SG.hu
1000 zenész egy üres albumot adott ki műveik MI általi felhasználása miatt

Az Egyesült Királyság kormánya a szerzői jogi törvények megváltoztatásával igyekszik több mesterséges intelligenciával foglalkozó vállalatot a régióba vonzani. A javasolt változtatások lehetővé tennék a fejlesztők számára, hogy a művészek online tartalmain - engedély vagy fizetés nélkül - MI-modelleket képezzenek, hacsak az alkotók proaktívan nem „tiltakoznak”. Nem mindenki ért egyet ezzel..
Egy 1000 zenészből álló csoport "csendes albumot" adott ki, tiltakozva a tervezett változtatások ellen. Az album - amelynek címe „Is This What We Want?” (Ezt akarjuk?), és többek között Kate Bush, Imogen Heap, valamint Max Richter és Thomas Hewitt Jones kortárs klasszikus zeneszerzők számait tartalmazza. Emellett több száz további szerzőtől is találunk társszerzői jegyzeteket, köztük olyan nagy nevektől, mint Annie Lennox, Damon Albarn, Billy Ocean, The Clash, Mystery Jets, Yusuf / Cat Stevens, Riz Ahmed, Tori Amos és Hans Zimmer. Ez persze nem egy zenei gyűjtemény, hanem a művészek üres stúdiók és előadótermek felvételeit állították össze - szimbolikusan azt ábrázolva, hogy szerintük milyen hatással lesznek a tervezett szerzői jogi változások.
"Hallani lehet, ahogy a macskáim mozognak” - így jellemezte Hewitt Jones az albumhoz való hozzájárulását. „Két macskám van a stúdiómban, akik egész nap zaklatnak, amikor dolgozom”. Hogy még nyersebben fogalmazzunk, az albumot alkotó 12 szám címei üzenetet hordoznak: „A brit kormánynak nem szabad legalizálnia a zenelopást az MI-cégek javára”. Ez az album csak a legújabb lépés Nagy-Britanniában, hogy felhívják a figyelmet arra a kérdésre, hogyan kezelik a szerzői jogokat az MI-képzésben. Más piacokon, például az Egyesült Államokban is hasonló tiltakozások zajlanak, rávilágítva a művészek globális aggodalmaira.
Ed Newton-Rex, aki a projektet szervezte, ezzel párhuzamosan egy nagyobb kampányt is indított az engedély nélküli MI-képzés ellen. Az általa indított petíciót már több mint 47 000 író, képzőművész, színész és más kreatív iparágakban dolgozó személy írta alá mióta az Egyesült Királyság kormánya bejelentette nagyszabású MI-stratégiáját. Newton-Rex elmondta, hogy „az elmúlt évben egy nonprofit MI-programot is működtetett, ahol olyan cégeket minősítettünk, amelyek alapvetően nem töltenek le és képeznek engedély nélkül nagyszerű munkákon modelleket”. Az albumot a szervezők szerint széles körben terjeszteni fogják a zenei platformokon és a lejátszásából származó adományokat vagy bevételt a Help Musicians nevű jótékonysági szervezetnek ajánlják fel.
Newton-Rex klasszikus zeneszerzői képzést kapott, később pedig egy MI-alapú zeneszerzői platformot épített Jukedeck néven, amely lehetővé tette, hogy az emberek saját művek létrehozásával megkerüljék a szerzői jogvédelem alatt álló művek használatát. A Jukedecket végül felvásárolta a TikTok, ahol egy ideig a zenei szolgáltatásokon dolgozott. Néhány év után más technológiai cégeknél, például a Snapnél és a Stabilitynél töltött idő után Newton-Rex ismét azon gondolkodik, hogyan lehet a jövőt úgy építeni, hogy az nem semmisíti meg a múltat. Ezt a gondolatot elég érdekes nézőpontból szemléli: most a Bay Area-ban él feleségével, Alice Newton-Rexszel, a WhatsApp alelnökével.
Az album megjelenése éppen az Egyesült Királyságban tervezett szerzői jogi változások előtt történik, amelyek arra kényszerítenék azokat a művészeket, akik nem akarják, hogy munkájukat MI-tréning célokra használják fel, hogy proaktívan jelezzék ezt. Newton-Rex úgy véli, hogy ez gyakorlatilag vesztes-vesztes helyzetet teremt a művészek számára, mivel nem létezik opt-out módszer, illetve nincs egyértelmű módja annak, hogy nyomon lehessen követni, milyen konkrét anyagot tápláltak be bármelyik MI-rendszerbe. "Tudjuk, hogy a kilépést igénylő dolgokat az emberek egyszerűen nem használják” - mondta. "Ezzel az emberek munkájának 90-95 százalékát átadjuk az MI-vállalatoknak.”
A megoldás a művészek szerint az, hogy más piacokon próbálkozzanak, ahol talán jobb védelemben részesülnek. Hewitt Jones azt mondta, hogy a jövőben olyan piacokat fontolgat a zenéje terjesztésére, mint Svájc. "Évtizedek óta azt mondják nekünk, hogy osszuk meg a munkáinkat az interneten, mert az jót tesz a nyilvánosságnak. De most a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek és - hihetetlen módon - a kormányok is azt mondják: "Nos, ezt te tetted fel ingyen az internetre..." - mondta Newton-Rex. "Így most a művészek egyszerűen abbahagyják a munkáik megosztását. Több művész is megkeresett, hogy erre kényszerülnek."
