28
-
And42 #28 Unschooling kapcsán: a videóban említi, hogy egy fedél alatt élt a szüleivel, ezért azok tudták, mikor mi érdekelte. Napi 8 óra munka mellett fáradtan hazaérő szülőkkel ez nem annyira működne, tehát jól értem hogy akkor valami harmadik személy vállalná a megfelelő személyek ("mentorok"/mesterek) felkutatását is?
És említette azt is, hogy aktuális szakmája, a gitárépítés kapcsán évekig kereste azt, aki hasonlóan lelkes és hajlandó neki elmagyarázni a mesterséget. A középkori inasság nagyon régen kiveszett már, tehát ha a társadalomra rászabadítanánk egy rakás érdeklődő gyereket vagy fiatal felnőttet, jó részük nem találna senkit, aki adott témakörben tanítsa, tehát ez csak kicsiben működne, és csak megfelelő részterületeken.
Ettől még tetszik az elképzelés, csak nem látom, hogyan lehet nagy méretekben működőképesen megcsinálni. Fokozatosan talán, egyszerre biztosan nem, abból sok embernek nem lenne munkája. De amúgy jelenleg egy 50%-os munkanélküliség simán beleférne a társadalomba, ha megfelelően csináljuk.
A "ki kell próbálni, és azzal tanulod meg" hozzáállás amúgy a programozás esetén teljesen jól látható, rengetegen tanultak autodidakta módon programozni. Mikor a szomszédom mondta, hogy nem engedte a gyerekének, hogy otthon programozgatni próbáljon, mert mi van ha rosszul tanulja meg, majd tanuljon az egyetemen, teljesen megütköztem rajta. Aztán a gyerek elment egyetemre, egy éven át rettenetesen szenvedett és kiderült hogy nem neki való, átment gazdasági vonalra és azóta is élvezi. Egy évet megspóroltak volna az életéből, ha hagyják a gyereknek hogy kísérletezzen.
Meg tetszett a videóban, ahogy az összes készségfejlesztő játékot is a felnőttek megnyugtatására szánt eszköznek tartja, amire a gyereknek nem nagy szüksége van. Szóval amit bemutat, az kevés emberre, megfelelő családi kapcsolatok esetén működhet szerintem is, és jó lenne ha ilyen emberekből sokkal több lenne.
Amit nem mond el (bár még nem láttam végig a videót), hogy mondjuk alkoholista szülők, vagy egyéb súlyosan hátrányos helyzetből induló gyerekek esetén ez hogyan működne. Valamint hogy ha 30 gyerekre együtt nem tudunk biztosítani matektanárt, akkor ezeknek az oktatásban részt nem vevő gyerekeknek a felügyeletét kikre és hogyan bíznánk.
Szóval előbb kellene száz emberenként egy ilyen szabadelvű tanuló, és utána mehetne a mostani oktatási rendszer fokozatos lebontása.
És ilyen jellegű oktatási társként az MI nagy segítség lehetne, amikor nem valami begyöpösödött tanár feladatának megoldásához használod az MI-t csalásként, hanem a saját fejlesztésed érdekében nyüstölöd és faggatod azért, mert érdekel.
Utoljára szerkesztette: And42, 2025.10.20. 14:11:01 -
And42 #27 "amellett, hogy a kormány ráerőltette a rendszerét, amellett volt egy másik irány is (mindig is), amelyik meg a balliberális ideológiát és annak hozományait próbálta erőltetni ugyanúgy"
Igen, viszont amit a mostani kormány először próbált, az szerintem jó irány lehetett volna, és lazított volna a módszertanon. Bár nem annyira, mint amennyire szerinted jó. (A te általad megcélzott szint az egyén szempontjából jó, de társadalmi szinten 20 év alatt esélyes földbeállás az én szemszögemből, ha mégsem jön be.)
"Egyrészt a pedagógusok (nem csak idehaza) teljes mértékben alkalmatlanok a gyerekek nevelésére"
Ez egy annyira általános és védhetetlen kijelentés, hogy nem érdemes vitatni. Milyen szempontból alkalmatlanok rá? Akik engem tanítottak, azok között volt jó tanár, rossz tanár, volt aki nevelt, volt aki csak próbált, volt aki valóban alkalmatlan volt rá és inkább mi neveltük.
Ha más közegben, más emberek nevelnek, azok között is lesz aki jó hatással lesz a gyerekre, meg olyanok is, akiket jobb lenne távol tartani a saját gyereküktől is.
"Másrészt maga az az elv, hogy egy gyereket elzárunk a valódi világtól és majd ott jól felkészítjük arra a világra, amitől elzártuk, az már magában hordozza az alkalmatlanságát."
Ellenben az sokkal jobb lenne, ha pl. a pilóta a katonai suliból kikerülve nem szimulátoron tanulná a vadászgépvezetést először, hanem egy kiszuperált MIG-gel zuhanna be a város közepére. Ez rossz alapgondolat. Gyakorlatorientáltabbnak kellene lennie az oktatásnak, de nem várhatod el, hogy az atommagok létezéséről a Paks I vezérlőtermében dolgozók fogják felvilágosítani a Szabolcsból odabuszozó Oráliát és Kandidát. És nem mellesleg vannak olyan gyerekek, pont a legjobb képességűek között, akik maguktól kerülik a gyakorlatorientáltságot, szeretnek gondolkodni, fantáziálni.
"- Azok készítik fel a gyereket az életre, akik egész életüket a négy fal között (az iskolában) töltötték."
Azok, akik remélhetőleg piszok nagy gyakorlatot szereztek abban, hogy ki mit és hogyan tud a legjobban befogadni, megismerni és megszeretni. Ez lenne a jó, nem a már egyetemről kiégetten érkező minimálbéres angoltanár, akinél a gyerekem hat év alatt jobban megtanult beszélni. De amikor harmincnál többen vannak a teremben, akkor elég nehéz 45 perc alatt átvinni az egyéni tanrendet, legyen akármilyen jó is a tanár. Az általad megosztott videó 12-15 fős létszámú csoportjaival lehet jól oktatni.
"- Másrészt ez a felkészítés is elzárva történik attól, amire éppen felkészítenénk a gyereket. Azaz a vadászatra nem hogy nem az készíti, aki soha nem is vadászott, hanem ezt ráadásul nem is az erdőben teszi, hanem attól minél messzebb elzárva."
Nem látom, hogy a Lidl kasszában oktatva a matekot miért menne jobban az összeadás.
Vagy hogy az "Itt van az ősz, itt van újra" házi bemagolása miért zúzta össze gyermeki lelkem, és mennyivel lett volna jobb, ha színházban tanulhatjuk meg - lehet hogy akkor nem zokogtam volna amikor kijavítom a hibás sorokat a gyerek versmondása közben? Ja így se zokogtam, tök élveztem hogy még mindig emlékszem, és igen a gyerek rettegett az első versmondós napja előtt, aztán meg fülig vigyor volt és fél órán át mesélte hogy hibátlan volt és a tanítónéni megdicsérte.
"Erre egy ezzel foglalkozó neurológus videóját raknám be:"
Kiemelném a kulcsmondatot a videóból, ami ma már nem áll: "Aztán gyermekként abban a csodálatos helyzetben voltunk, hogy unatkoztunk"
Tudod mikor unatkozik a mai gyerek? Ha nem számítózhat, nem tévézhet, nem telefonozhat. De akkor te vagy a patás ördög, hogy letiltod ezekről. Haverokkal focizni menni már nem tud, mert amikor ráérne a többi nem ér rá, mert épp kosáredzés vagy zongora vagy angol magántanítás van, stb.
Lehet hogy saját szülői "kudarcom", de szerintem a gyerekeim a suliban sokat tanulnak és többet mozognak, mint ha itthon töltenék az időt. És legalább részben élvezik is, egyik azért mert szeret tanulni, másik azért mert ott vannak a többiek. Nyilván nem egy rosszul sikerült témazárót, és van csomó gyerek aki meg pocsékul érzi magát a saját sulijában, és sokkal jobban járna mondjuk egy Waldorf jellegűvel, vagy egy kis falusi sulival.
De ha most elengedjük a sulit és kinevelünk egy Netflix-Tiktok generációt, akkor 30 év múlva senki nem fog megszerelni semmit, nem hogy új dolgokat kitaláljon. Illetve de, a kínaiaik megteszik majd helyettünk.
Van egy olyan csoportja a gyerekeknek, akik maguktól érdeklődőek, kíváncsiak és fejlődnek (és közülük sokakat egy rosszul megválasztott suli vagy egy helikopteranyuka aki egyfolytában pluszórákra hurcolja, kiégethet), meg van egy csomó olyan, aki képességek vagy háttér miatt, de magától nagyon nem tanulna. Náluk szerintem nem fog működni, amit te szeretnél.
Amúgy az eredeti cikkre visszautalva az MI térnyerésével az egyénre szabott tanulás sokkal jobban működhet majd, olyan ütemben és olyan anyagok kerülhetnének elő, amiket jelenleg csak magánúton lehet a gyereknek leadni, és így némi kényszerrel mégis szabadabban tanulhatnának a gyerekek.
"ő ehhez nem ért, úgyhogy csináljanak amit akarnak de halkan
Már eleve gáz, hogy nem tud másik tantárggyal érdemben foglalkozni. Nincs nekik érettségije? "
Igen, gáz, de másrészről meg a másik tanárnak van egy tanrendje amit le akar adni, meg neked is a napod 100%-ban be volt tervezve eleve. És ha neked reggel nyolckor jelzik hogy akkor az influenzajárvány miatt ma be kellene ugranod a Föl-földobott követ elemezni, aztán ha lehetne, még legyél szíves a sav-bázis reakciók alapjait is előadni a következő órán mert az a tanár is elkapta, de ne aggódj mert Manyika majd az Ady-versért cserébe leadja az irracionális számokat jövő héten, hiszen 85-ben sikeresen leérettségizett belőle és azóta is minden évben elszavalja a "Harminckét éves lettem én" kezdetűt, szóval matematikával továbbra is kapcsolatban maradt... Azért vicces lenne.
"Napi 6 óra az simán belefér
Dehogy fér bele! Eleve 6 órát ülni már magában egészség-károsító. Másrészt reálisan 2-4 órát tud egy gyerek figyelni valamire. "
45 percet ül, aztán 15 percet rohangál a suliban fel-alá hogy eljusson a másik terembe. 270 perc figyelemről beszélünk, amiből egy tesi, egy ének vagy rajz vagy etika vagy osztályfőnöki, kettő nyelv amiből egy egyik idegen, kettő matek-fizika-kémia-biosz, vagy esetleg számtech amin a hátsó sorokban egymás ellen játszanak... Azért nem kell félteni őket, gyerekből vannak. Lehet fárasztó, de normál esetben vállalható.
Ami a rossz, ha feladnak egy rakás házit, és íratnak egy csomó dolgozatot. Van ilyen, és az tényleg tropára tudja vágni a gyereket, de nem minden suli ilyen, és nem minden gyereknek rossz a terhelés. Sok házival a 6-8 óra teljesen életidegen szerintem is.
"- A tűzoltók társadalmi megbecsültsége mégis magas, tisztelik, kedvelik őket."
Részemről a jó pedagógusok megbecsültsége is magas, pont ezért vitatkozom veled - nem szimpatikus, hogy egy kalap alá veszel minden pedagógust. Akik engem tanítottak, azok közül kevés rosszra emlékszem, és felháborító lenne, ha mindenki úgy gondolná mint te, hogy azért mennek suliba, hogy tönkretegyék a következő generációt és matek meg írás helyett csak játszaniuk kellene, de ha nem így tesznek, az csakis az ő bűnük.
"Ez nem Auschwitz, csak egy nem tökéletes rendszer.
Nincs és nem is lehet ember, aki egészségesen hagyná el az iskolát. (...) Szóval de, ez bizony Auschwitz."
Szerintem nézd meg mondjuk a Porrá zúzott álmok filmet videán, csak hogy a referenciaszintet belőjük.
"a COVID alatt alsós gyerekkel mekkora véres szívás volt az online anyagból tanulás
Már eleve rosszul csináltad, ha nekiálltál vele tanulni, mintha tanár lennél. Mondom: a legtöbbeknek teljesen téves elképzelései vannak arról, hogy hogyan fejlődik egy gyerek."
