SG.hu

MI-betanításra használja a nála regisztráltak adatait a LinkedIn

A szakmai hálózat mostantól alapértelmezés szerint engedélyt ad magának arra, hogy bármit, amit ott posztolnak, felhasználjon mesterséges intelligenciájának képzése céljából.

Rengetegen használják a LinkedInt álláskeresésre, vagy legalábbis a korábbi kollégákkal való kapcsolattartásra. De mostantól a LinkedIn is felhasználja az ott lévőket: a szakmai hálózat egy új adatvédelmi beállítást tett közzé, és alapértelmezés szerint engedélyt adott magának arra, hogy a szolgáltatáson megosztott információkat a mesterséges intelligenciájának képzéséhez használja fel. Hacsak nem kapcsolja ki valaki ezt az új beállítást, a LinkedIn mindent engedélyezettnek tekint - a posztokat, cikkeket, sőt még a videókat is. A letiltáshoz be kell jelentkezni a LinkedIn-fiókunkba, majd ott a fejlécre kattintva megnyitni a beállításokat. Ezután a Data privacy, azaz az adatvédelem menüpontban kapcsolhatjuk ki a "Data for generative AI improvement" (Adatok a generatív mesterséges intelligencia fejlesztéséhez" opciót.

Ezek után a vállalat már nem tölti be az adatokat az MI-jébe, egy fontos kikötéssel: a kapcsoló használata nem visszamenőlegesen érvényes. És a LinkedIn már elkezdte az MI-modellek képzését a felhasználói tartalmakkal, és ezt nem lehet visszacsinálni. Greg Snapper szóvivő elmondta, hogy a LinkedIn azért használja fel az emberek adatait MI képzésre, hogy „segítsen az embereknek világszerte gazdasági lehetőségeket teremteni” azáltal, hogy olyan eszközöket fejleszt, amelyek segítenek nekik új állásokat találni és új készségeket tanulni. „Ha ezt jól csináljuk, sok embernek tudunk segíteni” - mondta.

A LinkedIn tehát egyértelműen örülne, ha az MI funkciói által olyan állást találnánk, ahol a munkánk minőségét méltányosan értékelik. De nehéz nem feltenni a kérdést rájuk nézve is: vajon a LinkedIn méltányosan értékeli azt a munkát, amellyel hozzájárultunk a mesterséges intelligencia fejlesztéséhez? Azt a munkát, amelyért nem kapott közvetlen díjazást, vagy amelyről esetleg nem is tudták, hogy felhasználják? Egyesek számára ez méltányos kompromisszumnak tűnik. Másokat elbizonytalanít, ahogy a LinkedIn kezelte a helyzetet. "A nehezen érvényesíthető kimaradási opciók szinte soha nem jelentenek hatékony megoldást arra, hogy a felhasználók gyakorolhassák adatvédelmi jogaikat” - mondta F. Mario Trujillo, az Electronic Frontier Foundation munkatársa. „Ha a vállalatok valóban választási lehetőséget akarnának adni a felhasználóknak, akkor egyértelmű „igen” vagy „nem” beleegyezési lehetőséget kell kínálniuk a felhasználóknak.”

A LinkedIn nincs egyedül a nyilvános felhasználói adatok mesterséges intelligencia képzési anyaggá alakításával. Az OpenAI ChatGPT-vel és a Google Gemini-vel folytatott beszélgetések is egyenesen a képzési adatbázisokba kerülnek, hogy idővel javítsák a chatrobotok teljesítményét, és hasonló módon a belépés helyett a kilépést követelik meg. Az ausztrál parlamentben nemrégiben tartott meghallgatáson pedig Melinda Claybaugh, a Meta adatvédelmi igazgatója megerősítette, hogy a vállalat már évek óta gyűjti a Facebookon és az Instagramon található nyilvános fotókat és szövegeket az MI-modellek betanításához.

A Microsoft tulajdonában lévő LinkedIn azt állítja, hogy e-mailekben, szöveges üzenetekben és a weboldalán elhelyezett bannereken keresztül tájékoztatja a felhasználókat adatpolitikájáról. A mostani döntés azonban még mindig sok felhasználót váratlanul ért - és úgy tűnik, hogy a lépés kevés időt ad a felhasználóknak a válaszadásra. Augusztusban a Microsoft bejelentette, hogy megkezdi Copilot eszközének képzését az emberekkel folytatott interakciók alapján, valamint a Bing keresőmotor és a Microsoft Start hírfolyam használatából gyűjtött adatok alapján.

A LinkedInnel ellentétben azonban a Microsoft közölte, hogy októberben tájékoztatja a fogyasztókat arról hogyan mondhatnak le az adatgyűjtésről, és csak 15 nappal a lehetőség elérhetővé tétele után kezdi meg az MI-modellek képzését. A LinkedIn nem ezt a megoldást választotta, és szóvivőjük, Snapper nem árulta el, hogy fontolóra vették-e ezt. "Vállalkozásként tényleg csak arra koncentrálunk, hogy 'Hogyan csinálhatnánk ezt legközelebb jobban?'” - mondta.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
Nem érkezett még hozzászólás. Legyél Te az első!