Franczy

ATI R300 specifikációk

Az elmúlt hetekben-hónapokban egyre több információt, félinformációt és pletykát lehetett hallani azzal kapcsolatban, hogy a kiváló minőségű termékeiről híres ATI Technologies mikor dobja piacra a sokak által méltán várva várt R250-es, illetve R300-as grafikus megoldásait, illetve az ezen ATI újdonságok specifikációt taglaló találgatásoknak sem vagyunk éppen híján. A napokban egy kínai website-on tűntek fel az ATI említett újdonságaival kapcsolatos információk, melyekből többek közt kiderül, hogy az ATI az R300-at nem a jelenlegi Nvidia nagyágyú, a GeForce4 ellenfelének szánja, hanem sokkal inkább a jelenleg NV30-as fejlesztési kódnevet viselő grafikuschipnek. Ahogy arról egyébként a napokban beszámoltunk, immár tudni lehet, hogy a GeForce4 utód NV30 a keresztségben nem a GeForce5 nevet kapja majd, ugyanis az NV30 architekturálisan olyannyira különbözni fog az eddigi GeForce sorozattól, hogy esetében az Nvidia szükségesnek tartja a GeForce név elvetését.

Visszatérve az ATI készülőfélben lévő legújabb üdvöskéjére, mostanság egyre biztosabbnak tűnik, hogy az R300 a már jól bejáratott 0,15 mikronos gyártási technológiák alkalmazásával fog készülni, ugyanis jelen pillanatban egyetlen chipgyártó sem lenne képes megfelelő mennyiségű 0,13 mikronos R300-as grafikuschip legyártására. Ezzel együtt a források arra is figyelmeztetnek, hogy amennyiben a TSMC-nél, illetve az UMC-nél a 0,13 mikronos gyártás körüli nehézségek megszűnnek, az R300 gyártását az ATI villámgyorsan áthelyezheti erre az új technológiára. Az említett kínai website értesülései szerint az R300 az ATI kicsit korábban debütáló R250-es grafikuschipjéhez hasonlóan 350 MHz-es működési frekvenciával fog rendelkezni, mely frekvencia a 0,13 mikronos gyártási technológiára történő átállást követően könnyedén 400 MHz fölé emelkedhet majd.

Az R300 immár több egymástól független forrás szerint is nyolc darab rendering pipeline-nal fog rendelkezni, egyelőre azonban még nem tisztázott, hogy a csatornánkénti textúrázó egységek száma kettő, avagy négy lesz. Az R300-as grafikuschippel szerelt videokártyákon egyébként 800 MHz-es frekvencián ketyegő DDR memóriák kapnak majd helyet, ami azt jelenti, hogy az ilyen kártyákhoz 2,5 nanoszekundumos hozzáférési idejű memóriachipeket kell szerezniük a gyártóknak. A maximálisan 256 MB memóriát kezelni képes R300-as chip DirectX 9 kompatibilitása nem lehet kérdéses, sőt elképzelhető, hogy az ATI újdonsága már a DirectX 9.1-gyel is kompatibilis lesz. Ezen specifikációk ismeretében úgy gondolom érthető, hogy az Nvidia miért kíván szakítani a GeForce sorozattal, és miért invesztál egy teljesen új fejlesztésbe. Nem lehet kétséges, hogy a grafikuskártyák piacán újfent izgalmas hónapok elé tekintünk.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • Att #15
    Nem udom, ha képminőségről van szó, matrox...
  • mir #11
    dikkma:" még a GF4 gyorsított változata sem jött ki"
    a GF4 maga a gyorsított változat...
  • Dikkma #10
    Durva kártyesz lesz, de az nvidia mindig előrébb tart egy lépéssel nemtom' még a GF4 gyorsított változata sem jött ki. Majdnem egy évvel járna most előbbre az ATi?
  • mir #7
    bocs...
    megy a letöltés, és marhalassú a maradék...
  • mir #6
    ja, és elfelejtettem:
    ha ebbe a kártyába bele akarnak teni 16/32 TMUt, akkor ez nagyobb lesz, mint 1 focipálya... itt valami nagyon nagyon nagyot kell akasztania az ATInak, hogy mindez beleférjen egy emberi méretű sziliciumba. ez nem valószínű. inkább talán vissza kellene venni a találgatásból...
    én sokkal okosabb ötletnek tartanám a Kyro megoldását, hogy minden pipeline 1 TMUval van ellátva, és ha kell még arra a pixelre textúrát húzni, akkor nem írja vissza a memóriába az adatokat, hanem otthagyja 1 regiszterben(vagy L1 cache-ben), és várja, amíg megjön a memóriából a következő textúra. ha feltételezzük, hogy a memóriából 20 órajel alatt elő tud bányászni mindent, akkor 20*(4+4)= 160 byte memóra elég 1 TMUnak.
    na csak 1 ötlet volt
  • mir #5
    ja, és elfelejtettem:
    ha ebbe a kártyába bele akarnak teni 16/32 TMUt, akkor ez nagyobb lesz, mint 1 focipálya... itt valami nagyon nagyon nagyot kell akasztania az ATInak, hogy mindez beleférjen egy emberi méretű sziliciumba. ez nem valószínű. inkább talán vissza kellene venni a találgatásból...
    én sokkal okosabb ötletnek tartanám a Kyro megoldását, hogy minden pipeline 1 TMUval van ellátva, és ha kell még arra a pixelre textúrát húzni, akkor nem írja vissza a memóriába az adatokat, hanem otthagyja 1 regiszterben(vagy L1 cache-ben), és várja, amíg megjön a memóriából a következő textúra. ha feltételezzük, hogy a memóriából 20 órajel alatt elő tud bányászni mindent, akkor 20*(4+4)= 160 byte memóra elég 1 TMUnak.
    na csak 1 ötlet volt
  • mir #3
    "Ezen specifikációk ismeretében úgy gondolom érthető, hogy az Nvidia miért kíván szakítani a GeForce sorozattal, és miért invesztál egy teljesen új fejlesztésbe"

    ennek nem az ATI az oka, hanem az nVidia termékciklusa, amely eddig működött...
    tehát kijön 1 GPU, majd fél évre rá kijön annak a gyorsított változata, majd utána fél évvel megint kijön 1 teljesen új mag. bár a fél év a GF 3 óta inkább olyan 1-1.5 év lett, de a többi stimmel(TNT-TNT2 szinte ugyan az, csak magasabb órajelen ugyan ez van a GF256-GF2vel. kissé kilóg a sorból a GF3-GF4, mert a GF4 kapott 1 új vertex shader, amit mondjuk meglehetősen keményen indokol a GF3ban lévő vertex shader teljesítménye... a riva 128-ról nem sokat tudok, lehet, hogy volt annak is valamiféle "tuningolt" 2. revíziója, de nem tudom biztosan. a nevéről meg foggalmam sincs...)

  • Dömper Ármánd #1
    Győzzön a jobbik :)))