Egy 1000 zenészből álló csoport "csendes albumot" adott ki, tiltakozva a tervezett változtatások ellen. Az album - amelynek címe „Is This What We Want?” (Ezt akarjuk?), és többek között Kate Bush, Imogen Heap, valamint Max Richter és Thomas Hewitt Jones kortárs klasszikus zeneszerzők számait tartalmazza. Emellett több száz további szerzőtől is találunk társszerzői jegyzeteket, köztük olyan nagy nevektől, mint Annie Lennox, Damon Albarn, Billy Ocean, The Clash, Mystery Jets, Yusuf / Cat Stevens, Riz Ahmed, Tori Amos és Hans Zimmer. Ez persze nem egy zenei gyűjtemény, hanem a művészek üres stúdiók és előadótermek felvételeit állították össze - szimbolikusan azt ábrázolva, hogy szerintük milyen hatással lesznek a tervezett szerzői jogi változások.
"Hallani lehet, ahogy a macskáim mozognak” - így jellemezte Hewitt Jones az albumhoz való hozzájárulását. „Két macskám van a stúdiómban, akik egész nap zaklatnak, amikor dolgozom”. Hogy még nyersebben fogalmazzunk, az albumot alkotó 12 szám címei üzenetet hordoznak: „A brit kormánynak nem szabad legalizálnia a zenelopást az MI-cégek javára”. Ez az album csak a legújabb lépés Nagy-Britanniában, hogy felhívják a figyelmet arra a kérdésre, hogyan kezelik a szerzői jogokat az MI-képzésben. Más piacokon, például az Egyesült Államokban is hasonló tiltakozások zajlanak, rávilágítva a művészek globális aggodalmaira.
Ed Newton-Rex, aki a projektet szervezte, ezzel párhuzamosan egy nagyobb kampányt is indított az engedély nélküli MI-képzés ellen. Az általa indított petíciót már több mint 47 000 író, képzőművész, színész és más kreatív iparágakban dolgozó személy írta alá mióta az Egyesült Királyság kormánya bejelentette nagyszabású MI-stratégiáját. Newton-Rex elmondta, hogy „az elmúlt évben egy nonprofit MI-programot is működtetett, ahol olyan cégeket minősítettünk, amelyek alapvetően nem töltenek le és képeznek engedély nélkül nagyszerű munkákon modelleket”. Az albumot a szervezők szerint széles körben terjeszteni fogják a zenei platformokon és a lejátszásából származó adományokat vagy bevételt a Help Musicians nevű jótékonysági szervezetnek ajánlják fel.
Newton-Rex klasszikus zeneszerzői képzést kapott, később pedig egy MI-alapú zeneszerzői platformot épített Jukedeck néven, amely lehetővé tette, hogy az emberek saját művek létrehozásával megkerüljék a szerzői jogvédelem alatt álló művek használatát. A Jukedecket végül felvásárolta a TikTok, ahol egy ideig a zenei szolgáltatásokon dolgozott. Néhány év után más technológiai cégeknél, például a Snapnél és a Stabilitynél töltött idő után Newton-Rex ismét azon gondolkodik, hogyan lehet a jövőt úgy építeni, hogy az nem semmisíti meg a múltat. Ezt a gondolatot elég érdekes nézőpontból szemléli: most a Bay Area-ban él feleségével, Alice Newton-Rexszel, a WhatsApp alelnökével.
Az album megjelenése éppen az Egyesült Királyságban tervezett szerzői jogi változások előtt történik, amelyek arra kényszerítenék azokat a művészeket, akik nem akarják, hogy munkájukat MI-tréning célokra használják fel, hogy proaktívan jelezzék ezt. Newton-Rex úgy véli, hogy ez gyakorlatilag vesztes-vesztes helyzetet teremt a művészek számára, mivel nem létezik opt-out módszer, illetve nincs egyértelmű módja annak, hogy nyomon lehessen követni, milyen konkrét anyagot tápláltak be bármelyik MI-rendszerbe. "Tudjuk, hogy a kilépést igénylő dolgokat az emberek egyszerűen nem használják” - mondta. "Ezzel az emberek munkájának 90-95 százalékát átadjuk az MI-vállalatoknak.”
A megoldás a művészek szerint az, hogy más piacokon próbálkozzanak, ahol talán jobb védelemben részesülnek. Hewitt Jones azt mondta, hogy a jövőben olyan piacokat fontolgat a zenéje terjesztésére, mint Svájc. "Évtizedek óta azt mondják nekünk, hogy osszuk meg a munkáinkat az interneten, mert az jót tesz a nyilvánosságnak. De most a mesterséges intelligenciával foglalkozó cégek és - hihetetlen módon - a kormányok is azt mondják: "Nos, ezt te tetted fel ingyen az internetre..." - mondta Newton-Rex. "Így most a művészek egyszerűen abbahagyják a munkáik megosztását. Több művész is megkeresett, hogy erre kényszerülnek."