Rónai György
Továbbra sem tudni, hogy mikor jelennek meg az újgenerációs grafikuskártyák
Az ATI szerint a RADEON X800 PRO-nak már május 4-én meg kellett volna jelennie, utána 10-ére datálták a limitált megjelenést, mindezek ellenére azonban azóta sem hallani sokat róla. Az X800 XT június második felére csúszott, és az nVIDIA új kártyáinak a megjelenési időpontja is egyre csak tolódik.
Az online árusító helyeket átkutatva rájöhetünk, hogy igazából egyetlen boltnak sincs raktáron X800 PRO kártyája. Az egyik legismertebb európai videokártya gyártó, a Club3D tegnapi nyilatkozata szerint május 22-én fogják leszállítani az első X800 PRO kártyáikat. Egyetlen egy olyan online shop van, amelynek állítólag már van X800 PRO kártyája raktáron, és ez a CompUSA. Persze ez egyáltalán nem biztos, és saját nyilatkozatuk szerint is például az X800 XT kártyák csak június 25-én lesznek kaphatóak. Ezt a Club3D is alátámasztotta, ők is 2004 26. hetére teszik az XT megjelenését. A japán PC piacot figyelő Akiba PC Hotline jelentése szerint néhány helyi boltban a mai nap feltűntek az első Sapphire RADEON X800PRO kártyák.
Ezek az információk természetesen eléggé ellentmondanak az ATI Technologies eredeti terveinek, miszerint már 4.-én meg kellett volna jelenjen a PRO, az XT pedig már e hónap 21-én jönne. Az ATI-tól persze nem kívánták hivatalosan kommentálni a híreket.
SAPPHIRE RADEON X800 PRO (256MB) - klikk a nagyobb változathoz
Az információk alapján tehát az ATI nem tudja tartani a megjelenési dátumokat, noha az előzetes terve úgy szólt, hogy a bejelentést követően egy hónapon belül már kaphatók is az újdonságok, ezt pedig úgy tűnik, mindössze a PRO fogja tudni betartani. Azonban az nVIDIA háza táján sem más a helyzet, sőt, ha azt nézzük, hogy már jóval az ATI előtt bejelentették újgenerációs terméküket, meglehetősen sokat késnek. A Club3D szerint a GeForce 6800 kártyái két hét múlva lesznek a boltokban, azonban az Ultra és a GT kártyák csak bő egy hónappal később, tehát ugyanúgy június végén mint az X800 XT.
Az nVIDIA eredeti kijelentése szerint azonban a 6800 Ultra kártyáknak már május vége - június eleje környékén piacra kellene kerülniük. Mint arról korábban már írtunk, az Albatron már május közepén piacra akarja dobni a Trinity GeForce 6800 Ultra és 6800 kártyáit Ázsiában, azonban egyelőre ebből sem látni semmit, annak ellenére, hogy már igencsak május közepén járunk. Az nVIDIA szóvivője hétfőn ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy ők nem tudnak a partnereik nevében nyilatkozni, és így nem is tudják pontosan előrejelezni a kártyák megjelenését. A legvalószínűbb tehát az, hogy az eredeti megjelenési dátumok mindössze marketingfogásnak tekinthetőek, és valójában még egy keveset várni kell a kártyákra.
A gyártók az idei új kártyáikkal olyan versenyképes termékeket dobnak piacra, amellyel a konkurenciaharc csak tovább éleződik. Mindkét gyártó 16 futószalagos sebességbajnokokat jelentett be, amelyek igencsak fej-fej mellett haladnak. Azonban mint azt már láthatjuk is, a tranzisztor-óriások magasabb órajelen működő változatainak piacra dobása nem kis nehézségeket jelent mindkét gyártó számára.
ASUS AX800 PRO/TD és GIGABYTE GV-R80P256D
MSI X800 és HIS EXCALIBUR X800 PRO ICEQ II
RDX8XT-A256C és a PowerColor X800 PRO táskája
Hozzá kell tenni azonban, hogy várhatóan az nVIDIA kártyáknak lesznek nagyobb gondjai ilyen téren, a cég ugyanis a Pixel Shader 3.0 oltárán nagyon lényeges dolgokat áldozott fel. Konkrétan hatalmas mennyiségű tranzisztort kellett beletervezniük az óriási NV40 chipbe, amely ráadásul 0,13 mikronos technológiával készül, mely ennyi tranzisztor beépítésére már nem a legtökéletesebb, és magasabb órajelekre nem is alkalmas.
Az ATI vezérigazgatójának múltheti interjújában tett viccelődő kijelentésével élve, az NV40 chipet az nVIDIA nem úgy számolja, hogy ostyánként (wafer, szilícium lap) hány NV40 jön ki, hanem hogy egyetlen jó NV40 chiphez hány ostya szükséges... Normális esetben ugye egy ilyen szeletből többtucat chipnek ki kellene jönni.