És mégis mit kellett volna tennem, amikor a gyereknek az volt a feladata hogy x óra x perckor bekapcsolódjon az online meetingbe, mert különben igazolatlan? Mondjam neki azt hogy bocs de ezt én elveimmel ellentétesnek érzem, most te évet ismételsz és kész?
Vagy amikor az idióta NAT-os környezetismeret vagy mifene könyvből kérdezett valamit, hogy nem érti, mondjam neki, hogy gyermekem, én az apád vagyok, fénykarddal levághatom a karodat, de te tőlem tanulni nem fogsz?
Na amúgy az aki a környezetet tanította, az tényleg katasztrófa volt, mint egy egyetemi előadáson, elmondta ppt-ről, a gyerekek ha kérdezni szerettek volna, lepisszegte őket hogy majd a végén, aztán a végén azt mondta hogy "no ennyi volt, sziasztok, majd holnapután" és kilépett. A gyerek meg csak nézett és húsz percig csak hápogott, rendesen lesokkolta, hogy harminc percen át magában tartotta a kérdést és aztán nem tehette fel, majdnem elsírta magát.
"Szerintem kicsit olyan ez mint a MÁV
A MÁV alkalmazottak nem hivatásból teszik. Az munka."
??? Láttál már MÁV alkalmazottat? Beszélgettél már olyan kalauzzal, aki 2005-ben is kalauz volt?
Egyrészt mindkettő munka, másrészt mindkettő hivatás is. Postás, vasutas, rendőr, tanár, katona, tűzoltó...
A kozák életiskolás videó tetszik, de az oktatási rendszerünket átállítani ilyen jellegűre iszonyat pénz és munka lenne. Kicsiben ki kell próbálni, és ha működik, mindenfelé elérhetővé tenni.
Az érveléstechnikáddal élve (de nem így gondolva): ez nem a mostani oktatási rendszerben dolgozó, erre alkalmatlan tanárok feladata, hanem a tied. Ha hiszel benne akkor szedj össze rá pénzt meg embert, és kezdj bele egy ilyen suli működtetésébe, és ha nem teszed teli erőbedobással akkor az a te felelősséged, miattad megy tönkre a következő generációnyi gyerek. Vagy segíts megmenteni Iványiék Waldorf suliját, az is közelebb áll ahhoz, amivel szimpatizálsz. (Legalábbis azt hiszem.) -
manypet #26 "de nem azok és nem úgy, ahogy az a mostani gyerekeknek a legjobb lett volna"
Na, ebben biztos, hogy egyetértünk.
*
"nem tudom egyetértesz-e velem: ..."
Nagyjából igen, valóban az történt, amit írtál.
Annyival egészíteném csak ki, hogy amellett, hogy a kormány ráerőltette a rendszerét, amellett volt egy másik irány is (mindig is), amelyik meg a balliberális ideológiát és annak hozományait próbálta erőltetni ugyanúgy. Azaz két verzió volt már eleve (a politikához hasonlóan, hiszen az vezérelte), amelyek küzdöttek egymással. És természetesen egyik sem volt fikarcnyit sem alkalmas a gyerekek fejlesztésére, avagy annak bárminemű támogatására.
*
"nem gondolom, hogy ezt a pedagógusok akarják így, még a politikusként dolgozó tanárok se"
Nem arról van szó, hogy akarnák. Arról van szó, hogy
- Egyrészt a pedagógusok (nem csak idehaza) teljes mértékben alkalmatlanok a gyerekek nevelésére, mind szakmai, mind emberi viszonylatban.
- Másrészt maga az az elv, hogy egy gyereket elzárunk a valódi világtól és majd ott jól felkészítjük arra a világra, amitől elzártuk, az már magában hordozza az alkalmatlanságát.
Gondoljunk csak bele:
- Azok készítik fel a gyereket az életre, akik egész életüket a négy fal között (az iskolában) töltötték. Mintha az tanítana vadászni, aki elolvasta Karl May néhány regényét, és azt mondja el nekünk. Utána meg kidob az erdőbe, hogy nesze, vadásszál, hiszen jól bemagoltad, hogyan kell. Teljesen reménytelen.
- Másrészt ez a felkészítés is elzárva történik attól, amire éppen felkészítenénk a gyereket. Azaz a vadászatra nem hogy nem az készíti, aki soha nem is vadászott, hanem ezt ráadásul nem is az erdőben teszi, hanem attól minél messzebb elzárva.
A legrosszabb pedig az, hogy eleve téves elképzelése van mindegyik modellnek arról, hogy a gyerek hogyan fejlődik. Ugyanis a gyerek egy önfejlesztő valaki, akinek semmi szüksége arra, hogy kényszerítsék bármilyen irányba is (tanulás szempontjából).
Erre egy ezzel foglalkozó neurológus videóját raknám be:
Az önálló gyermek
*
"meg az eddig szabad nyári szünetükben be kell járniuk értekezletekre, mert nehogymár olyan sokat pihenjenek"
Már az is gáz volt, hogy volt/van 2,5 hónap szabijuk. Plusz tavaszi-őszi-téli szünetek. Átlagembernek fele ennyi szabija van, már ha van, az sem kiszámítható. Erre azzal jönni a tanárok részéről, hogy le vannak terhelve... Elég gáz.
*
"ő ehhez nem ért, úgyhogy csináljanak amit akarnak de halkan"
Már eleve gáz, hogy nem tud másik tantárggyal érdemben foglalkozni. Nincs nekik érettségije? Elméletileg van. Ergo elvileg tudja a másik tananyagot is. Ha nem tudja, akkor mit keres ott, miért van diplomája (ha az érettségi anyagot sem tudja), miért várja el a gyerektől, holott ő sem tudja? Ha meg tudja, akkor hajrá, nem kell szaktanár, leadhatja a matektanár a töriórás simán.
(Itt egy kis megjegyzés: A tanárok ugye nem tudják a sajátjukon kívül a másik tananyagot. Mert elfelejtették. Meg mi is elfelejtettük. Akkor minek is suliba járni? A gyerek nem fogja elfelejteni? De. Nos, ennyi értelme van az iskolának. Semmi. Bemagolnak X anyagot, aminek 95%-át már pár évvel később nem tudják. Baromság mindegyik NAT, bárki is csinálja. Eleve hagyni kellene, hogy a gyerek maga döntse el, mit akar tanulni, mert megjegyezni úgyis csak azt fogja, ami érdekli.)
*
"5 tesi"
Amiket írtál, az a tanároknak a maximális szakmai inkompetenciáját mutatja. Simán lehetne értelmesen eltölteni azt az 1 órás tesit is. (Külön megjegyezném, hogy mekkora barom az a tantestület, amelyik a tesit reggeli utánra rakja.)
*
"Napi 6 óra az simán belefér"
Dehogy fér bele! Eleve 6 órát ülni már magában egészség-károsító. Másrészt reálisan 2-4 órát tud egy gyerek figyelni valamire. harmadrészt ezeknél a tárgyaknál nagy része nem is érdekli, így még kevésbé éri meg.
*
"onnantól meg hogy kirúgnak, nem számít hogy hogyan csináltad volna"
Így van, ezért is nem lennék tanár. Mert már az elő nap kirúgnának. Vagy azért, mert játszanánk az órán, vagy azért, mert valamelyik tanárnak belevernék a pofájába. Nagy karrierem nem lenne, ha odakerülnék. :-)
*
"Egyik tanár se kényszeríti 6-7 óra oktatásra a gyereket, max 2 x 45 percre, aztán másik tanár jön"
Na, ne tegyünk már úgy, mintha a tanár nem tudná, hogy a gyerek utána további órákon vesz részt!
*
"nem Erika néni kötelessége hogy megszegje, amire a munkaköre kötelezi"
Erika néninek elvileg HIVATÁSA van. Azaz első a gyerek érdeke. Ha az sérül, akkor kötelessége (még a munkaköri leírásában is elvileg benne van), hogy ez ellen minden eszközzel fellépjen. Kerül, amibe kerül.
Szoktam hozni példaként a tűzoltókat:
A tűzoltók is állami szakma, szintén alulfizetettek, túlzott adminisztrációval, stb. Minden sz@r dolog megvan ott is, mint a suliban.
- Mégsem látni, hogy tűzben állna minden.
- A tűzoltók társadalmi megbecsültsége mégis magas, tisztelik, kedvelik őket.
- Jól végzik a munkájukat, tisztességgel.
- Sőt, vannak önkéntes tűzoltók is, akik fizu nélkül, saját szabadidejükben végzik a melót.
*
"Szóval ez szerintem a suli sara."
Azaz a tanároké.
*
"Ez nem Auschwitz, csak egy nem tökéletes rendszer."
Nincs és nem is lehet ember, aki egészségesen hagyná el az iskolát.
Sem testileg, sem lelkileg nem létezik ilyen. Persze azt gondoljuk, hogy egészségesek vagyunk. De nem, nem vagyunk. Senki nem az. Nem így kellett volna felnőnünk. Senkinek. Szóval de, ez bizony Auschwitz. Semmiben nem különbözik egy átlag munkatábortól vagy börtöntől. Csak ez gyerekeknek van.
*
"a COVID alatt alsós gyerekkel mekkora véres szívás volt az online anyagból tanulás"
Már eleve rosszul csináltad, ha nekiálltál vele tanulni, mintha tanár lennél. Mondom: a legtöbbeknek teljesen téves elképzelései vannak arról, hogy hogyan fejlődik egy gyerek.
*
"Szerintem kicsit olyan ez mint a MÁV"
A MÁV alkalmazottak nem hivatásból teszik. Az munka.
A tanár és a tűzoltó hivatásból teszi (elvileg).
Miért megy az egyiknek, és miért nem a másiknak?
*
Megmutatom, miért nincs szükség tanárra:
Kozák életiskola
De még iskolára sem:
Unschooling
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.20. 01:48:14 -
And42 #25 "A tanárhiszti arról szól, és a másik két olvtárs is azzal jött, hogy kevés a tanár.
Namár most amióta létezik oktatási rendszer errefelé, azóta egyre kevesebb és kevesebb gyerek jut adott mennyiségű pedagógusra"
Ha latin meg orosz nyelvet is tanítanak a suliban, lehet hogy a részcsoport nem lesz 40 fős, és ha 10 gyereknek tanít a tanár adott nyelvet, attól az a tanárnak még 45 perc. Tehát simán előfordulhat, hogy a tanár-diák arány javul, közben a tanárok óraszáma és terhelése is növekszik (főleg a ha az adminisztrációt is növelik, meg az eddig szabad nyári szünetükben be kell járniuk értekezletekre, mert nehogymár olyan sokat pihenjenek). A tanárhiány meg arról szól, amikor a gyerekemhez bevonul a tanár, megmondja hogy a másik tanár kórházba került, ő ehhez nem ért, úgyhogy csináljanak amit akarnak de halkan, ő most dolgozatot javít. Ez nem egyszer fordult elő.
Ettől még nem állítom hogy felénk nagy tanárhiány lenne, de tuti hogy túl nagy választék sincs.
"Viszont ha megnézzük a NAT óraszám-kereteit, meg megnézzük azt, hogy egy suliban hány óra van, akkor az alábbit látjuk:
- A NAT minimálisan meghatároz X órát. "
5 tesi. Lépcsőház fel-le, vagy belvárosi háztömbfutás. Vagy "Írj 15 mondatos fogalmazást valamilyen híresebb olimpikonról. Mivel holnapra kész kell legyen, ma nem kell tesiznetek."
5 TESI, 1 vagy 2 kémia.
A másik gyereknél legalább a hetedikes lányokkal kidobóztak az elsősök, akik szerencsére nem zúzták le őket, mert nagyon "cukik".
Nekem elsősorban a hangsúlyokkal van bajom, amúgy a gyereknek simán jót tenne ha értelmes tesije lenne minden nap.
"- Másrészt eszemben nem lenne akkora baromnak lennem, hogy egy gyereket rákényszerítsek arra, hogy napi 6-8 órát tananyaggal foglalkozzon. Ha kell, az én órámon mennénk játszani, sétálni, stb. Ha kirúgnak sem érdekelne, de hogy eszemben nem lenne kárt tenni a gyerekben, csak hogy a kis valagam alatt fizu legyen, az biztos!"
