Rónai György
Az Intel az ATI és az NVIDIA babérjaira tör a mobilpiacon
Kihívóra talált a két legnagyobb grafikuschip gyártó, méghozzá az Intel új 2700G jelzésű multimédiás gyorsítójában. Így tehát a leggyorsabb grafikus chipek csatája ezúttal a mobil eszközökben éled újjá.
Az Intel egyáltalán nem szerény, ahogy az új 2700G chipjéről nyilatkozik. "A játékkonzolok teljesítményét hozza. A 2700G versenyre kel az ATI és az NVIDIA termékeivel is." - nyilatkozta Kyle Fox az Inteltől. Az új 2700G tehát nem egy asztali számítógépekbe szánt gyorsító, hanem a kézi, mobil eszközök grafikai teljesítményét hivatott feljavítani. Az ATI és az NVIDIA is nemrég jelentette csak be az új termékeit, amelyeket a következő egy év eszközeiben már megtalálhatunk. Az Intel lépése azonban meglepő, és bizonyára fellendíti ezt a még kiaknázatlan piacot a három cég versenye.
Az újdonság teljesítménye tehát megegyezik a jelenlegi konzolok teljesítményével és az előzetes tesztek szerint hihetetlen fény, és árnyalási effektusokra képes. A teszt során egy FPS játék futott VGA felbontásban (640x480), és sebességével kapcsolatban nem volt semmi kifogás. Azonban míg a tesztelőket meggyőzte ugyan a Dreamcast technológiára épülő chip teljesítménye, a szakmabeliek közül néhányan úgy gondolják, hogy felesleges felhajtást kelt az Intel az új chip körül, amely technológiailag nem is jelenet olyan hatalmas újdonságot.
A hírek szerint a processzor az Imagination Technologies PowerVR MBX-re épül. Ezt a processzort használja például a Sega Dreamcast konzolja, valamint a Texas Instruments egy-két eszköze is alkalmazza a technológiát. Az elemzők szerint ezzel a licenszelős megoldással az Intel noha jó chipet kapott, de mindig csak a tegnap technológiáit érheti el. A 2700G-vel szemben viszont az IMAGEON és a GoForce chipek friss megoldások és minimum a 2700G szintjét képviselik, sőt inkább jobbak nála.
Klikk a képre a nagyításhoz
A jobb chipek ellenére azonban az ATI és az NVIDIA nem lehet nyugodt az ügy kapcsán, hiszen az Intelnek termékei eladásához félelmetes marketing gépezete van. Az elemző cég szerint "Nem kell, hogy mindig a miénk legyen a legjobb termék, ha mienk a legjobb marketing gépezet". Ezt az idézetet pedig ugye - amint az elmúlt egy-két év példája is mutatta - akár az NVIDIA szájából is húzhattuk volna.
A két cég legnagyobb előnye az Intellel szemben az idő, ugyanis mind az ATI, mind az NVIDIA kiépítette már a piaci kapcsolatait. Míg a két cég processzoraival szerelt mobilok már év végéig napvilágot is láthatnak, addig az Intel még mindig csak ott tart, hogy a gyártókkal elfogadtassa processzorát, ez pedig még akár két évet is igénybe vehet.
A kétségek ellenére azonban a 2700G mégis képes volt az előzetes tesztekben 30 FPS körüli sebességgel futtatni a játékokat, míg a jelenlegi PocketPC-k grafikus teljesítménye szoftveres gyorsítással is csupán 20 FPS körül van. A 2700G 2D teljesítménye 150 millió pixel másodpercenként, a 3D teljesítménye pedig 944000 háromszög másodpercenként. Támogatja az MPEG-2, MPEG-4, és a WMV videók lejátszását is.
Ha az Intel időben felzárkózik, kétségtelenül izgalmas piaci helyzet alakul majd ki a mobil eszközök grafikus gyorsítói között is. A mobiljaink teljesítménye tehát már nem is olyan sokára utolérheti akár a Playstation grafikus teljesítményét is.
Az Intel egyáltalán nem szerény, ahogy az új 2700G chipjéről nyilatkozik. "A játékkonzolok teljesítményét hozza. A 2700G versenyre kel az ATI és az NVIDIA termékeivel is." - nyilatkozta Kyle Fox az Inteltől. Az új 2700G tehát nem egy asztali számítógépekbe szánt gyorsító, hanem a kézi, mobil eszközök grafikai teljesítményét hivatott feljavítani. Az ATI és az NVIDIA is nemrég jelentette csak be az új termékeit, amelyeket a következő egy év eszközeiben már megtalálhatunk. Az Intel lépése azonban meglepő, és bizonyára fellendíti ezt a még kiaknázatlan piacot a három cég versenye.
Az újdonság teljesítménye tehát megegyezik a jelenlegi konzolok teljesítményével és az előzetes tesztek szerint hihetetlen fény, és árnyalási effektusokra képes. A teszt során egy FPS játék futott VGA felbontásban (640x480), és sebességével kapcsolatban nem volt semmi kifogás. Azonban míg a tesztelőket meggyőzte ugyan a Dreamcast technológiára épülő chip teljesítménye, a szakmabeliek közül néhányan úgy gondolják, hogy felesleges felhajtást kelt az Intel az új chip körül, amely technológiailag nem is jelenet olyan hatalmas újdonságot.
A hírek szerint a processzor az Imagination Technologies PowerVR MBX-re épül. Ezt a processzort használja például a Sega Dreamcast konzolja, valamint a Texas Instruments egy-két eszköze is alkalmazza a technológiát. Az elemzők szerint ezzel a licenszelős megoldással az Intel noha jó chipet kapott, de mindig csak a tegnap technológiáit érheti el. A 2700G-vel szemben viszont az IMAGEON és a GoForce chipek friss megoldások és minimum a 2700G szintjét képviselik, sőt inkább jobbak nála.
Klikk a képre a nagyításhoz
A jobb chipek ellenére azonban az ATI és az NVIDIA nem lehet nyugodt az ügy kapcsán, hiszen az Intelnek termékei eladásához félelmetes marketing gépezete van. Az elemző cég szerint "Nem kell, hogy mindig a miénk legyen a legjobb termék, ha mienk a legjobb marketing gépezet". Ezt az idézetet pedig ugye - amint az elmúlt egy-két év példája is mutatta - akár az NVIDIA szájából is húzhattuk volna.
A két cég legnagyobb előnye az Intellel szemben az idő, ugyanis mind az ATI, mind az NVIDIA kiépítette már a piaci kapcsolatait. Míg a két cég processzoraival szerelt mobilok már év végéig napvilágot is láthatnak, addig az Intel még mindig csak ott tart, hogy a gyártókkal elfogadtassa processzorát, ez pedig még akár két évet is igénybe vehet.
A kétségek ellenére azonban a 2700G mégis képes volt az előzetes tesztekben 30 FPS körüli sebességgel futtatni a játékokat, míg a jelenlegi PocketPC-k grafikus teljesítménye szoftveres gyorsítással is csupán 20 FPS körül van. A 2700G 2D teljesítménye 150 millió pixel másodpercenként, a 3D teljesítménye pedig 944000 háromszög másodpercenként. Támogatja az MPEG-2, MPEG-4, és a WMV videók lejátszását is.
Ha az Intel időben felzárkózik, kétségtelenül izgalmas piaci helyzet alakul majd ki a mobil eszközök grafikus gyorsítói között is. A mobiljaink teljesítménye tehát már nem is olyan sokára utolérheti akár a Playstation grafikus teljesítményét is.