JohnnyCage
A kalózok kerültek a középpontba a zeneipar idei összejövetelén
A lemezkiadók és egyéb zeneipari cégek képviselői kedden megrendezték idei összejövetelüket, hogy nyilvánosságra hozzák a globális zeneipar elmúlt évi eredményét.
Az idei rendezvényen azonban a legfőbb témát nem az eladási toplisták, vagy a legnagyobb sztárok biztosították. A figyelem ehelyett a zeneipar helyzetét egyre inkább megnehezítő illegális zeneterjesztés és másolás problémájára összpontosult.
Az esemény, amelyet az International Federation of the Phonographic Industry (IFPI - Nemzetközi Zeneipari Szövetség) rendezett meg egy londoni szállodában, átfogó képet alakított ki a zeneipar képviselőinek helyzetéről, illetve az egyes lemezkiadók elképzeléseiről.
Nem okozott meglepetést, hogy a lemezkiadók óriási károkról beszélnek az internetes fájlcsere szolgáltatások által támogatott illegális zeneterjesztés, illetve a lemezek számítógépes CD írókkal történő illegális másolása miatt. Az IFPI jelentése szerint 2001-ben a zenekalózok illegális tevékenysége által okozott kár elérte a 4,2 milliárd dollárt. A zeneipar a legrosszabb eredményét 2000-ben érte el, amikor az eladások 5 százalékos visszaesését követően a bevételek 37 milliárd dollárt tettek ki. A "szenvedés" azonban tavaly is tovább folytatódott, amikor az ipar összbevétele az elemzők szerint további 10 százalékot esett vissza elsősorban a két legnagyobb piac, az Egyesült Államok, illetve Japán gyengélkedése miatt.
A szakértők szerint óriási problémát jelenthet, hogy a fiatal generáció immár természetesnek veszi, hogy egy-egy új albumot nem a lemezboltban keres, hanem az internetes fájlcsere szolgáltatásokon. "Van egy egész generációnk, amely úgy gondolja, hogy a zenének ingyenesnek kellene lennie, ez pedig nem egy elfogadható üzleti modell a lemezkiadók számára" - mondta Hank Forsyth, a Dresdner Kleinwort Wasserstein médiaelemzője.
A szakértők szerint legalább 5 év kellhet ahhoz, hogy a lemezkiadók internetes zeneszolgáltatásai, névszerint a Pressplay és a MusicNet számottevő bevételt kezdjenek termelni, mivel a felhasználók "természetesen" szívesebben alkalmazzák az ingyenes, és egyben illegális változatokat.
A kalózmásolás elleni harcban hatékonyabb fegyvernek tűnnek a különféle audió CD másolásvédelmi technológiák, amelyek azonban meglehetősen negatív visszhangot váltottak ki a vásárlókból. Ennek fő oka, hogy a másolásvédett lemezek többsége nem játszható le számítógépes meghajtókban.
A szakértők szerint azonban nem kizárólag a számítógépek által támogatott illegális zeneterjesztés okolható a lemezkiadók visszaeső bevételeiért. Az általános gazdasági visszaesés szintén negatív hatással volt a lemezkiadók eladásaira, és a helyzetet az alternatív szórakozási lehetőségek, például videójátékok is nehezítették.
Az idei rendezvényen azonban a legfőbb témát nem az eladási toplisták, vagy a legnagyobb sztárok biztosították. A figyelem ehelyett a zeneipar helyzetét egyre inkább megnehezítő illegális zeneterjesztés és másolás problémájára összpontosult.
Az esemény, amelyet az International Federation of the Phonographic Industry (IFPI - Nemzetközi Zeneipari Szövetség) rendezett meg egy londoni szállodában, átfogó képet alakított ki a zeneipar képviselőinek helyzetéről, illetve az egyes lemezkiadók elképzeléseiről.
Nem okozott meglepetést, hogy a lemezkiadók óriási károkról beszélnek az internetes fájlcsere szolgáltatások által támogatott illegális zeneterjesztés, illetve a lemezek számítógépes CD írókkal történő illegális másolása miatt. Az IFPI jelentése szerint 2001-ben a zenekalózok illegális tevékenysége által okozott kár elérte a 4,2 milliárd dollárt. A zeneipar a legrosszabb eredményét 2000-ben érte el, amikor az eladások 5 százalékos visszaesését követően a bevételek 37 milliárd dollárt tettek ki. A "szenvedés" azonban tavaly is tovább folytatódott, amikor az ipar összbevétele az elemzők szerint további 10 százalékot esett vissza elsősorban a két legnagyobb piac, az Egyesült Államok, illetve Japán gyengélkedése miatt.
A szakértők szerint óriási problémát jelenthet, hogy a fiatal generáció immár természetesnek veszi, hogy egy-egy új albumot nem a lemezboltban keres, hanem az internetes fájlcsere szolgáltatásokon. "Van egy egész generációnk, amely úgy gondolja, hogy a zenének ingyenesnek kellene lennie, ez pedig nem egy elfogadható üzleti modell a lemezkiadók számára" - mondta Hank Forsyth, a Dresdner Kleinwort Wasserstein médiaelemzője.
A szakértők szerint legalább 5 év kellhet ahhoz, hogy a lemezkiadók internetes zeneszolgáltatásai, névszerint a Pressplay és a MusicNet számottevő bevételt kezdjenek termelni, mivel a felhasználók "természetesen" szívesebben alkalmazzák az ingyenes, és egyben illegális változatokat.
A kalózmásolás elleni harcban hatékonyabb fegyvernek tűnnek a különféle audió CD másolásvédelmi technológiák, amelyek azonban meglehetősen negatív visszhangot váltottak ki a vásárlókból. Ennek fő oka, hogy a másolásvédett lemezek többsége nem játszható le számítógépes meghajtókban.
A szakértők szerint azonban nem kizárólag a számítógépek által támogatott illegális zeneterjesztés okolható a lemezkiadók visszaeső bevételeiért. Az általános gazdasági visszaesés szintén negatív hatással volt a lemezkiadók eladásaira, és a helyzetet az alternatív szórakozási lehetőségek, például videójátékok is nehezítették.