Napi 6 óra az simán belefér, van csomó tölteléktárgy, és viszonylag jó gimik is megoldják 6-7 órákkal és heti 30 körüli óraszámmal, persze vannak ellenpéldák is. De ha pedagógusként azt mondják neked hogy heti x matekkal vidd el érettségiig a gyereket, nem sétafikálhatsz minden nap. Meg nem is gondolom, hogy engedné a rendszer, onnantól meg hogy kirúgnak, nem számít hogy hogyan csináltad volna.
"Nem lehet jó tanár, aki egy gyereket arra kényszerít, hogy napi 6-7 órát egy helyben üljön (ezzel tönkretéve a testi egészségét)."
Egyik tanár se kényszeríti 6-7 óra oktatásra a gyereket, max 2 x 45 percre, aztán másik tanár jön... De értem amit mondasz, csak ez megint rendszerszintű kérdés, egy fecske nem csinál dán oktatási rendszert, nem Erika néni kötelessége hogy megszegje, amire a munkaköre kötelezi.
"Nem lehet jó tanár, aki ennyi dolgozatot írat (tönkretéve a gyerek lelki egészségét)."
Nálunk a suliszabályzatban volt limit, ha jól emlékszem egy héten max 3 témazáró de nem egymást követő napokon, és napi max 3 dolgozat de abból csak 1 témazáró. Év végén komoly ökölharc ment a tanáriban hogy ki mikor írathat... Szóval ez szerintem a suli sara.
"Nem lehet jó tanár, aki működtet egy ilyen rendszert bármilyen mértékben is, csak hogy legyen fizetése."
De. Ez nem Auschwitz, csak egy nem tökéletes rendszer. Ha egy tanár nem ért vele egyet, de egyébként kb. minden osztálya szereti és rendszeresen országos első ötbe kerülnek diákjai akiket önként szabadidejében tanít ilyen szintre, az nagyon jó tanár akkor is, ha nem játszik közben Don Quijote-t akkor is, ha emellett rossz a lelkiismerete.
"Általános iskolában, főleg alsó tagozatban papír alapú könyv és munkafüzet kell a megfelelő alapkészségek kialakításához
Egy sima füzet is elég, a többi lehet online."
Szerintem nem, de ehhez kevés vagyok, hogy egy fórumon két mondatban meggyőzzelek, a zsákfaluban mélyszegénységben élő gyereknek mekkora esélyei vannak online, vagy hogy elmondjam, a COVID alatt alsós gyerekkel mekkora véres szívás volt az online anyagból tanulás.
Amúgy amikor itthon jeleztem hogy épp fórumon vitatom, hogy a tanárok tehetnek az oktatási rendszer problémáinak zöméről, annyit kaptam vissza reakcióként, hogy "Hell no! Járt már iskola közelében az elmúlt tíz évben?!"
Szerintem kicsit olyan ez mint a MÁV, akik benne vannak és életben tartják, részben felelősek érte, részben elszenvedői, részben bűnösök, részben hősök, de semmiképp nem az alsó szinten dolgozóktól kell elvárnod a világmegváltást, és ha ezért megveted/utálod őket, az szerintem nem az ő hibájuk, egyértelmű eseteket leszámítva. -
And42 #24 Egy dolognál ragadtam le de így is túl hosszú lett a válasz, a többit külön próbálom.
Szerintem egyetértünk abban, hogy a NAT-ot pedagógusok írták, de nem azok és nem úgy, ahogy az a mostani gyerekeknek a legjobb lett volna. Abban is egyetértünk, hogy a diákok közvetlen problémáinak zömét a tanárok és diáktársaik okozzák, de a tanárokra kényszerített rendszer egyáltalán nem segít ennek enyhítésében. Viszont nem ugyanazt értjük oktatási rendszeren.
Nekem oktatási rendszer minden, az adott ország oktatását alapvetően befolyásoló tényező, kezdve a tanárokkal, a finanszírozással, tantervvel, oktatási szervezetekkel, az önszerveződés vagy felülről vezéreltség fokával, azzal hogy politikai/elvi okokból mennyire szólnak bele a tanárok munkájába (akár kimondva, akár rejtetten) és mennyire hagyják a nagyon különböző igényű/hátterű közösségeket önállóan fejlődni. Beleszámít a jutalmazási/ösztönzési rendszer a diákok és a tanárok felé is, talán még a központosított média biztosította figyelem és elismerés vagy megvetés is, ami befolyásolja a pályaválasztást.
Emellett nagyon fontos a szülők együttműködése vagy ellenállása, és a gyerek képességei és feléjük támasztott elvárások (ezért nem mindegy, hogy 40 várhatóan földművelésre született gyereket tanítasz úgy-ahogy olvasni meg számolni 8 év alatt nyolcvan évvel ezelőtt, vagy húszat készítesz fel a későbbi egyetemi időszakra). Ha a gyereknek beszól a részeg apuka, hogy "minek magolsz, a végén úgyse kapsz munkát és csak lopni fogsz mint én", az egészen más pálya, mint mikor az egész kínai család összefog, hogy az egy szem gyerek külföldön a legjobb helyen járjon egyetemen, és addig is éjjel-nappal tanuljon (ez lehet hogy 20 éve volt aktuális, de volt ilyen).
Szóval a jelenlegi magyar oktatási rendszerben ahogy én látom, és nem tudom egyetértesz-e velem: POLITIKAI döntésre egy modernebb és lazább NAT-ot kukáztak, és utána készítették el a mostani NAT-ot más pedagógusok, amit később POLITIKUSOK is elismertek, hogy át kéne dolgozni, de nem végeztették el a javításokat. Amiből a diákok tanulhatnak, azt POLITIKUSOK korlátozzák (reddites pletyka szerint a Mozaik nem engedte magát felvásároltatni a megfelelő körök által, ezért ki akarták véreztetni - hogy ez igaz-e, azt nyilván nem tudom, de a mintába beillik: https://www.reddit.com/r/askhungary/comments/1f83wz1/comment/llf2q56/).
Ezzel egy viszonylag szabadabb, önszerveződőbb rendszert központosítottak, oda nem illő ideológiai dolgokat is beleerőszakolva, és a pedagógustüntetéseknek ez irányba sem volt eredménye három éve.
Az, hogy a seggelős poroszos oktatási rendszer jobb-e mint a többi, nem tudom, egyik is, másik is tud jó eredményeket szállítani de mondjuk Kínában biztosan több gyereket vág tönkre, mint a finneknél. Mindenesetre az oktatási rendszerek nem egyformák, a mienk rosszul teljesít az összehasonlításokban, és egyáltalán nem gondolom, hogy ezt a pedagógusok akarják így, még a politikusként dolgozó tanárok se, pl. Pokorni: https://telex.hu/belfold/2023/03/02/pokorni-zoltan-fidesz-volt-oktatasi-miniszter-oktatasugy-interju-szabad-europa
„A XXI. században nem alkalmazhatók a 70-es évek derekán kialakult pedagógiai elvek vagy oktatásirányítási rendszerek.” „A KLIK által létrehozott hatalmas struktúra el sem jutott idáig, hogy kudarcot valljon, mert önmagában olyan nagy, hogy pusztán a rendszer felépítése és legegyszerűbb működtetése a nagysága miatt termelte ki a problémákat.”
És vannak szimpatikusabb oktatási rendszerek, azok is amik nagyon jól teljesítenek (pl. Tajvan https://retp.eu/index.php/retp/article/view/18 vagy Szingapúr https://www.annyit.com/2022/12/reszletek-szingapuri-oktatasi.html), meg azok is, amik az általad leírtakhoz hasonlóan rugalmasabbak és nem a gyerek "betörésében" remekelnek, szerintem ilyen a finn meg a dán modell (https://femina.hu/gyerek/dan-iskolai-rendszer/ és https://finnminta.com/hogyan-epul-fel-a-finn-oktatasi-rendszer/): sok kintlét, sok játék, viszonylag nagy autonómia a tanároknak. Egy ideig jól működött nekik, mostanra a finneknél eléggé bezuhant.
De pl. az, hogy Szingapúrban a cikk szerint kb. 40 ezer Ft értékű ösztöndíjat kapott az egyesére a gyerek, mert duplázta a kínai nyelvből elért pontszámát fél év alatt, számomra itthon elképzelhetetlen lenne. Ilyen jellegű, országos hatáskörű döntéseket pedagógus nem hozhat, csak politikus, de onnantól hogy egy tanár politikusként dolgozik, számomra politikai döntés. Dolgoznak tanárok buszsofőrként is meg pénztárosként/árufeltöltőként is, de ha buszsofőrként balesetezik, nem azt mondom, hogy a tanár nem tartotta be a féktávot. Pedagógusként nyilván arra szavazna, hogy mindenki nagyobb fizetést kapjon, politikusként meg a megkapja hogy ennyi pénz van idénre, ebből az oktatásra ennyi jut, oszd be hogy melyik ágazat mennyit kapjon belőle.
Utoljára szerkesztette: And42, 2025.10.19. 20:05:05 -
manypet #23 És még valami, ezt külön vettem.
"akiknek nem szép a nyakába varrni az oktatási rendszer hibáit"
ŐK MAGUK AZ OKTATÁSI RENDSZER!
Lásd a fentebbi pszichológus írását, pontról pontra.
Baj van a magyar iskolarendszerrel
Mutatom (idézem a részeket az írásból):
1.
"Az elsős kislányt, akiben óriási a megfelelési vágy, és napok óta bántja, hogy csak 96 százalékos lett a matek dolgozata, mikor ő csak egy hibát csinált. A kislányt megismerve megtudom, hogy mély érzésű, néha szokott veszekedni a kisöccsével, imádja az állatokat és nagyon ügyesen balettezik."
Erről a politikus tehet?
Nem. A tanár megtehetné, hogy nem hajszolja a gyereket és nem ijesztgeti a gyereket, ha nem 100%os a dolgozat. Megtehetné azt is, hogy megadja a a maximális pontszámot. Sőt, akár dogát sem kellett volna íratnia, senki nem nézné.
De a tanárt nem érdekelte a kislány.
2.
"Az másodikos kisfiút, aki intőt kapott, mert a szünetben rendetlenkedett. Kiderült, hogy társaival szerepjátékot játszva kezéből pisztolyt formálva, azt mondta: „Puff, lelőlek!”. A tanító néni beírása szerint tűrhetetlen, hogy egy kisdiák ilyen agresszíven viselkedjen, fegyvert imitáljon. Az anyuka félve, bizonytalanul kérdezi tőlem, hogy most akkor nagy a baj? Félszegen előveszi a kisfiú rajzait, amik rendőrt, katonát ábrázolnak. Megtudom még, hogy a kisfiú nagyon szeret a nagyszüleinél lenni, ügyes horgász, a szülei szerint jószívű, értelmes kisgyerek."
Erről a politikus tehet?
Nem. A tanár az, aki egy femináci barom és nyomorít meg gyereket, csak mert fiúsan mer játszani.
3.
"A harmadikos kisfiút, akinek vasárnap esténként hányingere szokott lenni. Akihez már többször riasztották a szüleit az iskolában fejfájás, hányinger, szédülés miatt. A kisfiú osztályában naponta minimum három számonkérés szokott lenni. Tollbamondás, matek röpdolgozat és angol szódolgozat. Ez a kisfiú négyes-ötös tanuló. Megismerve rájövök, hogy kiváló mérnöki agya van, 9 évesen locsoló berendezéseket tervez, szenvedélyesen érdeklődik az autók mechanikája iránt. Szerető családi közegben él, van két legjobb barátja, akikkel egy osztályba is jár."
Erről a politikus tehet?
Nem. Sehol nincs előírva, hogy ennyi dogát kelljen íratni. Ez a tanárok heppje! És nem érdekli őket a gyerek sorsa.
4.
"A kitűnő tanuló negyedikes fiút, aki nem mer megszólalni az órán. Nála szívritmuszavart is diagnosztizáltak, a szülei aggódnak, mert nem meséli el, hogy mi történik vele az iskolában. Kiderül, hogy nagyon szépen énekel, kórushoz csatlakozik, velük rendezvényeken nagy sikerrel szerepel. Abban az évben, mikor hozzám is járni kezd, vívó edzésre is beíratják. Kiderül, hogy őstehetség vívásban, az év végi legszorgalmasabb vívó jutalmat is ő kapja.."
Erről a politikus tehet?
Nem. Az iskolában történik valami a gyerekkel, azaz ez is legalább részben a tanár sara.
