SG.hu

A Microsoft, a Meta és az Amazon mindent az MI-re tesz fel, míg az Apple inkább az iPhone-ra építi jövőjét

A mesterséges intelligencia korát meghatározó technológiai verseny új szintre lépett: a világ legnagyobb vállalatai soha nem látott mértékben költenek adatközpontokra, kutatásokra és MI-fejlesztésekre, miközben a befektetők és elemzők egyaránt próbálják megérteni, meddig tarthat ez az őrült tempó. A Microsoft, a Meta, az Amazon és az Apple negyedéves pénzügyi jelentései azt mutatják, hogy az MI immár nem csupán egy új technológiai irány, hanem a teljes iparágat átformáló gazdasági motor.

A Microsoftnál a mesterséges intelligencia a növekedés fő hajtóerejévé vált. A vállalat a legutóbbi negyedévben 34,9 milliárd dollárt költött tőkeberuházásokra, ami 74 százalékkal több, mint egy évvel korábban. Ez a hatalmas összeg jórészt új adatközpontokra ment el, amelyek az MI-alapú szolgáltatásokat működtetik. A cég 77,7 milliárd dolláros bevételt ért el, ami 18 százalékos növekedés, míg a nyeresége 27,7 milliárd dollárra emelkedett, 12 százalékos javulást mutatva. A lendület fő forrása továbbra is az Azure, a Microsoft felhőszolgáltatása, amely 40 százalékkal nőtt, és az OpenAI-val való szoros együttműködés.

Az OpenAI nemrég bejelentette, hogy profitorientált vállalattá alakul, és új, 135 milliárd dollár értékű részesedési megállapodást kötött a Microsofttal. A partnerség keretében az OpenAI 2032-ig kizárólagos hozzáférést biztosít a Microsoftnak minden technológiájához, és 250 milliárd dollár értékben vásárol majd számítási kapacitást az Azure-tól. Satya Nadella, a Microsoft vezérigazgatója szerint a vállalat továbbra is minden erőforrását az MI fejlesztésébe fekteti, mert az „óriási lehetőségeket” kínál. Ugyanakkor néhány elemző arra figyelmeztet, hogy a gazdasági bizonytalanság és a kereskedelmi vámok visszafoghatják a vállalati költéseket.

A Meta szintén hatalmas összegeket áldoz az MI-fejlesztésekre, a költségek pedig egyre nőnek. A vállalat - amely az Instagramot, a Facebookot és a WhatsAppot birtokolja - az idei évre 70-72 milliárd dollárra emelte tőkeberuházási előrejelzését, és jelezte, hogy 2026-ban még ennél is többet fog költeni. A kiadások nagy része adatközpontokra és kutatók toborzására irányul. Ez óriási ugrás az előző évekhez képest, amikor a Meta még „csak” 28 milliárd dollárt költött 2023-ban, és 39 milliárdot 2024-ben. Elemzők szerint a jövő évi kiadások akár a 100 milliárd dollárt is elérhetik. A vállalat harmadik negyedéves bevétele 51,2 milliárd dollár volt, ami 26 százalékos növekedés, ám az adóterhek miatt a nyereség 83 százalékkal, 2,7 milliárd dollárra esett vissza.

Mark Zuckerberg vezérigazgató teljes erővel az MI-fejlesztésekre összpontosít, és átszervezésekkel, elbocsátásokkal, valamint új vezetők kinevezésével próbálja felgyorsítani a fejlesztéseket. A vállalat nemrég két új MI-terméket mutatott be, az okosszemüvegként működő Meta Ray-Ban Displayt és a Vibes nevű videóalkalmazást, de a figyelem középpontjában továbbra is a vállalat adatközpontjai és hirdetési algoritmusai állnak. Zuckerberg szerint az MI már most javítja a hirdetési rendszerek hatékonyságát, bár ennek konkrét bizonyítékait nem közölte.