Az óriáschip hatalmas mennyiségű áramot zabál, és ezzel iszonyatos hőtermelése van, amelyből logikusan következik az első nagy hátránya, vagyis a komoly hűtésigénye. A másik a nagy teljesítményű tápegység, amely az erre nem felkészített számítógépeknél bizony komoly plusz pénzeket húz ki a vásárló pénztárcájából. A harmadik, és egyben legnagyobb hátránya a selejtarány, ugyanis egy ekkora chipben hatalmas a hibalehetőség, és ezáltal nagy százalékban gördülnek majd le hibás példányok a futószalagról. Ezáltal a piacon elérhető mennyiség is limitált lesz, ráadásul a tuningpotenciálnak is határt szab. Várhatóan - és ezt az első tesztek is alátámasztják - a 400 MHz-es NV40 chipek maximuma kb. 50-70 MHz pluszban, még vízhűtéssel is.
Albatron GeFORCE6800UV, ASUSTeK V9999 Ultra, GAINWARD Ultra/2600
Sparkle SP-AG40UPT, Chaintech AA6800, XFX PV-T40F-UDF7
AOpen Aeolus 6800 Ultra, Gigabyte GV-N68U256VH, MSI GeForce NX6800 Ultra
Ezzel szemben az ATI megoldása - mivel nem tartalmazza a Pixel Shader 3.0 követelményeihez szükséges hardvert - jóval kevesebb tranzisztorból áll. Ezt a 160 millió tranzisztort ráadásul egy rendkívül fejlett, úgynevezett low-k 0,13 mikronos gyártástechnológiával pakolják egymás mellé, amely révén a csúcskártyának 125 MHz-cel nagyobb (525 MHz) lehet az alapórajele, mint a konkurens NV40 Ultráé. A tuningpotenciálról pedig elég, ha annyit mondunk, hogy az egyik megszállott tuning csapatnak sikerült 715 MHz-ig felhúzniuk az X800PRO egy tesztpéldányát, a rajta lévő memóriát pedig 639 MHz-ig, amely így 15 738 pontot ért el 3DMark03-ban, és 33 484 ponttal az eddigi 3DMark2001 rekordot is megdöntötte.
Nem nehéz tehát azt valószínűsíteni, hogy jobb kihozatallal és általánosan jobb maximális teljesítménnyel az ATI megoldása könnyebben elterjed majd a piacon. Ráadásul mivel az R420 chip nincs túlbonyolítva, az erre épülő belépő szintű megoldások is hamarabb piacra kerülhetnek. Ezáltal pedig - Pixel Shader 3.0 ide vagy oda - az ATI lesz a nyeregben továbbra is.
Az online árusító helyeket átkutatva rájöhetünk, hogy igazából egyetlen boltnak sincs raktáron X800 PRO kártyája. Az egyik legismertebb európai videokártya gyártó, a Club3D tegnapi nyilatkozata szerint május 22-én fogják leszállítani az első X800 PRO kártyáikat. Egyetlen egy olyan online shop van, amelynek állítólag már van X800 PRO kártyája raktáron, és ez a CompUSA. Persze ez egyáltalán nem biztos, és saját nyilatkozatuk szerint is például az X800 XT kártyák csak június 25-én lesznek kaphatóak. Ezt a Club3D is alátámasztotta, ők is 2004 26. hetére teszik az XT megjelenését. A japán PC piacot figyelő Akiba PC Hotline jelentése szerint néhány helyi boltban a mai nap feltűntek az első Sapphire RADEON X800PRO kártyák.
Ezek az információk természetesen eléggé ellentmondanak az ATI Technologies eredeti terveinek, miszerint már 4.-én meg kellett volna jelenjen a PRO, az XT pedig már e hónap 21-én jönne. Az ATI-tól persze nem kívánták hivatalosan kommentálni a híreket.
SAPPHIRE RADEON X800 PRO (256MB) - klikk a nagyobb változathoz
Az információk alapján tehát az ATI nem tudja tartani a megjelenési dátumokat, noha az előzetes terve úgy szólt, hogy a bejelentést követően egy hónapon belül már kaphatók is az újdonságok, ezt pedig úgy tűnik, mindössze a PRO fogja tudni betartani. Azonban az nVIDIA háza táján sem más a helyzet, sőt, ha azt nézzük, hogy már jóval az ATI előtt bejelentették újgenerációs terméküket, meglehetősen sokat késnek. A Club3D szerint a GeForce 6800 kártyái két hét múlva lesznek a boltokban, azonban az Ultra és a GT kártyák csak bő egy hónappal később, tehát ugyanúgy június végén mint az X800 XT.