5.
"Az ötödikes, az egyik legjobb hírű általános iskolába járó fiút, aki feszült, sokszor mégis levert és motiválatlan. A foglalkozáson eljátssza, hogy ő a tanár, és mindig egyre nehezebb feladatokat ad nekem, anélkül, hogy megdicsérne. Mikor megérzem ennek a nyomasztó erejét magamon, kitépi a lapot a kezemből és közli, hogy lejárt az idő. Ő a tanár most, nincs kegyelem, pedig meg tudtam volna oldani azt a példát még."
Erről a politikus tehet?
Nem. A gyerek a tanárát másolja!!! Azt a fasiszta barmot, aki vele pont ezt teszi.
6.
"Az ötödikes szemüveges fiút, aki úgy érzi, hogy nincs egy barátja sem. Két tannyelvű angol általános iskolába jár, ahol nagyon jól teljesít. Senki sem barátkozik vele az osztályban, gyakran csúfolják, sugdolóznak a háta mögött. Mindeközben a szülei házassági problémákkal küzdenek, a fiú magányosnak érzi magát."
Erről a politikus tehet?
Nem. A tanár dolga erre odafigyelni. Vagy legalább próbálni foglalkozni a gyerekkel.
7.
"A hatodikos lányt, aki mindennap sír hazafelé az iskolából. Úgy érzi, hogy a tanító néni nem szereti őt, mindig rá szól, pedig mások is beszélgettek órán. A kislánynak tanulási nehézsége van, nehezen tud hosszú ideig figyelni, álmodozó. Megtudom róla, hogy évek óta lovagol, sérült gyerekek lovas terápiájánál segít. Kedves, jószívű kislány, aki szívesen Barbie-zik még."
Erről a politikus tehet?
Nem. A tanár az, aki megkülönbözteti a gyerekeket (holott ez tudtommal tilos).
8.
"A nyolcadikos lányt, aki napi 4,5 órát tanul. Hatosztályos erős gimnáziumba jár, tartani akarja a tempót a többiekkel. Nem szokatlan, hogy egy nap öt tárgyból is dolgozatot írnak. Egy órát utazik Budapest vonzáskörzetéből az iskolába és egy órát haza. Minden maradék idejében sokszor éjfélig fennmaradva tanul. Vágyik rá, hogy több ideje legyen sportolni, kézműveskedni és a családjával, barátaival lenni. Ha rossz jegyet kap, úgy érzi, ezen múlik az élete, mindent elrontott."
Erről a politikus tehet?
Nem. Nincs előírva ennyi dolgozat. Ezt az adott iskola tanárai írják elő!
Nyolc gyerek, aki pszichológushoz került.
Nyolcból nyolc gyerek, akiknek tönkreteszik az életét.
És kivétel nélkül mindegyik a tanár miatt!
(Egyik sem a politikus miatt.) -
manypet #22 Először is köszönöm, hogy te normálisan írsz és próbálsz érvelni.
Végre érdemi vita...! ;-)
*
"Itt azt állítod, hogy 1) a mostani NAT-ot hozzáértő tanárok rakták össze"
Nem, nem állítottam, hogy hozzáértő tanárok rakták össze. Azt állítottam, hogy tanárok rakták össze. (Eleve nem gondolom, hogy létezne akár csak egyetlen hozzáértő tanár is a Földön, hiszen ha lenne, akkor tudná, hogy a gyerek nem úgy tanul, hogy leültetjük a padba és elmondunk neki valamit. Azaz a hozzáértő tanár már nem tanár.)
*
"2) a tanárok nagyobb része szerint jó a 2020-as NAT óraszám és tartalom szempontjából?"
Ilyet sem állítottam.
Viszont ha megnézzük a NAT óraszám-kereteit, meg megnézzük azt, hogy egy suliban hány óra van, akkor az alábbit látjuk:
- A NAT minimálisan meghatároz X órát. Plusz engedélyez még párat, amit az adott iskola tanárai felhasználhatnak (Szabadon tervezhető órakeret.) Nem kötelező, de felhasználhatnak. Azaz a kötelezőn felül rárakhatják az amúgy is túlterhelt gyerekre.
- Az iskolák döntő részében (90%felett) az ottani tanárok bizony rárakják az engedélyezett további órákat a gyerekekre. Tehát nem elég pl., hogy mondjuk a 9. évfolyamban kötelezően már eleve van 31 órája a gyereknek, hanem erre az adott iskola tanárai még 4-et ráraknak.
Itt az órakeretet meghatározó rendelet:
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=A1200051.EMM×hift=20180831&txtreferer=A1100190.TV
És itt van 2 gimnázium órarendje a 9. évfolyamról, amelyik először került elém:
http://web.lovassy.hu/iskolapolgarok/orarendek/9A/ (35 óra)
https://gimi.hu/content/%C3%B3rarendek (36 óra)
Azaz:
A tanárok nem hogy nem ellenzik azt, hogy a gyereknek sok órája legyen, hanem éppen még rá is raknak párat a kötelezőn felül, ha csak lehetőségük van rá!
Ergo:
Óraszám szempontjából még keveslik is a NAT őrült mennyiségű óraszámát.
*
"A nem éppen elfogulatlan 24.hu-n az előzményekről az "Itt a teljes névsor: ők 45-en készítették elő a NAT-ot" cikkben:"
Végignéztem az első 15-öt:
- Dr. Szenczi Árpád Dániel: főiskolai tanár
- Fukkné Fukász Enikő: tanító, hittanoktató, a Kálvin téri református iskola igazgatója
- Bartha János Károlyné: általános iskolai tanító, tehetségfejlesztői szakértő
- Sápiné dr. Bényei Rita: magyar tanár, tananyagfejlesztő, Debreceni Egyetem tanárképzési intézményvezető-helyettes
- Dr. Kiss Gabriella: Ilyen névvel két tanárt is találtam, nem tudom, melyik volt
- Tankó Istvánné: magyar-történelem szakos tanár, igazgató-helyettes
- Takaró Mihály: magyar–ének szakos tanár, Petőfi Sándor Katolikus Gimnázium
- Dr. Nagy Anett: matematika-fizika-angol szakos tanár, iskolaigazgató
- Veres Pál: matek-fizika-számtech szakos középiskolai tanár
- Hoffmann Miklós Erik: egyetemi tanár
- Dr. Katona András Attila: irodalom-történelem szakos tanár, később ELTE BTK tanár
- Tóth Attila: főiskolai tanár, EJF Pedagógusképző Intézet
- Takaró Mihályné: magyar-töri szakos tanár (pesterzsébeti Kossuth Lajos Gimnázium)
- Péterffy Balázs: magyar-töri szakos tanár, tankönyvszerző
- Varga Balázs Domokos: fizika szakos középiskolai tanár
Azaz igen:
A NAT-ot döntő részt pedagógusok írták!
(Legalábbis az első 15ből 15 pedagógus.)
*
"Ha nem tiltották volna be a szabad tankönyvválasztást, akkor esetleg mehetne a küzdelem azért, hogy jó tankönyvből tanuljanak a rossz keretrendszer ellenére is."
Ebben egyetértünk.
*
"másrészt nem látom, miért releváns a 100 évvel ezelőtti osztálylétszám"
A tanárhiszti arról szól, és a másik két olvtárs is azzal jött, hogy kevés a tanár.
Namár most amióta létezik oktatási rendszer errefelé, azóta egyre kevesebb és kevesebb gyerek jut adott mennyiségű pedagógusra. Azért hoztam a 100 évvel ezelőttit, mert jól látszik a tendencia, hogy azóta mennyivel több tanár van. Illetve ha esetleg nem nézted, akkor nézz vissza a belinkelt forrásokra, ahol az is látszik, hogy az 1990es évek elejétől is nem hogy csökkent, hanem éppen (még ha kis mértékben is, de) folyamatosan növekedett az egy gyerekre jutó tanárok száma.
Azaz a tanárok hazudnak.
*
"Nagyapámnak mikor nem tetszett az oktatás"
Inkább én kérdezném, hogy nagyapád iskolai élményei mennyiben relevánsak azon témában, hogy mennyi a tanárok létszáma? Létszámról volt szó, nem nevelési megoldásokról meg kórképről.
*
"Nekem fogalmam sincs hogyan kellene jól összehasonlítani egy teljesen más alapokra épülő és elvárásokat megcélzó rendszerrel."
Senki nem hasonlította össze a rendszereket. Tanárlétszámról volt szó. Annak bizonyításáról, hogy nincs kevés tanár, meg nincs egyre kevesebb tanár. Egyre több tanár van adott számú gyerekre. És továbbra is:
A 90es évek óta is egyre kevesebb gyerek jut X tanárra, nem csak a 100évvel ezelőttihez képest.
*
"el tudod képzelni, hogy heti ötször hat-nyolc órában tanítod őket"
- Hát úgy, ahogy a tanárok csinálják, biztosan nem. Mivel lópikulát nem értenek ahhoz, hogy hogyan fejlődik a gyerek, így a módszerük is semmitérő. Pl. láttál már tanárokat úgy tanítani, hogy mondjuk az olvasás-oktatást nem egy padba ültetve csinálja? Csak mert padba ültetve csinálja. Utána meg csodálkozik, hogy semmit nem ér, sőt, megutáltatja a gyerekkel a tananyagot. Én meg az ... unokatestvérem fiát (nem tudom, hogyan nevezik ezt a kapcsolatot - másodunokaöccs? :-) ), aki 6éves, meg 3 barátját 4 nap alatt megtanítottam olvasni (betűzve, de olvastak mind a 4en). És még csak nem is magyaráztam nekik semmit, gyakorlatilag maguktól tanultak meg olvasni, én csak segítettem nekik kicsit. Ja, hogy nem padban ültek? Hát persze.
- Másrészt eszemben nem lenne akkora baromnak lennem, hogy egy gyereket rákényszerítsek arra, hogy napi 6-8 órát tananyaggal foglalkozzon. Ha kell, az én órámon mennénk játszani, sétálni, stb. Ha kirúgnak sem érdekelne, de hogy eszemben nem lenne kárt tenni a gyerekben, csak hogy a kis valagam alatt fizu legyen, az biztos!
*
"De jelentős részük elhivatott és jó tanár"
- Nem lehet jó tanár, aki egy gyereket arra kényszerít, hogy napi 6-7 órát egy helyben üljön (ezzel tönkretéve a testi egészségét).
- Nem lehet jó tanár, aki ennyi dolgozatot írat (tönkretéve a gyerek lelki egészségét).
- Nem lehet jó tanár, aki ennyi órát kényszerít egy gyerekre (túlterhelve azt).
- Nem lehet jó tanár, aki többet vár el a diáktól, mint magától. (Hány tanár is tudja azt a középiskolás tananyagot, amit a gyereknek tudnia kell? Gyakorlatilag szinte bármelyik matektanár megbuktatható irodalomból, szinte bármelyik töritanár megbuktatható fizikából. Hány tanár is képes teljesíteni azt a fizikai követelményt, ami a középiskolás gyereknek elő van írva? Hány tanárnak is nincs káros szenvedélye, pl. dohányzás, stb - amiért az általános suliban a gyereket kirúgják?)
- Nem lehet jó tanár, aki működtet egy ilyen rendszert bármilyen mértékben is, csak hogy legyen fizetése.
Itt egy gyermekpszichológus írja le, mit okoz a gyerekkel az iskola:
https://mandiner.hu/velemeny/2016/04/deliaga-eva-baj-van-a-magyar-iskolarendszerrel
Aki ebben részt vesz, az nem lehet jó tanár.
*
"Általános iskolában, főleg alsó tagozatban papír alapú könyv és munkafüzet kell a megfelelő alapkészségek kialakításához"
Egy sima füzet is elég, a többi lehet online.
*
"voltak jó tankönyvek és aránylag jól működő rendszer"
Soha nem volt jól működő rendszer!
Ahogy Lev Toljsztoj mondta:
'Az iskolát nem úgy hozták létre, hogy az olyan legyen, ahol a gyerekek kényelmesen tanulhatnak, hanem úgy, hogy ott a tanárok kényelmesen taníthassanak. A gyerekek beszélgetése, mozgása, vidámsága, amely elengedhetetlen feltétele a tanulásnak, zavarja a tanárt, és ezért az iskola a kérdések börtöne, ahol a beszélgetés és a mozgás tilos.'
