SG.hu

Kanadában nincsenek a Facebookon hírek, csalók vették át a helyüket

A kanadai közösségi médiaplatformokon több száz, magát híroldalnak kiadó csalók hirdetése jelenik meg, melyek elnyomják a hiteles hírtartalmakat. Az országban októberben általános választásokat tartanak, és a kanadaiak többsége nincs tisztában azzal, hogy a Meta blokkolja a hírek tartalmát - derül ki a Media Ecosystem Observatory kutatócsoport tanulmányából.

Az Instagram és a Facebook tulajdonosa, a Meta Platforms Inc. 2023 augusztusa óta blokkolja a kanadai felhasználók számára a híroldalakra mutató linkeket, válaszul arra a törvényre, amelynek célja, hogy a közösségi platformok kompenzálják a hírkiadókat a platformon megjelenő tartalmakért. Azok a kanadai emberek, akik a Facebookon a Toronto Star, a Canadian Broadcasting Corp. (CBC) és más professzionális hírügynökségek történeteit próbálják közzétenni, üzenetet kapnak: „A kanadai kormány jogszabályára válaszul a hírek tartalma nem osztható meg”. Az X (korábbi nevén Twitter) továbbra is lehetővé teszi a hírek megosztását, bár tulajdonosa, Elon Musk tavaly elmondta, hogy a platform hátrasorolja a külső linkeket tartalmazó posztokat, ami azt jelenti, hogy azok kevesebb emberhez jutnak el.

Hónapok óta azonban mindhárom közösségi oldal felhasználóinak a tartós meggazdagodást elősegítő rendszerek hirdetései jelennek meg, amelyeket legitim hírforrások, például a CBC történeteinek álcáznak. A hamis posztok a külföldi beavatkozással kapcsolatos aggodalmakat is táplálják, miközben az ország választásokra készül. A vég nélkül görgető felhasználók horogra akasztása érdekében a hirdetések jellemzően szerkesztett képeket és hamis szalagcímeket tartalmaznak prominens kanadai közéleti személyiségekről. Egyesek manipulált videót használnak, amelyet híres személyiségek hangjának utánzásával fednek el.


Az egyik videón Tiff Macklem, a Bank of Canada kormányzója látható, amint egy Elon Muskkal közösen kifejlesztett befektetési terméket ismertet. A videó hamis, de még mindig fent van a Facebookon, majdnem egy évvel azután, hogy a Canadian Press először beszámolt róla. Olyan személyek képmását is eltulajdonították, mint a Royal Bank of Canada vezérigazgatója, David McKay, a Thomson Reuters elnöke, David Thomson, Kelsey McEwen időjárás-jelentő és Ian Hanomansing televíziós hírműsorvezető, aki saját megjelenéséről számolt be egy átverésben. Gyakori áldozat Jagmeet Singh, az Új Demokrata Párt vezetője. A Meta hirdetési könyvtárában január végén az ő nevére rákeresve több tucat aktív hirdetést találtak, amelyek hamis történeteken alapultak, és amelyek névtelen fiókoktól származtak, többek között „Nyteriosa” és „Female Interest” néven. Mindkét fiók ukrajnai székhelyű.

A hirdetések gyakran hivatkoznak olyan oldalakra, amelyek az ismert hírportálok kinézetét másolják, és úgy is kezdődnek, mint egy hírcikk, de egy bekezdés után már a gyors befektetési hozam ígéretére térnek át. A felhasználókat pénz befizetésére ösztönzik, és egyes oldalakon visszaszámláló óra is szerepel, vagy a lehetőség állítólagos lejárta előtt csökkenő elérhetőséget jeleznek. A hirdetések néha lekerülnek, de más oldalakon keresztül újra megjelennek.

"Szabályainkkal ellentétes az olyan hirdetések futtatása, amelyek megpróbálnak átverni vagy megszemélyesíteni embereket vagy márkákat” - mondta Julia Perreira, a Meta szóvivője, és a jelenséget iparági kihívásnak nevezte. "A munkánk ezen a területen soha nem ért véget, és továbbra is új technológiákba és módszerekbe fektetünk be, hogy megvédjük a platformjainkon tartózkodó embereket a csalásoktól.”

