MTI

3D fotók és LIDAR felvételek készültek a magyar vasútvonalakról

Mintegy kilencmilliárd forint vissza nem térítendő uniós támogatásból megújult a hazai vasúti törzshálózati folyosók és nyilvántartások kezelése és egységesítése, amely támogatja a vasúti hatóságok munkáját, valamint megfelel az uniós adatszolgáltatási követelményeknek - közölte a konzorciumban részt vevő KTI Magyar Közlekedéstudományi és Logisztikai Intézet.

Az EU Integrált Közlekedésfejlesztési Operatív Program (IKOP) keretében meghirdetett pályázaton a négy tagú konzorcium további tagjai az Építési és Közlekedési Minisztérium, a MÁV Zrt., valamint a GYSEV Zrt. voltak. A projekt keretében lezárult a transzeurópai közlekedési hálózatba tartozó (TEN-T) hazai vasúti infrastruktúra felmérése és bővítették a vasúti igazgatási központi informatikai rendszert. Az egyik kiemelt cél a vasúti nyilvántartások európai uniós elvárásoknak megfelelő szintre fejlesztése, és a felügyeleti szerepkör gyakorlásával az új, piaci viszonyok közötti szabályszerű működés biztosítása - közölték.

A MÁV Zrt. mesterséges intelligencia alapú térinformatikai fejlesztéseket hajtott végre, valamint a pályahálózat felméréseket új alapokra helyező technológiákat - LIDAR, drón, deltainspeckiós rendszer - szereztek be. Közölték: ezek biztosítják a folyamatos, éles RINF adatszolgáltatást a már meglévő és új adatbázisok alapján. Az állami vasúttársaság mintegy 2000 kilométer hosszú vasúti vonalát és 2949 kilométer hosszúságú vágányhosszát mérték fel. A GYSEV Zrt. a több mint 600 kilométeres vágányhálózatának felméréséhez szükséges teljesítményű lézerszkenner (LIDAR) és adatfelhő elemzésére alkalmas szoftvereket szerzett be. A felmérések során 360 fokos 3D felvételek, gömbpanorámaképek is készültek, amelyek segítségével az állomási vágányok és nyíltvonalak nagy része bejárható virtuálisan is.

Hozzászólások

A témához csak regisztrált és bejelentkezett látogatók szólhatnak hozzá!
Bejelentkezéshez klikk ide
(Regisztráció a fórum nyitóoldalán)
  • kvp #2
    Azert ebben az arban benne van a palya es a felsovezetekek merese is, lidar mellett ultrahanggal atvizsgalva a femszerkezetet es rogzitve a geometriajat is. Mindezek melle a palyasebesseg adatok (+lassujelek, stb.) rogzitese, allomasok eseten minden vaganyhoz, tengelyterhelesek, urszelveny limitek megallapitasa, stb. is kell. A lidar es a foto az latvaganyos, de a lenyeg a palya felmerese volt.

    Nem veletlen, hogy amikor adatszolgaltatas kell az EU fele, akkor azonnal kibukik, ha valahol rosszabb allapotu a palya mint kellene. Lasd pl. az egyes vonal esetet az elorehozott felujitassal. Ez persze azert is kell, mert kertek EU-s penzt a katonai szallitasi infrastruktura felujitasara is, amibol pl. a budapesti deli vasuti hid harmadik vaganyat is szeretnek befejezni a hianyzo szakaszon. Ez kell a NATO-nak, hogy nyugatrol keletre, az ukran frontra vigye a hadianyagot es kell a kinaiaknak, hogy keletrol nyugatra vigyek a termekeket, hogy azert ne uruljenek ki teljesen a boltok.

    Egyebkent igen, ha nyugatrol vesznek mindent, akkor olcsobb lett volna. Max. nemet vagy francia nyelven beszelne a szoftver, mert a honositas dijaval mar ugyanott lennenk. Ezert is jo az ugynevezett Europai Egyesult Allamok otlete, mert akkor ki lehet valasztani egy fo nyelvet (mondjuk a nemetet) es minden hivatalos ugyintezes azon mehet es nem kell forditgatni a helyi nyelvekre. Ez a monarchiaban es a 3. birodalomban is igy volt es mukodott.
  • Ellaberin #1
    Az szép kis lenyúlás megint. Több, mint 15 évvel ezelőtt lehetett komplett LIDAR rendszert beszerezni egy Mercédes terepjáróba építve - amit azzal is promóztak, hogy vasúti kocsira rakva alkalmas pálya-bejárásra, scannelésre, illetve a gömbpanoráma is rajta volt. Ennek az összegnek a töredékéért még a tárolási szerverrendszert és a szoftvereket - ergo komplett ökoszisztémát is megkaptad. Még ha beleszámolunk sok ezer munkaórát, akkor is kb. tizedáron kijött volna. (Kaptunk anno árajánlatot ennél jóval nagyobb projektre, uh. ismerek árakat.)
    Hiába na, síbolásban nagymesterek.