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.18. 22:57:54 -
And42 #21 "a törvényi maximumok felett van sok iskola sok osztályának létszáma is (ez a maximum 25-30 korcsoporttól függően)"
Ebben egyetértek hogy nehezen védhető, az általam talált táblázatban még általános iskola elsőben is 27 a max létszám és 20%-kal túlléphető, vagyis simán törvénykövető 32 elsőst bezsúfolni fenntartói engedéllyel, a gimiben meg 40 fő a bővített limit. -
And42 #20 Bocs hogy késve írok, sg-s regisztráció után egy napig chillelni kell hogy írhassak...
"Tanárok írják a tanrendet,"
Itt azt állítod, hogy 1) a mostani NAT-ot hozzáértő tanárok rakták össze az aktuális pedagógia lehetőségeket kimaxolva, és 2) a tanárok nagyobb része szerint jó a 2020-as NAT óraszám és tartalom szempontjából?
Vagy az az állítás, hogy az első körös szakmai NAT félresöprését követő nemzeti újraírt változatnál volt a bizottságban tanár is, és találni olyan tanárt aki elégedett ezzel a változattal is?
Pintér/2023, kulturális bizottság: "a sok kritika miatt a 2024-es év egyik fontos témája lesz az új Nemzeti alaptanterv (NAT) kidolgozása, az oktatás digitalizálása" - persze nem csináltak semmit.
A nem éppen elfogulatlan 24.hu-n az előzményekről az "Itt a teljes névsor: ők 45-en készítették elő a NAT-ot" cikkben:
"Az új NAT (..)-on 2017-ben kezdett dolgozni egy százfős, pedagógiai szakértőkből, pszichológusokból és gyakorló tanárokból álló kutatócsoport (...), nem volt elég keresztény, hazafias, nemzeti.
2019-ben aztán egy újabb csapat verbuválódott, (...) a legnagyobb hatással Takaró Mihály lehetett az anyag elkészítésére. A Horthy-kultusz elkötelezett hirdetőjeként ismert irodalomtörténész tavaly majdnem egy teljes fél évig kapta a bruttó 480 ezer forintos díjazást a közreműködéséért, míg a többieknek – egy kivétellel – másfél hónapra szólt csak a megbízásuk."
Ez alapján tényleg tanárok írták a lényegét, mivel egyetemen és gimiben is oktatott.
"tanárok írják a tankönyveket"
Igen, volt tanárom írta többekkel együtt azt a mozaikos könyvet, amiből azóta is tanítanak a kisebbik gyerkőc (állami) sulijában sutyiban, mert a hivatalos könyv akkora katyvasz lett, hogy egy évben próbálták használni, aztán feladták és visszatértek a használhatóhoz.
Ha nem tiltották volna be a szabad tankönyvválasztást, akkor esetleg mehetne a küzdelem azért, hogy jó tankönyvből tanuljanak a rossz keretrendszer ellenére is.
"100 éve az átlag osztálylétszám 40 fő körül volt. 50 éve 30 fő körül. Ma 19 fő."
Ezt egyrészt nem sikerült megerősítenem (23-at találtam az eduline-on a "A nap kérdése: maximum hány osztálytársam lehet?" 2025-ös cikkben), másrészt nem látom, miért releváns a 100 évvel ezelőtti osztálylétszám. Nagyapámnak mikor nem tetszett az oktatás, kiugrott az ablakon és a kukoricásban bújt el, a tanár meg a sarokba térdeltette a gyereket ha túl zajos volt. Az egyik szomszéd osztályunkban a tanár eltörte a gyerek fején a favonalzót, és alaposan lecseszték érte, de nem rúgták ki, pedig ez már a rendszerváltás után volt jócskán.
Hogy viszonyulnak ezek ahhoz, hogy most olyan SNI-s gyerekekkel kell foglalkozni, akik másfél éves koruktól telefont tapicskolnak és kisgyerekként félnek mezítláb fűre lépni, de a tanárnak simán beszólnak meg egész órán videózzák? Nekem fogalmam sincs hogyan kellene jól összehasonlítani egy teljesen más alapokra épülő és elvárásokat megcélzó rendszerrel. Amúgy egyik gyereknél az osztálylétszám 35-40, a másiknál 25-30 közötti, állami suliban.
Mivel már tanítottál magánban: el tudod képzelni, hogy heti ötször hat-nyolc órában tanítod őket úgy hogy zömüket egyáltalán nem érdekli, emellett otthon/szünetben javítod a feladataikat meg érdekes feladatsorokat és kiegészítő anyagokat gyártasz nekik pluszban, és ezt 40 éven át lelkesen csinálod az összes kapcsolódó felesleges adminisztrációval, azért a pénzért amit pár évvel ezelőttig kaptak?
Az átlag pedagógus képességei szerintem a fizuval arányosan gyengültek, és vannak kutyaütők köztük, nem vitatom. De jelentős részük elhivatott és jó tanár, akiknek nem szép a nyakába varrni az oktatási rendszer hibáit, ahol mondjuk a tanker vezető intézkedik, hogy amíg Hoffmann megy látogatóba, addig jó minőségű vécépapír legyen a suliban, amit aztán visszagyűjtenek, és ilyenkor pont teljesen lényegtelen, hogy a színjáték másik résztvevője erről tud-e, vagy hogy tanított-e mielőtt politikussá vált.
Későbbi komment:
"Lásd, nálunk nem kell tankönyvet sem venned, mert mi megcsináltuk és ingyen letölthető"
Általános iskolában, főleg alsó tagozatban papír alapú könyv és munkafüzet kell a megfelelő alapkészségek kialakításához. Elég lett volna, ha nem vonják meg a támogatást a jól bevált könyvektől (legalább egy részétől), voltak jó tankönyvek és aránylag jól működő rendszer. Most már csak a szülők dobhatják rá össze a pénzt, de nem kötelezhetőek rá, és esélyes hogy nem a könyvek minősége alapján történik a támogatásra történő kiválasztás. -
manypet #19 "a törvényi maximumok felett van sok iskola sok osztályának létszáma is (ez a maximum 25-30 korcsoporttól függően)"
Jut eszembe!
Esetleg erről a "sok"-ról tudnál valami érdemi forrást is mutatni?
Csak mert egyelőre még mindig ott tartunk, hogy ti büfögitek a baromságaitokat, de semmiféle forrást nem adtok rá, miközben azt, amit én rakok be forrást, simán figyelmen kívül hagyjátok. Persze, ez általános olyan esetekben, mikor az illetőnek halványlila fingja nincs a témáról, és emiatt helyette csak a vágy-vezérelt ökörségeket tolja. Szóval ha ez utóbbi az igaz, akkor teljesen érthető, hogy bármiféle érdemi érv vagy forrás nélkül beszéltek ökörségeket. Viszont ha érdemben akarnátok vitázni (nem hiszem, mert azt eddig is megtehettétek volna, de hátha mégis), akkor nem ártana valamit felmutatni. ... és itt a "valami" alatt természetesen nem a pedagógusoktól átvett rinyálást értem. -
manypet #18 "és ők mondják meg, miből mennyit kell tanítani"
Igen, Orbán Viktor személyesen szokott leülni és kiagyalni, hogy az általános iskola 6. osztályában matekból mi is kerüljön a második félév anyagába. Utána ha ez megvan, akkor nekiáll tankönyvet írni töriből a 9. osztálynak, majd átnézi, hogy megfelelő-e az óraszáma a 12. osztálynak. ... Azért nyugtass meg kérlek, hogy még azért velünk vagy, mikor olyan politikusokról ábrándozol, amelyik dolgozik! :-)
*
"kevés az idő átadni a tudást, mert sok a tananyag; erre azt írod, hogy a diákok sokat vannak iskolában (hiszen, mint említettem, sok a tananyag, így nincs idő mindenre részletesen). Vagyis tulajdonképp egyetértesz velem; vagy másik oldalról magadat cáfolod. :)"
Lehet, éppen te nem értettél egy büdös szót sem abból, amit írtam. Avagy csak szándékosan szalmabábozol. Bármelyik lehetséges. Kérlek, döntsd el te. :-)
*
"És nem, nem minden tankönyvet tanár ír/írt"
Gyönyörű érvelési hiba! Ezt felétek tanítják? :-)
(Csak mert egy büdös szóval nem írtam, hogy mindet tanár írná. Azt írtam, hogy a többségét. Amit írtál, az érvelési hiba. Egyébként meg nézz meg 10 tankönyvet, nézd meg, hogy kik írták, és látni fogod. De megnézheted azokat is, amelyeket beraktam. ... Mondjuk az rohadt kínos lenne neked, így inkább csak érdemi tények nélkül tolod a baromságot, ugye?)
*
"Mert ha olyan könyvet írsz, ami nem tetszik a politikai vezetőknek, akkor nem kaphatsz rá állami támogatást."
Nyilván a politikusok végigolvassák a tankönyveket. Ez már csak szokásuk, tudod. Szakmai ártalom feléjük hogy a szívükön viselik a dolgokat. Orbánnak különösen, mert ő maga is ír tankönyveket, halomszámra. Együtt szoktak leülni a Semjénnel tankönyveket átnézni, hogy azok megfelelnek-e a személyesen általuk írt és tollba mondott Alaptantervnek. ... Mondd, jól vagy még? :-)
Persze ha politikai vezető alatt mondjuk a Hoffmann Rózsát érted, akkor igaz, amit írsz. ... Csak hát bizony ő is pedagógus, ugyebár. :-)
*
"Tanárhiány van."
LOL Majd akkor fuss neki tényleg annak, amiket korábban írtam erről a fene nagy tanárhiányról. Avagy nézd majd meg a forrásokat, amiket itt rakok be kicsit lentebb.
*
"hogy régen hány gyerek volt egy osztályban, meg most mennyi van (ugyanannyi tanárra)"
Erről még képeket is raktam be a Stockholm-szindrómásoknak, hogy ne kelljen olvasniuk. Te is görgess vissza bátran. Ott látszik, mennyi volt régen, meg mennyi van most. Elemezd majd kérlek azokat a képeket, már ha nem túl kínos számodra.
*
"Pláne ott, ahol már így is túl sok órája van 1-2 tanárnak"
Majd szólj már légyszi róla, hogy nálad a maximálisan 28 jelenti a "sok"-at, vagy a lehetséges 20? Már csak hogy tudjam. Köszi előre is.
(Miközben egy gyereknek lehet 36 is! És máris kezdjük érteni a "sok" fogalmát...)
*
"Az meg, hogy hány gyerek születik, meg hogy 'kevesebb gyerekre amúgy is kevesebb tanár kell' nem releváns."
LOL
Mesélj, vajon mi más lehet releváns az "X pedagógusra Y gyerek jut" kérdésben?
:-D
*
"A kevés születés nem azonnal jelentkezik az oktatási rendszerben"
Mára már bőven jelentkezett:
- 1993ban 150ezer pedagógus volt, 2023ban meg 140ezer.
- 1993ban 2.850ezer tanuló és óvodás volt, 2023ban meg 2.290ezer.
Azaz:
- A pedagógusok száma kb. 8%al csökkent.
- A tanulók/óvodások száma kb. 19%al csökkent.
Források:
https://www.hrportal.hu/hr/a-pedagogusok-szama-magyarorszagon-1990-2023-20240313.html
https://www.ksh.hu/stadat_files/okt/hu/okt0001.html
Ennyit arról, hogy nem releváns, mennyi gyerek születik.
Csókoltatlak! :-)
*
"az arányosság, ami fontos; hogy egy osztályban hány gyerek jut hány tanárra"
Nos:
'míg tíz éve még átlagosan 13,3 tanuló jutott egy pedagógusra, ma már csak 12,2 – Magyarország pedig 10,8-as arányával az élmezőnyhöz közelít'
https://www.penzcentrum.hu/oktatas/20251006/teljes-ledobbenes-ennyi-diak-jut-egy-tanarra-magyarorszagon-azert-ez-durva-1186553
Akkor hát pusziltatlak itt is. :-)
Ennek is 2 perc lett volna utánanézned, és akkor te sem égetted volna magad a vágy-vezérelt hülyeségeiddel. Mondtam már: Soha nem volt még ilyen sok pedagógus ilyen kevés gyerekre.
