SG.hu

Nagyot emelt a podcastokért fizetett összegeken a Spotify

Az audio platform a videókra is kiterjeszkedett, és a cég idén már több mint 100 millió dollárt fizetett a podcastokért. A tehetséges alkotókért folytatott háború egyre élesebbé válik.

A Spotify január óta több mint 100 millió dollárt fizetett a podcast kiadóknak és alkotóknak - közölte a vállalat. A kifizetés egy 2025-ben bevezetett program eredménye, amely új bevételi forrásokat nyitott meg a jogosult műsorvezetők számára. De ez egyben kísérlet arra is, hogy több alkotót (és közönségüket) vonzzák a Spotify-hoz, mivel a videós podcasting térnyerése sokakat a YouTube felé terelt.

A podcasting egy asztalnál ülős, beszélgetős műfaj, mégis, fura módon ma már a videósok uralják. Az Edison Research januári jelentése szerint a 12 év felettiek több mint fele nézett már videós podcastot - de elsősorban a YouTube-on. A szolgáltatás azt állítja, hogy havonta 1 milliárd podcast-fogyasztót ér el, ezzel a műfaj domináns platformjává vált, és maga mögött hagyta az olyan, egykor csak hangot tartalmazó platformokat, mint a Spotify és az Apple Podcasts. (A Spotify 2019-ben vezette be a videós podcastokat.)

A YouTube-hoz képest a Spotify nagyon lemaradt, a 675 milliós teljes közönségéből körülbelül 170 millió hallgat havonta podcastot. Ez is jelzi, hogy a Spotify-nak milyen sok erőfeszítés kell, hogy utolérje a toplistás szereplőt: a YouTube 2021 és 2024 között több mint 70 milliárd dollárt fizetett ki alkotóknak és médiavállalatoknak. A New York-i tőzsdén jegyzett, de stockholmi székhelyű Spotify azonban továbbra is jelentős szereplője az iparágnak, részben a tehetségeknek köszönhetően - a világ legnagyobb podcastjának, a „The Joe Rogan Experience”-nek a reklámjait terjeszti és értékesíti. (Rogan podcastjei a YouTube-on is elérhetőek.)

Az új partnerprogram célja a YouTube dominanciájának megingatása. A Spotify korábban a YouTube-hoz hasonlóan csak úgy fizetett az alkotóknak, hogy megosztotta velük a reklámbevételeket. Mostantól videók feltöltésére is ösztönzi őket, és a jogosult alkotók további pénzt kapnak az alapján, hogy a prémium előfizetők mennyire foglalkoznak a videóikkal.

A vállalat igyekszik több nézőt vonzani. A Spotify a partnerségi program novemberi bejelentésével egy időben közölte, hogy bizonyos piacokon a fizetős előfizetőknek nem kell majd hirdetéseket nézniük a videós podcastokban. A Spotify szerint január óta már több mint 40 százalékkal nőtt a videofogyasztás. A kérdés most az, hogy a Spotify meg tudja-e győzni az alkotókat, hogy változtassanak a prioritásokon.

David Coles, a Just Creepy című horrorfikciós podcast házigazdája, a "Scary Stories” műsorvezetője elmondta, hogy újraértékeli publikációs terveit, miután a Spotify-ról származó bevételei nemrégiben meghaladták a YouTube-tól jövő bevételeit. Az elmúlt negyedévben Coles saját elmondása szerint körülbelül 45 500 dollárt kapott a Spotify-tól. Miután csatlakozott a vállalat új partnerprogramjához, negyedéves Spotify-bevételei körülbelül 81 600 dollárra emelkedtek.

Ez a növekedés még drámaibb lehet a nagyobb műsorok és podcast cégek esetében, mint például a YMH Studios, egy 2,1 millió YouTube-előfizetővel rendelkező komédiahálózat, amely olyan népszerű podcastokat készít, mint a "2 Bears, 1 Cave”. Bár a YMH Studios nem kívánt pontos számadatokat közölni, azt mondta, hogy negyedéves Spotify-bevételei több mint megháromszorozódtak, miután csatlakozott a partnerprogramhoz. Bár az alkotók hangsúlyozták, hogy még korai megállapításokat tenni, de Alan Abdine, a YMH Studios reklámbevételekért felelős vezetője "nagyon boldog meglepetésnek” nevezte az új fizetési programot.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!