Az Amazon a mesterséges intelligencia és a felhőszolgáltatások révén szintén kimagasló eredményeket ért el. A cég 180,2 milliárd dolláros bevételt jelentett a júliustól szeptemberig tartó időszakban, ami 13 százalékos növekedést jelent, míg a profit 38 százalékkal 21,2 milliárd dollárra emelkedett. Andy Jassy vezérigazgató szerint az MI „minden üzletágban érezhető javulást hozott”, és különösen a felhőszolgáltatásokban mutatkozik meg a hatása. Az Amazon Web Services 33 milliárd dolláros forgalmat ért el, ami 20 százalékos növekedés. A vállalat 34 milliárd dollárt költött tőkeberuházásokra, főként adatközpontokra, és ezzel jó úton halad afelé, hogy éves szinten elérje a 120 milliárd dolláros kiadást, amit az elemzők vártak. Bár az Amazon éveken át uralta a felhőpiacot, részesedése 30 százalékra esett, miközben a Microsoft és a Google előretörtek. Most azonban új lendületet kapott: az MI-integrációk, a gyorsuló szolgáltatások és a fogyasztói üzletág erősödése mind hozzájárultak a fellendüléshez.

A négy technológiai óriás közül egyedül az Apple nem vesz részt teljes erővel az MI-fegyverkezésben. A cég továbbra is az iPhone eladásaira és szolgáltatásaira támaszkodik, és bár hatalmas rekordokat döntött, kimaradt az MI-lázból. Az Apple bevétele az elmúlt negyedévben először haladta meg a 100 milliárd dollárt: 102,5 milliárdra nőtt, 8 százalékos emelkedéssel. A nyereség 86 százalékkal, 27,5 milliárd dollárra ugrott. A növekedést az új iPhone-modellek ára emelte, amelyeket 100 dollárral drágábban kínáltak. Az új dizájn - a vékonyabb iPhone Air és az átalakított iPhone Pro - szintén fellendítette a keresletet.

Bár az eredmények felülmúlták az elemzői várakozásokat, az Apple továbbra is kihívásokkal néz szembe Kínában, ahol eladásai 3,6 százalékkal estek. A szolgáltatásokból származó bevétele 15 százalékkal, 28,8 milliárd dollárra nőtt, nagyrészt a Google-lal kötött keresőmegállapodásnak köszönhetően, amely évente mintegy 20 milliárd dollárt hoz a cégnek. A vállalat továbbra is távol tartja magát a nagy költségű MI-fejlesztésektől: leállította a személyre szabott Siri-projektet, mondván, az nem felel meg a minőségi elvárásoknak, és csak jövőre tervez új verziót bemutatni.

Az Apple stratégiája éles kontrasztban áll riválisaiéval, amelyek százmilliárdokat költenek a mesterséges intelligenciára. Míg a Microsoft, az Amazon és a Meta hatalmas adatközpontokat épít, és egyre mélyebben integrálja az MI-t minden termékébe, az Apple inkább a hardveres és szolgáltatási oldalon próbálja fenntartani a növekedést. Ugyanakkor a cég is felismerte, hogy az MI nélkül hosszú távon versenyhátrányba kerülhet, különösen, hogy az Nvidia - az MI-chipgyártás vezetője - a világ első 5 billió dolláros értékű vállalata lett.

A mesterséges intelligencia tehát ma már nem csupán technológiai kérdés, hanem a globális gazdaság egyik legfőbb mozgatórugója. A Microsoft és az Amazon óriási adatközpontokkal, a Meta agresszív kutatásokkal, az Apple pedig finomabb, de stratégiai árazással próbálja megtalálni helyét ebben az új korszakban. A közös nevező egyértelmű: a jövő nyertesei azok lesznek, akik nemcsak a legjobb algoritmusokat fejlesztik ki, hanem képesek azokat hatékonyan és felelősen integrálni a mindennapi életbe.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!