*
"a törvényi maximumok felett van sok iskola sok osztályának létszáma is (ez a maximum 25-30 korcsoporttól függően)"
Mondd, a "sok" most jelen esetben éppen mit jelent nálad?
*
"_valóban_ tájékozott lennél"
Mondod te, aki még annak sem tudtál utánanézni, hogy hány gyerek jut egy tanárra, vagy hogy mennyivel csökkent a gyerekek/pedagógusok száma. Persze ennek ellenére tolod a sületlenségeidet, mint egyszeri Józsi a talicskát. De édes!
:-)
*
"kezdő tanár 200-at sem kap, pedig túlórázik folyamatosan"
Aha, persze. Melyik mesekönyvben olvastad?
:-)
'A gyakornoki bér nettója 426 129 forint.
Pedagógus I-nél a minimum és a maximum 434 312 és 858 382 forint,
Pedagógus II-nél az illetménysáv két vége 439 166 és 914 774 forint,
Mesterpedagógusnál 476 739 és 1 100 176 forint.
Kutatótanárnál a minimum nettó 558 600, a maximum 1 184 764 forint.'
https://www.hrportal.hu/hr/pedagogus-bertabla-2025-20250102.html
Mondd, neked meg Bazsinak élvezetet okoz, ha szénné égetitek magatokat olyan dogokkal, aminek 2 percbe sem telik utánanézni, vagy ez csak ilyen hobbi nálatok? :-)
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.18. 10:13:30 -
Vanek úr #17 Hűha. Vélemény van, csak infó nincs. Vagy van, csak hamis...
Kezdjük az alapoknál. Van egy NAT (Nemzeti Alaptanterv), amit a politikusok találnak ki, és ők mondják meg, miből mennyit kell tanítani. Ez a Magyar közlönyben jelenik meg, így véletlenül sem a tanárok 'bűne', hogy az van, ami van, amit tanítani kell - sőt, idézek a wiki oldaláról a 2020-as NAT kritikájáról, amit a kormány el akart fogadtatni:
"A NAT kritikája oktatási szakemberek részéről leginkább abban nyilvánult meg, hogy az idejétmúlt módon a lexikális tudás felhalmozására helyezi a hangsúlyt, miközben az egyre gyorsabb tempóban változó világban egyre újabb készségek elsajátítására lenne szükség. A NAT 2020 körüli „újratervezése” is tiltakozásokat váltott ki, mert a kritikák szerint az eredeti problémákat és hiányosságokat nem orvosolja, ellenben további pluszterheket ró a pedagógusokra és a diákokra.".
Innen pár reakció a reakciódra.
Az első két kiemelt dologra egyből azt mondom, hogy meg sem értetted, mit is írtam. Azt írtam, hogy kevés az idő átadni a tudást, mert sok a tananyag; erre azt írod, hogy a diákok sokat vannak iskolában (hiszen, mint említettem, sok a tananyag, így nincs idő mindenre részletesen). Vagyis tulajdonképp egyetértesz velem; vagy másik oldalról magadat cáfolod. :)
Rosszabb tankönyvek: igen, mert a NAT-nak meg kell felelnie a tankönyveknek. És nem, nem minden tankönyvet tanár ír/írt - attól, hogy van rá példa, attól még nem mindre igaz. De nem is ez a gond, hanem az, hogy mi a NAT, aminek ezeknek a könyveknek meg kell felelniük. Mert ha olyan könyvet írsz, ami nem tetszik a politikai vezetőknek, akkor nem kaphatsz rá állami támogatást. Ha nem lesz rajta állami támogatás, akkor nem fogja senki sem használni az állami iskolákban (hiszen oda sokan olyanok járnak, akiknek nincs pénzük a nem támogatott tankönyvekre). Magán iskolákban működik egyedül az a rendszer, hogy abból tanítanak, amiből akarnak, mert ott a szülők meg tudják fizetni bármelyiket, de állami iskolákban nem (sőt, az egyházi iskolák is inkább az államilag támogatott könyveket részesítik előnyben).
Tanár-mennyiség kérdése...
Az a baj, hogy szerintem iskolák közelében sem jártál. Mert ha ezt megtetted volna, akkor nem írnál olyan baromságokat, amiket. Tanárhiány van. Ezt mutatja az ezres nagyságrendű folyamatos álláshirdetések mennyisége is, de az is, hogy régen hány gyerek volt egy osztályban, meg most mennyi van (ugyanannyi tanárra). De lehet érdeklődni a szülőknél is, hogy a gyereke hány osztályfőnököt/adott szaktanárt 'fogyasztott el' (voltak felmérések, és sok helyen kijött, hogy nagyon nagy százalékban van év közben is tanárváltás, mert a tanárok 'eltűnnek', elfogynak). Sőt, megvannak a hiányszakok is (pl. pont a matek tanárból van nagyon kevés). Az, hogy a minőség leromlott, az annak köszönhető, hogy mint az orvosoknál is, aki jobb volt, és tudott, az elment máshová. Az orvosok inkább külföldre mentek (voltak képek pl. London egyik kórházából, ahol a nevek alapján 75%-ban a vezető orvos magyar volt), a tanárok meg kerestek jól fizető más munkát. Az iskolákban meg maradt, aki nem akart, vagy nem tudott menni - viszont mivel már bárki helyettesíthet bárkit (még az iskolarendőrök (vagy mi a hivatalos nevük), és a takarítók is), nem kell hozzá szaktanárnak sem lenni, így ez meg is történik. Pláne ott, ahol már így is túl sok órája van 1-2 tanárnak, és már nem lehet őket tovább beosztani (persze, a helyettesítéseket papíron megoldják 'nem beosztás' alapú óra-elszámolásokkal, így már lehet simán túlórája a heti törvényben maximált 48-on felül is egyeseknek).
Az meg, hogy hány gyerek születik, meg hogy 'kevesebb gyerekre amúgy is kevesebb tanár kell' nem releváns. A kevés születés nem azonnal jelentkezik az oktatási rendszerben (2021-től csökken rohamosan a termékenységi ráta (vagyis hogy egy szülőpárosnak hány gyereke van/lesz/várható), de 2011-2021 között még emelkedett is - bár ahhoz képest, hogy hányan haltak meg mellette, ahhoz képest még így is kevés gyerek született) - az oktatói létszám viszont sokkal gyorsabban redukálódott, mint a gyerekeké (az arányosság, ami fontos; hogy egy osztályban hány gyerek jut hány tanárra).
És bár biztosan nem hiszed el, de a törvényi maximumok felett van sok iskola sok osztályának létszáma is (ez a maximum 25-30 korcsoporttól függően). Akár általánost nézünk, akár középfokú iskolát. De talán ha tapasztalatot szereznél, _valóban_ tájékozott lennél, milyen is az az 'olyan', akkor talán... Addig meg marad az ilyen valóságot messziről kerülő (hírből sem ismerő), tanárokat mindenért is szidó, személyeskedő álláspontod. Ja, a fizetésről meg: kezdő tanár 200-at sem kap, pedig túlórázik folyamatosan. Majd szólj, ha te is ilyen 'sokat' keresel, és megélsz belőle (mint a parlamenti képviselő, aki szerint annó 48ezer forintból is meg lehetett élni, elég volt az a közmunkásnak).
Utoljára szerkesztette: Vanek úr, 2025.10.18. 03:26:57 -
manypet #16 "Ebből semmi sem igaz. Pont arról van szó te idióta, hogy nem így van. Nem abból tanít a tanár amit akar és nem azt, amit akar."
Pont azt pofáztam az idióta agyadnak, hogy simán megtehetik, mert az órán nincs bent senki, aki látná. De nyilván 80 IQval ezt nehéz lehet felfogni. :-)
Sokat elárul a szellemi képességedről, hogy még az sem érted (vagy nem akarod), ami eléd van írva.
De elmagyarázom, hogy a 80 IQd is megérthesse:
- Fogja magát a dicső tanári kar.
- Csinálnak egy online tankönyvcsomagot.
- Elérhetővé teszik mindenkinek, ingyen.
- Ezt a tankönyvcsomagot a tanári kar mindig tudná frissíteni, ha szükséges.
- Elmondják a szülőknek, hogy van egy ilyen, használják egészséggel.
- Miután már sokan tudják, hogy van (a legkisebb tanárhiszti is benne van a médiában, szóval nem lesz nehéz egy, végre értelmes kezdeményezést ismertté tenni), együtt a szülőkkel elindítanak egy szavazást. Akár népszavazási kezdeményezést is. (120ezer pedagógus meg a családja már magában hozza a 200ezres létszámot a népszavazás kiírásához szükséges szinthez, szóval ez sem lenne nehéz.)
- A népszavazás témája lehetne az ingyenes online tankönyv. Itt lehet felhozni dumaként az esélyegyenlőséget, az olcsóságot, a kormány korrupcióját (tankönyvgyártó cégek problémája), stb., milliónyi szlogen, ami mögé simán beállna a szülői társadalom, de valószínűleg még mások is. (Mindegyik szülő örülne, ha ingyen lenne lehetőség tankönyvre - aki meg mégis nyomtatottat akar, az megrendelheti - ha okosan csinálják, akkor szerzői jogdíj nélkül engedik mindenkinek gyártani, a kormány meg onnantól bekaphatja.)
- Egy ilyen népszavazást simán megszavazna a jónép. (Pláne, amennyire manapság kedvelik dicső pártunkat és kormányunkat.)
- Éppen ezért dicső kormányunk is simán kihátrálna és lehetővé tenné az online tankönyvet.
Ennyi.
Ehhez csak az kellene, hogy megemeljék a kis valagukat és végre egyszer az életben csináljanak értelmes dolgot is, ne csak a rinyáló pofájukat jártassák.
(Na meg persze az, hogy ne olyan menthetetlenül s&gghülye idióták legyenek, mint te, aki csak magolni képes és azt visszabüfizni, de bármi újat létrehozni, vagy a megszokottól eltérni már képtelen.)
És ezt meg lehetett volna csinálni akár 10-15 éve is már!
Szóval ennyit az ócska rinyádról, te kreativitás nélküli, fejlődésképtelen ribanc! :-)
*
"Menthetetlenül ostoba vagy."
Megint megtaláltad a tükröt? Megláttad magad? Remek! :-)
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.17. 20:54:52 -
militavia #15
- Sőt, akár csinálhatna a dicső tanári kar egy online elérhető tankönyvcsomagot is, nemdebár?
Utána ha a tanárok többsége ebből tanít órán, azzal drága kormányunk és pártunk sem tudna mit kezdeni, ha a feje tetejére áll is. Sőt, a tanárok mondhatnák a szülőknek, hogy:
"Lásd, nálunk nem kell tankönyvet sem venned, mert mi megcsináltuk és ingyen letölthető"
Ebből semmi sem igaz. Pont arról van szó te idióta, hogy nem így van. Nem abból tanít a tanár amit akar és nem azt, amit akar. Menthetetlenül ostoba vagy.
Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.10.17. 20:06:40 -
manypet #14 "Nem. Nem a tanárok."
De. Még ha Bazsika hisztizik is miatta. :-)
*
"EGYETLEN ember írja a könyvet jellemzően. Néha több."
Igen, éppen ezt írtam, csak a 80 IQd megakadályozott benne, hogy elolvasd és értelmezd.
*
"Nem az összes tanár hagyja jóvá szavazással"
- Hát igen. Nem sok könyvet láttunk még, amit szavazással írtak volna meg. De Bazsika már itt tart, mert másba már nem tud kapaszkodni anyuci kiskedvence.
- Persze meg lehetne tenni, hogy a könyv kiválasztása demokratikusan történjen. (Bár asszem a pártra szavazás is ezt a célt szolgálná, nemdebár?) De a lényeg: mi is akadályozta meg a tanárokat, hogy létrehozzanak egy platformot, ahol megszavazzák névvel, hogy melyik tankönyv is legyen? Semmi? Akkor miért nem? Nem tán azért, mert utána már nem lehetne tele szájjal rinyálni a "rossz tankönyvek" miatt? ja de.
- Egyébként minek is a tankönyv a digitális világban...???
- Jut eszembe. Mi is kötelezi tanci nénit, hogy az órán a tankönyvből tanítson? Ki ellenőrzi, hogy az adott órán ő konkrétan mit ad le? Nem tudja megoldani, hogy egy online letölthető könyvből tanítson? Mert emlékeim szerint lópikula be nem megy az órájára megnézni, ha meg mégis, akkor gyorsan előveszik a könyvet és kész. Szóval könnyen meg tudná oldani a drágaság, hogy másból tanítson, de valahogy az istennek sem sikerül nekik. Pedig akkor szavazgatni sem kellene, hanem minden tanár egyénileg olyan anyagból tanít, amit szeretne.
