MTI
3D fotók és LIDAR felvételek készültek a magyar vasútvonalakról
![](https://media.sg.hu/kep/2023_12/1208lid1_640x282.jpg)
Mintegy kilencmilliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatásból megújult a hazai vasúti törzshálózati folyosók és nyilvántartások kezelése és egységesítése, amely támogatja a vasúti hatóságok munkáját, valamint megfelel az uniós adatszolgáltatási követelményeknek - közölte a konzorciumban részt vevő KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet.
Az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében meghirdetett pályázaton a négy tagú konzorcium további tagjai az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV Zrt., valamint a GYSEV Zrt. voltak. A projekt keretében lezárult a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése és bővítették a vasúti igazgatási központi informatikai rendszert. Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása - közölték.
A MÁV Zrt. mesterséges intelligencia alapú térinformatikai fejlesztéseket hajtott végre, valamint a pályahálózat felméréseket új alapokra helyező technológiákat - LIDAR, drón, deltainspeckiós rendszer - szereztek be. Közölték: ezek biztosítják a folyamatos, éles RINF adatszolgáltatást a már meglévő és új adatbázisok alapján. Az állami vasúttársaság mintegy 2000 kilométer hosszú vasúti vonalát és 2949 kilométer hosszúságú vágányhosszát mérték fel. A GYSEV Zrt. a több mint 600 kilométeres vágányhálózatának felméréséhez szükséges teljesítményű lézerszkenner (LIDAR) és adatfelhő elemzésére alkalmas szoftvereket szerzett be. A felmérések során 360 fokos 3D felvételek, gömbpanorámaképek is készültek, amelyek segítségével az állomási vágányok és nyíltvonalak nagy része bejárható virtuálisan is.
Az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében meghirdetett pályázaton a négy tagú konzorcium további tagjai az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV Zrt., valamint a GYSEV Zrt. voltak. A projekt keretében lezárult a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése és bővítették a vasúti igazgatási központi informatikai rendszert. Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása - közölték.
A MÁV Zrt. mesterséges intelligencia alapú térinformatikai fejlesztéseket hajtott végre, valamint a pályahálózat felméréseket új alapokra helyező technológiákat - LIDAR, drón, deltainspeckiós rendszer - szereztek be. Közölték: ezek biztosítják a folyamatos, éles RINF adatszolgáltatást a már meglévő és új adatbázisok alapján. Az állami vasúttársaság mintegy 2000 kilométer hosszú vasúti vonalát és 2949 kilométer hosszúságú vágányhosszát mérték fel. A GYSEV Zrt. a több mint 600 kilométeres vágányhálózatának felméréséhez szükséges teljesítményű lézerszkenner (LIDAR) és adatfelhő elemzésére alkalmas szoftvereket szerzett be. A felmérések során 360 fokos 3D felvételek, gömbpanorámaképek is készültek, amelyek segítségével az állomási vágányok és nyíltvonalak nagy része bejárható virtuálisan is.