Az nVIDIA eredeti kijelentése szerint azonban a 6800 Ultra kártyáknak már május vége - június eleje környékén piacra kellene kerülniük. Mint arról korábban már írtunk, az Albatron már május közepén piacra akarja dobni a Trinity GeForce 6800 Ultra és 6800 kártyáit Ázsiában, azonban egyelőre ebből sem látni semmit, annak ellenére, hogy már igencsak május közepén járunk. Az nVIDIA szóvivője hétfőn ezzel kapcsolatban azt nyilatkozta, hogy ők nem tudnak a partnereik nevében nyilatkozni, és így nem is tudják pontosan előrejelezni a kártyák megjelenését. A legvalószínűbb tehát az, hogy az eredeti megjelenési dátumok mindössze marketingfogásnak tekinthetőek, és valójában még egy keveset várni kell a kártyákra.
A gyártók az idei új kártyáikkal olyan versenyképes termékeket dobnak piacra, amellyel a konkurenciaharc csak tovább éleződik. Mindkét gyártó 16 futószalagos sebességbajnokokat jelentett be, amelyek igencsak fej-fej mellett haladnak. Azonban mint azt már láthatjuk is, a tranzisztor-óriások magasabb órajelen működő változatainak piacra dobása nem kis nehézségeket jelent mindkét gyártó számára.
ATI X800 processzoros videókártyák
ASUS AX800 PRO/TD és GIGABYTE GV-R80P256D
MSI X800 és HIS EXCALIBUR X800 PRO ICEQ II
RDX8XT-A256C és a PowerColor X800 PRO táskája
Hozzá kell tenni azonban, hogy várhatóan az nVIDIA kártyáknak lesznek nagyobb gondjai ilyen téren, a cég ugyanis a Pixel Shader 3.0 oltárán nagyon lényeges dolgokat áldozott fel. Konkrétan hatalmas mennyiségű tranzisztort kellett beletervezniük az óriási NV40 chipbe, amely ráadásul 0,13 mikronos technológiával készül, mely ennyi tranzisztor beépítésére már nem a legtökéletesebb, és magasabb órajelekre nem is alkalmas.
Az ATI vezérigazgatójának múltheti interjújában tett viccelődő kijelentésével élve, az NV40 chipet az nVIDIA nem úgy számolja, hogy ostyánként (wafer, szilícium lap) hány NV40 jön ki, hanem hogy egyetlen jó NV40 chiphez hány ostya szükséges... Normális esetben ugye egy ilyen szeletből többtucat chipnek ki kellene jönni.
Az óriáschip hatalmas mennyiségű áramot zabál, és ezzel iszonyatos hőtermelése van, amelyből logikusan következik az első nagy hátránya, vagyis a komoly hűtésigénye. A másik a nagy teljesítményű tápegység, amely az erre nem felkészített számítógépeknél bizony komoly plusz pénzeket húz ki a vásárló pénztárcájából. A harmadik, és egyben legnagyobb hátránya a selejtarány, ugyanis egy ekkora chipben hatalmas a hibalehetőség, és ezáltal nagy százalékban gördülnek majd le hibás példányok a futószalagról. Ezáltal a piacon elérhető mennyiség is limitált lesz, ráadásul a tuningpotenciálnak is határt szab. Várhatóan - és ezt az első tesztek is alátámasztják - a 400 MHz-es NV40 chipek maximuma kb. 50-70 MHz pluszban, még vízhűtéssel is.
GeForce 6800 Ultra processzoros videókártyák
Albatron GeFORCE6800UV, ASUSTeK V9999 Ultra, GAINWARD Ultra/2600
Sparkle SP-AG40UPT, Chaintech AA6800, XFX PV-T40F-UDF7
AOpen Aeolus 6800 Ultra, Gigabyte GV-N68U256VH, MSI GeForce NX6800 Ultra
Ezzel szemben az ATI megoldása - mivel nem tartalmazza a Pixel Shader 3.0 követelményeihez szükséges hardvert - jóval kevesebb tranzisztorból áll. Ezt a 160 millió tranzisztort ráadásul egy rendkívül fejlett, úgynevezett low-k 0,13 mikronos gyártástechnológiával pakolják egymás mellé, amely révén a csúcskártyának 125 MHz-cel nagyobb (525 MHz) lehet az alapórajele, mint a konkurens NV40 Ultráé. A tuningpotenciálról pedig elég, ha annyit mondunk, hogy az egyik megszállott tuning csapatnak sikerült 715 MHz-ig felhúzniuk az X800PRO egy tesztpéldányát, a rajta lévő memóriát pedig 639 MHz-ig, amely így 15 738 pontot ért el 3DMark03-ban, és 33 484 ponttal az eddigi 3DMark2001 rekordot is megdöntötte.
Nem nehéz tehát azt valószínűsíteni, hogy jobb kihozatallal és általánosan jobb maximális teljesítménnyel az ATI megoldása könnyebben elterjed majd a piacon. Ráadásul mivel az R420 chip nincs túlbonyolítva, az erre épülő belépő szintű megoldások is hamarabb piacra kerülhetnek. Ezáltal pedig - Pixel Shader 3.0 ide vagy oda - az ATI lesz a nyeregben továbbra is.