- Sőt, akár csinálhatna a dicső tanári kar egy online elérhető tankönyvcsomagot is, nemdebár?
Utána ha a tanárok többsége ebből tanít órán, azzal drága kormányunk és pártunk sem tudna mit kezdeni, ha a feje tetejére áll is. Sőt, a tanárok mondhatnák a szülőknek, hogy:
"Lásd, nálunk nem kell tankönyvet sem venned, mert mi megcsináltuk és ingyen letölthető"
És akkor a szülők is melléjük állnának.
De valahogy a tanci nénik mégsem tudnak idáig eljutni. Sokat elárul ez mind a képességeikről, meg mind arról, hogy mennyire is tartják fontosnak a gyerekek érdekét. (Semennyire.)
*
"hanem odafent valaki"
Igen, tudjuk, valaki. Egy tanár. Vagy több. Ők terjesztik a parlament elé, akik utána "igen-nem" megoldással kiválasztják azt a tankönyvet, amit a saját pártjuk _TANÁRA_ elkészített meg eléjük terjesztett. Igen, erről beszéltem, csak mivel sötét vagy, mint a csillagtalan éjszaka, ezért nem érted.
Amúgy tudtad, hogy az alábbiak is tanárok?
- dr. Hoffmann Rózsa (köznevelési államtitkár): francia-orosz szakos tanár
- dr. Klinghammer István (felsőoktatási államtitkár): földrajz–biológia szakos tanár
- Pokorni Zoltán (egykori oktatási miniszter): magyar-történelem szakos tanár
- Pálinkás József (egykori oktatási miniszter): fizikus, egyetemi tanár
- Magyar Bálint (volt oktatási miniszter): történelem szakos tanár
- Hiller István (egykori Oktatási Minisztérium politikai államtitkára, majd kultuszminiszter): egyetemi tanár
- Czunyiné Bertalan Judit (egykori köznevelésért felelős államtitkár): történelem-magyar szakos tanár
Hogy mik vannak, aranyom...?! :-)
*
"És miattuk szív MINDENKI"
Igen, tudjuk, éppen erről beszélek. Hogy a tanárok miatt szív mindenki. Köszi, hogy egyetértesz. :-)
*
"Nem a "tanárok" írják a könyvet."
De, igen.
*
"A könyvön ott a szerző nevet te idióta."
Igen, pont azt írtam neked (egy rakás tankönyv szerzőjét), csak mivel továbbra is sötétebb vagy, mint a disznó s&gglyuka, ezért el sem olvastad. Ugyanis a szerzőket végignézve bizony továbbra is TANÁROKAT látunk, Bazsika! Persze érdemi vita helyett inkább rinyálj még meg hazudozz, ahogy anyádtól tanultad. Ezt a képességet legalább jól átadta a pedagógus... :-)
*
"Miért nem teszed meg azt a szívességet, hogy eltakarodsz a faszba vagy kussolsz? Ha ennyire geci ostoba vagy?"
Tetszik, hogy a hozzászólásaid közben néha bele-belenézel a tükörbe és jól kiosztod magad, amiért ilyen s&gghülye kis korcs vagy. Legalább van némi önkritikád, még ha eszet anyu nem is adott neked. Ez is több a semminél... :-) -
militavia #13 Nem. Nem a tanárok.
1. EGYETLEN ember írja a könyvet jellemzően. Néha több.
2. Nem az összes tanár hagyja jóvá szavazással, hanem odafent valaki. És miattuk szív MINDENKI. Nem a "tanárok" írják a könyvet. A könyvön ott a szerző nevet te idióta.
Miért nem teszed meg azt a szívességet, hogy eltakarodsz a faszba vagy kussolsz? Ha ennyire geci ostoba vagy?
Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.10.17. 11:29:51 -
manypet #12 "1. Teljesen mindegy, hogy tanár vagy nem tanár ír egy könyvet, ha szar."
Megint mellébeszélsz, mert kínos számodra, hogy ostobaságot büfiztél.
Ugyanis nem ez volt a kérdés. Hanem az, hogy tanár írja-e vagy sem. És igen, tanár írja, akárhogy is rinyálsz, kis ribancom. Márpedig ha tanár írja a tankönyvet, akkor a tanárok felelősek azért, ha szar a tananyag meg ha túl sok. Innentől náluk kell rinyálni emiatt.
"2. Teljesen mindegy, hogy tanár vagy nem tanár ír egy könyvet, ami jó, ha a központi kézivezérelt tanrend és utasítás miatt nem lehet használni."
Ahogy írtam már, csak a 80 IQdig nem jutott el, a központi tantervet és utasításokat is tanárok írják. Azaz megint csak náluk kell rinyálni, ha nem tetszik a központi tananyag. Orbán meg Gyurcsány írja meg, hogy mi legyen beleírva a központi utasításokba? Nem. Ők max nyomnak egy igent vagy egy nemet, attól függően, hogy az ő tanáruk írta-e avagy a másik párt tanára. De hogy mindenképpen tanár írja, az biztos.
"Szóval kérdezlek, hogy tervezed még égetni magad, vagy mára elég volt ennyi is?"
Tükörbe néztél, ribikém? Helyes! :-D
Ezt a kérdést tedd fel magadnak máskor is, ha idejössz beleugatni abba, amiről fingod sincs.
"Anyám 40 évig volt tanítónő"
Nos, így már minden érthetővé vált veled kapcsolatban! :-D
Nincs is több kérdésem. Megválaszoltad, hogy miért is vagy ekkora idióta, aki semmi másra nem képes, csak visszabüfizni, amit bebüfizett. Anyukád büszke lehet rád. :-D
LOL
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.16. 17:36:05 -
militavia #11 Látom továbbra is a "maradok geci ostoba" vonalon mozogsz.
1. Teljesen mindegy, hogy tanár vagy nem tanár ír egy könyvet, ha szar.
2. Teljesen mindegy, hogy tanár vagy nem tanár ír egy könyvet, ami jó, ha a központi kézivezérelt tanrend és utasítás miatt nem lehet használni.
Szóval kérdezlek, hogy tervezed még égetni magad, vagy mára elég volt ennyi is?
Anyám 40 évig volt tanítónő, szóval kérlek másnak húzd az ívet, te meg nem értett zseni. Bár a balfasz szó találóbb lenne. -
#10
Jó pedagógus hiány van. -
manypet #9 Kis létszámú osztály (33 fő) - 1925
Kis létszámú osztály (7 fő) - 2025
*
Nagy létszámú osztály (67 fő) - 1925
Egy nagy létszámú osztály (28 fő) - 2025
*
PEDAGÓGUSHIÁNY VAN!!!négy!!
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.16. 03:22:39 -
manypet #8 Ami elmaradt:
"és nem lehet bent hagyni, mert állandó a számonkérés"
És ki kéri számon? Nem tán a tanár? Ja de. Ennyit erről.
Holott a törvényben egyáltalán nincs előírva ennyi számonkérés!
"Tavaly év végén 5. gyerekemnek az utolsó 3 héten 8 számonkérése volt csak történelemből."
És ezt bizony törvény egyáltalán nem írja elő.
Azaz ha egy kicsit is mered magad szülőnek nevezni, akkor odamész a töritanárhoz, és pofán b@szkodod egy szívlapáttal. Mert ez csak is miatta van!
"Minden nap testnevelés ahol nem tudnak semmi értelmeset csinálni, és behozták már alsóban a hittan/etika párost."
Tesi anno 3-4 volt, tehát 1-2 órát tettek rá hetente. (Mozgás meg nem árt, persze lehetne értelmesebben is.) A heti 1 etika meg plusz 1. De mégis heti 30-36 órája van egy középsulisnak. Miért?
Nézd meg nyugodtan a törvényben, hogy mennyi kell mondjuk egy 11edikesnek (II.2.1.3. táblázat):
https://net.jogtar.hu/jogszabaly?docid=a1200110.kor
Kötelező: 30
Szabadon tervezhető: 4
Azaz lehetne nekik csak 30 órájuk is hetente (ami még mindig több, mint amit a tanártól elvárunk). És az iskola rárak még 4-et? Persze! Kicsit sem zavarja a söpredék pedagógusokat, hogy a gyereknek több az órája, mint neki. Sőt, unokahúgomnak (ő is 11-es) 36 órája van hetente! Miért? mert a tanári kar a suliban így írta elő.
És miért nem lépnek fel ellene?
Miért nem zavarja őket, hogy a gyereknek több órája van, mint nekik? Hát mert akkor kevesebb pedagógus kellene. Ha lecsökkentenék a gyerek óraszámát mondjuk 30%-al, akkor 30%al kevesebb tanár kellene. Azt meg ők nem akarják.
Na ennyit számít nekik a gyerek!
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.16. 02:51:32 -
manypet #7 Mutatom neked is, hogy igen, bizony a tankönyveket tanárok írják:
Állampolgári ismeretek 8.
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ALP08TA
Írta: Csapodi Zoltán
https://www.trefort.elte.hu/igazgatosag/
Pedagógus, töriszakos tanár, most az ELTE Trefort Ágoston gyakorló Gimnázium igazgatója.
Az én ábécém:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-MIR01TB_I
Írta: Esztergályosné Földesi Katalin
https://www.facebook.com/katalin.esztergalyosnefoldesi/
Tanítónő, Eötvös Lorànt Általános Iskola, Celldömölk
Az én matematikám 1. - tankönyv az 1. évfolyam számára
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-MAT01TB
Írta: Kuruczné Borbély Márta
https://www.facebook.com/martamaria.kuruczneborbely/?locale=hu_HU
Tanár: Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola Tápszentmiklós, Harmónia Zeneiskola Győr
Biológia 7-8. tankönyv az általános iskolák számára
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-BIO78TB
Írta: dr. Szerényi Gábor
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szer%C3%A9nyi_G%C3%A1bor_(biol%C3%B3gus)
Biológia–kémia szakos középiskolai tanár
Ennek úgy 2 perc alatt utána lehetett volna nézni.
Szóval kérdezlek, hogy tervezed még égetni magad, vagy mára elég volt ennyi is? :-) -
manypet #6 "Leginkább ki se kérik a tanárok véleményét."
Igen, nyilván a politikusok leülnek tankönyvet írni. :-D
Orbán Viktor személyesen ül le, és kiagyalja, hogy a 7. évfolyam második félévében matematikából melyik anyagrészt hány órában kell leadni. Sőt, a matekkönyvet is személyesen írja meg hozzá!
LOL :-D
*
"Központi tanrend van ami órára lebontva tartalmazza, hogy mit kell leadni."
És azt szerinted kik írják?
Orbán, Gyurcsány, Toroczkai személyesen? Láttál te már politikust valaha is dolgozni? Gondolod, bármelyik politikus is ahelyett, hogy a Bahamákon süttetné a hasát a zsíros adóforintokból, majd nekiáll matekozni meg kémiafeladatokat kitalálni? Ne röhögtess már! :-)
Azok is pedagógusok. Igen. Maximum annyi az eltérés, hogy az egyik ennek a pártnak nyal be, a másik meg annak.
De hogy pedagógus írja a tankönyveket, az k&rvaélet.
Mutatok párat, ami elsőre elém került. Olyanokat, akiknek a nevére rá is lehetett érdemben keresni:
Állampolgári ismeretek 8.
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-ALP08TA
Írta: Csapodi Zoltán
https://www.trefort.elte.hu/igazgatosag/
Pedagógus, töriszakos tanár, most az ELTE Trefort Ágoston gyakorló Gimnázium igazgatója.
Az én ábécém:
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-MIR01TB_I
Írta: Esztergályosné Földesi Katalin
https://www.facebook.com/katalin.esztergalyosnefoldesi/
Tanítónő, Eötvös Lorànt Általános Iskola, Celldömölk
Az én matematikám 1. - tankönyv az 1. évfolyam számára
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-MAT01TB
Írta: Kuruczné Borbély Márta
https://www.facebook.com/martamaria.kuruczneborbely/?locale=hu_HU
Tanár: Csokonai Vitéz Mihály Általános Iskola Tápszentmiklós, Harmónia Zeneiskola Győr
Biológia 7-8. tankönyv az általános iskolák számára
https://www.tankonyvkatalogus.hu/tankonyv/OH-BIO78TB
Írta: dr. Szerényi Gábor
https://hu.wikipedia.org/wiki/Szer%C3%A9nyi_G%C3%A1bor_(biol%C3%B3gus)
Biológia–kémia szakos középiskolai tanár
Nem ártana utánanézni, mielőtt butaságot beszél az ember.
