. A Mobion ezzel szemben egy egyedi megoldást alkalmaz, amely az üzemanyagcella működtetéséhez nem igényel pumpát.

A mikropumpálás kiküszöbölésével a Mobion technológia jelentős lépéselőnyben van, és az OEM gyártók számára olyan kedvező tulajdonságokkal kecsegtet, mint a hosszabb élettartam két feltöltés között, olcsó, és kevésbé komplex gyártástechnológia, valamint könnyű, és elég kicsi ahhoz, hogy szinte minden mobil eszközbe passzoljon. Ennek tetejébe megfizethető, és megbízható, már bejáratott alapanyagokból készíthető.

Az MTI Micro három fő piacot céloz meg vele, az ipari, a katonai, és a hordozható szórakoztató elektronikai/ kommunikációs szegmenst. Az első szállítmányok az ipari szegmensbe mennek, tehát először például a vonalkód olvasókban és egyéb ipari vezetéknélküli megoldásokban jelenik majd meg az üzemanyagcella. A cég ezenkívül megkezdte a katonai szegmensbe való benyomulást is, itt védelmi eszközökbe és egyéb hordozható katonai kiegészítőkbe kerül majd, ráadásul kormányzati célokra is fel kívánják használni.

A szélesebb körű, egyéni felhasználók piacára az MTI Micro várhatóan a Gillette és a Duracell segítségével jut be majd. A célpontok között vannak a mobiltelefonok és egyéb kézi gépek, PDA-k, valamint szinte az összes, nagyobb energiaigényű drótnélküli eszköz.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Tetsuo #11
    Az elemgyártó cégeknek nem érdekük egy takarékos, nagy 'kapacitású' akkumulátor elterjesztése, hanem a drága elemek forgalma számít, amit cserélni kell.
  • Cat #10
    hidd el, az elemgyártók (varta, duracell stb.) nagyon jól tudják merre halad a piac, hisz - ha csak részben is - de ők irányítják a terület fejlődését, ők adják a kutatásokra a pénzeket, és az uj dolgokat is ők fogják elsőként kiadni
  • lola #9
    A Duracell gyárt akksikat és töltőt is. Pl. nekem is olyan van...
  • Tetsuo #8
    Na igen, ha a Duracell nem lenne érdekelt a hagyományos elemgyártásban, akkor még L is hinném h segítségről van szó..
  • arty #7
    a mai ujratoltheto elemek mellett ki vesz sima elemet? mindenki :(

    kornyezettudatossag, az nincs :( fogyaszta, az van.
  • Ghilette #6
    És mi lesz, ha lemennek egyszer az 1,5 V kapacitásra AA méretben?/Esetleg 2xAA/ Tönkremegy az elemgyártás???? Ki fog venni eldobhatót, ha ilyen kis helyen elfér egy bazi nagy kapacitású, utántölthető elem, ami jó lesz még a fogkefébe, a villanyborotvába és a gyümölcsturmixba is.
    Még jó, hogy "segít" a Duracell nekik....
  • Borg #5
    Biztos vagy benne?
    ~ 6x4x1,6 cm = "nem éri el" a 40ccm-t
  • Csatti #4
    Hát amit a képen mutogatnak az nem tűnik negyven köbcentisnek. :)
  • Cat #3
    The integrated Mobion™ power pack is less than 40cc in size, achieving a technology milestone for the company while demonstrating miniaturization progress necessary for integration into portable electronic devices.
  • 3DAY #2
    40 köbcentiméter ? Az túl nagy lenne :)