2024 szeptemberében az Új Demokrata Párt (New Democratic Party, NDP) országos igazgatója hamis hirdetések miatt panaszkodott egy a kanadai demokráciába való külföldi beavatkozással kapcsolatos vizsgálat során. Az NDP szóvivője azt mondta, hogy a párt „tudatában van a rosszindulatú spameknek, amelyek hamisan használják prominens személyiségek, köztük pártvezetőnk fotóit”, és „lépéseket tesznek a hamisított posztok kezelése érdekében”. A CBC-t meghamisító oldalon Justin Trudeau miniszterelnököt hamisan idézik, amint a Depotalux nevű alkalmazást támogatja. Az ADC France fogyasztóvédelmi csoport által kiadott átverési riasztás szerint a Depotalux oldala a Biffy AI nevű oldallal közös dizájnú és jogi nyelvezetű.

Az X-fiókok által januárban közzétett hamis hirdetések valódi vállalkozások nevét és logóját használták, például egy művészeti galériát a brit St. Ives városában. A legtöbb X-profilt az elmúlt két hónapban indították, és mindegyiken kék pipa volt. Az ellenőrző jelvény korábban az X-en a hitelességet jelezte, de most már csak azt mutatja, hogy a felhasználó befizette a tagsági díjat. Muskot korábban arra figyelmeztették, hogy a változtatás aláássa a felhasználók bizalmát a platformmal szemben, többek között az Európai Unió is. Például az olasz Sermoneta kesztyűgyártó kék pipával jelölt X-fiókja egy hamis hírt népszerűsített, de Linda Rinaldi igazgató cáfolta, hogy az ő kezelésükben lenne a profil. Az X honlapja szerint a kék pipa „a feliratkozott fiókok minden jogosultsági feltételnek való megfelelésének ellenőrzését követően jelenik meg”.

„A közösségi média egy olyan csatorna, ahol az álhírek - a szennyvíz - keveredik a valódi hírekkel - a tiszta ivóvízzel” - mondta Paul Deegan, a News Media Canada iparági szövetség elnöke. "Úgy véljük, hogy a Meta platformok vonzóbbak lennének a hirdetők és a felhasználók számára, ha a szennyvízzel szemben valódi híreket tartalmaznának.” A Meta viszont teljesen más irányba tart: Mark Zuckerberg nemrég bejelentette, hogy az X-et utánozva a tényellenőrzőket közösségi jegyzetekkel váltja fel.

A CBC példákat nyújtott be a kanadai Versenyhivatal reklámcsalási csoportjához, közölte Chuck Thompson, a műsorszolgáltató közügyekért felelős vezetője. "nagyon is tisztában vagyunk azzal, hogy a közösségi médiaplatformokon és weboldalakon egyre több hamis hirdetés és hír jelenik meg, amelyek azt állítják, hogy a CBC-től vagy a CBC munkatársaitól származnak, illetve azok által támogatottak” - mondta. "Azon dolgozunk, hogy megfékezzük ezt a riasztó tendenciát, és eltávolítsunk minden hamis vagy nem megfelelő bejegyzést” - tette hozzá, bár "sok ilyen szereplő felkutatása kihívásnak bizonyul, mivel nem könnyű megtalálni őket." A Versenyhivatal szóvivője elmondta, hogy jellemzően nem tudnak nyilatkozni a panaszokról, illetve arról, hogy vizsgálják-e a Meta vagy az X hirdetési gyakorlatát. "Bárki, aki megtévesztő marketinggyakorlatot alkalmaz vagy engedélyezi annak alkalmazását, beleértve a mesterséges intelligencia által generált félrevezető tartalmakat, a versenytörvény értelmében felelősségre vonható” - mondta a szóvivő.

A kormány, amely a kanadai hírek blokkolására irányuló, Meta-t vezető jogszabályt bevezette, kitart a kutatók és a hírkiadók nem kívánt következményekre vonatkozó figyelmeztetései ellenére. "Ennek a törvénynek köszönhetően a Google évente 100 millió kanadai dollár összeggel járul hozzá a kanadai újságírás támogatásához. Ez azt bizonyítja, hogy az online hírekről szóló törvény működik” - mondta David Larose, az örökségvédelmi minisztérium szóvivője. Larose szerint a kormány „elkötelezett az online dezinformáció kezelése mellett”, és rámutatott egy olyan kezdeményezésre, amely a témával kapcsolatos kutatásokat finanszírozza.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • nlght #2
  • barret #1
    Facebookon hírek? Ez nekem új! Hol vannak ? Egyet sem látok...