Értem én a Stockholm-szindrómát. De a racionalitással az nemigen van köszönő viszonyban.
*
"Minden nap testnevelés ahol nem tudnak semmi értelmeset csinálni"
Ettől még bent kell lennie a gyereknek és 30-36 órája van egy középiskolásnak. Ellenben egy tanárnak csak 20-28 között. nem érezzük a problémát?
*
"Mindegyik nagyon sokat segít a matek megértésében."
Matekórából semmivel nincs kevesebb, mint anno 50 éve. Eközben több tanár van ugyanannyi gyerekre. Most akkor mi is a baj?
- Tanárok írják a tankönyvet.
- Több tanár van adott gyerekszámra, mint valaha.
- Ugyanannyi óra van matekból, mint régen.
Nos?
*
"Hiába van egy nap 8-9 óra, legfeljebb 2-3 órán tudnak figyelni, a többi csak ottvannak."
És kik írják elő, hogy ennyi legyen nekik?
Igen, megint a tanárok. Igen, odafent a hivatalokban is tanárok döntenek erről.
Nem beszélve arról, hogy azért van némi mozgásterük. És ha nincs értelme napi 2-3 óránál többnek (amivel teljesen egyetértek), akkor a szabadon választható tantárgyakat a tanárok miért is írják elő a suliban? Megtehetné a suli tantestülete, hogy azt a szabadon választható 3 órát nem rakja még rá a gyerekre. De rárakják, mindenféle lelkiismeret-furdalás nélkül. És innentől ez bizony az ő hibájuk, nem másé.
*
"Egyrészt az eloszlás nem egyenletes"
És?
*
"már a takarítók is helyettesíthetnek. Ezért látszólag van elég tanár, csak azok nem tanárok"
Azért hazudozni nem kellene. Nem szép.
Eddig pedagógus végzettség (diploma) kellett ahhoz, hogy valaki taníthasson. És ebből a diplomás pedagógusból igaz, hogy kevesebb van, mint korlábban, de gyerekből még kevesebb. (Megjegyzendő, hogy mi azon kevés ország közé tartozunk, ahol diploma kel a tanárnak. A világon ez nem általános ám!)
*
"és pláne nem szaktanárok"
Már eleve nem értem ezt a szaktanár dumát. Főleg nem általános iskolában. Még középsuliban csak-csak. De általánosban? Tavaly nyáron tanítottam 6os gyerekeket matekra, és jobb eredményt értek el, mint a suliban a tanárral. Átvettük velük a 7es tananyag mintegy felét, ehhez kellett úgy 2 hónap, heti 3 alkalommal. Ne mondja már nekem senki, hogy külön matektanár kell egy elsőfokú egyenlet megtanításához. Olvasni anno a 10éves nővérem tanított meg, számolni édesanyám (általános iskolai végzettséggel), mire suliba mentem, már tudtam az elsős tananyagot. Miért is kell akkor 5 éves képzés, hogy megtanítsuk mondjuk a 5.-es matekot? Értem én, hogy legyen pedagógus, mert az bizonyára pedagógiai szempontból jobb lesz (LOL). De konkrétan a tananyaghoz nem kell szaktanár általános iskolában.
Ez csak egy újabb rinya a tanárok részéről.
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.16. 02:35:24 -
militavia #5 Tanárok írják a tanrendet, tanárok írják a tankönyveket. Miért nem írnak kevesebbet? Rá kell nézni egy tankönyvre, rá van írva, hogy ki írta. 95%ban egyetemi meg gimnáziumi tanárok. Nos, náluk kell sipítozni, ha sok a leadandó tananyag.
Te egy kő alatt élted át az elmúlt 15 évet, hogy képes voltál EKKORA FASZSÁGOT leírni...?
Gondolom tanár ismerősöd sincs...
Utoljára szerkesztette: militavia, 2025.10.15. 21:33:57 -
grobs #4 "Tanárok írják a tanrendet, tanárok írják a tankönyveket."
Egyik sem stimmel. Leginkább ki se kérik a tanárok véleményét. Központi tanrend van ami órára lebontva tartalmazza, hogy mit kell leadni. Nagyon kevés mozgástere van a tanároknak.
A tankönyvet is csak az állami kiadó adhat ki. Nem választható Imádom a történelmet, de a mostani középiskolás tankönyvből még én se tudom mit is kellene megtanulni nemhogy a gyerekek. 30kg gyerekeknek 10+ kg tankönyve van több napon, és nem lehet bent hagyni, mert állandó a számonkérés. A tanrendben ugyanis meghatározott jegyet is ki kell osztani. Tavaly év végén 5. gyerekemnek az utolsó 3 héten 8 számonkérése volt csak történelemből.
"Ma több órája van egy diáknak"
Igen. Minden nap testnevelés ahol nem tudnak semmi értelmeset csinálni, és behozták már alsóban a hittan/etika párost. Mindegyik nagyon sokat segít a matek megértésében.
Ezen kívül az emberek (főleg a gyerekek) koncentrációs képessége nem végtelen. Hiába van egy nap 8-9 óra, legfeljebb 2-3 órán tudnak figyelni, a többi csak ottvannak.
"Manapság rohadt sok a tanár. Túl sok.
A minősége meg a béka valaga alatti."
Egyrészt az eloszlás nem egyenletes, másrészt amióta fidesz 2/3-ad van már a takarítók is helyettesíthetnek. Ezért látszólag van elég tanár, csak azok nem tanárok, és pláne nem szaktanárok. Ezért van a minőség a béka segge alatt. Aki értett ahhoz amit tanított az otthagyta a szakmát, és elment pénzt keresni. Nem véletlen, hogy a matek, fizika szakos tanárok tűntek el elsőre. Ők könnyen találtak állást a bankszektorban, vagy IT területen. -
manypet #3 Ez a szokásos tanármosdató duma. Nem kéne erőltetni, mert eléggé gáz.
"Túl nagy a tananyag"
Tanárok írják a tanrendet, tanárok írják a tankönyveket. Miért nem írnak kevesebbet? Rá kell nézni egy tankönyvre, rá van írva, hogy ki írta. 95%ban egyetemi meg gimnáziumi tanárok. Nos, náluk kell sipítozni, ha sok a leadandó tananyag.
"így nincs idő mindent mindenkinek részletesen leadni"
Ma több órája van egy diáknak, mint mondjuk 50 éve. Nincs idő? Mennyi kellene még a gyerek idejéből? Már régen is alig maradt szabadidejük.
"amikor már több az ismeret"
Valójában a legtöbb témakörben nem több az ismeret, csak a tankönyvek rosszabbak. Lásd tanárok, akik írják.
"kevesebb a tanár"
Na ez az, amin a legkevésbé kellene rinyálni. Inkább számolni kellene. Mert igaz, hogy valamivel kevesebb a tanár, mint régen.
Csak arról szeretünk elfeledkezni, hogy diákból meg még kevesebb van!
Ugyanis sokkal kevesebb gyerek születik. 100 éve az átlag osztálylétszám 40 fő körül volt. 50 éve 30 fő körül. Ma 19 fő. Csókoltatlak.
Soha nem volt még ilyen sok tanár ilyen kevés gyerekre.
És ez csak az osztálylétszám. Nem számolunk azzal még, hogy a tanároknak kevesebb órája van, mint a tanulóknak. (Ami nem kicsit durva ám! Hogyan lehet az a dicső példaképeinknél, hogy a gyerektől többet várnak el, mint önmaguktól??? Sokat elárul ez a tanárok színvonaláról. Átlag tanári heti óraszám 24, átlag óraszám egy középiskolásnál 33. Ezen nem kicsit kellene elgondolkodni, hogy hogyan is lehet ez!)
Azaz egy átlag iskolában alig 10-12 gyerek jut valójában egy pedagógusra. És ezek közül egy része leadja nekik az órát (19 fős átlag osztálylétszámmal), másik részük meg közben a valagát vakarja.
És ne jöjjünk azzal, hogy jaj szegény tanárnéninek mellette készülnie is kell!
Ugyanis a gyereknek is kell!
Manapság rohadt sok a tanár. Túl sok.
A minősége meg a béka valaga alatti. Elnőiesedett pálya, ahol annyi kell csak, hogy az illető tudjon magolni. Ezt meg az átlag nő is meg tudja csinálni, ezért választják. Biztos megélhetés állam bácsi csecsén, nulla kockázat, nulla felelősség, uralkodási lehetőség mások felett, és ami a legfőbb >
Semmilyen elvárás nincs feléjük!
- A gyerektől el van várva, hogy egyszerre tudja a matekot, irodalmat, fizikát, törit. És melyik magyartanár is az, amelyiket nem tudnánk megbuktatni fizikából? Melyik fizikatanár is az, amelyiket nem tudnánk megbuktatni történelemből?
- A gyerektől elvárják, hogy tudjon lefutni X távot, csináljon X fekvőtámaszt. És mennyi tanár is képes erre?
- A gyerektől elvárják, hogy heti 30-36 órát üljön a padban. És a tanár mennyit is ad le hetente?
Egyelőre ott tartunk, hogy egy tanártól annyit sem várunk el, mint egy gyerektől.
És akkor színvonalat akarunk? Ugyan már! Egy szocialista rendszer soha nem hoz színvonalat. Régen sem, most sem. Nincs verseny, mert az oktatás államilag monopolizált, azaz nem kell megfelelni senkinek. Elég csak rinyálni, hogy kevés a fizu és máris nyalja a sok Stockholm-szindrómás nyomorult a tanárok valagát. Pedig ahhoz képest, hogy mit várunk el egy tanártól, igenis rohadt magas a fizetésük.
Szóval a probléma a szocialista rendszerben van, meg a tanárban.
A kettő hat egymásra, a kettő együtt felelős érte.
- A szocialista rendszer velejárója az államilag fizetett tanár.
- A tanár meg építi nekünk a szocializmust, idomítja a gyereket, hogy jó szolga legyen.
Egyik nem tud meglenni a másik nélkül.
Utoljára szerkesztette: manypet, 2025.10.15. 16:22:13 -
Vanek úr #2 Szerintem inkább az a probléma, hogy nincs idő. Túl nagy a tananyag, így nincs idő mindent mindenkinek részletesen leadni. Már nálunk is (30+ éve) úgy volt szakközépben, hogy a jobb, illetve gyengébb matekosok külön csoportba lettek szétszedve, és külön tanára volt a két csoportnak. A tananyag is külön lett szedve, és a jobb matekosok gyorsabban is haladtak (sőt, jártunk is versenyekre is, külföldre is), a gyengébbek meg több magyarázattal (és csak az érettségire felkészítéssel) tanultak. De manapság, amikor már több az ismeret, kevesebb a tanár már nem minden iskola engedheti meg magának, hogy ennek megfelelően külön csoportokban, külön sebességgel, külön tanárokkal tanítsa a tárgyat - onnan meg csak az marad, hogy 'haladni kell'.
Szerk.: persze, én az itthoni helyzetet vettem alapul, de nem hiszem, hogy sokban különbözne ez a világ egyes részein (ahogy a csaj említette a cikkben). Legalábbis abban nem, hogy vannak, akik nehezebben fogják fel a matematikai/logikai feladatokat, és más magyarázatra szorulnak, mint a többség. Nálunk is volt szakközépben, hogy a tanár magyarázata után 'leegyszerűsítve', saját szavaimmal próbáltam elmagyarázni az egyik osztálytársamnak az adott részt, és 1-2 másik fajta megközelítéssel meg is értette (legalábbis ezt mondta :D). De ez nem a többség, csak 1-2 kivétel.
Utoljára szerkesztette: Vanek úr, 2025.10.15. 13:07:28 -
codaco #1 „Jobban megértem a matematikát, és ez segít nekem a nehéz kérdések megoldásában.”
Mert a tanárok többségének nincs ideje/türelme/tudása jobban elmagyarázni a tananyagot.



