JohnnyCage
A PC-felhasználók kegyeiért verseng a megújult Napster és az Apple
Az online zeneterjesztést egy-két évvel ezelőtt még csak a komoly vihart kavart perek zengték be, az utóbbi időben azonban egyre több, ígéretes és teljesen legális szolgáltatás küzd a felhasználók megszerzéséért.
Az elmúlt héten például a Napster 2.0-t működtető Roxio Inc. jelentette be, hogy a társaság megállapodást kötött a Pennsylvania State University egyetemmel, amelynek keretében egyetemi hallgatók ezrei jutnak jogszerű online zeneletöltési lehetőséghez. Az iTunes Music Store online zenebolttal óriási sikert arató Apple Computer eközben továbbra is azt hangoztatja, hogy online zeneeladásai jelentősen túlszárnyalják a riválisokét.
A Napster 2.0 kiadását követő első hétben az iTunes Music Store ötször annyi zeneszámot adott el a világhálón, mint a Roxio szolgáltatása, közölte az Apple Computer. A Napster vezetője szerint azonban ez a kijelentés pontatlan, és félrevezető volt.
Shawn Fanning (balra), a Napster alapítója a rapper Ludicris mellett
"Az online zeneiparban érintett társaságokra jelenleg a vadnyugati mentalitás jellemző" - mondta Phil Leigh, az Inside Digital Media vezető elemzője. "A társaságok először lőnek, aztén kérdeznek" - tette hozzá a szakértő.
Az elemzők szerint a társaságok minél hamarabb az online zeneipar élére szeretnének törni, hogy a szegmens várható fellendülésének idejére már előkelő helyen legyenek. Az éves szinten mintegy 30 milliárd dollár bevételt termelő globális zeneiparban az online terjesztésnek az elkövetkező években egyre nagyobb szerep fog jutni, a jelenleg toronymagasan vezető audió CD-lemezek eladásai várhatóan pedig fokozatosan visszaesnek.
Bár az online zeneszolgáltatások még csak a zeneipar egy meglehetősen kis részét képviselik, a terület már most igen zsúfolt. Az iTunes, illetve a Napster mellett számos hasonló szolgáltatás harcol a felhasználókért, mint például a Liquid Audio, a MusicMatch, és a Rhapsody.
"Ez az üzlet belátható időn belül igen komoly méreteket fog ölteni, ezért mindenki igyekszik a lehető legjobb helyre kerülni" - mondta Leigh.
Az elmúlt héten például a Napster 2.0-t működtető Roxio Inc. jelentette be, hogy a társaság megállapodást kötött a Pennsylvania State University egyetemmel, amelynek keretében egyetemi hallgatók ezrei jutnak jogszerű online zeneletöltési lehetőséghez. Az iTunes Music Store online zenebolttal óriási sikert arató Apple Computer eközben továbbra is azt hangoztatja, hogy online zeneeladásai jelentősen túlszárnyalják a riválisokét.
A Napster 2.0 kiadását követő első hétben az iTunes Music Store ötször annyi zeneszámot adott el a világhálón, mint a Roxio szolgáltatása, közölte az Apple Computer. A Napster vezetője szerint azonban ez a kijelentés pontatlan, és félrevezető volt.
Shawn Fanning (balra), a Napster alapítója a rapper Ludicris mellett
"Az online zeneiparban érintett társaságokra jelenleg a vadnyugati mentalitás jellemző" - mondta Phil Leigh, az Inside Digital Media vezető elemzője. "A társaságok először lőnek, aztén kérdeznek" - tette hozzá a szakértő.
Az elemzők szerint a társaságok minél hamarabb az online zeneipar élére szeretnének törni, hogy a szegmens várható fellendülésének idejére már előkelő helyen legyenek. Az éves szinten mintegy 30 milliárd dollár bevételt termelő globális zeneiparban az online terjesztésnek az elkövetkező években egyre nagyobb szerep fog jutni, a jelenleg toronymagasan vezető audió CD-lemezek eladásai várhatóan pedig fokozatosan visszaesnek.
Bár az online zeneszolgáltatások még csak a zeneipar egy meglehetősen kis részét képviselik, a terület már most igen zsúfolt. Az iTunes, illetve a Napster mellett számos hasonló szolgáltatás harcol a felhasználókért, mint például a Liquid Audio, a MusicMatch, és a Rhapsody.
"Ez az üzlet belátható időn belül igen komoly méreteket fog ölteni, ezért mindenki igyekszik a lehető legjobb helyre kerülni" - mondta Leigh.